Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Rutger Vlaming met Suittruck maatpakken van gerecycled textiel groot wil maken

Modeondernemer Rutger Vlaming lanceert deze week met Suittruck misschien wel het meest duurzame maatpak van Nederland, in samenwerking met een weverij in India. ‘Het hergebruik van textiel zou de toekomst moeten zijn.’

Rutger Vlaming was al eigenaar van modemerk Frederik George toen hij tijdens een foodtruckfestival het idee kreeg voor een rijdende kleermaker, die langskomt om de maat op te nemen bij kopers. Hij bestelde twee trucks, waarmee nu onder vlag van Suittruck wekelijks zo’n 10 pakken worden aangemeten (waaronder bij Arjen Lubach, foto rechts), met een prijskaartje tussen de 450 en 1700 euro.

Tijdens een startup-programma van de provincie Noord-Holland (Go-NH) kwam Vlaming in contact met Khaloom, een textielbedrijf uit India dat mede werd opgericht door het Nederlandse venture building studio voor duurzame concepten Enviu. Khaloom werkt als handweverij (elektriciteit en water komt er niet aan te pas) enkel met gerecyclede draden, een grondstof die wordt afgenomen bij grote bedrijven die textiel verzamelen en sorteren.

Kans

Dat was een kans die Vlaming niet kon laten liggen. “We waren al drie jaar bezig met een zoektocht naar gerecyclede stoffen. Omdat we zuinig moeten zijn met grondstoffen, vind ik, en niet alleen op het gebied van auto’s en energie. Het hergebruik van textiel zou de toekomst moeten zijn. Zo hebben we hebben nu een statiegeldprogramma, waarbij je een oud pak kan inleveren en statiegeld krijgt in de vorm van korting krijgt op nieuwe kleding. Denk aan zo’n 100 euro per pak. We kijken ook naar het terugnemen van shirts. Op den duur willen we alles terugkrijgen.”

Deze week lanceert Suittruck een eerste lading van 50 maatpakken die zijn gemaakt van 100 procent gerecycled textiel van Khaloom, waar Suittruck de doeken bestelt die in Nederland in pakken eindigen.

Kickstart

De ‘Suittruck x Khaloom’-pakken, die Vlaming in twee maanden hoopt te verkopen, zijn bedoeld als kickstart voor het opschalen van de productie van Khaloom, vertelt Vlaming. De productie van de pakken is volgens hem geheel tegen kostprijs. “Sterker nog, de manuren worden door ons gefinancierd. We betalen alleen de productie van de pakken. Bij de klanten langskomen, hen adviseren en afleveren wordt allemaal als investering gedaan. Om op die manier een zo groot mogelijk deel terug te laten vloeien naar het atelier, om hun proces te optimaliseren. Zodat zij hun capaciteit kunnen vergroten en voor meer bedrijven kunnen produceren.”

Niemand staat erbij stil dat er per jaar 21 miljoen kledingstukken per jaar vernietigd, licht Vlaming zijn duurzame missie toe. “Bij maatwerk wordt alleen geproduceerd wat echt gedragen wordt, geen verspilling. Om dit te kunnen combineren met een duurzame productie van gerecycled textiel is fantastisch. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar in de toekomst zal er alleen maar op deze manier geproduceerd worden.”

Investeren

Maatpakken van gerecyclede grondstof zijn wel “lastiger van de grond te krijgen”, beaamt de ondernemer. “Als je iets wil hergebruiken moet je hele grote aantallen hebben. Om dat om te zetten naar nieuwe textielen, daar is veel geld mee gemoeid. Dan zijn dit soort initiatieven, waarbij bedrijven mee-investeren, geweldig.” ‘Duurzaam’ is anno nu ook gewoon marketing, erkent hij. “Je zou gek zijn als je het ook niet inzet om bekendheid mee te genereren.”

Met behulp van een franchiseconcept wil Suittruck het komende jaar uitbreiden naar 8 trucks. Vlaming schudt daarbij nog meer innovaties uit zijn mouw, waaronder een stand-alone capsule om maten op te nemen, voor hotels, sportscholen en andere openbare plekken.