Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

What’s next? De wereld van startups, innovatie en nieuwe technologie.

Recente artikelen

Mind your step: waarom de elektrische step de straten verovert (maar niet in Nederland)

Nederland moet vaart maken met nieuwe en duidelijke regels voor deelsteps, betoogt Sprout-expert Danny Hoekzema. ‘We hebben deze innovatieve last-mile...

clock 3,5 min

Hoe Niels Blokhuis na een dollemansrit door Bulgarije zijn producent vond

Niels Blokhuis deelt zijn hoogste pieken en diepste dalen bij het bouwen van pakkenmerk Suits For Dudes. In deze aflevering beleeft...

clock 2,5 min

Ieder zijn eigen afdeling

Een praatje bij de buren kan je bedrijf redden

Veel afdelingen bij bedrijven kaderen netjes hun eigen takenpakket af. Problemen van een ander team, moeten dat vooral ook daar...

clock 2,5 min

#1: Definieer een duidelijke innovatieambitie Leiders van succesvolle organisaties erkennen de noodzaak van innovatie. Zij begrijpen dat het bedrijf moet innoveren om op termijn competitief te blijven. Dat klinkt logisch, maar dit langetermijndenken botst vaak met het bonussysteem voor het topmanagement en met de korte termijnverwachtingen van aandeelhouders. Succesvol innoveren begint daarom met het definiëren van een duidelijke ambitie voor innovatie of doel vanuit het topmanagement. Bijvoorbeeld, in 2020 moet 30 procent van de omzet komen uit nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Deze ambitie wordt kracht bijgezet met investeringen in innovatieprojecten en personeel. Op deze manier verbindt het topmanagement zich publiekelijk aan innovatie als topprioriteit. Dit is een krachtig signaal richting medewerkers en de buitenwereld. #2: Innoveer met de klant Verblind door vorige successen en overtuiging van eigen kennis en kunde, ontwikkelen de meeste bedrijven eerst een kant-en-klaar product of dienst. Pas dan gaan zij met dit product naar de markt. Hier wordt vervolgens geconstateerd dat de vraag ontbreekt. Helaas, veel geïnvesteerd zonder te weten wat de klant nu echt wil. Succesvolle innovaties vereisen het oplossen van een probleem of het vervullen van een klantbehoefte. Daarom is het belangrijk de klant van begin af aan bij het innovatieproces te betrekken. Zo kunnen ideeën snel met klanten getest, aangepast en gevalideerd worden. Menig accountmanager zal gaan steigeren, omdat hij gewend is klanten alleen kant-en-klare producten aan te bieden. Maar ervaring leert dat de klant zich juist zeer gewaardeerd voelt wanneer zij betrokken worden bij het testen van een product dat nog niet af is. #3: Meten is weten, ook bij innovatie De vraag blijft dan, hoe weet je of je succesvol bezig bent? Uit een vragenlijst onder 198 ervaren innovatiemanagers blijkt dat innovatiesucces wordt beoordeeld door zowel activiteit-gebaseerde statistieken als uitkomst-gebaseerde statistieken. Er wordt zorgvuldig gekeken naar een mix van harde, cijfermatige data en zachte, woordelijke data. Veelgebruikte criteria voor het meten van innovatiesucces zijn: het aantal werknemers dat getraind is in innovatiemethoden, het aantal klanten betrokken in het innovatieproces en hun reacties en ervaringen, het aantal ideeën gegenereerd en het percentage van nieuwe ideeën waarin ook daadwerkelijk is geïnvesteerd, de gemiddelde doorlooptijd van het innovatieproces en het percentage van de omzet of winsten afkomstig van nieuwe producten of diensten. Welke metingen het meest effectief zijn is met name afhankelijke van het type innovatie. Een vuistregel is: hoe vernieuwender de innovatie, hoe meer succes te beoordelen op basis van de activiteit, in plaats van de uitkomsten. #4: Creëer een executiecultuur Het vermogen van een bedrijf om te innoveren staat of valt met de organisatiecultuur. De innovatieve organisatie heeft een zogenaamde ‘executiecultuur’. Dit is een cultuur die aanzet tot persoonlijk initiatief, het nemen van risico en beslissingen en het accepteren van falen. Medewerkers worden op deze manier aangemoedigd om te experimenteren, te leren en dus te innoveren. Helaas zijn de meeste bedrijven nog altijd te gefocust op de huidige gang van zaken en geobsedeerd door korte termijnresultaat. Hierdoor zijn medewerkers bang om nieuwe dingen te doen en te falen. Dit is een doodzonde voor innovatie, want er is geen andere manier van leren. #5: Innoveren kun je niet alleen Gezien de risico’s, kosten en complexiteit die gepaard gaan met innovatie is het tegenwoordig onmogelijk om te innoveren met enkel eigen middelen. Ieder bedrijf heeft partners nodig met aanvullende middelen en unieke expertise. Een organisatie vergroot haar innovatievermogen door open te staan voor input van buitenaf. Daarom is het belangrijk om een netwerk van partners op te bouwen. Niet alleen om direct mee samen te werken, maar ook om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen, een zogenaamde radarfunctie. Een bedrijf is in topconditie om te innoveren wanneer deze pijlers op elkaar afgestemd zijn en zo elkaar versterken. Het is bijvoorbeeld goed om risicovolle initiatieven te stimuleren, maar het is minstens zo belangrijk om een omgeving te creëren waar deze initiatieven worden benut. Maak van innovatie een organisatiediscipline in plaats een ongestructureerd creatief proces. Stop met post-its plakken en start met het bouwen van een organisatie die oprecht open staat voor ondernemerschap en innovatie. Over de auteurs Elise i innovatie managementconsultant bij Deloitte en is parttime professor Innovatie & Ondernemerschap aan de Antwerp Management School. Nino is onderzoeker op het gebied van strategie & innovatie aan de Universiteit van Antwerpen. Hij is medeoprichter van InnovatorCommunity.com en deelt zijn passie voor de innovatieve organisatie door bedrijven te adviseren, door te spreken op conferenties en door te coachen op bedrijfsevenementen.

