Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Liever fietsen naar ASML? Drop Mobility zet 1000 deelfietsen uit bij de chipgigant

Drop Mobility (voorheen Citysteps) heeft een fenomenale klant binnengehaald voor zijn elektrische deelfietsen: ASML. De techgigant laat straks medewerkers en bezoekers rond zoeven op 1000 fietsen van Drop. 'Dit is echt de perfecte klant voor ons, het wordt moeilijk om dit nog te overtreffen', zegt ceo en medeoprichter Teun Verschuren.

drop mobility teun verschuren asml
Voor ceo Teun Verschuren van Drop Mobility wordt het nog een uitdaging om deze klant te overtreffen. Foto: Drop Mobility

Best spectaculair voor een Brabantse startup die een jaar of vijf aan de weg timmert met deelsteps en -fietsen. ASML krijgt van Drop Mobility de beschikking over duizend e-bikes waarmee zijn werknemers bijvoorbeeld van het station naar kantoor kunnen. Ze kunnen ook tussen de twintig locaties in Veldhoven en omgeving heen en weer pendelen met de Campusbike, die ook voor gasten van de chipmachinefabrikant beschikbaar komt.

‘We zijn blij dat we er nu over mogen praten’, zegt Teun Verschuren, medeoprichter en ceo van Drop Mobility. ‘Want we zijn al maanden met de voorbereidingen bezig en het ging al flink rondzingen in de branche.’

ASML deal grote stap voor Drop Mobility

Het is ook niet niks. Als de ASML’ers vanaf augustus gaan fietsen – de deel-e-bikes hebben hun eigen docking station waardoor ze altijd voorzien zijn van voldoende stroom – is dat een grote stap voor Drop in zijn relatief nieuwe bestaan.

De ondernemers achter de startup stonden jaren terug in de MT/Sprout 25 onder de 25 met hun bedrijf, dat toen nog Citysteps heette. Die naam paste goed bij het idee waarmee Verschuren en compagnons toen aan de slag waren gegaan: legale deelsteps verhuren op openbare plekken, maar dan wel via docking stations en niet op willekeurige plekken.

Van Citysteps naar Drop Mobility

Van die deelfietsen hadden gemeenten destijds de buik vol, nadat ze vooral in Amsterdam massaal werden uitgezet door techbedrijven die zwommen in het kapitaal. In plaats van dat free float-model keerden de steps van Citysteps altijd keurig terug naar hun oplaadbasis.

De gemeenten waarmee de startup zaken deed – Tilburg, Roermond en Waalwijk – waren bovendien altijd betrokken bij het opzetten van de deelstepprojecten en droegen eraan bij. De bedoeling was destijds om snel uit te breiden naar tien gemeentes, maar daarvan is het nooit gekomen.

Het ging niet vliegen, vertelt Verschuren. ‘We zijn afgestapt van het publieke model, omdat het op misschien een paar grote steden na nergens uitkomt, deels vanwege het afrekenen per minuut. Een abonnementsmodel werkt beter. Al staat de deur nog steeds op een kiertje, zonder bijdragen vanuit gemeenten werkt het model niet.’

‘We willen ook niet meer té afhankelijk zijn van gemeenten. Je ziet bijvoorbeeld dat vergunningen voor twee jaar worden uitgegeven, dat is een te groot risico gezien de investeringen die je moet doen.’

Lees ook: Sparqle wil de ‘last mile’ uitstootvrij maken

Focus op de zakelijke markt

In plaats van het publieke domein focuste Citysteps zich gaandeweg meer op de zakelijke markt. Hotels als Accor en Novotel die hun gasten een extra service willen bieden en daarom een abonnement nemen op een aantal fietsen. ‘Daar hebben ze verder geen omkijken naar: de gebruiker downloadt onze app en huurt de fiets voor een dagdeel of meer. De betalingen gaan via ons naar de hoteleigenaar.’

Een iets ander model werd vervolgens populair bij vakantieparken, die hun gasten ook graag op de pedalen willen krijgen. ‘Voor hen was het meer een verdienmodel, daarom werkten we daar met een commissiemodel, een percentage van de verhuurinkomsten gaat naar de parkeigenaar.’

Toen in de loop van 2022 duidelijk was dat deelfietsen of -steps in de openbare ruimte geen aantrekkelijke business zouden vormen en ook de markt voor hotels, vakantieparken en andere leisure-ondernemingen haken en ogen had, besloot Citysteps zich volledig te focussen op de bedrijfsmarkt.

In datzelfde jaar was ook weer vers kapitaal nodig. Afgezien van een crowdfunding van een paar ton leefde de startup tot dat moment van de exploitatie van tweewielers en de bijdragen van gemeenten.

Lees ook: Met dit template vertel je een haarscherp en persoonlijk verhaal

The Sharing Groep nieuwe investeerder

En voor die funding kwamen Verschuren c.s. uit bij een bekende partij: The Sharing Group van ondernemer Henri de Jong. De investeerder achter MyWheels en andere duurzame merken nam een minderheidsbelang in de startup, die eind 2022 behalve zijn bedrijfsmodel ook zijn naam wijzigde in Drop Mobility.

De Jong had op dat moment net de Brabantse zakelijke deelautoaanbieder Amber Mobility overgenomen, dat leek ook goed te passen bij zakelijk fietsdelen.

‘De manier waarop Henri omgaat met de ondernemers uit The Sharing Group sprak en spreekt ons aan: hij vindt dat de ondernemer de ondernemer moet blijven. Maar we kunnen wel gebruikmaken van alle expertise binnen de groep. Daar is ervaring met zakelijke deelmobiliteit en software, en MyWheels is natuurlijk een bekende naam waarmee we in de toekomst ook kunnen samenwerken.’

Groei en toekomstplannen van Drop Mobility

Ook mooi meegenomen: Teun Verschuren heeft voor Drop Mobility zelf al ‘grijze haren’ aangenomen in de persoon van Rob de Vries, maar vanuit The Sharing Group is coo en voormalig Sixt-manager Karen van den Boom ook aangehaakt.

‘We trekken samen op als we nieuwe klanten willen binnenhalen. Want tja, want jong zijn als ondernemer heeft soms voordelen maar ook nadelen. Bij veel bedrijven werkt het bij het eerste contact beter als er senior mensen komen. Af en toe denken klanten dan dat ik de stagiair ben.’

Drop Mobility wil uitbreiden in de regio Brainport, en kan ook bedrijven die acht tot twintig fietsen willen afnemen bedienen. Voorwaarde is wel altijd dat er een plek kan worden geregeld voor de docking stations bij een openbaar vervoerpunt. ‘ASML had al zijn eigen hub bij het station, dat was een voordeel.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De deal met ASML, dat de Drop-fietsen in zijn eigen kleuren schildert als Campusbike, is tot nu toe de grootste stap op de zakelijke markt. De ideale klant? ‘Die hebben we dus meteen al binnen. Het wordt een uitdaging om dit nog te overtreffen.’

Lees ook: Hoe deze blinde vlekken ASML pijn hebben gedaan