Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ideeën en best practices voor een betere, inclusievere en duurzame wereld. Inclusief columns van Roos van Dalen en Werner Schouten.

Recente artikelen

e boekhoudschandalen, kartelvorming en torenhoge bonussen uit de gouden jaren van voor de financiële crisis willen we liever niet meer terug. Daarom is er een herziene Coprorate Governance Code opgesteld, met afspraken over normen en waarden in het bedrijfsleven. Deze update van de Code Tabaksblat en de Code Frijns, legt de nadruk op de lange termijn: duurzaamheid, diversiteit en integriteit. Wil je als bedrijf aan deze compliance-regels voldoen, dan is (nog) meer aandacht voor zachte waarden een must. Lange termijn Omdat veel misstanden voor en tijdens de financiële crisis voortkwamen door een te grote focus op de korte termijn, stelt de herziene Code – de Code Van Manen – waardecreatie op de lange termijn centraal. Dat betekent dat leidinggevenden en bestuurders hun besluiten moeten toetsen aan het belang van het bedrijf én van de stakeholders. Dat betekent dat ook het milieu, arbeidsomstandigheden en mensenrechten een doorslaggevende rol kunnen gaan spelen. Aandacht voor de interne cultuur Van de leiding van een bedrijf wordt verwacht dat ze een cultuur creëert waarin integer handelen en gewenst gedrag worden gestimuleerd. Ook moeten er voldoende mogelijkheden zijn om vermoedens van misstanden en onregelmatigheden te kunnen melden. Met andere woorden: klokkenluiders moeten zich veilig voelen en beschermd worden. Andere pijlers van de nieuwe code zijn onder andere aandacht voor diversiteit in de samenstelling van het personeel, en voor verantwoord belonen. Ervaringsdeskundige: ‘Ik ben al 2 jaar bezig om met de lean-filosofie mensen uit te dagen verbeteringen door te voeren, en nu met deze Performance Cup lukt dat in 12 weken.’ Meten is weten Soft controls staan altijd naast de hard controls als de cijfers, regels en protocollen. De soft controls zijn veel minder tastbaar, maar hebben wel grote invloed. Ze helpen bij het halen van doelen en het beheersen van risico’s. Maar hoe weet je nou of die waarden en normen in jouw bedrijf voldoende geïmplementeerd zijn? Acht soft controls Muel Kaptein, hoogleraar business ethics and integrity management aan de Erasmus Universiteit en partner bij KPMG, ontwikkelde een methode om daar een antwoord op te kunnen geven. Hij onderzocht 150 gevallen waarin mensen in bedrijven over de schreef gingen. Op basis daarvan concludeerde hij dat er acht vormen van cultuur zijn die het gedrag van mensen binnen de organisaties het meest beïnvloeden. Hoe prominenter deze zogenoemde soft controls in een organisatie aanwezig zijn, hoe groter de kans op gewenst gedrag en hoe kleiner de kans op risico’s en incidenten. Dit zijn die acht soft controls: Helderheid Het moet voor alle medewerkers, managers en bestuursleden duidelijk zijn wat binnen de organisatie als gewenst en ongewenst gedrag wordt beschouwd. Hoe duidelijker dat is, hoe beter mensen begrijpen wat ze moeten doen, en hoe grote de kans dat ze dat ook echt doen. Voorbeeldgedrag Een belangrijke taak ligt bij de leiding. Bestuur, hoger management en teamleiders moeten het goede voorbeeld geven. Hoe beter ze dat doen, des te beter de rest van de medewerkers zich gedragen. Het omgekeerde is trouwens ook waar. Betrokkenheid Respect moet wederzijds zijn. Hoe meer het management de medewerkers betrekt bij de bedrijfsdoelen des te meer doen de medewerkers hun best om de belangen van de organisatie zo goed mogelijk te behartigen. Uitvoerbaarheid Stel realistische doelen, geef je medewerkers verantwoordelijkheden en taken die ze aankunnen. Wie beschikt over de juiste kennis en vaardigheden, is beter in staat te doen wat van hem verwacht wordt. Transparantie Hoe beter mensen gedrag en van zichzelf en anderen kunnen waarnemen, des te beter zijn ze in staat om hun gedrag aan te passen aan de verwachting van anderen. Bespreekbaarheid Hoe meer ruimte er is om te praten over standpunten, emoties, dilemma’s en overtredingen, des te vaker zullen mensen dat ook gaan doen. Daardoor is het mogelijk te leren van elkaar. Aanspreekbaarheid Hoe veiliger mensen zich voelen, des te groter de kans dat ze fouten, incidenten of calamiteiten zullen melden. Ook zullen collega’s elkaar eerder aanspreken over ongewenst gedrag. Hoe vaker en opener dit gebeurt, des te groter de kans dat iedereen van die situaties zal leren. Handhaving Beloon gewenst gedrag en bestraf ongewenst gedrag. Hoe beter en consequenter die handhaving, des te meer zullen medewerkers neigen naar doen wat beloond wordt en vermijden wat bestraft wordt. Geen woorden maar daden Andy Moniz van de Rotterdamse Erasmus Universiteit ontwikkelde een methode die het voor buitenstaanders mogelijk maakt om te kijken of een bedrijf zijn goede voornemens ook in de praktijk brengt. Hij ontwikkelde een algoritme dat alle teksten die online over een bedrijf verschijnen scant op bepaalde termen. Kritische artikelen, reacties van buurtbewoners of lovende woorden laten zien hoe het bedrijf zich daadwerkelijk gedraagt. Door die resultaten te analyseren wordt duidelijk hoe compliant een bedrijf in de praktijk is. Uit Moniz’ onderzoek blijkt bovendien dat het daadwerkelijke gedrag van een bedrijf een belangrijke voorspeller is van toekomstige bedrijfsresultaten.

