Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verbonden breinen zijn de sleutel tot succes

Groei zou niet moeten betekenen groter, maar vooral beter. Méér betrokkenheid is de sleutel om je bedrijf beter te maken,

'Als ik met organisaties werk aan de ontwikkeling van hun visie, constateer ik dat er een ongezonde obsessie met het begrip 'groei’ bestaat. Al te vaak heeft het de betekenis van ‘groter’ gekregen, in plaats van ‘beter’. En toch is het duidelijk dat reële waarde gecreëerd wordt als we niet alleen maar ‘uitbreiden’ maar eerder als we ‘betrokken zijn’,' zegt Paul Hughes, de man achter de 'Ten Meters of Thinking'-methode.

Uitbreiden via betrokkenheid

Een van mijn klanten is Loomis, wereldmarktleider in cashmanagement. Ze hebben meer dan 21.000 werknemers en 400 vestigingen in 20 landen. Ze hebben onmiskenbaar een mondiale vertegenwoordiging en die biedt grote mogelijkheden voor uitbreiding.

Toen ik met ceo Jarl Dahlfors sprak, maakte hij snel duidelijk dat bij zijn uitbreidingsplannen de nadruk ligt op betrokkenheid. Loomis breidt alleen uit op basis van betrokkenheid, nu en in de toekomst. Het is inderdaad de betrokkenheid van Loomis' vestigingsmanagers die de kern vormde voor hun successtrategie. Het succes van Loomis is er zeker een om in de gaten te houden en van te leren.

Grootte zegt niet alles

De succesvolste merken begrijpen dat het bij de beste sociale media strategie niet gaat om de meeste volgers, maar vooral om de meeste betrokken volgers. Het is aangetoond dat 100 actieve volgers waardevoller zijn dan 10.000 inactieve volgers. Niet grootte, maar betrokkenheid zegt alles.

De adem van een organisatie

We kunnen dus met de snelle feedback-loops die intrinsiek zijn aan sociale media live zien wat wel en niet werkt. We worden eraan herinnerd dat de focus op kwaliteit in plaats van op kwantiteit ligt; een oud principe waar we ons weer op bezinnen, zeker als groei niets anders blijkt te betekenen dan ‘groter’.

Als een organisatie uitbreidt, is het normaal dat de roep klinkt om die uitbreiding te consolideren. Uitbreiding & consolidatie: het in- en uitademen van een organisatie. Met uitbreiding richten we ons immers op groei, maar die groei wordt dan onmiddellijk geconsolideerd door betrokkenheid.

De meest verbonden breinen

Het begeleidende Visual Statement biedt inzicht in het belang om van simpelweg uitbreiden over te gaan naar uitbreiden door betrokkenheid; van de meeste breinen naar de meest verbonden breinen.

Als breinen met elkaar verbonden zijn, wordt synergie gecreëerd, bloeit samenwerking op, en ontstaat innovatie. Gelijkgestemde werknemers transformeren van ‘passieve’ toeschouwers in de organisatie en ‘leunen voorover’ om participanten te worden.

Het is belangrijk op te merken dat ‘gelijkgestemd’ iets anders betekent dan een verzameling van ‘dezelfde geesten’. Diversiteit is intrinsiek aan organisatorische ontwikkeling. Als dit goed wordt toegepast, dan helpt het om breinen met elkaar te verbinden. Het lijkt alsof het gemakkelijker is om dezelfde mensen samen te brengen, maar – zoals het oude gezegde luidt – tegenpolen trekken elkaar aan. Diversiteit verrijkt zowel individuen als het collectief, en kan het cement worden in het verbinden van breinen.

Betrokkenheid is sleutel tot succes

Loomis bewijst het, sociale media tonen het aan en oude gezegden wijzen ons er op: betrokkenheid is de sleutel tot uitbreiding. Wie zijn de mensen in uw organisatie die de sleutel zijn tot uw successtrategie? En waar richt u zich op om hen erbij te betrekken? Hoe creëert u betrokkenheid terwijl u uitbreidt?

Lees meer van Paul Hughes: