Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Shirts bedrukken die je na één keer dragen kunt weggooien? Dat doet Helloprint als B Corp niet meer

Printplatform Helloprint is sinds kort een B Corp. Voor een bedrijf dat flink wat papier, textiel en kunststof laat bedrukken is dat een hele toer, zegt oprichter Hans Scheffer. 'Maar ik ga mezelf nou niet op de borst kloppen: ik wil dat al mijn concurrenten ook B Corp worden.'

hans scheffer helloprint ceo
Hans Scheffer, oprichter en ceo van Helloprint: 'We gaan niet wachten op regelgeving, we gaan die duurzame transitie leiden.' Foto: Peter van der Schaaf

Hans Scheffer, oprichter van Helloprint, komt net terug van Drupa in Düsseldorf. Op die gigantische beurs voor de print-industrie zie je: drukken is bepaald niet dood. ‘Achttien hallen vol machines en mensen. Het is een van de grootste industrieën ter wereld.’

Alles om je heen is bedrukt

Bij printen moet je dan wel verder denken dan drukwerk of A4’tjes. ‘Visitekaartjes drukken wordt natuurlijk minder’, vertelt Scheffer. ‘Maar het is steeds makkelijker om in kleine oplages verpakkingen te bedrukken als je bijvoorbeeld een parfurmmerk start. Maar vooral: dat labeltje in je T-shirt en dat shirt zelf, je bril, je afstandsbediening, het schap in de supermarkt – alles om je heen is voorzien van print.’

Of die inkt nou op papier gaat, textiel of kunststof: het heeft allemaal behoorlijke impact. En daar is Scheffer mee aan de slag gegaan. Als zijn branche serieus de toekomst in wil, moet die impact hoe dan ook omlaag, stelt hij.

‘We hebben op een gegeven moment gezegd: we moeten duurzaamheid als strategie gaan evangeliseren. De wereld verandert, de behoeftes van klanten veranderen, daar moet je klaar voor zijn. Bovendien werkt bij ons een internationale groep jonge mensen, die zijn zich ook bewuster van de impact die we maken. We gaan daarom niet wachten op regelgeving, we gaan die transitie leiden.’

Lees terug: Hans Scheffer in The Founder: ‘Ik ben een beetje een ezel’ 

Helloprint als meest duurzame marktplaats

Daarom scherpte Helloprint twee jaar geleden zijn visie aan. Het bedrijf wil niet alleen de grootste marktplaats voor printproducten ter wereld worden, maar ook de meest duurzame: in 2030 wil Scheffers’ bedrijf  ‘net zero’ worden.

Uit het maandag te verschijnen impact report over 2023 blijkt in welk tempo dat gaat. Het is de tweede keer dat de printspecialist rapporteert over zijn duurzaamheidstrategie en de CO2-uitstoot per omgezette euro zou met 29 procent gedaald zijn ten opzichte van 2022. Overigens telt daarvoor de uitstoot van alle printproducten zelf niet mee, wel onder meer het transport ervan.

Voor de belangrijkste tussenstop naar duurzamer drukken is in het impact report ook veel aandacht. Helloprint is onlangs gecertificeerd als B Corp, het label dat staat voor bedrijven die positieve impact maken op werknemers, milieu, klanten en de samenleving.

Buffelen voor B Corp-status

Dat was drie jaar buffelen, zegt Scheffer. ‘Het was echt zwaar, we hebben het onderschat.’ Want Helloprint is geen adviesclubje maar het grootste printplatform van Europa. In 13 landen actief, met 160 medewerkers, een omzet van rond de de 70 miljoen euro en kantoren in Rotterdam en Valencia. Geen startup, en bovendien handelt het in fysieke producten die samen een behoorlijke impact hebben.

Lees ook: B Corp bestaat 10 jaar, maar ligt onder vuur: ‘Kritiek geven is oké, maar samenwerken is beter’

Het B Corp-label werkt met een puntensysteem, waarin Helloprint ruim boven de lat van 80 punten scoort. Dat het printbedrijf bij de drie jaar geleden nulmeting maar net boven de 30 uitkwam, spreekt boekdelen over wat er nodig is geweest om toegelaten te worden tot de B Corp-familie. 

B Corp belegd bij de cfo

Stap één was meteen de allerbelangrijkste, daar hamert Scheffer op: zorg dat je de waarden waarvoor B Corp staat tussen de oren krijgt binnen je organisatie. Scheffer stelde daarom een team lead (inmiddels vice president) sustainability aan, Isabelle de Wolf, die bij Coca-Cola al eerder duurzame trajecten had gedaan. ‘Die hebben we meteen in het managementteam gezet, om duidelijk te maken dat het voor ons van strategisch belang is. Je moet het belangrijk maken, laten zien dat het leadership achter de transitie staat.’

Een treetje hoger in de organisatie werd cfo Lennart Koch verantwoordelijk gemaakt voor de certificering. Is dat dan een boekhoudklus? ‘Nee, heel simpel: als je profit en purpose in balans wil krijgen, moet je het neerleggen op de plek waar de centen vloeien. Als je het niet belegt bij de cfo, gaat het met je duurzame strategie niet lukken.’