Zo meet je de zachte waarden van je bedrijfsresultaat

Begrippen als integriteit, transparantie en veiligheid worden voor bedrijven steeds belangrijker. Maar hoe meet je die zachte waarden? Bijvoorbeeld met...

clock 3,5 min

Het is voor managers belangrijk om professionaliteit uit te stralen. Uiteraard geldt dit ook voor vrouwelijke managers. Ieder bedrijf hanteert zijn eigen kledingvoorschriften. Over het algemeen hebben vrouwen hierbij meer vrijheid en mogelijkheden dan mannen. Voor een professionele look kunnen vrouwen kiezen voor broeken, jurken en rokken. Daarnaast zijn er voor vrouwen meerdere manieren om de zakelijke look compleet te maken. De juiste outfit Een professionele outfit samenstellen is erg eenvoudig. Voor een basic outfit kun je kiezen voor een nette zwarte broek en een mooie blouse. Wil je een meer vrouwelijke look? Kies dan voor een net jurkje, bij voorkeur een model met korte mouwen. Hiermee creëer je een moderne look. Zorg er wel voor dat de jurk minimaal tot op je knieën valt. Een zakelijke outfit mag namelijk niet te uitdagend zijn. Een andere populaire combinatie is een rok met een nette blouse. Let op de pasvorm Bij zakelijke kleding is het belangrijk om te letten op de pasvorm. Je professionele imago gaat al snel verloren wanneer je bijvoorbeeld een te strakke jurk, of een te grote pantalon draagt. Let er bij een jurk dus vooral op dat deze niet te strak zit. Je wil je rondingen niet te veel accentueren op werk. En let daarnaast op een bescheiden decolleté. Bij het passen van een blouse kun je kijken naar de lengte van de mouwen en naar de borstomvang. Zorg bij een formele blouse voor een mouwlengte tot aan je polsen. Daarnaast moet er bij een blouse overal ongeveer één centimeter ruimte over zijn. Veel vrouwen kiezen voor een blouse die (te) strak zit bij de borsten. Ga je liever voor strakkere kleding? Compenseer dan een strak kledingstuk dan met een item dat wat wijder valt. Denk bijvoorbeeld aan een strakke rok en een blouse met een wijdere pasvorm. Hierdoor krijg je een zakelijke look met een speelse touch. Let op de kleur Kleuren zijn een belangrijk onderdeel van je outfit en je imago. Iedereen maakt onbewust associaties bij bepaalde kleuren. Kies bij een zakelijke look voor kleuren zoals wit, blauw en grijs. Deze kleuren worden geassocieerd met betrouwbaarheid, loyaliteit en rust. Daarnaast zijn dit de kleuren die in zakelijke omgevingen het meest worden gebruikt. Naast wit, blauw en grijs zijn pasteltinten vaak een goede kleurkeuze. Deze kleuren zorgen op een subtiele manier voor vrolijkheid, zonder dat je outfit druk wordt. Ga je liever voor een feller kleurtje? Combineer dat dan met rustige en egale kleuren. Je kunt er ook voor kiezen om felle(re) kleuren terug te laten komen in accessoires. Schoenen Schoenen zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je outfit. Schoenen zeggen namelijk veel over je persoonlijkheid. De populairste damesschoen is de pump. Deze schoen is elegant en past bij veel verschillende outfits. Als je een minder vrouwelijke uitstraling wilt, kun je kiezen voor veterschoenen. Hiermee creëer je een meer klassieke look. Combineer de veterschoenen met een pantalon en een nette blouse voor een klassiek zakelijke look. Accessoires: de finishing touch Geen outfit is compleet zonder accessoires. Als je je outfit eenmaal hebt samengesteld kun je je sieraden tevoorschijn halen. Zorg er bij zakelijke outfits echter voor dat je niet teveel sieraden draagt. Gebruik ze om je outfit te accentueren en te verfijnen, zonder dat ze te veel afleiden. Kies een handtas die bij je schoenen past, en je bent perfect gestyled voor de werkvloer.

