Innovatie. Het is misschien wel het grootste clichéwoord uit de zakenwereld. Vrijwel ieder bedrijf claimt innovatief te zijn, terwijl enkel sommigen het écht zijn. Waarom lukt het bij het ene bedrijf wel en bij de andere niet?
Volgens leiderschapsexpert Rebecca Shambaugh heeft dat alles van doen met het aantrekken van het juiste personeel. Enkel door de juiste creatieve geesten aan te trekken, kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf innovatieve producten en diensten op de markt brengt.
In een artikel dat afgelopen week verscheen op Harvard Business Review, legt Shambaugh uit hoe je de creativiteit van je team ontgrendelt. Omdat van alle soorten bedrijven startups hun succes het meest aan razendsnelle innovatie te danken hebben, delen wij de lessen van Shambaugh met je.
1. Kap het woud der processen
Innovatie, zo vindt Shambaugh, wordt niet gedreven door processen maar door menselijk talent. Blokkeren de processen binnen jouw organisatie het innovatieve potentieel van creatieve medewerkers? Probeer dan met man en macht het bos der processen te kappen, zodat creatieve denkers geen blokkades ervaren bij de creatie van innovatie.
2. Moedig discussie aan
Conflictvermijdend gedrag leidt níet tot innovatie. Wil je jouw medewerkers aanmoedigen om innovatief te denken, moedig dan gezonde frictie aan, adviseert Shambaugh. Juist door te discussiëren over nieuwe ideëen kom je als team tot een uniforme visie van jullie innovatiedoelstellingen. Doe vervolgens niet aan micromanagement, maar geef je innovatieve denkers de bevoegdheden om zelf beslissingen te nemen.
3. Coach de nay-sayers
Niet iedereen ziet het innovatief potentieel van zichzelf in. Zonde, vindt Shambaugh, want we hebben allemaal diep van binnen vernieuwende ideëen. Ze adviseert om de nay-sayers extra coaching te geven, zodat zij niet denken in beperkingen maar mogelijkheden. Zo worden ze vanzelf yea-sayers.
4. Zet in op meditatie
Om creatief te blijven, is het nodig je brein zo nu en dan rust te gunnen. De wereldberoemde publcist en historicus Yuval Noah Harari begint iedere dag met 2 uur mediteren, om wat wat te noemen. Ook volgens Shambaugh kunnen meditatie en mindfulness bijdragen aan het creëren van creatieve ideëen. Leeg je brein om ruimte te maken voor nieuwe, innovatieve plannen, zo gaat het idee.