Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob en bidden op het werk

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern en doet zijn best. Dit keer wil hij een aangepaste tekst op de poster van de bidgroep.

AAN: Bob
VAN: bedrijfsbidgroep
BETREFT: ‘Bid voor je functie’

Beste mensen van de bedrijfsbidgroep,
Vooropgesteld dit: ik ben zéér verheugd met jullie initiatief. In deze drukke, hectische en – laat ik het ronduit zeggen – vaak ook lége tijden voldoet jullie bedrijfsbidgroep aan een mijns inziens diepgevoelde behoefte: dat werknemers middels het gebed nader tot elkaar en tot zichzelf kunnen komen. Even een moment voor meditatie en contemplatie, even geen aandacht voor de ratrace. Het verbaast mij dan ook niet dat momenteel steeds meer Nederlandse bedrijven dergelijke bidgroepen een bloeiend bestaan leiden.

Toch wat kleine kritiekpuntjes.Om te beginnen hoor ik van diverse leidinggevenden binnen ons bedrijf dat er af en toe erg lang wordt gebeden. Dan begint er ergens een meeting en blijken er twee, drie mensen niet aanwezig omdat ze nog in jullie gebedsruimte verblijven. Nou hebben wij al een fiks probleem met werknemers die lang en vaak in de rookruimtes verblijven, dus als dit er dan nog bijkomt, dan wordt het toch een aanslag op onze bedrijfsvoering. De directie wil dan ook vriendelijk voorstellen om het bidden te limiteren tot een half uur per dag. Zo jullie hiermee akkoord gaan, dan is het wellicht verstandig dat er meteen een speciale regeling komt voor werknemers die én willen roken én willen bidden. Ik voel wat dat betreft wel voor de suggestie van Ineke van HRM. Zij stelt een om-en-omregeling voor; dus de ene dag roken, de andere dag bidden, maar niet beide bezigheden op een dag. Vinden jullie dat iets?

Verder zag ik bij de receptie en in de lift jullie posters waarin wordt opgeroepen tot gebed. Een leuke, goede actie, laat dat duidelijk zijn. Maar ik merk wel dat deze oproep bij collega’s die geen religieuze gevoelens en gedachten hebben het toch ook wat dwingend overkomt. Wat, denk ik, nog wordt versterkt door teksten als Bid voor je functie… eer het te laat is! en Bid voor je targets… eer je bonus in gevaar komt! Ik zou toch willen pleiten voor een wat neutrale tekst en wat dat betreft voel ik wel wat voor de suggestie van Ineke van HRM: Medewerkers die eventueel behoefte hebben aan gebed kunnen dagelijks van 13.00-13.30 uur terecht in de bedrijfsgebedsruimte. Uiteraard zijn ook moslims hier van harte welkom! Voor rokers geldt echter een speciale regeling (zie hiervoor intranet)! Hoop dat jullie hier iets mee kunnen. En nogmaals: alle lof voor jullie initiatief!
Groet, Bob

Geachte directeur,
Allereerst natuurlijk hartelijk dank voor uw enthousiasme voor ons bidinitiatief. Wel jammer dat u zelf nog geen kans hebt gezien om onze gebedsruimte te bezoeken (wij zitten pal achter het nieuwe Outplacement Centre, dus waar tot voor kort de Recruitment Unit was gevestigd). U bent van harte welkom en wij bidden zelfs graag een collectief stukje met u mee, zeker nu binnenkort de definitieve cijfers van Q1 bekend worden. U kunt, begrijpen wij uit de wandelgangen, wel een steuntje in de rug van Hem gebruiken!

Echter: uw kritiek als zou er binnen dit bedrijf te lang worden gebeden, vinden wij van weinig niveau getuigen. Bidden is nou net jezelf buiten dit bestaan plaatsen, buiten dit aardse, ja, dus ook: buiten de tijd. U vraagt aldus dan ook bijna het onmogelijke van een werknemer. Namelijk, dat hij of zij tijdens het gebed ineens denkt: het is twee uur, mijn Sales Meeting begint! Uw voorstel zal, vrezen wij, bij al die vele biddende collega’s als ronduit kwetsend overkomen. Namens een van onze leden (Hoofd Juridische Zaken Jos Thijssen) moeten wij u er tevens op attenderen, dat uw voorstel kan worden uitgelegd als een aantasting van de vrijheid van godsdienstoefening en dat u aldus constitutionele rechten van werknemers met voeten treedt.