Vrouwelijke managers: de perfecte zakelijke look

Kledingexpert en MT-columnist Robin Hendriks geeft managers kledingadvies voor op de werkvloer. In deze column bespreekt hij de opties voor...

clock 2,5 min

Hoe je de wereld kunt veranderen als sociale ondernemer

Hoe maak je impact met een sociale startup? Door uit je comfortzone te treden en uit te stralen dat je...

clock 3,5 min

vrouwelijke leiders

Het onoplosbare dilemma voor vrouwelijke leiders: of een bitch, of niet authentiek

Ons beeld van een leider is onbewust nog altijd dat van een (blanke) man. En daarom verwarren we mannelijk gedrag...

clock 2 min

judith walker african clean energy

Judith Walker (African Clean Energy): ‘We hanteren bewust een lage marge’

Met een kooktoestel op zonne-energie wil Judith Walker (27) de leefsituatie van mensen in derdewereldlanden verbeteren. Komende week vliegt ze...

clock 5 min

salesforce renzo taal klant klanten mens medewerkers technologie

Hoeveel je ook digitaliseert, succes zit vooral in hoe je met mensen omgaat

Ondanks de sterke digitalisering, draait het in het bedrijfsleven nog steeds om de mens. Pas als je al die technologie...

clock 4,5 min

Eric Liebers, ceo Hordijk

‘Juíst onze verpakkingen dragen bij aan een duurzame keten’

Een fabrikant van houten kisten en pallets die een toonaangevende speler op het gebied van kunststof en aluminium werd: het...

clock 3 min

‘Succesvolle bedrijven koppelen groei aan het oplossen van een wereldprobleem’

Succesvolle bedrijven koppelen hun DNA aan een trend of lossen een relevant maatschappelijk probleem op. Om organisaties te helpen innoveren...

clock 1 min

paul polman unilever

Unilever en de vloek van de beursnotering

Beleggers hebben geen boodschap aan duurzaam zodra het hen geld kost. Geldt dat ook voor pensioenfondsen?

clock 2 min

Managementgoeroe Simon Sinek sprak er ook al over in zijn boek 'Start with why', aldus collega Ben Tiggelaar. 'Bedenk eerst de waarom van je organisatie, daarna pas hoe en wat.' De uitvoering is natuurlijk ook belangrijk, maar niet de eerste stap. Daar gaan veel bedrijven de mist in. Ook uit onderzoek van netwerkorganisatie Business Leaders blijkt dat zingeving -ofwel purpose- bij bedrijven steeds belangrijker wordt. Het blijkt ook dat bedrijven die een heldere zingeving geformuleerd hebben, vaker winst maken dan bedrijven die dat niet doen. Ben Tiggelaar gaat in onderstaande video in op 'zingeving' bij bedrijven:

Ben Tiggelaar deel 12: Zingeving is trending binnen het bedrijfsleven

Werknemers willen niet alleen meer een goed salaris, zingeving wordt steeds belangrijker. Ze willen het gevoel hebben dat ze bijdragen...

clock 1 min

renzo taal cio mensen

Waarom de CIO net zoveel moet snappen van mensen als van tech

Bestuurders op C-level moeten zorgen voor harmonie tussen technologie, werk en samenleving. Oók (of misschien wel: juist) de CIO. Maar...

clock 3,5 min

savvy shopping renzo taal salesforce

Hoe pas je de business aan op al die savvy shoppers?

Shoppers weten steeds beter wat ze willen. Technologie kan helpen die klant beter te begrijpen. Maar luister vooral ook veel...

clock 4,5 min

Hoe Fairtransport de transportsector uitdaagt met zeilschepen

De containervaart zorgt wereldwijd voor veel vervuiling, maar als het aan Fairtransport ligt kan (trans-atlantisch) goederenvervoer ook duurzaam. Sprout sprak...

clock 5 min

Zakendoen derde wereldland

Bob en zijn ambitieuze plan om de Derde Wereld te helpen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering wil hij met het bedrijf de...

clock 2,5 min

Vrouwen moeten meer meewerken aan emancipatie op kantoor

We roepen allemaal om meer gelijkheid op de werkvloer, want dat is belangrijk. Toch? Volgens columnist Gijs Veenhuijsen zijn het...

clock 2,5 min

5 tips voor impactondernemers, van Guido van Staveren van Dijk (Moyee Coffee)

Hoe combineer je winst en impact? Ondernemer Guido van Staveren van Dijk (Moyee Coffee) zet je met 5 prikkelende tips aan het...

clock 2,5 min

leiderschap zonder muren

Hoe ziet het nieuwe leiderschap eruit in de digitale wereld?

Steeds meer bedrijven opereren 'in de cloud'. Wat betekent dat voor het leiderschap in zulke organisaties?

clock 3 min

code als nieuwe taal

Waarom we allemaal dezelfde taal moeten leren spreken: code

Niet Engels is de taal van de toekomst, maar: code. Waarom leren we dat dan niet op school, vraagt Renzo...

clock 3 min

Hoe een duurzame afvalverwerker een oer-Hollands exportproduct wordt

Afval dáár verwerken waar het ontstaat: vanuit dat elementaire idee ontstaan bij Lara van Druten in 2012 plannen voor een...