5 dingen die je nodig hebt voor een echt innovatief bedrijf

Vooral voor grote bedrijven is het lastig om te innoveren, want dat betekent: dingen loslaten, risico aanmoedigen en fouten laten...

clock 3 min

airbus a380

Lessen trekken uit het A380-debacle, het supervliegtuig dat niemand wilde

In 2021 rolt de laatste superjumbo A380 bij Airbus de fabriek uit. Technisch is er weinig mis mee, maar toch...

clock 2 min

De groei van Fintech: 87 dingen die je (misschien) nog niet wist

De opkomst van smartphones, online marktplaatsen, cloud computing en kunstmatige intelligentie zet de financiële wereld op zijn kop. Je leert er...

clock 0,5 min

Opnieuw winst voor Tesla. Is dit het Kodak-moment voor de auto-industrie?

Terwijl Tesla record na record vestigt, komt het Kodak-moment voor de rest van de auto-industrie dichterbij, schrijft Mark Schreurs (MisterGreen)...

clock 7 min

Deze Nederlandse pakkenmaker werd in Italië ontvangen als een verloren zoon

Ondernemer en surfer Niels Blokhuis deelt zijn hoogste pieken en diepste dalen met pakkenmerk Suits For Dudes. In deze tweede aflevering...

clock 2 min

Zo bevorder je innovatie binnen jouw team

Innovatie draait om menselijk talent. Hoe tover je jouw team om tot een innovatiefabriek? Vier tips om de deur open...

clock 1,5 min

Zo wil Zalando voorkomen dat kleding na één keer dragen wordt teruggestuurd

Webwinkel Zalando ontwierp een speciaal label om te voorkomen dat gedragen kleding toch wordt teruggestuurd. Sprout-expert Arnoud Engelfriet denkt niet dat...

clock 2 min

Een opvolger voor XS4ALL? Zo pakt Mark Vletter de handschoen op met Voys

Het rumoer rondom het verdwijnen van XSALL bewijst dat er in Nederland ruimte is voor een internetprovider die zich onderscheidt...

clock 3 min

Het gat tussen Big Data en wijsheid

Big Data zijn overal. Dankzij technologische ontwikkelingen weten we steeds meer data te genereren, op te slaan en uit te...

clock 0,5 min

Onderzoek: ‘AI zal meer impact hebben dan het internet’

Vergeet internet, AI zal de wereld pas écht veranderen. Althans, dat blijkt als je ceo’s wereldwijd vraagt naar hun mening...

clock 1 min

Data op orde Wanneer je geavanceerde, toegankelijke data analytics wil introduceren in je bedrijf, waar begin je dan? De Clercq: ‘Ten eerste moet de data op orde zijn. Verzameld, opgeschoond, kloppend, compleet, toegankelijk. Dat is het fundament. Soms, bij grotere bedrijven, is er een IT-team dat al databases en zelfs warehouses ordelijk en veilig heeft aangelegd, dat is mooi. Werk daar dus goed mee samen, is mijn advies. Maar in de software zitten ook functies die een bedrijf helpen met het ordenen van data. Dat is pijler 1: zoek uit welke data je hebt en hoe die is opgeslagen.’ Na inzet van de software (2) is pijler 3 van groot belang: ermee leren werken, en de challenges aangaan die erbij horen. ‘Het begin gaat snel’, zegt De Clercq. ‘Daarna kun je zelf veel uitzoeken via manuals, YouTube en op fora, maar in de praktijk schiet dat vaak niet voldoende op. Veel mensen blijken als je het ze zelf laat uitzoeken minimaal gebruik van de kennis te maken binnen hun team; dan haal je de investering er niet uit. Onze bevinding is dat je degenen die ermee gaan werken, dat zijn dus de specialisten zelf, niet de IT’ers, gestructureerde, uitgebreide hands-on trainingen moet geven. Dat is een tip: neem ze aan de hand.’ Maar ook na de trainingen is er een challenge. ‘Je verwacht dat een medewerker die je hebt geleerd zich met de data te verbinden en een dashboard te maken, wel uit de voeten zal kunnen met de datasets in zijn dagelijkse praktijk. Hij of zij begrijpt het eigen proces, de data daaronder dus ook, toch? Dat is een valkuil. Ondersteun hem ook daarbij, hij moet zich comfortabel voelen met z’n eigen data. Je zegt: wat je daar in die kolom op je scherm ziet, mooi gepresenteerd op het dashboard, correspondeert met díe-en-die tabel waar je tot dusver mee werkte.’ Nog een tip van Jim de Clercq, gelouterd door ervaring: je moet niet álle medewerkers willen trainen. ‘In alle teams een paar ambassadeurs, mensen die graag willen en over vaardigheden beschikken. Dat is het beste. die moet je beter maken. Zij kunnen dan anderen in hun team enthousiasmeren en zijn beschikbaar als die bij het aflezen van dashboards vragen hebben; anders komen ze allemaal met vragen bij het analytics team, zoals wij dat bijvoorbeeld hebben. Daardoor houden wij weer tijd over voor het vinden van de meer complexe oplossingen.’ Motor Maar voorop staat dus: waar zijn die data dan? Het zal verschillen per afdeling: verkoop, voorraadbeheer, finance, HR. ‘Ze zijn overal, heel simpel al: de verkoper beschikt over de orderportefeuille. Aantallen, datums, klanten, producten. Is er een relatie tussen producten die klanten kopen en andere die ze ook kopen? Welke vragen zou je als specialist beantwoord willen zien en wat heb je beschikbaar om een antwoord te vinden? De nieuwsgierigheid is een belangrijke motor.’ Bij het begin van het gebruik is het van belang dat medewerkers en beslissers meteen zien: deze software, daar hebben we iets aan. Die is de investering waard. De Clercq: ‘Zorg dus dat je eenvoudig begint. Begin klein, zodat je meteen een mooi resultaat kunt presenteren, dat is ook een tip. Neem bijvoorbeeld een rapportage erbij die al bestaat en die tijd gekost heeft. Laat zien dat het mooier en sneller kan. Niet meteen een groots project opzetten. Dat kan later nog.’ Voordeel Logitech, multinationaal leverancier van peripherals als webcams, toetsenborden, muizen, ab’s, werkt zo’n tien jaar met deze software. De Clercq: ‘Ikzelf ben behalve bij trainingsprogramma’s betrokken bij ondersteuning van de supply chain. We hebben bijvoorbeeld dashboards waarmee verouderde voorraden worden gemonitord. Heb je overzicht, dan kun je actie ondernemen, die producten promoten bijvoorbeeld. We hebben voor heel veel processen dashboards, voor geregelde rapportages maar ook voor ad-hoc-analyses. Het is moeilijk te meten welk voordeel we er precies bij hebben, maar het is absoluut aanzienlijk.’ Maandelijks hebben de gebruikers binnen het bedrijf een bijeenkomst om via presentaties op de hoogte te blijven. ‘Wij doen dat virtueel omdat we over de hele wereld zitten. Heel belangrijk, en dat is weer een tip: houd die bijeenkomsten in stand, dring erop aan dat ze komen. Maak video’s zodat afwezigen en nieuwe gebruikers achteraf alsnog toegang tot de informatie hebben.’ Zelf hoort hij bij de organisatoren van een groep van Nederlandse gebruikers van deze software, die één keer per kwartaal samenkomen. Er zijn dan presentaties en een netwerkborrel. ‘Een externe gebruikersgroep bezoeken is heel nuttig, zeker als je pas begint. Je leert waar anderen mee bezig zijn, wat hun slimme oplossingen zijn, je ziet best practices. Meestal komen er een stuk of 70. Iedereen is heel open, bereid alles te delen. We zijn geen concurrenten.’ Data-analyse is niet meer weg te denken, zegt Jim de Clercq. ‘Het is niet meer van deze tijd om op onderbuikgevoelens af te gaan. Besluiten waarmee veel gemoeid is, moeten data-driven zijn. Je kunt gewoon niet zonder die geavanceerde tools: díe brengen de inzichten bij de beslissers.’ De Clercq besluit met nog een voorbeeld. Een groothandel heeft transport nodig om producten bij resellers te krijgen. ‘De keuze is: verzorg je dat zelf of neem je het aanbod van de klant aan om het vervoer tegen een kleine vergoeding te regelen? Dat laatste lijkt goedkoper, maar het is niet altijd meteen duidelijk wat je zelf aan transport kwijt bent. Een data-analyse kan aangeven hoe het ligt. Bij Logitech bleek dat we er verlies op zouden lijden als we het aanbod aannamen. Ik bedoel maar.’