Maar u trapt ons vooral op onze ziel daar waar u in uw schrijven rokers en bidden over een kam scheert. Alsof bidden tot Hem niet meer zou zijn dan een ordinaire verslaving! Het is dat een van onze leden (uw secretaresse) ons heeft verteld over uw trauma vanwege uw gereformeerde jeugd, anders hadden wij nu daadwerkelijk moeten besluiten: wie zo het woord richt tot zij die geloven, die sluit de deur tot elke dialoog.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uw opmerkingen over onze posters vinden wij gewoon flauw. Het is evident dat dit teksten zijn die op een speelse manier de boodschap willen overbrengen: Bidden is helemaal niet soft! Bidden is gewoon lekker resultaatgericht bezig zijn! En juist omdat wij op zo’n manier deze boodschap overbrengen, vinden ook steeds meer middle managers de weg naar onze gebedsruimte – en komen daar steevast gesterkt uit. Wij achten het zelfs zeer waarschijnlijk dat dankzij bidden het bedrijfsresultaat significant zal stijgen. En dan durft u te zeuren over een half uurtje meer of minder bidden?

Tot slot verbazen wij ons zeer dat u in het bijzonder onze moslimcollega’s wilt oproepen tot gebed. Vindt u soms dat zij meer reden tot bidden hebben? Dat zij, kortom, zondiger leven? In dat geval wijst een van onze leden (OR-voorzitter Annemarie van Donk) erop dat u zich wettelijk gezien andermaal op glad ijs bevindt. U heeft ons diep gekwetst. Maar ooit zult ook u verantwoording moeten afleggen aan ons aller bestuursvoorzitter in de hemel.
Namens de bedrijfsbidgroep, Anneke en Robert

Meer Bob?

Pleun Opperman (29) volgt haar vader op bij het Bredase groeikanon Parakar

Het gaat hard met Parakar. De omzet van het Bredase hr-bedrijf denderde de afgelopen jaren van 20 naar 200 miljoen euro. Nu neemt de 29-jarige Pleun Opperman het stuur over van haar vader Johan. 'Ik zie bij hem nog wel sporen van het founders-syndroom.'

pleun opperman parakar group breda

Dat Pleun Opperman aan het roer zou komen te staan van een groeibedrijf, opgericht door haar pa, daar zag het tien jaar geleden nog helemaal niet naar uit. Vader Johan bestierde een eenmansbedrijfje en Pleun had net haar bachelor Gezondheidswetenschappen afgerond. Wel een diploma op zak, maar nog geen uitgestippeld carrièrepad.

Dat veranderde toen ze vervolgens voor de master Health Food Innovation koos. ‘Ik volgde colleges over het starten en schalen van een bedrijf en de dilemma’s die je dan allemaal tegenkomt. Pas toen werd het ondernemerschap in mij aangewakkerd.’

De start van Parakar

In diezelfde periode – we schrijven de jaren 2015-2017 – gaat het ook met het bedrijf van vader Johan ineens heel hard. In de jaren ervoor opereert hij nog als eenpitter. Opperman senior is consultant die kenniswerkers naar Nederland haalt, uit India met name. Hier regelt hij alles voor deze expats en de bedrijven, van een visum tot verzekeringen en de fiscaliteiten.

In 2015 vraagt een zakenrelatie aan hem of hij ook in staat is om buitenlandse bedrijven te ontzorgen bij het verlonen van Nederlands personeel. Die ene vraag blijkt de pivot die alles doet veranderen. ‘Hij heeft speciaal hiervoor Employer Off Record ontwikkeld, een product waarmee bedrijven het werkgeverschap in het buitenland kunnen uitbesteden.’ Na Nederland volgen al snel nieuwe klantvragen uit Ierland, Duitsland, Frankrijk en Spanje onder meer.

Administratief geneuzel

Zo helpt Parakar bedrijven om in heel Europa aan de slag te gaan. ‘Dat doen we door al het gedoe eromheen weg te nemen. Wil je bijvoorbeeld uitbreiden naar Spanje, dan begint dat vaak met het oprichten van een entiteit. Daar komt veel administratief geneuzel bij kijken. Met ons platform regel je alle juridische en fiscale randzaken.’

parakar group breda johan pleun opperman
Johan en Pleun Opperman mochten in 2022 en 2023 een FD Gazellen Award in ontvangst nemen. Foto: Parakar Group

Een flink deel van de diensten die Parakar levert, gaan inmiddels over het aannemen van personeel. ‘Een bedrijf vindt talent in het ene land of verplaatst personeel naar een ander land. Daar komen immigratietrajecten bij kijken. Wij zorgen dan voor al het papierwerk.’