clock 3,5 min

Streven naar meer diversiteit cultureel diverse teams op de werkvloer is meer dan een lege slogan - het is een goed besluit. In 2015 bracht McKinsey een rapport naar buiten waarin 366 bedrijven onderzocht werden op hun diversiteit. Binnen bedrijven die in het bovenste kwartiel stonden op het gebied van etnische en rassen diversiteit was de kans 35 procent groter dat je als manager meer verdiende dan gemiddeld in de markt. Stond het bedrijf qua seksegelijkheid in dat kwartiel, dan was de kans 15 procent groter dat je als manager meer verdiende dan gemiddeld. In een wereldwijde analyse van 2400 bedrijven van Credit Suisse bleek dat bedrijven met tenminste een vrouw in de top meer inkomensgroei en rentabiliteit op het eigen vermogen leverden dan bedrijven waar geen vrouw in de top opereerde. In de laatste jaren zijn er verschillende onderzoeken gedaan die een ander groot voordeel blootlegden van diverse teams op de werkvloer: ze zijn simpelweg slimmer. Samenwerken met mensen die anders zijn dan jij dagen je brein uit om op een andere manier te denken. In een artikel van HBR worden daar deze 4 redenen voor genoemd. Er wordt meer op feiten gefocust Mensen met verschillende achtergronden kunnen het beeld van wat geldt als normaal binnen de sociale meerderheid veranderen en een nieuwe manier van denken binnen een groep tot stand brengen. In een onderzoek dat gepubliceerd werd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology werden 200 mensen ingedeeld in een nep-jury van zes personen, die of allemaal blank waren of bestonden uit vier blanken en twee donkere mensen. Samen bekeken ze een video van een rechtszaak met een zwarte verdachte en blanke slachtoffers. Daarna moest men besluiten of de verdachte schuldig was. Het bleek dat de gemengde jury’s meer feiten over de zaak wisten boven te halen en minder feitelijke fouten maakten tijdens het bespreken van de zaak. Als er fouten ontstonden, werden deze in diezelfde bespreking nog gecorrigeerd. Een mogelijke verklaring hiervoor was dat de blanke juryleden in de gemengde panels nauwkeuriger naar het bewijsmateriaal keken. Een andere studie laat soortgelijke resultaten zien. In een serie experimenten uit Texas en Singapore lieten wetenschappers mensen met een economische studie door een gesimuleerde supermarkt lopen en raden naar de prijs van een voorraad. De deelnemers werden opgedeeld in etnisch gedifferentieerde of homogene teams. Individuen die deel uitmaakten van het diverse team raadden de prijzen in 58 procent vaker correct dan de deelnemers uit het andere team. Teams met diversiteit blijven objectiever in verschillende situaties. Ook houden ze meer controle op individuele acties van leden, zodat ze gezamenlijk meer naar een doel kunnen werken. Door meer diversiteit te creëren, maak je werknemers meer bewust van hun eigen vooroordelen - iets wat hen blind kan maken voor essentiële informatie. Feiten worden zorgvuldiger verwerkt Een grotere diversiteit binnen teams kan er ook voor zorgen dat informatie die nodig is om keuzes te maken anders verwerkt wordt. Onderzoekster Katherine Philips van de Northwestern University verdeelden voor haar onderzoek leden van studentenverenigingen in groepen van vier mensen, die allemaal hetzelfde interview moesten lezen dat afgenomen was door een rechercheur in een moordzaak. Drie mensen uit alle groepen kwamen uit dezelfde studentenvereniging, de vierde persoon kwam óf uit een andere óf dezelfde vereniging. De drie uit dezelfde studentenvereniging kwamen samen om te beslissen wie volgens hen de moordenaar was. Toen zij 5 minuten in overleg waren kwam de vierde persoon erbij om zijn mening over de kwestie te delen. De groepen met een ‘vreemdeling’ in hun groep voelden zich weliswaar minder zeker over hun keuze voor de moordenaar, maar hadden het wel vaker bij het goede eind. De diversiteit binnen de groep zorgde ervoor dat informatie nauwkeuriger behandeld werd. Diverse teams zijn innovatiever Om te blijven concurreren moeten bedrijven altijd op zoek naar innovatie. Een van de beste manieren om hun zichzelf en hun product te transformeren is het binnenhalen van vrouwen en andere diversiteit binnen het bedrijf, zo blijkt uit onderzoek. Van 4277 Spaanse bedrijf werd de genderdiversiteit binnen R&D teams onderzocht. Teams met meer vrouwen aan boord wisten in twee jaar tijd meer radicale vernieuwing teweeg te brengen dan teams waar mannen de meerderheid vormden. Een andere studie toonde aan dat culturele diversiteit een zegen is voor innovatie. Zij onderzochten data van 7615 bedrijven die meededen aan de London Annual Business Survey, een onderzoek naar de prestaties van bedrijven. Bedrijven die culturele diversiteit binnen hun top kennen ontwikkelden meer nieuwe producten dan degene met een homogene top. Het binnenhalen van mensen van verschillende geslachten, rassen, etniciteiten en nationaliteiten kan een opsteker betekenen voor het intellect van het bedrijf. Het laat mensen over hun vooroordelen stappen en nagaan waar deze op gebaseerd zijn. Dit zal de organisatie succesvoller maken, wat de doelen ook zijn.

