Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fintech: not just another hype

MT-columnist Marleen Smekens ziet de toekomst voor de nieuwe fintech-bedrijven positief in. Ze kunnen vooral scoren op service en klanttevredenheid.

fintech column MT
Foto: Getty Images

Financiële technologie is in een wereld van doorgedreven digitalisering en automatisering een logische volgende stap in onze economische evolutie. Het algemene beeld van autoritaire en vaak traag werkende banken, strookt niet meer met de stijgende wens van de klant/gebruiker. De generatie Z snapt niet goed waarom je überhaupt (vaak) cash geld zou moeten opnemen of waarom een bank 5 euro aan kosten rekent voor het opsturen van een brief, waar zelfs nooit om gevraagd werd.

Ook generatie Y is hoe langer hoe meer gebeten door de technologiemicrobe en naast het gebruik van diverse apps voor business én fun, is een ‘aan de handen vastgegroeide’ smartphone ook vervanger voor de portemonnee geworden. Om snel en gemakkelijk de rekening te delen na een etentje, inkopen al swipend af te rekenen, de beursgang live te volgen of gewoon even online wat aan te kopen.

De veelbesproken generatie X, waar ik toe behoor, stoort zich ook al jaar en dag aan de rigiditeit, de logge bedrijfscultuur en de onmogelijke openingstijden van veel banken. ‘Een klassiek bankkantoor is er dan gelukkig nog voor de 75-plussers die techmatig maar moeilijk kunnen bijbenen’, hoor ik dan zeggen. Alhoewel ik er zeker van overtuigd ben dat een nichemarkt voor deze doelgroep succesvol zou kunnen zijn en sowieso een grote toegevoegde waarde kan betekenen voor onze oudere burgers, ben ik er tegelijkertijd niet van overtuigd dat onze banken voldoende (meer)waarde bieden voor deze klantengroep in het serviceaanbod op dit moment.

Dit alles doet me besluiten dat een aantal fintech-bedrijven klaarstaat én zo stilaan klaar is, om een deel van de financiële markt op te gaan eisen. Ik ben er ook vrijwel zeker van dat ze al doende beter in staat zullen zijn om maatwerk te creëren, voor alle diverse klantengroepen en generaties.

Daarbij denk ik ook aan kwetsbare groepen in de wereld, die veel moeilijker hun weg vinden naar een duidelijk en veilig financieel kader, her en der op deze aardbol. Eigen onderzoeken, investeringen, try-outs enzovoort van de banken zelf, zullen ervoor zorgen dat enkelen van hen de juiste wind in de zeilen vinden, maar ik verwacht vooral new kids on the block de komende tien jaar. In dit geval is iets van nul opbouwen veel toegankelijker dan een Titanic de 21ste eeuw binnenloodsen.

Als je de oefening maakt om op een aantal fintech-organisaties in te zoomen, zie je dat zij vaak eerder klein zijn, wendbaar en een duidelijke focus hebben op één of twee financiële dienstverleningen. Samen met diepgaande automatiseringen verhoogt dit de klantenfocus en klantentevredenheid enorm. Alleen met een dergelijke aanpak kun je 24/7 service garanderen, wat zo stilaan de nieuwe standaard wordt, naast onze perceptie van al wat ‘gratis’ is dezer dagen.