Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob en bidden op het werk

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern en doet zijn best. Dit keer wil hij een aangepaste tekst op de poster van de bidgroep.

AAN: Bob
VAN: bedrijfsbidgroep
BETREFT: ‘Bid voor je functie’

Beste mensen van de bedrijfsbidgroep,
Vooropgesteld dit: ik ben zéér verheugd met jullie initiatief. In deze drukke, hectische en – laat ik het ronduit zeggen – vaak ook lége tijden voldoet jullie bedrijfsbidgroep aan een mijns inziens diepgevoelde behoefte: dat werknemers middels het gebed nader tot elkaar en tot zichzelf kunnen komen. Even een moment voor meditatie en contemplatie, even geen aandacht voor de ratrace. Het verbaast mij dan ook niet dat momenteel steeds meer Nederlandse bedrijven dergelijke bidgroepen een bloeiend bestaan leiden.

Toch wat kleine kritiekpuntjes.Om te beginnen hoor ik van diverse leidinggevenden binnen ons bedrijf dat er af en toe erg lang wordt gebeden. Dan begint er ergens een meeting en blijken er twee, drie mensen niet aanwezig omdat ze nog in jullie gebedsruimte verblijven. Nou hebben wij al een fiks probleem met werknemers die lang en vaak in de rookruimtes verblijven, dus als dit er dan nog bijkomt, dan wordt het toch een aanslag op onze bedrijfsvoering. De directie wil dan ook vriendelijk voorstellen om het bidden te limiteren tot een half uur per dag. Zo jullie hiermee akkoord gaan, dan is het wellicht verstandig dat er meteen een speciale regeling komt voor werknemers die én willen roken én willen bidden. Ik voel wat dat betreft wel voor de suggestie van Ineke van HRM. Zij stelt een om-en-omregeling voor; dus de ene dag roken, de andere dag bidden, maar niet beide bezigheden op een dag. Vinden jullie dat iets?

Verder zag ik bij de receptie en in de lift jullie posters waarin wordt opgeroepen tot gebed. Een leuke, goede actie, laat dat duidelijk zijn. Maar ik merk wel dat deze oproep bij collega’s die geen religieuze gevoelens en gedachten hebben het toch ook wat dwingend overkomt. Wat, denk ik, nog wordt versterkt door teksten als Bid voor je functie… eer het te laat is! en Bid voor je targets… eer je bonus in gevaar komt! Ik zou toch willen pleiten voor een wat neutrale tekst en wat dat betreft voel ik wel wat voor de suggestie van Ineke van HRM: Medewerkers die eventueel behoefte hebben aan gebed kunnen dagelijks van 13.00-13.30 uur terecht in de bedrijfsgebedsruimte. Uiteraard zijn ook moslims hier van harte welkom! Voor rokers geldt echter een speciale regeling (zie hiervoor intranet)! Hoop dat jullie hier iets mee kunnen. En nogmaals: alle lof voor jullie initiatief!
Groet, Bob

Geachte directeur,
Allereerst natuurlijk hartelijk dank voor uw enthousiasme voor ons bidinitiatief. Wel jammer dat u zelf nog geen kans hebt gezien om onze gebedsruimte te bezoeken (wij zitten pal achter het nieuwe Outplacement Centre, dus waar tot voor kort de Recruitment Unit was gevestigd). U bent van harte welkom en wij bidden zelfs graag een collectief stukje met u mee, zeker nu binnenkort de definitieve cijfers van Q1 bekend worden. U kunt, begrijpen wij uit de wandelgangen, wel een steuntje in de rug van Hem gebruiken!

Echter: uw kritiek als zou er binnen dit bedrijf te lang worden gebeden, vinden wij van weinig niveau getuigen. Bidden is nou net jezelf buiten dit bestaan plaatsen, buiten dit aardse, ja, dus ook: buiten de tijd. U vraagt aldus dan ook bijna het onmogelijke van een werknemer. Namelijk, dat hij of zij tijdens het gebed ineens denkt: het is twee uur, mijn Sales Meeting begint! Uw voorstel zal, vrezen wij, bij al die vele biddende collega’s als ronduit kwetsend overkomen. Namens een van onze leden (Hoofd Juridische Zaken Jos Thijssen) moeten wij u er tevens op attenderen, dat uw voorstel kan worden uitgelegd als een aantasting van de vrijheid van godsdienstoefening en dat u aldus constitutionele rechten van werknemers met voeten treedt.