3 redenen waarom diversiteit binnen bedrijven nodig is

Streven naar meer diversiteit op de werkvloer is meer dan een holle slogan - het is een slim besluit.

clock 3 min

Glazen plafond blijft; Nederland daalt op ranglijst sekse-gelijkheid

De positie van vrouwen op de Nederlandse werkvloer is ongeveer gelijk gebleven met vorig jaar. Toch viel ons land terug...

clock 1 min

Kijktip: zo bouwt Fairphone een eerlijke telefoon (video)

Als kleding en voedsel 'eerlijk' gemaakt kunnen worden, dan kan dat ook met elektronica. Dat achter die simpele aanname een...

clock 1,5 min

circulair ondernemen

Hoe start je met circulair ondernemen? 7 tips

Ondernemen met een kringloop van grondstoffen, waarin afval niet meer bestaat. En waarmee je behalve het milieu ook je financiële resultaten...

clock 4 min

Wat Eskimo’s te maken hebben met digitale innovatie

Digitale innovatie en disruptie veroorzaken momenteel wereldwijd een grote economische shift. Maar dat is niet de enige grote verandering, stelt...

clock 5,5 min

Hulp bij het vinden van de juiste dresscode op kantoor

Toen de ‘casual’ trend werd geïntroduceerd, was werkend Nederland massaal om. De mogelijkheid om van de ‘formele’ pakken af te...

clock 3 min

Bob en bidden op het werk

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern en doet zijn best. Dit keer wil hij een aangepaste tekst op de...

clock 4 min

maarten steinbuch

Maarten Steinbuch (TUE): ‘Nederland een van de pioniers in elektrische auto’s’

Door gul overheidsbeleid loopt Nederland voorop in elektrische auto's. Gebruik die voorsprong nu, stelt Maarten Steinbuch.

clock 3,5 min

quooker walter niels peteri

Quooker verdrievoudigt productie energieneutraal

Quooker, producent van de kokendwaterkaan, groeit razendsnel. Een interview met oprichters Niels en Walter Peteri.

clock 2 min

Ontwrichten of ontwricht worden: that’s the question

Superieure technologie alleen maakt een bedrijf nog niet disruptief, stelt Renzo Taal. Daarvoor zijn 3 andere dingen nodig. Wat is...

clock 4 min

Ronald Meijers: ‘Waarom willen we eigenlijk maar één kapitein op een schip?’

Twee ceo’s op één schip; dat is vragen om moeilijkheden, hoor je vaak. Maar klopt dat wel, vraagt Ronald Meijers...

clock 2,5 min

Ook een succesvol team bouwen? Leer dan van de natuur

Waarom zijn sommige teams succesvol en falen andere hopeloos? Kijk in de natuur en je weet het, zegt Ronald van...

clock 5,5 min

Maakindustrie 2016: deze kleurfabriek uit Apeldoorn heeft een groot geheim

PVC-buizen, PET-flessen en fopspenen. Dikke kans dat Holland Colours het plastic van een kleurtje heeft voorzien. Wie iets van plastic...

clock 3 min

Over de meerwaarde van Lelystad Zuid en zwartkijkers in je team…

Met een pre-mortem doe je net alsof een project al mislukt is. Het geeft zwartkijkers de kans zich te profileren,...

clock 3,5 min

Duyvis Wiener, maakbriljant aan de Zaan

Een fotoreportage vanuit Koog aan de Zaan waar Royal Duyvis Wiener een wereldimperium uit de grond stampt. De Zaanstreek bracht...

clock 3 min

Columnisten

Roos van Dalen

Roos van Dalen is onderzoeker en spreker op het gebied van Diversiteit & Inclusie, toegespitst op genderdiversiteit. Zij is van mening dat er vaak..

Lees de columns van Roos van Dalen

Werner Schouten

Directeur van de Impact Economy Foundation en presentator van het radioprogramma BNR Koplopers.

Lees de columns van Werner Schouten

Partnerartikelen

Diversiteit & Inclusie

Waarom de cabernet franc een grote comeback maakt

De cabernet franc is net Chanel No. 5, ideaal in welke wijn dan ook. Maar waarom staat hij ineens zo...

author Lilian Polderman

clock 3,5 min

Management

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

Er bloeit iets moois in Zuidoost-Brabant, waar consortium Solliance werkt aan unieke ultradunne, flexibele zonnecellen. Bij de productie van zonnepanelen...

author Joost Peters

clock 4,5 min

Management

Deze kansen liggen er voor managers in de circulaire economie

In de groeiende circulaire economie liggen kansen voor de Nederlandse managers. Het verschil met een niet-circulair systeem is dat deze...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 0,5 min

