Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 7 mythes van de hybride

Een auto met dieselmotor is toch voordeliger dan een hybride? En rijdt zo’n Prius eigenlijk wel lekker? 7 mythes over hybride autorijden ontkracht.

Best practice van Management Team + Toyota

Mythe 1: Ook groen autorijden belast het milieu. Denk maar aan de luchtkwaliteit.

Michel Dudok, verantwoordelijk voor de business-sales bij Toyota-importeur Louwman & Parqui: ‘Groen autorijden wordt vooral uitgelegd als rijden met een lage CO2-uitstoot. En bij een hybride is dat ook zo: zo’n auto stoot gemiddeld ook veel minder uit dan een benzineauto. Maar er zijn nog andere positieve aspecten, zoals een lage NOxuitstoot en fijnstof, die worden onderbelicht.’

‘Luchtkwaliteit staat niet hoog op de politieke agenda’s. Daar maken wij ons zorgen over. Qua luchtkwaliteit scoren hybrides vele malen beter dan dieselauto’s. Ook groen autorijden belast het milieu, dat klopt, maar het is niet zo slecht als diesels, die qua NOx en fijnstof nog steeds een erg hoge uitstoot hebben.’

Mythe 2: Je kunt op veel te weinig plekken laden en het duurt veel te lang.

Hybride versus plug-in
Er zijn twee soorten hybride auto’s: een ‘gewone’ en een zogeheten plug-in hybride.

Een ‘gewone’ hybride heeft een benzinemotor en een elektromotor met een accu die wordt opgeladen zodra de bestuurder remt en het gas loslaat. Zo’n auto kan een beperkt aantal kilometers volledig elektrisch rijden, tot een maximale snelheid van 50 km per uur. De Toyota-modellen Prius, Prius Wagon, Auris en Yaris zijn alle in hybride-uitvoering beschikbaar en hebben 14 procent bijtelling.

Een plug-in hybride is een auto met een accu die kan worden opgeladen via het lichtnet. De auto heeft een groter accupakket; je kunt er maximaal circa 25 kilometer volledig elektrisch mee rijden. Omdat je meer elektrisch rijdt dan de gewone hybride is de CO2-uitstoot nog lager (minder dan 50 gram/km), waardoor deze auto als leaseauto in 2013 slechts 0 procent bijtelling heeft. Voor alsnog is alleen de Prius leverbaar als plug-in hybride.‘Gewone hybrides hoef je niet op te laden (zie kader). Plug-in hybrides wel, maar via het lichtnet doe je dat in anderhalf uur. Het is dus zaak dat je in de buurt van een afspraak een oplaadplek weet te vinden, zodat je niet alleen thuis en bij het werk, maar ook tijdens een afspraak kunt laden.’

‘Als de accu leeg is, rijd je verder als normale hybride. Je hoeft dus niet bang te zijn om stil te komen staan langs de kant van de weg. Het is heel belangrijk dat de infrastructuur in orde is, maar ook het laadgedrag van de berijder is elementair. Je moet de auto kunnen en wíllen laden.’

Mythe 3: Het werkelijke brandstofgebruik van een hybride is hoog.

‘Wat is hoog? Er is de laatste tijd veel discussie over meerverbruik van hybrides en andere zeer zuinige auto’s. TNO heeft onderzoek gedaan: hoe lager het normverbruik, hoe groter de procentuele afwijking. Alleen zegt dat niks, het gaat om het absolute brandstofverbruik per 100 km. En op dat punt zijn hybrides niet te overtreffen. Uiteraard geldt voor alle auto’s dat de manier waarop je rijdt het brandstofgebruik sterk beïnvloedt. En voor plugin modellen speelt ook de frequentie waarmee je de accu oplaadt een belangrijke rol. Laad je niet tijdig op, dan loopt ook het verbruik op.’

Mythe 4: Hybrides hebben meer onderhoud nodig.

‘Een keiharde fabel. Conventionele auto’s hebben een koppeling, een dynamo en een startmotor. Dat zijn vrij dure onderdelen die je minstens één keer in het leven van de auto moet vervangen. Een hybride auto heeft zulke componenten niet. Daarnaast slijten de remblokken van een hybride veel minder doordat de remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Tenslotte herbergt een hybride nieuwe, betrouwbare technieken waardoor dit type auto’s op het vlak van reparatie, onderhoud en bandenslijtage extreem gunstig scoort. Dat wordt beaamd door de leasemaatschappijen, die daar uitgebreide data over hebben.’

Mythe 5: Het rijdt niet fijn, zo’n hybride.

‘Dat is subjectief. Wat vind je fijn? Een hybride rijdt heel relaxed omdat hij een automaat is, en hij is stil, waardoor bijvoorbeeld filerijden een stuk aangenamer wordt. Wij merken in de zakelijke markt dat het imago van de hybride auto’s enorm verbetert en dat hij steeds populairder wordt. Een paar jaar terug werden zulke auto’s nog als suf gezien, maar met de nieuwe modellen is dat totaal anders. Als ze voor de keuze staan om een hybride te leasen, zie je veel mensen nog twijfelen, maar mensen die er al in rijden, zijn bijna altijd extreem tevreden.’

Mythe 6: Een diesel is voordeliger, zeker bij veel kilometers.

‘Dat is een groot misverstand. Vroeger zeiden we: als je meer dan 30.000 kilometer per jaar rijdt, kun je maar beter gaan dieselen. Maar dat is oud denken. Vergelijk je de exploitatiekosten van een hybride met een dieselauto, dan scoort de hybride op veel punten aanzienlijk beter: minder onderhoudskosten, lagere motorrijtuigenbelasting, gunstiger restwaarde. Ook bij 40.000 kilometer per jaar is een hybride nog steeds voordeliger.’

Mythe 7: Een hybride is leuk, maar zakelijk kom je er niet verder mee.

‘Wij zeggen: een auto van de zaak moet ook een auto vóór de zaak zijn. De ondernemer moet geholpen worden bij het bereiken van zijn doelen, ook met zijn wagenpark. Dan gaat het al snel over exploitatiekosten, duurzaamheid, berijdertevredenheid, enzovoorts. Wij maken een wagenparkscan en leggen uit wat de voordelen zijn van de inzet van hybrides. Onze propositie maakt het mogelijk om met behoud van berijdertevredenheid – denk aan de lage bijtelling – te besparen op de exploitatiekosten. Ook geven we adviezen over brandstofverbruik en fiscale voordelen. Als je dat allemaal doorrekent, dan kom je daar dus zakelijk gezien zeker verder mee.’