Maar u trapt ons vooral op onze ziel daar waar u in uw schrijven rokers en bidden over een kam scheert. Alsof bidden tot Hem niet meer zou zijn dan een ordinaire verslaving! Het is dat een van onze leden (uw secretaresse) ons heeft verteld over uw trauma vanwege uw gereformeerde jeugd, anders hadden wij nu daadwerkelijk moeten besluiten: wie zo het woord richt tot zij die geloven, die sluit de deur tot elke dialoog.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uw opmerkingen over onze posters vinden wij gewoon flauw. Het is evident dat dit teksten zijn die op een speelse manier de boodschap willen overbrengen: Bidden is helemaal niet soft! Bidden is gewoon lekker resultaatgericht bezig zijn! En juist omdat wij op zo’n manier deze boodschap overbrengen, vinden ook steeds meer middle managers de weg naar onze gebedsruimte – en komen daar steevast gesterkt uit. Wij achten het zelfs zeer waarschijnlijk dat dankzij bidden het bedrijfsresultaat significant zal stijgen. En dan durft u te zeuren over een half uurtje meer of minder bidden?

Tot slot verbazen wij ons zeer dat u in het bijzonder onze moslimcollega’s wilt oproepen tot gebed. Vindt u soms dat zij meer reden tot bidden hebben? Dat zij, kortom, zondiger leven? In dat geval wijst een van onze leden (OR-voorzitter Annemarie van Donk) erop dat u zich wettelijk gezien andermaal op glad ijs bevindt. U heeft ons diep gekwetst. Maar ooit zult ook u verantwoording moeten afleggen aan ons aller bestuursvoorzitter in de hemel.
Namens de bedrijfsbidgroep, Anneke en Robert

Meer Bob?

Roland Palmer maakt een comeback als redder van Blokker

Van held tot persona non grata, en nu weer terug als redder in nood. Roland Palmer (51) koopt de merknaam en webwinkel van Blokker. Hij is de neef van wijlen Jaap Blokker die in 2011 het familiebedrijf mocht leiden, maar vier jaar later werd ontslagen. Nu krijgt hij een tweede kans.

roland palmer blokker
Roland Palmer was van 2011 tot en met 2015 al bestuursvoorzitter van Blokker. Foto: Alibaba/Getty Images

Na het faillissement van Blokker heeft de curator een verrassende koper gevonden. Het gaat om Roland Palmer, de neef van wijlen Jaap Blokker die tussen 2011 en 2015 al aan het roer stond van het familiebedrijf. Dat meldt het FD.

Erwin Blokker, zoon van Jaap Blokker, bevestigt dinsdag tegen De Telegraaf dat Palmer onderdeel is van een consortium dat de naam Blokker terugkoopt. Ook de webwinkel hoort bij de deal.

De 51-jarige Palmer is momenteel topman bij de Chinese internetreus Alibaba in het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en de Nordics. De terugkeer van de Brits-Nederlandse zakenman bij Blokker tekent dat zijn niet-aflatende band met het familiebedrijf, ondanks een pijnlijk vertrek negen jaar geleden.

Opvolger van Jaap Blokker

Na een carrière bij Unilever, Coca-Cola en consultancyfirma Bain & Company komt Palmer in 2009 binnen bij Blokker. Om het bedrijf te leren kennen, loopt hij eerst stage als gewone winkelmedewerker in een Blokker-filiaal in Amsterdam-Noord.

De dan 37-jarige telg uit de Blokkerfamilie moet alles leren: kassa draaien, vakken vullen en bestellingen doen. Het is het begin van zijn voorbereiding om zijn oom Jaap op te volgen als hoogste baas van het miljardenbedrijf. Twee jaar later, als Jaap Blokker overlijdt, staat Palmer aan het roer van een imperium met 25.000 werknemers en 3.000 winkels.

Volgens oud-collega’s wilde Palmer als consultant orde scheppen in een stroperig bedrijf dat was blijven hangen in de vorige eeuw, schreef NRC in een uitgebreide reconstructie. Zijn hoge tempo en zakelijke stijl botsten echter met de oude garde.

Opgroeien in Engeland

Roland Palmer groeit op in het Engelse Brentwood, op een half uur rijden van Londen. Als kind is hij razendslim, leert hard en is dol op sport. Hoewel rustig van aard, maakt hij gemakkelijk vrienden. Zijn moeder Ans is de zus van Jaap en Ab Blokker, de Amsterdamse broers die het winkelconcern uitbouwden tot een internationaal miljardenbedrijf.

Het opgroeien in Engeland beschouwt Palmer als een voordeel: ‘Mijn broer en ik konden in alle luwte zijn wie we waren, uit de schijnwerpers van onze bekende familie in Nederland’, zei hij in 2016 tegen RetailTrends. Als tiener is hij geïnspireerd door Richard Branson, de Britse ondernemer die bekendstaat om zijn onconventionele aanpak.

Na zijn studie Philosophy, Politics and Economics aan de Universiteit van Oxford begint hij als brand manager bij Unilever. Daarna volgen functies bij Coca-Cola en consultancybureau Bain & Company. In 2009 vraagt zijn oom Jaap hem om zich voor te bereiden op het leiderschap van Blokker Holding. Palmer stemt toe en committeert zich voor dertig jaar aan het bedrijf.