Hoe slimme software data steeds inzichtelijker maakt – en wat jij ermee kunt doen

Geavanceerde data-analyse met tools die hanteerbaar zijn voor medewerkers die geen IT-specialist zijn: het levert bedrijven business-, organisatorische en andere...

clock 4 min

5 bedrijven die de horecawereld vernieuwen met robots

Horecabedrijven die geremd worden door personeelsschaarste kunnen hun toevlucht nemen tot robots en automatisering. Een kijkje in de keuken van...

clock 3,5 min

Het gat tussen Big Data en wijsheid

Big Data zijn overal. Dankzij technologische ontwikkelingen weten we steeds meer data te genereren, op te slaan en uit te...

clock 3,5 min

Deze Tesla van de Noordzee geeft vissers nieuwe hoop

Een innovatief en zuinig visserschip geeft Nederlandse vissers hoop in barre tijden. Het in Nederland geproduceerde vaartuig is ook een...

clock 1,5 min

Foodsy treinzeigers betaalstrategie

Hoe Foodsy afrekent met een grote frustratie van treinreizigers

Je klant ontzorgen is vaak een kwestie van keuzevrijheid en tijdswinst bieden. Dat is dan ook precies wat Foodsy doet,...

clock 3 min

Elon Musk heeft net deze zilveren raket onthuld

SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft het eerste prototype laten zien van een ruimteschip dat in 2024 mensen naar Mars...

clock 2 min

i.s.m. TIAS School for Business and Society
Creative Equity Scan innovatie

Hoe je de teugels van innovatie in handen krijgt

Dat innovatie van cruciaal belang is om de toekomst van je organisatie zeker te stellen, weet elke manager. Maar inzicht...

clock 4,5 min

Uber: ‘Onze vliegende taxi’s zullen het luchtruim niet ontwrichten’

Het lijkt toekomstmuziek, maar als het aan Uber ligt zal het bedrijf al in 2023 vliegende taxi’s opereren. Elektrisch, stil...

clock 2 min

Deze vegetarische burger moet de wereld redden

Met bijna 390 miljoen dollar groeigeld van onder andere Bill Gates is Impossible Foods hard op weg de vleesindustrie flink te...

clock 2 min

Is deze elektrische auto de aanstormende Tesla-killer?

Met een 49-inch scherm als dashboard, 500 kilometer actieradius en een prijskaartje vanaf 45.000 dollar lijkt de Byton M-Byte op...

clock 2 min

bijtaken wagenparkbeheerder

7 praktische tips voor de manager die het wagenpark er ‘even’ bij doet

Veel bedrijven hebben geen fulltime wagenparkbeheerder. Er is een manager die deze taak erbij doet. Ben jij ook zo iemand?...

clock 4 min

14 tech-trends voor 2019: van cryptokatten tot rijdende winkels

Waar brengt de immer voortdenderende trein van de technologische revolutie ons in 2019? De analisten van CB Insights wagen een...

clock 6,5 min

Deze startups testen hun innovaties op Eurosonic

Het Groningse popfestival Eurosonic/Noorderslag staat weer voor de deur, maar tussen de bandjes en eierballen door kun je er ook...

clock 2,5 min

digitale betaalstrategie geen excuses op tijd betalen

Geen excuses meer: zo betalen je klanten op tijd

Een digitale betaalstrategie helpt betaaldrempels weg te nemen en je klanten zo snel mogelijk te laten betalen. In zowel de...

