Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vis verkopen met storytelling

De vissector is te veel gestuurd vanuit vraag, in plaats vanuit aanbod, vindt duurzame visondernemer Bart van Olphen. Met storytelling wil hij meer mensen aan de duurzame vis krijgen en en passant de supermarkten opvoeden.

De markt is de afgelopen veertig jaar altijd gestuurd vanuit vraag. Dat is het grote probleem van wilde vis, zegt Bart van Olphen. Supermarkten dicteren: we moeten zoveel hebben, anders zijn de schappen niet vol. ‘Dat model moeten we omdraaien. We moeten erkennen: dit is wat we vissen, als we meer vissen dan neemt het bestand van wilde vis af en is er straks niets meer. Mensen moeten zich realiseren dat het een aanbodmarkt is met beperkingen’, vertelt hij bij 7 Ditches TV. Bij de producten van zijn nieuwe bedrijf Fish Tales staat de visser die de vis gevangen heeft dan ook op de verpakking: Randy’s gerookte zalm of Mohammeds tonijn. ‘We verkopen dat andersom dan gebruikelijk. Als Mohammed bijvoorbeeld vis voor 20.000 blikjes kan vangen, kunnen we maar zoveel blikjes leveren. Die blikjes nummeren we. In de serie op, dan is er ook echt niet meer.’

  • bekijk hier het hele interview op 7 Ditches TV

Met Fish Tales wil Van Olphen duurzame vis leuk maken en het aanbod in de supermarkt doen toenemen. Door enerzijds mensen te laten zien hoe je makkelijk vis klaarmaakt, en anderzijds compleet transparant te zijn over de herkomst van vis. Want daar zijn consumenten wantrouwig over geworden, weet de visondernemer. ‘Jarenlang moest de prijs van vis maar naar beneden, dus er gebeurde van alles om vis meer volume te geven of langer houdbaar te maken.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Storytelling

De producten van Fish Tales komen in 2014 in de supermarkt te liggen en worden gebruikt door ketens die sandwiches en bagels verkopen. Daarbij krijgt storytelling een grote rol: als je een broodje tonijn eet, zie je op de verpakking wie de visser is geweest en hoe die zijn vis vangt. Maar ook qr-codes, menukaarten en Facebook worden ingezet. Alles om mensen een goed gevoel te geven bij de vis. Van Olphen: ‘Je merkt gewoon: als de emotionele verbinding er is tussen de consument en producent, is er veel meer bereidheid om de producten te kopen. Het is net als met een fles wijn die je in een wijngaard koopt: dat vinden we veel leuker dan bij de Gall & Gall, ook al is het dezelfde fles en kost hij misschien zelfs iets meer. Zo werkt het in de visserij ook.’

Achter de schermen werkt Van Olphen met nieuwe partner Harm-Jan van Dijk – bekend van Landmarkt – al een halfjaar aan de strategie van het nieuwe merk. Alles om te voorkomen dat het opnieuw fout gaat, zoals in zijn vorige bedrijf Fishes. ‘Er ligt nu een complete strategie klaar om in Nederland en daarbuiten – België, Zwitserland, Frankrijk – weer in de schappen te komen. Vanuit de supermarkten is de vraag enorm; die strugglen ermee hoe ze kunnen zorgen dat mensen vertrouwen dat ze een goed product kopen. We streven ernaar dat we over twee jaar weer staan waar we met Fishes ooit stonden.’