Code of conduct voor leveranciers

Minstens zo belangrijk, zeker bij een spin in een web van meer dan 300 toeleveranciers als Helloprint, is het om je relaties mee te krijgen. Scheffer stuurde ze allemaal een code of conduct. ‘We willen dat ze zich committeren aan bepaalde standaarden voor het omgaan met mensen en materialen. Het is best een ingewikkelde klus om die toezegging van zoveel verschillende partijen te krijgen. Maar ook daar is bewustwording gaande en doordat wij het belangrijk maken, raak je concreet in gesprek. Draai je op hernieuwbare energie? Zijn je inkt en materialen zo duurzaam mogelijk?’

Helloprint heeft nog geen leveranciers gedumpt om punten te verdienen op de B Corp-ladder. Leveranciers worden ingedeeld in verschillende categorieën, van een minimale ‘voldoet aan wetgeving’ tot de uitblinkers die ‘purpose driven’ waarde toevoegen. Uiteindelijk moet meer dan 90 procent van de printpartners gaan voldoen aan die hoogste standaard uit dat sustainable supplier framework.

Lokale productie

‘Nee, het is niet van: morgen stoppen we met je. Maar wel: leg uit hoe je ervoor staat en kunnen we je misschien helpen om te verduurzamen?’ Soms, zegt Scheffer, is dat een kwestie van de manier waarop Helloprint producten presenteert. ‘Als je aan de voorkant meer aandacht richt op duurzaamheid helpt dat zeker. Je doet aanbevelingen tegenover 800.000 klanten in 13 landen. Als die vaker voor duurzaam kiezen, heeft onze leverancier een betere businesscase.’

Lees ook: Deze bedrijven maakten in 2023 de meeste impact

De grootste vooruitgang boekte Helloprint door zo lokaal mogelijk te gaan produceren en leveren, om de uitstoot bij transport te beperken, en door de producten met de meest negatieve impact te vervangen. ‘Bij elk product dat we aanraken kijken we eerst of er geen alternatief is, of we het niet anders kunnen doen. Producten met een te hoge impact op de omgeving vervangen we. Soms is het ook een kwestie van kwaliteit, waardoor iets langer meegaat.’

Niet meer de allergoedkoopste T-shirtjes

‘Bepaalde merken textiel voeren we daarom niet meer. Die allergoedkoopste T-shirtjes die je na één keer wassen kunt weggooien, willen we niet meer. En ja, dan krijg ik wel protest van mijn commerciële mensen. Sommige klanten willen nu eenmaal het goedkoopste hebben.’

Meer keuze in shirtjes van biokatoen en duurzamer papier krijgen aandacht op het printplatform. Soms kunnen artikelen worden aangepast. ‘We kijken naar populaire artikelen als die verticale banners op zo’n standaard, die je uitrolt voor een beurs. Die dingen worden meestal na afloop weggegooid. We zijn aan het kijken of het technisch mogelijk is om die cassette met banner herbruikbaar te maken, in een circulair systeem.’

Circulair alleen als het schaalbaar is

Reclamedoeken krijgen hier en daar wel een tweede leven als tas, maar voor alle duurzame ideeën geldt wat Scheffer betreft: het moet schaalbaar zijn. ‘Het klinkt vaak leuk als project, maar het moet niet voor de show zijn. Als we het niet Europees kunnen uitrollen, beginnen we er niet aan. Dus heel eerlijk: ik weet niet of we op grote schaal op korte termijn circulair kunnen worden.’

Lees ook: Hoe krijg je een circulaire fabriek van de grond? ‘Je moet denken vanuit de investeerder’

Op diversiteit van de bedrijfscultuur scoorde Helloprint al vrij goed, het Rotterdamse bedrijf steunt verschillende non-profitorganisaties. ‘We deden al veel aan sponsoring en we geven vooral veel uren terug aan de maatschappij. Dat moet wel een structureler karakter krijgen: we willen ernaartoe dat iedereen hier zich 4 uur per maand inzet voor de samenleving. Meer mag ook, maar het moeten geen losse projecten zijn, er moet echt regelmaat in komen.’

B Corp ten koste van winstmarge

Gaat het werken als een B Corp niet ten koste van de winstmarges? ‘Daar ga ik niet vanuit’, zegt Scheffer. ‘We zijn er nog lang niet, maar als we dit op een goede manier doorvoeren levert het uiteindelijk een betere klantrelatie op, een duurzamer bedrijf en dat zul je op termijn terugzien in de performance. Kijk, je kunt niet alles wat je doet, afmeten aan je winstmarge. We hebben ook drie keer zoveel mensen op de klantenservice zitten, dat kost ook geld. Maar dat vinden we gewoon belangrijker dan winstoptimalisatie.’

Scheffer is trots op het bereiken van de B Corp-status. ‘Maar het is niet de bedoeling dat we onszelf op de borst gaan kloppen omdat we nu het enige B Corp gecertificeerde printplatform zijn. Het liefst wil ik dat al mijn concurrenten ook B Corp worden. Dan gaat onze industrie de goede kant op.’