Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een opvolger voor XS4ALL? Zo pakt Mark Vletter de handschoen op met Voys

Het rumoer rondom het verdwijnen van XSALL bewijst dat er in Nederland ruimte is voor een internetprovider die zich onderscheidt met internetvrijheid, veiligheid en privacy. Dat zegt Mark Vletter, die speelt met de gedachte om zo’n nieuwe speler op te zetten vanuit zijn zakelijke telecomprovider Voys.

Dat KPN af wil van XS4ALL gaat er bij een hoop Nederlanders niet in. Al bijna 50.000 mensen tekenden een petitie voor het behoud van het merk. Het actiecomité achter die petitie is nu in gesprek met een aantal grote providers over een alternatief voor het KPN-merk.

Maar het zijn juist kleinere spelers die het gedachtegoed van XS4ALL beter begrijpen, zegt Voys-oprichter Mark Vletter. Als voorbeelden noemt hij de kleinere glasvezelprovider Tweak en de lokale speler ZeelandNet.

Open brief

Vletter schreef maandag een open brief aan KPN-baas Maximo Ibarra, waarin hij voorstelt het merk onder de hoede van Voys te nemen. Niet het merk overigens, maar het netwerk, de mensen “en de overtuiging dat het anders kan”.

“Maar ik heb inmiddels ook begrepen dat dit niet gaat gebeuren”, zegt Vletter wanneer we hem bellen om een toelichting. “Ze willen van het merk af, maar willen klanten met hoge marges behouden.” Dat maakt het opzetten van een nieuwe provider een logische volgende stap, wat Vletter betreft.

Netneutraal

Het zou goed zijn als er een uitdager tussenkomt

“XS4ALL is een merk met een sterk gedachtegoed. Als je naar de reacties kijkt, is er een goede markt voor een provider die staat voor de kerngedachte van het internet: dat het open en toegankelijk is voor iedereen. Netneutraal en met privacy die gewaarborgd is. Daar wordt op dit moment door Nederlandse providers weinig rekening mee gehouden. Het is een oligopolie, met eigenlijk nog maar twee grote spelers: Ziggo en KPN. Het zou goed zijn als daar een uitdager tussenkomt.”  

Een internetprovider starten, is een stuk makkelijker en goedkoper dan beginnen met een zakelijke telefonieprovider, vermoedt de ondernemer. “Als telecomprovider heb je heel veel basiselementen al staan, verbindingen en bepaalde type switches bijvoorbeeld. Die zaken hebben we al.”

Kosten

“Wacht, ik krijg net een kladberekening wat het zou kosten om aan 10.000 mensen internet te leveren”, zegt Vletter terwijl hij het briefje aanneemt van een collega.  [Update 14:13 uur: Voys heeft het ‘bierviltje’ ook online gedeeld]

Het bedrag blijkt al snel in de tonnen te lopen. Denk alleen al aan de benodigde routers van 50.000 euro per stuk en het gebruik van een datacentrum. Maar het leveren van internet zelf is niet zo heel duur, merkt Vletter op. “Het zit ‘m met name in de mensen die zo’n netwerk moeten gaan bouwen, daarvoor heb je ongeveer een half jaar drie serieuze internetjongens nodig die gewend zijn om netwerken in te richten. Daarnaast zitten er nog veel kosten in het opbouwen van een merk, de marketingkosten dus.”

“Tot slot heb je aanvullende diensten nodig, zoals e-mail en security. Maar die zaken zou je wellicht beter bij een externe dienstverlener kunnen neerleggen, een specialist (zoals e-mailprovider Soverin, red.). Je zou dus ook kunnen kijken naar het leveren van alleen maar internet, en de klant goed informeren over andere diensten. Oftewel, we geven je de ‘waterleiding’ en maken die veilig en helemaal van jou, wat je daar ook over wil doen moet je zelf weten. Alle ‘bitjes’ zijn gelijk. We raden wel aan om deze e-mailprovider te gebruiken, omdat die het bijvoorbeeld encrypted doet en je je adres altijd zult kunnen behouden.”

Kernmotivatie

Het optuigen van een nieuwe provider leidt ontzettend af van Voys, erkent Vletter. “We hebben altijd gezegd: schoenmaker, blijft bij je leest. Ik breng onze dienst liever naar het buitenland, zoals de lancering in Duitsland waar we nu mee bezig zijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Maar aan de andere kant is er de reden dat je als ondernemer überhaupt een bedrijf start. Ik moet daarbij denken aan het boek The art of the Start, van Guy Kawasaki. Die geeft als één van de kernmotivaties om een bedrijf te starten: to prevent the end of something good.”

Buitenland

Een opvolger van XSALL past ook goed bij 48percent.org, een project waarmee het Groningse Voys internet wil brengen naar mensen die nog niet online zijn. “Het zou een ontzettend mooie casus zijn, wanneer je met een community een provider kunt bouwen. Een community owned internet past als experiment bij wat we met 48percent.org in het buitenland willen doen. Daarvoor moet je mensen in staat stellen om met een draaiboek op zoek te gaan naar crowdfunding, mensen, software en hardware. Met dat spel kun je in Nederland nu alvast ervaring opdoen.”