Weerstand binnen Blokker

Ingewijden vertellen aan NRC dat Jaap Blokker binnen de familie zocht naar een opvolger die het bedrijf kon moderniseren, maar wel de familiewaarden zou behouden. Palmer was in zijn ogen de ideale kandidaat: intelligent, gedreven en van jongs af aan bekend met het bedrijf.

Als Palmer in 2011 aantreedt als ceo, erft hij een bedrijf met grote uitdagingen. Er zijn geen centrale IT-systemen, geen degelijke financiële administratie en er is een enorme achterstand op het gebied van online verkoop. Zijn oom Jaap had nooit veel op met internet. Palmer wil vaart maken met modernisering, maar stuit op weerstand van de oude garde, waaronder zijn oom Ab Blokker.

Ook zijn leiderschapsstijl zorgt voor frictie, vertellen betrokkenen in het boek Blokker: hoe het imperium de familie ontglipt. Op een e-mail kan Palmer binnen enkele uren antwoord eisen, maar zelf is hij moeilijk bereikbaar. Net als zijn oom is hij een micromanager die zich met allerlei details bezighoudt. Zijn Engelstalige e-mails scheppen afstand met het personeel. Als symbolisch gebaar gebruikt hij wel de vulpen die hij van zijn oom Jaap heeft geërfd voor het ondertekenen van belangrijke documenten.

Palmers pijnlijke vertrek bij Blokker

roland palmer
Roland Palmer werd in 2018 opgenomen in de lijst met MT/Sprout Goudhaantjes, de voorloper van de Next Leadership 50.

Betrokkenen beschrijven hoe Palmer zag dat drastische maatregelen nodig waren in een tijd van economische crisis en veranderende retail. Maar het personeel, dat jarenlang alleen maar groei had gekend, was moeilijk te overtuigen van de noodzaak tot verandering.

Met zijn consultancy-achtergrond probeert Palmer orde te scheppen. Hij wil Blokker Holding professioneler en centraler aansturen. Ook maakt hij werk van online verkoop en het moderniseren van de winkelformules. Maar zijn hoge tempo kan het stroperige bedrijf niet aan.

De spanningen lopen op als Palmer in 2014 zijn oom Ab uit de raad van bestuur wil zetten. Het lukt hem, maar Ab Blokker blijft als commissaris en aandeelhouder invloed uitoefenen. Palmer krijgt versterking van de ervaren Theo de Kool als vicevoorzitter, maar ook die samenwerking verloopt stroef. In juni 2015 moet Palmer zelf vertrekken ‘wegens een verschil van inzicht’. Volgens bronnen was het fundamentele probleem een gebrek aan vertrouwen tussen Palmer en Ab Blokker.

Onder indruk van Jack Ma

Na zijn vertrek maakt Palmer een opmerkelijke carrièreswitch. Hij wordt directeur bij Alibaba voor de Benelux en later general manager voor het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en Skandinavië. Bij de Chinese e-commercegigant helpt hij westerse bedrijven om de Chinese markt te betreden.

Bij Alibaba maakt Palmer kennis met een totaal andere bedrijfscultuur. ‘Het motto is: kan het gisteren? Ja, graag’, vertelt hij aan RetailTrends. E-mail wordt nauwelijks gebruikt; alle communicatie verloopt via een interne app.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hij is onder de indruk van Alibaba-oprichter Jack Ma, die zijn nieuwe rolmodel wordt. In een interview met het AD noemt hij Ma ‘een heel energieke maar bescheiden man’ die ‘mensen meteen alle ruimte en vertrouwen geeft. Het bedrijf is niet zo hiërarchisch en gestructureerd als oudere bedrijven.’

Terugkeer van Roland Palmer bij Blokker

Nu, negen jaar na zijn pijnlijke vertrek, keert Palmer terug als redder van het failliete Blokker. Hij heeft de merknaam en de webwinkel gekocht, aldus het persbericht van de curator.

Hoeveel Blokkerwinkels er precies overblijven na de doorstart, is nog niet bekend. De nieuwe eigenaar moet eerst met alle verhuurders van de winkelpanden tot overeenstemming komen, een proces dat maanden in beslag kan nemen. Voor het bankroet telde de keten ongeveer vierhonderd winkels, waarvan 45 franchisewinkels die niet onder het faillissement vielen.

De uitdagingen zijn niet gering. Blokker ging failliet met een schuld van 93 miljoen euro. De keten heeft jarenlang geworsteld met verlies door hevige concurrentie van Action en webwinkels als Bol.com en Coolblue. Ook hadden de winkels last van de coronacrisis en de sterk gestegen energieprijzen.

De comeback van Roland Palmer is in elk geval intrigerend. Hij kent het bedrijf van binnen en van buiten, en heeft bij Alibaba veel ervaring opgedaan met online retail. Nu krijgt hij een tweede kans om zijn visie waar te maken. Tien jaar geleden was het bedrijf nog niet klaar voor zijn plannen, na het faillissement kan hij met een schone lei beginnen.