Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe zelfs een circulaire koptelefoon geld kan opleveren

Start-up Pelican House verhuurt koptelefoons, in plaats van ze te verkopen. Best duurzaam, maar zo zetten ze het liever niet in de markt…

Koop je een dure koptelefoon, is na een jaar het kabeltje al gebroken. Repareren is niet te doen, dus hup, daar gaat-ie, de prullenbak in. Herken je dit probleem? Dan behoor je tot de doelgroep van het jonge bedrijf Pelican House.

Allemaal losse onderdelen

Want waarom zo’n koptelefoon kopen, als je er ook eentje kunt huren? De koptelefoon van de Utrechtse start-up bestaat uit allemaal losse onderdelen. Is een kabeltje kapot, dan krijgt de huurder via de post een nieuw kabeltje opgestuurd. Idem voor de speaker of een oorkussen. Makkelijk zat. En dat voor 5 euro per maand. In plaats van de honderden euro´s die je soms voor een nieuwe koptelefoon van een bekend merk betaalt.

Goed voor milieu én portemonnee

Goed voor de portemonnee, en bovendien goed voor het milieu, zo is de gedachte. ´Elk jaar gooien we met de hele wereld 15 miljoen kilo aan koptelefoons weg, vaak omdat alleen een klein onderdeeltje kapot is´, zegt Dorus Galama, een van de twee oprichters van Pelican House. ‘Die verspilling willen we tegengaan.’

Galama (28, links) begon het bedrijf met Tom Leenders (27), ze kennen elkaar van de opleiding industrieel ontwerpen in Delft. In het najaar van 2015 haalden ze 17.595 euro op middels crowdfunding om de eerste 1.000 koptelefoons te realiseren. Het ontwerp deden ze zelf.

Als Lego-blokjes

Veel verschilt de koptelefoon niet van andere koptelefoons in hetzelfde segment, behalve dat de koptelefoon van Pelican House modulair is. Als Lego-blokjes kan elk onderdeel gemakkelijk worden losgehaald en vervangen. Daardoor hoeft dus niet het hele ding weggegooid te worden als er iets kapot gaat. Nog een voordeel, zegt Galama: ‘Als rood ineens in is, kunnen we rode oorkussens of rode kabeltjes produceren en kunnen de gebruikers die los bestellen.’ Zo blijft de gebruiker modieus zonder steeds iets heel nieuws te hoeven aanschaffen.

Van China tot Canada

De meeste onderdelen van Pelican House zullen in China geproduceerd worden, via verschillende tussenpersonen. De speakers komen via een Canadees bedrijf, de pluggen via een Amerikaanse bedrijf, en een Nederlandse bedrijf dat in China produceert levert de hoofdkussens en de kabels. De koptelefoons worden ook in China in elkaar gezet.

Kritische opmerkingen

Ze hebben al kritische opmerkingen gekregen. Produceren in China, dat kan toch niet goed wezen? ‘Maar wij hebben liever 1 miljoen gebruikers van een koptelefoon die 60 procent circulair is dan 1.000 gebruikers van een product dat 100 procent circulair is’, zegt Galama.

Wij hebben liever 1 miljoen gebruikers van een koptelefoon die 60 procent circulair is dan 1.000 gebruikers van een product dat 100 procent circulair is’

Via een stage

De twee ondernemers hadden al langer het plan om samen een bedrijf te beginnen, Galama kwam via een stage in aanraking met de circulaire economie en werd enthousiast. En koptelefoons, daar hebben ze zelf iets mee. Galama praat over het bedrijf als een start-up, met alle terminologie die daarbij hoort. Door te gaan experimenteren met hun eerste 1.000 koptelefoons hoopt Pelican House ‘investor ready’ te worden. “We hebben wel een test gedaan met 8 mensen voor we begonnen, maar daar kun je natuurlijk veel te weinig uit afleiden. Met de pilot batch kunnen we kijken of dit echt werkt’, zegt Galama. ‘Hoeveel wordt er teruggestuurd? Kan het maandbedrag omhoog? Gaan de klanten minder netjes met hun koptelefoon om, en is er daardoor meer schade?’

Hopen op samenwerking

Uiteindelijk hoopt Pelican House op samenwerking met een groot bedrijf, een mobiele telefonieprovider bijvoorbeeld. ‘Het is een product dat veel marketing nodig heeft’, zegt Galama. ‘Als je de marketing door een grote partner kunt laten doen, dan vergroot je de kansen van je bedrijf en haal je je financieringsbehoefte omlaag.’

Altijd weer die materialen

Marktaandeel behalen, dat is de belangrijkste horde, zegt hij. ‘Ik stoor me aan die focus in de duurzame hoek op welke materialen je gebruikt in je product. Ga eerst maar eens zorgen dat mensen je product willen hebben, daarna kun je focussen op het verduurzamen van je product. Dan kun je opschalen, en dan kun je echt impact hebben.’

Ik stoor me aan die focus in de duurzame hoek op welke materialen je gebruikt. Ga eerst maar eens zorgen dat mensen je product willen hebben’

Met dank aan DJ Isis

In de marketing rept Pelican House alleen over gemak en de financiële voordelen, nauwelijks over duurzaamheid. ‘We kwamen er al vrij snel achter dat duurzaamheid niet hip is’, lacht Galama. ‘We richten ons op de mensen die wel graag een goede koptelefoon willen, maar die niet snel kopen omdat die dingen zo snel kapot gaan.’ Het akoestische design, onder meer de klankkast, is gedaan door een Nederland bedrijf, Scheek Loudspeakers. Door middel van ambassadeurs in de muziekhoek, zoals DJ Isis, probeert Pelican House jonge muziekliefhebbers te bereiken.

Dit is gewoon een veel slimmere manier van muziek luisteren.’

Wel de lusten, niet de lasten

De 1.000 koptelefoons komen in maart naar Nederland. Vanaf dan wordt het echt menens. Zijn ze niet bang dat mensen het een beetje suf vinden, een huur-koptelefoon? ‘Een Car2Go-rijder vindt zichzelf ook slimmer dan de Mercedesrijder waar hij naast staat voor het stoplicht.’ Wel de lusten van het rijgemak, niet de lasten van schulden en om de zoveel tijd naar de garage. ‘Iemand met een Pelican House-koptelefoon moet ook dat gevoel krijgen. Dit is gewoon een veel slimmere manier van muziek luisteren.’

Meer weten over circulair ondernemen? Bezoek de week van de Circulaire Economie

Lees ook:

Bewaren