Waar De Vegetarische Slager zich afgelopen jaar heeft laten inlijven door voedselgigant Unilever, hoeft Impossible Foods-oprichter Patrick ‘Pat’ Brown zich voorlopig niet druk te maken over een eventuele exit. Zijn acht jaar oude bedrijf is tot aan de nok toe gevuld met kapitaal (388 miljoen dollar) om de ambitieuze droom waar te maken: vleesconsumptie wereldwijd overbodig maken voor het jaar 2035.
Sprout is bij de productlancering van de tweede versie van het paradepaardje van het bedrijf, de Impossible Burger, tijdens de CES in Las Vegas. Een plantaardig alternatief voor rundvlees dat qua structuur en smaak elke fanatieke vleeseter kan foppen. Want inderdaad, de burgers, empanadas en gehaktballetjes die tijdens de presentatie worden geserveerd zijn niet van ‘echt’ te onderscheiden.
Foodtech
Het is de eerste keer in het vijftigjarig bestaan van de technologiebeurs CES dat een eetbaar product geïntroduceerd wordt. In hoeverre is voedsel technologie, wordt gevraagd. Fel trekt oprichter Pat Brown van leer: “Onze innovaties in plantaardige vleesvervangers zijn niet zomaar technologie, wij zijn het belangrijkste technologiebedrijf ter wereld. Als we de wereld niet binnen afzienbare tijd van vleesconsumptie afkrijgen, stormen we af op een ecologische apocalyps.”
Want hoewel meer en meer mensen de keuze maken om vegetarisch of veganistisch te eten, gaat deze ontwikkeling volgens de oud-Stanford professor in biochemie niet hard genoeg. “De Chinese overheid heeft twee jaar terug opgeroepen om de vleesconsumptie van de inwoners te halveren. Wat gebeurde er? Mensen gingen exponentieel meer vlees consumeren. We moeten met alternatieve komen die beter, gezonder en lekkerder zijn dan het huidige aanbod. Daarom werken we nu al aan versie drie van de burger.”
Focus
In vergelijking met concullega De Vegetarische Slager, die de afgelopen jaren een scala van plantaardige vleesvervangers – van vlees tot vis en van filet americain tot kroketten – introduceerde en verkocht via supermarkten, pakt Impossible Foods het anders aan. Het bedrijf richt zich al acht jaar op één product: plantaardig gehakt. dat enkel aan een select aantal restaurants in de Verenigde Staten wordt geleverd. Inmiddels zijn dat er 5000, waaronder sterrententen, maar ook fastfoodketen White Castle.
De gedachte achter deze strategie is omdat de productie en consumptie van rundvlees en specifiek gehakt een van de grootste en meeste vervuilende is in de wereld. legt Brown uit: “41 procent van de landbouwgrond in de VS wordt gebruikt voor het houden van koeien, dat probleem willen we het eerste aanpakken. Uiteindelijk kan onze technologie om plantaardige proteïnen met behulp van het molecuul heem te laten gedragen zoals traditioneel vlees zou doen, ook gebruikt worden voor andere type vlees en vis, maar voorlopig focussen we ons om één ding heel goed te doen. De komende maanden komen we wel met iets nieuws: je zult ons product voor het eerst ook in de supermarkt kunnen kopen.”
Patenten
Hoewel Impossible Foods een bijna utopische missie heeft om de aarde te redden van de ondergang, wordt concurrentie op afstand gehouden door alle innovaties wereldwijd te patenteren. “Slimme biologen kunnen alles wat eetbaar is opbreken tot de bouwstenen en nabouwen. Patenten zijn daarom naar mijn idee de enige manier om onze investeringen veilig te stellen.”