Een goed renderend bedrijf dat niet op de een of andere manier gebruikmaakt van digitale oplossingen en strategieën? Je kunt het je nauwelijks meer voorstellen.
De smartphone zet alles op zijn kop
Al was het alleen maar omdat de consument erom vraagt. Die wil bijvoorbeeld via het internet even persoonlijk en doeltreffend worden bediend als in de winkel, en andersom. De smartphone heeft de business op zijn kop gezet.
De showroom in je broekzak
Van de Nederlanders onder 25 jaar gebruikt 95 procent zijn smartphone liever dan ieder ander apparaat. Het apparaat is in korte tijd de nieuwe ‘showroom’ geworden. Via websites, social media en zoekmachines zien klanten snel en eenvoudig wat er waar te koop is. Mobiele apps spelen hierin een grote en nog steeds groeiende rol. Voor bedrijven betekent dit dat informeren daardoor heel snel in verkopen kan veranderen.
De kleren van de keizer
Zowel in B2C als B2B is de klant dus, in plaats van koning, keizer geworden. Het is aan programmeurs om met slimme codetaal te voorkomen dat Keizer Klant straks slechts zijn spreekwoordelijke kleren draagt. Daar zie ik een probleem.
Engels, Chinees en… Code
Nog heel even en het beheersen van bijvoorbeeld Engels en Chinees is niet meer de onderscheidende factor in het bedrijfsleven, maar het ‘spreken’ van codetaal. Toch is het schrijven van Code nergens verankerd in wat we onze kinderen leren, noch in het basis-, noch in het middelbaar onderwijs. Waarom eigenlijk niet?
Er zijn nu al te weinig mensen die de ‘taal van de toekomst’ beheersen.
CoderDojo
Er zijn nu al te weinig mensen die de ‘taal van de toekomst’ beheersen. Toch maakt de overheid geen aanstalten om Code toe te voegen aan de diverse leerplannen. Vandaar dat het bedrijfsleven op dit punt maar het voortouw neemt. Wij doen dat bij Salesforce.com onder andere door deel te nemen aan CoderDojo.
Jongeren leren programmeren
CoderDojo is een door vrijwilligers opgezette beweging die gratis, non-profit development clubs opzet en reguliere sessies organiseert voor mensen tussen de 5 en 17 jaar. Omdat CoderDojo open source is, kan elke Dojo anders zijn. Wat wel hetzelfde is, is dat bij een Dojo jonge mensen leren programmeren, websites bouwen, apps ontwikkelen, programma’s en games maken en meer. Onze medewerkers werken hier met veel liefde en energie aan mee.
Kenniskloof overbruggen
Zo hebben we in samenwerking met VHTO (het landelijk expertisecentrum voor vrouwen en techniek) en een basisschool uit Amsterdam een CoderDojo georganiseerd voor een grote groep meisjes uit de onderbouw. De kinderen en de professionals die hen begeleidden waren daarover zó enthousiast, dat we ermee doorgaan.
Scholen zijn blij als bedrijven hun leerlingen helpen de kenniskloof te overbruggen.
Samen de basisvaardigheden overwegen
Scholen zijn blij met de hulp van bedrijven om hun leerlingen de kenniskloof te laten overbruggen. Ze komen er zelf niet of nauwelijks aan toe. Het geeft eens te meer aan dat we gezamenlijk moeten heroverwegen welke basisvaardigheden onze kinderen en de samenleving voor de toekomst nodig hebben.
200.000 leerlingen opleiden
In onze Westerse wereld willen we het liefst dat iedereen zijn baan houdt. Maar allerlei traditionele banen, zoals baliemedewerker, zullen in de toekomst verdwijnen. Pessimisten zien de werkloosheid groeien worden door de digitale disruptie die momenteel met orkaankracht over de wereld raast. Zij rekenen buiten al die nieuwe banen die er straks zijn. Om te zorgen dat die vacatures straks ook daadwerkelijk kunnen worden ingevuld, willen we de komende jaren 200.000 leerlingen op basis- en middelbare scholen Code bijbrengen.
Code moet in het curriculum
Daarvoor organiseren we natuurlijk niet alleen maar workshops voor kinderen. We lobbyen ook bij de politiek om Code in het curriculum van zoveel mogelijk scholen te krijgen. Bovendien vormen we teams met bedrijven als Microsoft en IBM, maar ook met organisaties als het reeds genoemde VHTO en Jeugdzorg.
In een verbeterde wereld moet ook genoeg plaats voor diversiteit zijn.
Ook voor kinderen uit achterstandswijken
Die laatste twee zijn minstens zo belangrijk, omdat in een verbeterde wereld ook genoeg plaats voor diversiteit moet zijn. Daarom zorgen we ervoor dat ook kinderen uit achterstandswijken zich voor CoderDojo inschrijven. Aan ‘gender balance’ geven we eveneens veel aandacht. Zo zijn veel van onze vrouwelijke vrijwilligers een mentor voor meiden die een loopbaan in de techniek overwegen. De wereld heeft hen hard nodig. Net als Code. Want daarmee spreken we straks allemaal dezelfde taal. De taal van de toekomst.
De auteur van dit verhaal, Renzo Taal, is Senior Vice President Northern Europe bij Salesforce.com. Hij focust zich op het digitaal verbinden van bedrijven op een innovatieve manier. Voorafgaand aan zijn rol binnen Salesforce.com was Renzo Senior Vice President bij Philips Lighting.
Bewaren