De processen die Opperman hier beschrijft zijn doorgaans gortdroog en tamelijk suf. Het zijn taken waar weinig mensen echt warm voor lopen, zeker ondernemers niet. De echt grote bedrijven hebben hier vaak hun eigen afdelingen voor. Parakar (oud-Hindisch voor paraplu) richt zich dan ook meer op de small en medium enterprises.

Vergelijking met Remote

Maar wacht even, die kunnen toch ook bij Remote terecht, het do-it yourself hr-platform van Job van de Voort? Opperman vertelt veel bewondering te hebben voor het bedrijf, maar de zaken net iets anders aan te vliegen.

Lees ook: Hoe Job van de Voort met Remote een unicorn bouwde

‘Wij zijn meer people-driven. De uitdagingen van onze klanten gaan ook over het oprichten van buitenlandse entiteiten. Ze zijn vaak wat complexer en daarom lastig in één platform te vangen. Onze teamleden zijn dan ook echt relatiemanagers die meer leveren dan enkel een kant-en-klare oplossing.’

Als voorbeeld noemt ze de benchmark-onderzoeken die Parakar aan het productportfolio heeft toegevoegd. Die gaan onder meer over salarisniveaus en pensioenregelingen. Zo kan een Duits bedrijf bijvoorbeeld snel zien wat een marktconform pensioen is voor een medewerker uit Argentinië.

Ook het verdienmodel steekt anders in elkaar. Waar Remote kiest voor subscription rekent Parakar met een fee voor de dienstverlening. ‘Dit is een business waar vertrouwen heel belangrijk is. We zijn daar in onze communicatie dan ook heel open in. Klanten zien precies wat het ons kost en hoeveel we doorberekenen.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Coronacrisis blijkt groeiversneller

Zeven jaar geleden beleefde Pleun Opperman haar eerste werkdag bij het bedrijf van haar vader. Ze begon er op de administratie-afdeling, als bijbaantje. Na een jaar of drie freewheelen liet ze haar thuis haar interesse doorschemeren om de boel uiteindelijk over te nemen. Dit jaar moet het gebeuren.

‘In de praktijk heeft mijn dochter al de leiding over het bedrijf. Er moeten juridisch nog een paar stappen gezet worden en dan is het later dit jaar ook officieel een feit’, vertelt Opperman senior.

Lees ook: Christina van Spaendonck is 26 en ceo van VanLier: ‘Je creëert zelf hoe serieus je wordt genomen’

Een concreet groeipad was er tot voor kort eigenlijk niet. De groei die Parakar tussen 2019 en 2022 doormaakte – van 20 miljoen naar een nulletje erbij – is het bedrijf volgens Pleun Opperman min of meer overkomen.

‘Aan het begin van de coronacrisis dachten we nog: we gaan failliet. Maar het kwartje viel precies de andere kant op. Veel buitenlandse medewerkers gingen naar huis, maar bleven daar wel voor het bedrijf werken. Wij konden dat van A tot Z faciliteren en zijn zo jaar op jaar verdriedubbeld.’

Groeistrategie van Parakar

In 2023 maakte die omzet overigens een kleine duikvlucht, van 200 naar circa 150 miljoen. Dat had volgens Opperman vooral te maken met het verslechterde investeringsklimaat voor techbedrijven, die als gevolg daarvan moesten reorganiseren. Dit jaar verwacht het bedrijf weer te gaan plussen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Als je zo hard groeit, dan raak je ook een beetje in jezelf gekeerd. Daar kun je meestal weinig aan doen, dat is een automatisch proces. We hebben nu nóg meer klantfocus en een duidelijk groeiplan’, aldus de kersverse ceo. Parakar telt nu ongeveer zestig medewerkers, verspreid over elf Europese landen. In de groeiplannen gaat dat aantal binnen enkele jaren richting de honderd.

En vader Johan, is al bekend wat hij nu gaat doen? Daar wordt nog over gesproken, vertelt Pleun. ‘Ik zie bij hem nog wel sporen van het founders-syndroom. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien hij zó vervlochten is met dit bedrijf. En ik geef toe: met zijn ervaring is hij in veel gevallen nog steeds onze beste productspecialist.’