Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stop met analyseren, gebruik vaker de onderbuik

Intuïtie is feilloos beslissen op basis van ervaring en informatie. Je leert het gebruiken, door je vrouwelijke kant te ontwikkelen.

Oprah Winfrey is een van de invloedrijkste vrouwen ter wereld. Ze heeft een netto waarde van bijna 3 miljard dollar – een vermogen dat ze eigenhandig heeft opgebouwd. Zij schrijft haar succes toe aan haar intuïtieve vermogens: ze volgt altijd haar buikgevoel. In haar eigen O Magazine zegt ze: ‘Van wezenlijk belang voor elk langdurig succes is dat je afgaat op je instinct. Ik heb de stille stem van mijn intuïtie mijn hele leven vertrouwd. Fouten maakte ik alleen als ik er niet naar luisterde. Intuïtie is meer een gevoel dan een stem – een fluisterende sensatie die pulseert vlak onder de oppervlakte van je wezen. Alle dieren hebben het. Wij zijn de enige schepsels die het ontkennen en negeren.’

Denken, doelen, sturen

In veel organisaties overheerst de mannelijke kracht: denken, doelen en sturen. De vrouwelijke kracht – intuïtie en kunnen meebewegen – is ondergeschikt. Het is overigens een kracht die iedereen heeft; het is niet voorbehouden aan vrouwen. In essentie gaat het over luisteren, ontvangen en voelen wat er speelt in het moment. Aan dat domein gaat de mannelijke kracht vaak voorbij; die richt zich bij voorkeur op idealen en doelen.

Wat je niet kunt voelen, bestaat niet

Intuïtie wordt, zoals Oprah ook aangeeft, voornamelijk genegeerd. Allereerst omdat het ongrijpbaar is met het verstand en vanuit het overheersende mannelijke principe: wat je niet kunt meten, bestaat niet (terwijl het vrouwelijke principe zegt: wat je niet kunt voelen, bestaat niet). Ten tweede omdat het – eerder dan een kwestie van iets aanleren – een zaak is van het afleren van overmatig analyseren en beredeneren.

Integratie van man en vrouw

Wat organisaties op dit moment nodig hebben, is een integratie van mannelijk en vrouwelijk, en dus een eerherstel van het vrouwelijke, zodat ratio en gevoel elkaar kunnen aanvullen. Want als je oriëntatie puur mannelijk is, ontstaat een strikt regime. Is je oriëntatie daarentegen puur vrouwelijk, dan bereik je geen concreet resultaat.

In je buikgebied

Omarmen van je vrouwelijke kant betekent voor leiders ontwikkeling van emotionele intelligentie. Een bewustwording van emoties –luisteren naar wat er speelt ‘in je buikgebied’. Dan ga je emotionele reacties en intuïtieve ingevingen onderscheiden. Je leert informatie verzamelen op niet-rationele wijze. Op basis van deze informatie, die primair en onmiddellijk is, kun je feilloze beslissingen maken in het moment.

Slim genoeg

In deze tijd zullen organisaties die beide verenigen het verschil maken en succesvol zijn. Die integratie is een voorwaarde voor het ontsluiten van het grootst mogelijke potentieel (stap vier), zoals Oprah dat heeft gedaan. Zij zegt tenslotte: ‘Intuïtie is een enorme kracht en ik ben ten diepste dankbaar dat ik slim genoeg ben om ernaar te luisteren.’

Meer van Ralph Freelink?

Foto via Flickr.com

mvo