clock 4 min

Meer en meer bedrijven doen hun voordeel met de mogelijkheden van geavanceerde data-analyse. Zo helpt supertoegankelijke software Peter Appel Transport (1200 medewerkers) met onder meer het stroomlijnen van organisatie en planning. De beloning: forse businessvoordelen. [tekst] Business- en data-analist Gert-Jan Neeft geeft het toe: het werkt verslavend. Fraaie dashboards die hij zelf in kan stellen om antwoorden te krijgen op gerichte vragen. Vragen die hem inzicht verschaffen in processen en samenhangen. Desgewenst deelt hij de dashboards met collega’s binnen Peter Appel Transport en met klanten, om er samen beter van te worden. Naar een IT-medewerker stappen om een rapportage te laten maken, die dan weer een paar keer terugkomt met vragen en misverstanden? Verleden tijd – al is een IT-afdeling natuurlijk nog altijd een belangrijke ondersteuning bij het verzamelen en veiligstellen van data. Inlezen Datasets zijn eenvoudig in te lezen vanuit Excel-files of databases, eigenlijk waar dan ook vandaan. Neeft ziet steeds meer mogelijkheden, dankzij beschikbare informatie en door de updates van de leverancier die altijd doorgaan. Zo wordt de voorspellende waarde almaar groter. Sinds 2011 is Neeft bezig de mogelijkheden te verkennen. ‘Binnen twee avonden had ik destijds de eerste resultaten al op het scherm.’ Klanten Peter Appel Transport is specialist in temperatuur-gecontroleerd transport – vooral van levensmiddelen maar ook non-food producten – door heel Nederland vanuit veertig standplaatsen. Klanten bevinden zich in de sectoren foodretail en foodservice. Soorten data Met wat voor data werkt Gert-Jan Neeft – die een logistieke opleiding heeft gevolgd – dan eigenlijk? ‘We hebben bijvoorbeeld data van opdrachten zelf en ook van de uitvoering: waren we op tijd op de bestemming of hoeveel te vroeg dan wel vertraagd? Data komt ook van de voertuigen, denk aan brandstofverbruik. Dan zijn er de mensen die uren maken. Er zijn financiële gegevens, er is onderhoud. Je kunt dit alles overzien, dan kijk je dus terug.’ Het mooie is dat Neeft met behulp van de gegevens van het verleden nu kan voorspellen wat bijvoorbeeld het aantal benodigde arbeidsuren in de komende periode gaat worden. ‘Ik kan dan efficiënt organiseren en een goed tactisch plan vormgeven: voldoende mensen, voertuigen en volume, niet te veel en niet te weinig. Predict and prepare zeggen ze wel, je bereidt operaties voor. Dan kom je op het terrein van de business.’ Vroeger Hij werkte altijd al met data, maar aanvankelijk had Gert-Jan Neeft alleen Excel ter beschikking. ‘Ook een mooi programma natuurlijk. Het voorspellende deel kon daarmee niet, we hadden wel inzicht in het verleden waar we ons voordeel mee konden doen. Maar door de steeds grotere hoeveelheden data liepen we tegen grenzen aan. Bovendien kon je maar met één persoon tegelijk in een bestand. Tegenwoordig kun je met hele volksstammen tegelijk naar de analyse kijken.’ Externe invoer Niet alleen data van intern zet hij in, ook van buitenaf komen ze. Neeft: ‘Klanten geven orders en planningen door waarmee wij moeten werken. Grote retailers doen dat bijvoorbeeld. Hoeveel ritten, welk moment van de dag of week, welke bestemmingen, welke volgorde – dat analyseren wij zodat we er op zo efficiënt mogelijke manier mee verder kunnen. Ook de klant helpen we om inzicht te krijgen in zijn planproces. Dan kan hij het in de toekomst weer een stukje beter doen. In het voordeel van alle betrokkenen.’ Businessvoordelen Er is heel veel mogelijk met de tools van de platform analytics-aanbieders. Complexe, diepgaande berekeningen, interactiviteit, toegankelijkheid. Neeft: ‘Afgelopen jaren hebben we absoluut veel businessvoordelen gehaald uit data-analyse. Deels zijn die te meten, aan de andere kant kun je nu eenmaal niet overal een waarde aan hangen. Er zijn dingen veranderd en de gunstige gevolgen daarvan zie je niet alleen in euro’s, maar bijvoorbeeld in kortere wachttijden, minder leeggereden kilometers…’ De aanpak geeft Peter Appel Transport onderscheidend vermogen ten opzichte van andere vervoerders en logistiek dienstverleners, zegt hij. ‘We lopen echt op de troepen vooruit.’ Data-driven En de toekomst? Je bent nooit klaar, zegt Neeft. ‘We zijn als organisatie bezig steeds meer data-driven te worden. We zijn het dus al, maar het kan naar een hoger niveau. Meer beslissingen nemen, in meer afdelingen, op basis van inzichten die je krijgt dankzij metingen. Neem de schade-analyse. Waar, op wat voor tijdstippen, bij welke omstandigheden is er schade gereden? Daar kun je veel uithalen. Dan geef je medewerkers bijvoorbeeld gericht training om bepaalde handelingen anders uit te voeren. Of je past een planning aan om de kans op schade te verkleinen.’ Peter Appel Transport is koploper, maar, zegt Neeft, ‘we zijn er nog lang niet. Er is nu alweer meer functionaliteit dan een jaar geleden, zoals spatial analytics, analyses op kaartmateriaal. Dat kan rechtstreeks ingelezen worden. De leverancier bouwt zijn product steeds uit, mede met behulp van de ideeën die van gebruikers komen. Dat doen ze goed.’

