Maandag maakte de Eindhovense VDL Groep bekend te werken aan de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens. Het gaat vooral om voertuigen voor in de stad, aldus projectleider Menno Kleingeld.
De trucks krijgen een actieradius van ongeveer 100 kilometer en zijn daarmee bijvoorbeeld geschikt voor de bevoorrading van supermarkten. Klanten zijn er nog niet, maar er wordt wel gesproken met mogelijke afnemers. De eerste grote 37-tons vrachtwagen moet eind volgend jaar al klaar zijn.
Vorige week liet ook Tesla al weten elektrische vrachtwagens te gaan maken. De maker van elektrische auto’s ziet de stap in vrachtvervoer als logisch vervolg in zijn missie om minder vervuilende voertuigen te maken, aldus eigenaar Elon Musk in zijn Masterplan, part deux.
Echt iets aan de hand
Het toont maar aan: de ontwikkelingen in elektrisch vervoer gaan snel, en lijken ook steeds sneller te gaan. Dat klopt ook, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven.
De professor in ‘robots en auto’s en dingen die bewegen’, zoals hij het zelf zegt, vertelde vorige week op 7ditches.tv over de totale transformatie van de mobiliteit die we de komende jaren kunnen verwachten. ‘Er is echt iets aan de hand in de sector. Alle fabrikanten zijn bezig met dit soort elektrische technieken. Mensen onderschatten nog de snelheid waarmee dingen veranderen.’
Tesla voor de student
Steinbuch rijdt zelf al sinds 2013 in een elektrische Tesla. ‘Niet voor mezelf’, zegt hij wel eens grappend tegen zijn studenten. ‘Die Tesla heb ik voor jullie gekocht. Om te laten zien wat er verandert. Wat het voor mij echt bijzonder maakt, is dat het een iPad op wielen is; met elke week een software-upload. Elke week dus beter. Dat is waar alle autofabrikanten nu naar kijken.’
Hele keten schoner
Steinbuch rekent en passant even af met de kritiek dat elektrische auto’s helemaal niet zo groen zouden zijn. ‘Zelfs in de huidige energiemix, dus met grijze stroom, is wetenschappelijk bewezen zo’n auto al zeker 30 procent beter in CO2-uitstoot, over de hele levensduur gemeten. Merk daarbij op dat de meeste mensen de auto met groene stroom opladen, en dan wordt het nog veel beter.’
Zelfs met grijze stroom, is een elektrische auto wetenschappelijk bewezen al zeker 30 procent beter in CO2-uitstoot, over de hele levensduur gemeten
Naar groene samenleving
En die kant gaat het volgens Steinbuch onherroepelijk op. ‘We gaan naar een groene samenleving; alle stroom wordt duurzaam. We moeten af van fossiel. Niet dat we te weinig fossiel zouden hebben. Nee, we moeten de CO2-reductie halen die we met zijn allen hebben afgesproken. En als je weet dat alle elektriciteit groen wordt, weet je dus ook dat de totale keten groener wordt.’
Alle stroom wordt duurzaam. Want we moeten af van fossiel”
Batterij
Ook een ander veelgehoord kritiekpunt over elektrische auto’s wimpelt de hoogleraar makkelijk af. ‘Het probleem van de end-of-lifetime van de batterij is op twee manieren op te lossen. Of je recyclet hem helemaal, en dat gaat steeds beter, of je haalt hem uit de auto en maakt er stationaire opslag van in je huis. Ook daaraan is steeds meer behoefte.’
Er is geen ontkomen meer aan
Volgens Steinbuch is er dan ook geen ontkomen meer aan, aan de elektrische auto, en kunnen de ontwikkelingen hem dus niet snel genoeg gaan. ‘In Europees verband is afgesproken dat in 2050 het hele wagenpark geen CO2-uitstoot meer heeft. Als je terugredeneert met een levensduur van een auto van zo’n 20 jaar, is het dus niet gek dat in Duitsland nu erover wordt gediscussieerd om vanaf 2030 te eisen dat alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Noorwegen wil dat waarschijnlijk al vanaf 2025 afdwingen.’
Ook in Nederland?
Of Nederland dat voorbeeld moet volgen? ‘Het is nu in elk geval een grote uitdaging aan de bedrijven in de sector om de particuliere markt aan te spreken met een betaalbare elektrische auto. Ik ben wel heel blij met de Nederlandse overheid. Wij moeten wennen aan de stekker, daarin is gelukkig geïnvesteerd. Het feit dat er nu zoveel plug-in hybrides rondrijden, zorgt dat mensen zeuren: doe mij een laadpaal.’
Het feit dat er nu zoveel plug-in hybrides rondrijden, zorgt dat mensen zeuren: doe mij een laadpaal.’
Momentum op gang gekomen
Volgens Steinbuch is daardoor een ‘momentum’ op gang gekomen in Nederland. ‘We zijn samen met Noorwegen een van de pioniers in Europa. Met alle positieve consequenties voor de werkgelegenheid van dien. Er is een hele sector die laadpalen maakt en die software voor laadpalen maakt. En dat is voor ons weer een exportproduct geworden. Of neem het feit dat Tesla zich in Tilburg heeft gevestigd. Allemaal het gevolg van de goede move die is gemaakt om hierin voor te investeren.’
Er is een hele sector die laadpalen maakt en die software voor laadpalen maakt. Dat is voor ons weer een exportproduct geworden.”