from: alle medewerkers
to: directie
subject: Project Reach Out, Corporation!
Onze Raad van Bestuur kijkt met bewondering naar bedrijven die onder hun werknemers – maar zeker ook daarbuiten – veel goodwill hebben gekweekt met logistieke projecten in Afrika. In het kader van het maatschappelijk verantwoord ondernemen wil onze Raad van Bestuur niet achterblijven. Vandaar het project Reach Out, Corporation! Een project dat zeker niet top down is, integendeel: ideeën moeten van jullie komen, uit jullie hoofden en harten. Wat kan jouw bijdrage zijn aan Reach Out, Corporation!? Wat kan dit concern, deze divisie betekenen voor de Derde Wereld? Laat het ons weten!
Groet, Bob
Dag directie,
Ik denk dat het goed is voor dat soort landen als wij ze leren om te gaan met de Balanced Score Card. Ik heb wel ideeën over hoe ik onze kit zo kan bewerken en vertalen dat dat soort mensen er ook mee overweg kan.
Groet, Marianne. Interne Opleidingen
Hoi directie,
Ik wil er wel heen, maar hoe werkt dat precies? Word ik gewoon doorbetaald? Blijf ik gewoon lid van onze ziektekostenverzekering? Blijf ik in dezelfde CAO-regeling? Wat gebeurt er met mijn vakantiedagen? Kan ik gewoon parttime blijven werken? Is er al iets bekend over kinderopvang? En als ik terugkom, dan zit er toch niet iemand anders op mijn plek? Ik ben duidelijk toe aan een nieuwe uitdaging – dat heb ik drie jaar geleden al laten weten – maar wil eerst wel antwoorden op dit soort vragen eer we concreet kunnen worden.
Groetjes, Anneke. Helpdesk
Dag directie,
Prima initiatief, hé! Ik heb de laatste acht maanden overspannen thuisgezeten (bedankt nog voor de bloemen, Bob) en dan ga je toch nadenken over zingeving en wat ik maar noem zinneming. Ik ben nu weer aan het reïntegreren (voorlopig twee dagen per week) en ik denk dat werken in een Derde Wereldland (op den duur fulltime wat mij betreft, maar daar zal de Arbo ook een uitspraak over moeten doen) aardig past in mijn reïntegratieplan waar toch vooral de nadruk ligt op zinvol werk.
Groet, Fred
Hallo directie,
Workflow-optimalisatie loopt daar volgens mij ook vér achter bij de ontwikkelingen binnen ons concern. Ik weet bijna zeker dat wij met zelfsturende teams ook verder zijn. Díe kennis, díe ervaring kunnen we ze alvast bieden. Plus, waar ik de laatste jaren flink veel energie in heb gestoken: effectieve POP-rapportage. Leren praten, leren luisteren… communiceren = groeien… feedback als wortel om te groeien… Misschien beginnen met een tweedaagse workshop?
Ria Bouwman. HRM Speciale Projecten
Dag directie,
Zoals bekend (zie ook Branding The Future van Nicolas Hyman en George Wilson) gaat het bij branding om de intrinsieke waarden. Een land, ook een Derde Wereldland, is wat dat betreft niet anders dan een brand. Die intrinsieke waarden (én de integrated asset values uiteraard) zou je eerst moeten matrixeren via het range model. Dan kom je een stuk verder richting wat Hyman en Wilson De Ziel Van Het Merk noemen, van dat land dus. Pas dan kun je waarden vaststellen en dús die waarden integreren, op basis waarvan een brandstrategie kan worden ontwikkeld voor dat land. Ook zeer relevant (zie ook Learning To Rebrand van F.T. MacMillan): een case study over wat er misging bij de rebranding van Rhodesië. Leerzaam voor ons, leerzaam voor de locals… en daar gaat het natuurlijk om: dual learning experience. Kunnen jullie hier wat mee?
Groet, Maarten. Marketing research
Hallo directie,
Ik ben Leo. Geen prater, geen denker, maar de man die jullie bellen als het projectiescherm vastzit, als een kast niet meer opengaat of als er lekkages zijn. Leo lost het op. Ik denk dat die Derde Wereldmensen veel aan me hebben. Zeker nu ik op de cursus Bedrijfshulpverlening hartmassage en branden blussen heb geleerd.
Groet, Leo Wagenaar. Interne Dienst