Zó haalt Peter Appel Transport enorme businessvoordelen uit slimme data-analyse

Meer en meer bedrijven doen hun voordeel met de mogelijkheden van geavanceerde data-analyse. Zo helpt supertoegankelijke software Peter Appel Transport...

clock 3 min

schaduwzijde Alexa column Jarno Duursma MT

Wat Amazons Alexa je écht kost

Niet alleen op individueel niveau, maar ook op macroniveau maakt Amazon een ongekend sterk en fijnmazig profiel van menselijk gedrag,...

clock 3 min

Hoe Rutger Vlaming met Suittruck maatpakken van gerecycled textiel groot wil maken

Modeondernemer Rutger Vlaming lanceert deze week met Suittruck misschien wel het meest duurzame maatpak van Nederland, in samenwerking met een...

clock 2 min

c-level gehackt

Bedrijfsserver gehackt? Grote kans dat het C-level de schuldige is

Gemiddeld hebben bedrijven elke maand wel een security-incident, blijkt uit onderzoek. De zwakste schakel? De bestuurders zelf. En het ergste...

clock 3,5 min

Maakindustrie viert Anthony Fokker tijdens Heldendiner

Het leven van Anthony Fokker (1890-1939) was kort, maar overvol. De luchtvaartpionier overleefde vele ongelukken, voordat hij – met dank...

clock 2 min

fintech column MT

Fintech: not just another hype

MT-columnist Marleen Smekens ziet de toekomst voor de nieuwe fintech-bedrijven positief in. Ze kunnen vooral scoren op service en klanttevredenheid.

clock 2 min

afpakken leaseauto inleveren

‘Niet alle medewerkers zitten op een eigen leaseauto te wachten’

Geef mensen niet het gevoel dat je ‘iets van ze afpakt’ en er valt met ze te praten over andere...

clock 2,5 min

Columnisten

Simone van Neerven

Innovatie-expert, voormalig head of innovation bij Vueling en adviseur van modehuis Chanel.

Lees de columns van Simone van Neerven

Menno Lanting

Expert op het gebied van de impact van de snel veranderende wereld op innovatie, organisaties en leiderschap.

Lees de columns van Menno Lanting

Partnerartikelen

fei-fei li godmother of ai

Van Google naar stealth mode: wat wordt Fei-Fei Li’s volgende grote AI-doorbraak?

Ze leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van moderne AI-systemen zoals ChatGPT. Nu wil Fei-Fei Li kunstmatige intelligentie koppelen...

clock 6 min

renate nyborg meeno tinder

Ze leidde Tinder, nu geeft Renate Nyborg relatie-advies aan Gen Z met haar eigen app Meeno

Renate Nyborg vertrok binnen een jaar als topvrouw van Tinder om weer startupondernemer te worden. Nu strijdt ze met Meeno...

clock 6 min

justnimbus iwan fransen

Wateroverlast? Dankzij Justnimbus doe je de was met regenwater uit je kruipruimte

Wateroverlast door extreem nat weer of juist gebrek aan drinkwater door grote droogte: het regenwatersysteem van Justnimbus lost een hoop...

clock 4 min

ING wil agressief groeien, niet zonder risico – Invest-NL kan tegen zachtere voorwaarden financieren

Ook nieuws: Invest-NL kan tegen zachtere voorwaarden financieren, Chinezen reageren op hogere importheffing, infraspecialist Joosten Groep neemt belang in JustNimbus,...

clock 3 min

tjark tjin-a-tsoi tno

TNO-baas wil investeren in bestaande startups: ‘We helpen ze door te groeien’

TNO is als R&D-gigant een spin in het web van de Nederlandse deep tech. Ceo Tjark Tjin-A-Tsoi ziet ook dat...

