Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Maakindustrie viert Anthony Fokker tijdens Heldendiner

Je leest nu: Maakindustrie viert Anthony Fokker tijdens Heldendiner

Het leven van Anthony Fokker (1890-1939) was kort, maar overvol. De luchtvaartpionier overleefde vele ongelukken, voordat hij – met dank aan de Eerste Wereldoorlog – een belangrijk vliegtuigfabrikant werd. Dat hij vliegtuigen voor de Duitsers had gebouwd, stond een grote carrière niet in de weg. In 1925 vestigde hij zich in de Verenigde Staten. Jarenlang was hij de grootste vliegtuigbouwer ter wereld. Maar hij was ook een pionier. Hij vloog in 1911 als eerste Nederlander in een van hout en doek gemaakte vliegmachine een rondje boven de Bavo-kerk in Haarlem. Daarmee was zijn passie voor vliegen vlees geworden en de kiem voor het bedrijf dat later Fokker zou gaan heten gelegd.

 

Drie kenners

Anthony Fokker werd tijdens het Maakindustrie Heldendiner herdacht door drie kenners: Steven Soederhuizen, VP Fokker Aerostructures, Marc Dierikx, biograaf van Anthony Fokker en Edmond Fokker, nazaat.
Soederhuizen (hieronder op foto) ging in op de huidige situatie van het bedrijf Fokker en keek vooral vooruit. Fokker Aerostructures, nu onderdeel van het Britse GKN Aerospace, is nog altijd een sterk en innovatief bedrijf, onderstreepte hij. Mede dankzij Anthony. Zonder Fokker zou bijvoorbeeld de Airbus 380 – het grootste  vliegtuig ter wereld – niet veilig zijn.  De romp daarvan is door Fokker van een speciaal type glasfiber voorzien, waardoor hij vele malen sterker (maar niet zwaarder) is dan een normale vliegtuigromp. “De kiem van deze innovatie werd door Anthony gelegd. Hij was de eerste die dunne laagjes metaal op elkaar lijmde om zo een sterkere romp te krijgen.”

 

Handige ondernemer

Marc Dierikx, historicus en verbonden aan het Huygens Instituut en schrijver van zo’n twintig boeken over Fokker en de Nederlandse luchtvaart, onderstreepte dat Anthony Fokker vooral een handige ondernemer was. “Het enige diploma dat hij bezat was van een cursus mechanica en die duurde maar vier weken. En toch wist hij zich te profileren als een kundig vliegtuigbouwer.” Volgens Dierikx had Anthony ook een uitstekend gevoel voor marketing. “Hij stak als eerste zijn vinger op toen er een wedstrijd georganiseerd werd wie er als eerste de Atlantische Oceaan zou overvliegen. (…) Hij was een durfal, een pionier en speelde zich graag in de kijker. Omdat hij wist dat dat goed was voor zijn bedrijf.”

 

Genenpakket

Edmond Fokker van Crayestein, verre nazaat (“Mijn vader was een oom van Anthony”), ging in een hilarische speech in op de genen-set die de familie Fokker bezit en waarvan hij naar eigen zeggen ook een pakketje heeft meegekregen. Net zoals Anthony is Edmond een kosmopoliet en globetrotter. “Vooral in Engelstalige landen leidt de naam Fokker soms tot grimassen en opgetrokken wenkbrauwen.”
Edmond – kundig violist – sloot de avond af met een virtuoze uitvoering van een stuk salon-muziek.