Management

‘Om de circulaire economie goed op gang te brengen is geld nodig’

Circulair ondernemen vraagt om een nieuwe manier van financieren. ‘Voor ons als banken is het ook wennen. We moeten gewoon...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 3,5 min

Persoonlijke Groei

6 tips voor je beste presentatie ooit

In 2016 wil je eens écht gehoord worden. 6 tips om de aandacht te trekken van je publiek. Het is...

author Lilian Polderman

clock 4 min

Management

7 ondernemersvragen aan Thomas Rau over circulair ondernemen

Hoe financier je grondstoffen bij circulair ondernemen? En hoe hergebruik je koffiedik? 7 vragen aan architect Thomas Rau. Thomas Rau...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 5 min

Management

Vrouw in het metaal, en ook nog de baas: wat maak je dan mee?

Kristel Groenenboom leidt een groot familiebedrijf. In deze serie vertelt ze wat ze zoal meemaakt. Dit keer rekent ze af...

author Kristel Groenenboom

clock 3,5 min

Management

Hoe Sita de business verandert: Van afvalverwerker naar grondstoffenproducent

Afvalbedrijf Sita maakt sinds kort verfresten grondstof voor nieuwe verf. Uitdaging is nu hoe ze dit initiatief kunnen opschalen. Wat...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 4 min

Management

‘Er is op dit moment geen enkele visie, en nog veel te weinig kennis’

Hoe voorkom je fouten die al door andere bedrijven gemaakt zijn? Steek je licht op bij de sociale wetenschap. De...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 4 min

Management

Waarom Philips geen lampen meer verkoopt

Philips werd groot met het verkopen van lampen. Nu verkoopt het bedrijf licht. Wat betekent dat voor de bedrijfsfinanciering? Sinds...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 4,5 min

Marketing

Hilde Roothart: MVO wordt impact branding

Maatschappelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en rechtvaardigheid krijgen steeds vaker hoogste prioriteit, daarna volgen pas economische winst en...

author Jan Bletz

clock 3,5 min

Management

Zelfs spijkerbroeken zijn te leasen. Wat valt daarvan te leren?

Met een abonneemodel en het ‘Lease A Jeans’-concept zet Bert van Son vol in op de circulaire economie. Welke lessen...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 5 min

Management

Hoe zelfs een circulaire koptelefoon geld kan opleveren

Start-up Pelican House verhuurt koptelefoons, in plaats van ze te verkopen. Best duurzaam, maar zo zetten ze het liever niet...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 4 min

Management

Hoe start je met circulair ondernemen? 7 stappen

Je wilt als bedrijf aan de slag met circulair ondernemen. Wat zijn dan barrières en hoe overkom je die in...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 3,5 min

Duurzaamheid

Zo wil Elon Musk concurrent Volkswagen straffen

Dat Elon Musk naast SpaceX-lanceringen en Tesla-perikelen tijd heeft om over een straf voor concurrent Volkskwagen na te denken, is...

author Redactie MT/Sprout

clock 1,5 min

Management

Deze 5 bedrijven bewijzen dat een circulaire economie werkt

Afvalvrij ondernemen. Het kan. Deze 5 Nederlandse bedrijven tonen hoe een circulaire toekomst eruit kan zien. Hoe ziet een circulair...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 0,5 min

Management

6 tips: Hoe maak je je eigen organisatie circulair?

Een kantorenpark waar circulair handelen voorwaarde is en afval niet bestaat. Kan dat? Ja, in Hoofddorp gebeurt het al. 6...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 4,5 min

Management

Geen producten meer, alleen nog diensten

De trend van 2016: afvalvrij ondernemen. Wat is circulair ondernemen en wat levert het op? Een circulair businessmodel wordt het...

author Management Team + Nederland Circulair!

clock 3 min

Management

Papierloos kantoor? Zelfs het toiletpapier is verbannen

Binnen veel organisaties stapelt de berg papier zich op. Ontdek hoe bedrijven en organisaties die documentstroom kunnen digitaliseren. Oftewel, van...

author Peter Olsthoorn</AU

clock 0 min

Diversiteit & Inclusie

3 ideale wijnen voor Sinterklaasavond

Welke wijnen lenen zich goed bij zoetigheid tijdens Sinterklaasavond? Drie tips van onze wijnkenner. Zestig procent van de Nederlanders viert...