clock 6,5 min

i.s.m. TNO

Skills (en niet cv’s) zijn de sleutel tot een toekomstbestendige arbeidsmarkt

De Nederlandse arbeidsmarkt kenmerkt zich door lage werkloosheid en een hoge arbeidsparticipatie, maar toch kampen veel bedrijven met een schaarsteprobleem....

clock 5 min

solar monkey jan pieter versluijs

Solar Monkey haalt 3 miljoen op: ‘We willen uiteindelijk steward-owned worden’

Ondanks de belabberde markt voor zonnepanelen heeft Solar Monkey, leverancier van installatiesoftware, een kleine 3 miljoen euro aan financiering geregeld....

clock 5,5 min

Boeing Southwest Airlines

Weer incident: waakhond start nieuw onderzoek naar Boeing – ‘Expatregeling werkt, afbouwen is risicovol’

Ook nieuws: ruim een derde ondernemers worstelt met personeelstekort, Amsterdams parfumlabel Fugazzi opent eerste winkel en welk bedrijf is als...

clock 3 min

peer swinkels ceo royal swinkels bavaria
premium

Peer Swinkels (ceo Royal Swinkels): ‘Ik heb in mijn hoofd een vrij groot schuldgevoel’

Peer Swinkels, ceo van Royal Swinkels, is druk bezig met het neerzetten van 'een winnende familiecultuur'. Daarbij hoort een stevige...

clock 7 min

Lukas Burgering

Unilever en Shell laten oren hangen naar de aandeelhouders, en dat is niet zonder risico

Onder druk van de aandeelhouders schroeven Unilever en Shell de groene ambities terug. Met het risico dat ze andere stakeholders...

clock 5,5 min

zonnepanelen bedrijven kees koolen industries failliet

Geen doorstart voor solarbedrijven Koolen – Aandeelhouders gunnen Musk bonus van 56 miljard

Ook nieuws: nieuwe ceo Bijenkorf komt van Patagonia, EK voetbal trekt grote bedrijven, Holy Moly Pizza start door en Chinese...

clock 2,5 min

thomas vles godutch poopy cat

Thomas Vles verkocht ooit kattenbakken, nu valt hij banken aan met GoDutch

Ooit verkocht hij kartonnen kattenbakken, nu richt Thomas Vles zijn pijlen op de grootbanken met GoDutch: zakelijke rekeningen die eerlijk...

clock 6 min

Tapp haalt groeigeld op voor dataloggers van papier: ‘Met bootstrappen ga je niet winnen’

Tapp ontwikkelde een duurzaam alternatief voor de plastic datalogger: een label van ‘slim’ papier. Daar de markt mee veroveren, bleek...

clock 4 min

annita euwijk usg people de werkprofessor podcast

Waarom wordt iemand een mopperkont? ‘De aanleiding is vaak maar een heel klein dingetje’

Je kent er misschien wel één: een mopperkont op kantoor. Iemand die de hele tijd z'n kont tegen de krib...

clock 1,5 min

Emancipatie Nederland

Gelijke kansen? ‘Nederlandse vrouwen worden in hun carrière ingehaald rond hun 30ste’

Nederland boekt weinig progressie bij het dichten van de genderkloof. Voor het derde jaar op rij blijft ons land steken...

clock 3 min

drop mobility teun verschuren asml

Liever fietsen naar ASML? Drop Mobility zet 1000 deelfietsen uit bij de chipgigant

Drop Mobility (voorheen Citysteps) heeft een fenomenale klant binnengehaald voor zijn elektrische deelfietsen: ASML. De techgigant laat straks medewerkers en...

clock 4 min

Elon Musk

Elon Musk aangeklaagd voor seksisme – Startup Drop Mobility haalt ASML binnen als klant

Ook nieuws: Scotch & Soda jaar na doorstart weer failliet, Black Semiconductor krijgt 254 miljoen aan funding, importheffing Chinese stekkerauto's...

clock 2,5 min

i.s.m. ELITE
elite pleun opperman parakar jop wolff workrate

Terug naar school: waarom continu leren ondernemers helpt groeien

In een wereld die steeds sneller en complexer wordt, is het voor ondernemers met groei-ambities cruciaal om bij te blijven....

clock 3,5 min

afas vierdaagse werkweek bas van der veldt

Elke vrijdag betaald vrij, dat is vanaf 2025 de standaard bij Afas: ‘Dat geeft echte rust’

Afas Software voert een vierdaagse werkweek in, maar betaalt wel vijf dagen salaris. Ceo Bas van der Veldt wil zo...

clock 4,5 min

eric idema easytoys eqom group
premium

Eric Idema (EasyToys) was lang ‘die man van de vibrators’, bij zijn afscheid neemt iedereen hem serieus

