PVC-buizen, PET-flessen en fopspenen. Dikke kans dat Holland Colours het plastic van een kleurtje heeft voorzien.
Wie iets van plastic maakt en dat kleur wil geven, kan al 37 jaar bij het beursgenoteerde Holland Colours uit Apeldoorn terecht. Ceo Rob Harmsen: ‘Ons assortiment valt grofweg uiteen in twee productsoorten. Enerzijds de zogenoemde solids: kleurconcentraten in vaste korrelvorm, die voornamelijk worden gebruikt om PVC-buizen, PET-flessen en raamprofielen in te kleuren. Anderzijds kennen we de zogeheten liquids: vloeibare concentraten die terugkeren in bijvoorbeeld fopspenen, bakvormen en siliconenkit.’
Verspilling
Plasticproducenten mengden tot eind jaren 70 kleurpigmenten rechtstreeks door de kunststof. Dat zorgde voor nogal wat verspilling én stoffige fabrieken, schetst Harmsen. ‘Holland Colours koos er vanaf het prille begin voor om het pigment in te kapselen door middel van wat we een ‘natuurlijke drager’ noemen, zodat het efficiënt kon worden vermengd – met alle besparingen en gezondheidseffecten van dien. Tegenwoordig is deze techniek gemeengoed, maar destijds was Holland Colours daarmee een van de eerste.’
Minder kleurstof
Het onderscheidend vermogen bestaat nog steeds, stelt Harmsen. ‘Om kleurpigment in te kapselen gebruiken de meeste bedrijven een laagje PVC of PET. Nadeel daarvan is dat zo’n pigment exact dezelfde smelttemperatuur heeft als het plastic waar het – onder verhitting – doorheen gemengd wordt. Wij gebruiken echter een drager op basis van een natuurlijke grondstof. Dat smelt eerder dan de kunststof, zodat de stoffen beter mengen en minder kleurstof nodig is.’
We waren een van de eerste die pigment inkapselden
Geheim van de smid
Welk natuurlijk materiaal het bedrijf dan gebruikt? ‘Dat is het geheim van de smid’, lacht Harmsen. Een geheim dat Holland Colours geen windeieren heeft gelegd;
het is nu actief in Europa, Noord-Amerika en Azië en behaalde in boekjaar 2014/2015 een winst van 3,4 miljoen op een omzet van 68,2 miljoen euro, die voor ongeveer de helft buiten Europa werd geboekt.
Dankzij ons kunnen ze in Azië melk langer buiten de koelkast bewaren.
Daglicht
Ondertussen blijft het beursgenoteerde Holland Colours investeren in innovatie. ‘We zoeken continu mogelijkheden om functionaliteit toe te voegen aan onze kleurconcentraten. Zo introduceerden we enkele jaren geleden een concentraat dat niet alleen zorgt voor kleur, maar ook daglicht tegenhoudt. Daardoor kunnen melkflessen langer buiten de koelkast bewaard worden. Zeker in landen als Indonesië en China – waar niet iedereen een koelkast heeft – is daar in potentie veel vraag naar.’
Expansie
Geografische uitbreiding is volgens Harmsen een van de ambities. ‘Kansen liggen in het Midden-Oosten, India, Afrika en – in iets mindere mate – Zuid-Amerika.’ Ook anderszins is verbreding van het klantenbestand een doel. ‘De afgelopen jaren hadden we last van de malaise in de bouw- en constructiewereld. We willen de komende tijd dan ook uitbreiden naar aanpalende sectoren. PVC en PET vormen in principe maar een klein deel van de polymerenmarkt, dus zoeken we ook nieuwe mogelijkheden om onze producten toe te passen op andere plastics als polyethyleen en polypropyleen.’
Iedereen aandeelhouder
Ook op het gebied van arbeidsvoorwaarden onderscheidt het bedrijf zich: elke medewerker krijgt een aandeel zodra hij of zij in vaste dienst treedt. Harmsen. ‘Het idee is dat medewerkers zo meer betrokken raken bij het bedrijf. Of het werkt? Ik zie veel werknemers inderdaad een stapje extra zetten. Mede dankzij hen draaien we al bijna 40 jaar mee in de voorhoede.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer Achmea, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.
Vraag een gratis proefnummer aan
Dit interview verschijnt ook in de meest recente papieren editie van Management Team, die 21 april verschijnt en in het teken staat van de lijst van de Maakindustrie-100, de top van de Nederlandse maakbedrijven. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!
Foto Rob Harmsen: Marcel Bakker