author Lilian Polderman

clock 3,5 min

Management

Directeur hightech producent KMWE: ‘In de toekomst is er vooral ánder werk’

Hoe kijken ceo’s van succesvolle bedrijven aan tegen de uitdagingen van de maakindustrie? Dit keer: Edward Voncken (KMWE). Duurzaamheid, smart...

author Joost Peters

clock 4,5 min

Management

Directeur hightech producent KMWE: ‘In de toekomst is er vooral ánder werk’

Hoe kijken ceo’s van succesvolle bedrijven aan tegen de uitdagingen van de maakindustrie? Dit keer: Edward Voncken (KMWE). Duurzaamheid, smart...

author Joost Peters

clock 4,5 min

Management

‘In de papierbranche is het topsport, elke dag weer’

De papier- en kartonbranche heeft het na de crisisjaren nog steeds lastig. Maar bij Eska Graphic Board kijken ze ook...

author Joost Peters

clock 4,5 min

Management

Wat als je machinebedrijf een speelbal wordt van (overheids)regelgeving?

Wat kun je als bedrijf doen als de overheid je dwarszit met regelgeving? Op bezoek bij Ensa, maker van machines...

author Lilian Polderman

clock 3,5 min

Persoonlijke Groei

Waarom meer materialisme onvermijdelijk tot nog meer Volkswagen-taferelen leidt

De Volkswagen-case laat zien dat materialisme een pijler onder onze economie is, maar ook mentale achterstand creëert. Een deel van...

author Cees Schenk

clock 3 min

closing the loop joost de kluijver

Duurzaamheid

Zo maakt Closing the Loop goud van afval

Gold digger, zo noemt Joost de Kluijver (34) zich weleens. Met Closing the Loop haalt hij afgedankte mobieltjes uit Afrika...

author Maarten Keswiel

clock 6,5 min

Management

Een pallet, waarom zou je die niet ook kunnen leasen?

Ook lang bestaande bedrijven kunnen best innoveren. Neem Pooling Partners, dat in leasing een heel nieuw businessmodel vond. Wellicht staat...

author Lilian Polderman

clock 4,5 min

Persoonlijke Groei

Verbonden breinen zijn de sleutel tot succes

Groei zou niet moeten betekenen groter, maar vooral beter. Méér betrokkenheid is de sleutel om je bedrijf beter te maken,...

author Paul Hughes

clock 2,5 min

Duurzaamheid

Deze duurzame ondernemers maken kans op 500.000 euro

Dit zijn de elf Nederlandse ondernemers zijn door naar de voorrondes van de Postcode Lottery Green Challenge met als hoofdprijs 500.000...

author Redactie MT/Sprout

clock 1,5 min

Management

Helden van de Maakindustrie: verpakkingskampioen Solidpack

Binnenkort presenteert MT de vernieuwde Maakindustrie 100. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: verpakkingskampioen SolidPack. SolidPack maakt massiefkartonnen...

author Robert van den Oever

clock 3,5 min

Carrière

Bob maakt zich druk om de klimaatverandering

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer probeert hij zelfs om een beetje de...

author Hans Verstraaten

clock 3 min

Duurzaamheid

Vandebron wint Ben&Jerry’s-wedstrijd, reist af naar VS

Energiestartup Vandebron is de Nederlandse winnaar geworden van Join our Core, de internationale ondernemerswedstrijd voor duurzame en sociale ondernemers. Jerry...

author Maarten Keswiel

clock 1,5 min

Impact

Tony’s Chocolonely: ‘Op keurmerken vertrouwen is te makkelijk’

Tony’s Chocolonely wil de chocolade-industrie veranderen. En ze maken nog winst ook. Dit is hun geheim.

author Redactie MT/Sprout

clock 4 min

Persoonlijke Groei

Waarom betrokkenheid begint met eigenzinnigheid

Medewerkers meer betrokken maken? Begin bij hun eigenzinnigheid. Lastig misschien, maar eigenzinnigheid draagt wel bij aan resultaten. Howard Roark is...

author Cees Schenk

clock 3 min