Eric Idema stopt als topman van EQOM Group, de erotiekgigant waar EasyToys onder valt. Na 17 jaar is hij toe...

clock 5 min

Eric Idema Easytoys

Eric Idema stopt als ceo EasyToys – OpenAI-uitdager Mistral tankt 600 miljoen euro

Ook nieuws: directeur La Place vertrekt naar Starbucks-uitbater, Picnic boekt eerste brutowinst in Nederland en Afas stapt over op vierdaagse...

clock 3 min

google ai zoekmachine zoekresultaten seo website verkeer

Google’s AI-antwoorden kunnen dramatisch uitpakken voor websites: weg zoekverkeer, weg business

Google gaat zelf met kunstmatige intelligentie kant-en-klare antwoorden geven bij zoekopdrachten. De grootste vrees van die AI Overviews is dat...

clock 6 min

bp meldplicht relaties

BP vraagt 4.500 senior managers om hun romances met collega’s te melden. Mag dat zomaar?

Liefde op de werkvloer is van alle tijden. Alleen wordt er vandaag wel veel meer heisa over gemaakt dan vroeger....

clock 4,5 min

milton friedman

6 redenen waarom het denken in aandeelhouderswaarde uit de tijd is

Bestuurders en directies hebben nog altijd de neiging voornamelijk te sturen op aandeelhouderswaarde. Maar dat is niet langer verstandig. Sterker:...

clock 5 min

nir eyal hooked indistractable boek

Ben jij kampioen afgeleid raken? Probeer deze 5 technieken van gedragsgoeroe Nir Eyal eens

Mensen zijn kampioen in afgeleid raken. Gedragsexpert Nir Eyal weet hoe je daar iets aan kunt doen met praktische technieken....

clock 5 min

volksbank hoofdkantoor

‘Verkoop moederbedrijf ASN en SNS’ – BP voert meldplicht in voor intieme relaties met collega’s

Ook nieuws: het Nederlandse startupecosysteem klimt naar 13e plek wereldwijd, examenfraude kost iedere KPMG-partner drie ton, Fairphone slikt 20 miljoen...

clock 2,5 min

sea water zeewater jort tammo wildschut

Uit het schap gegooid door Albert Heijn na pr-storm: ‘Het heeft ons ook veel opgeleverd’

Het drinkbare zeewater van Sea Water lag in de zomer van 2022 amper in de winkel of de kritiek barstte...

clock 4,5 min

Laura Bas

De meeste vacatures zeggen: Generatie Z, kom hier niet werken!

Generatie Z heeft vaak geen idee wat het werk bij jouw organisatie echt inhoudt, stelt Gen Z-expert Laura Bas. In...

clock 3,5 min

volvo productie china belgie

‘Volvo verplaatst autoproductie naar Europa door EU-besluit’ – Bunq komt alsnog met extra maatregelen

Ook nieuws: baggeraars kiezen voor Midden-Oosten vanwege personeelskrapte in Nederland, ChatGPT is beter in financiële analyse dan mensen en Europees...

clock 2,5 min

Manon van Beek TenneT
premium

Manon van Beek (TenneT): ‘Duty is calling, zo voel ik dat echt’

Manon van Beek (53), de ceo van netbeheerder TenneT, werkt keihard, maar alleen voor zaken die ertoe doen. Als jonge...

clock 11,5 min

hans scheffer helloprint ceo

Shirts bedrukken die je na één keer dragen kunt weggooien? Dat doet Helloprint als B Corp niet meer

Printplatform Helloprint is sinds kort een B Corp. Voor een bedrijf dat flink wat papier, textiel en kunststof laat bedrukken...

clock 6 min

i.s.m. CSU Groep BV
csu innovatie award

Inschrijving CSU Innovatie Award 2024 geopend

De inschrijving voor de CSU Innovatie Award 2024 is geopend. De award is een succesversneller voor impactvolle uitvindingen en ideeën...

clock 2,5 min

quote top 100 jonge miljonairs 2024

De Quote Top 100 jonge miljonairs: hoe word je nou echt snel rijk (en welke rijke jongere zit in de cel)?

Wat maakt ondernemers succesvol? Investeerder Jeroen Bertrams bladerde door de Top 100 Jonge Miljonairs van zakenblad Quote. Met de gekste...

clock 2,5 min

i.s.m. Freia Groep
yassine m'rabti cmo freia groep

‘Om succesvol te zijn als CMO, moet je niet verdwalen in analyses’

De rol van Chief Marketing Officer (CMO) is de afgelopen decennia nogal veranderd, ziet Yassine M'Rabti. 'Marketing zal áltijd om...

clock 3,5 min