Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

What’s next? De wereld van startups, innovatie en nieuwe technologie.

Recente artikelen

Bolidt investeert in innovatie en vernieuwing

In Nederland wordt de naam Bolidt vooral geassocieerd met kunststofvloeren, schetst directeur Rientz-Willem Bol. ‘Van oudsher zijn we inderdaad sterk...

clock 4,5 min

Internet of Things: 4 dingen om rekening mee te houden als ondernemer

Van aquariums tot lantaarnpalen, alles gaat vroeg of laat online, zeggen de auteurs van een nieuw boek over het Internet...

clock 4 min

Waarom ondernemers naar popfestivals trekken

Popfestival Oerol trekt vanaf vrijdag niet alleen de traditionele cultuurliefhebber, maar ook bevlogen ondernemers. Innovatieplatform Innofest gebruikt festivals als testcase...

clock 2 min

cloud innovatie

Hoe je jouw bedrijf nog beter onderscheidt van de concurrent

Wat is ervoor nodig om je te onderscheiden van de concurrent? Door klanten beter, sneller en efficiënter te bedienen. Cees...

clock 3 min

Vorige week was ik met een groep Nederlanders in Silicon Valley. Jaarlijks reizen mijn collega’s en ik met groepen bedrijfsleiders naar San Francisco om er aan den lijve te ondervinden hoe en waarom de innovatiegiganten daar onze wereld volledig zullen opvreten. We dompelen er onze gasten onder in een wereld van Facebook, Google, Amazon, Uber, Snapchat en nieuwe spelers als Sparkcentral, zodat zij kunnen inzien hoe alle businessmodellen die big data- en AI-gevoelig zijn en waarin de klant jarenlang een louter transactionele functie had, weldra voor de bijl gaan. De nieuwe digitale economie vernietigt de bestaande bedrijfseconomische, sales- en marketingtechnische en strategische modellen en treedt logistieke en financiële regels met voeten. Deze bedrijven zijn tien keer beter in het wegnemen van customer friction en tien keer beter in het creëren van een onvergetelijke ervaring voor de klant. En ze zijn oneindig veel beter in het profiteren van de kracht van digitale netwerken. Ze spelen hetzelfde spelletje, maar hanteren compleet andere spelregels. Een van die spelregels die ik de voorbije week keer op keer opnieuw zag verschijnen, was dit: zonder zorgvuldige opgebouwde reputatie ben je niets. Of je nu de bakker om de hoek bent, Apple of een landelijke retailer: je reputatie maakt of kraakt je succes. Maar wat is dat, reputatie? Het is een ingewikkeld en vervelend fenomeen. Vooral hierom: bedrijven zijn niet de eigenaar van hun eigen reputatie. Een reputatie is namelijk de collectieve perceptie die iedereen, behalve het bedrijf zelf, heeft van een bedrijf. Die perceptie is ten dele gebaseerd op hoe een organisatie zich gedraagt. Maar in een netwerkwereld wordt een reputatie steeds meer gestuurd door hoe de buitenwereld reageert op hoe de buitenwereld reageert (ja, dat lees je goed) op dat handelen. Ingewikkeld? Absoluut. Bouwen is nog steeds moeilijker dan afbreken. Dat geldt zeker voor een reputatie. Een reputatie opbouwen kost veel energie, geduld, doorzettingsvermogen en tijd. Eén kleine misstap en je bent ’r weer kwijt, zeker in een wereld van netwerken. We waren nog in de States, toen United Airlines daarvan het bewijs leverde. Nu ja, kleine misstap... Mijn advies als het aankomt op reputatie? Wees consistent in alles wat je doet. Handel daarbij volgens de kenmerken waarvan je wenst dat de buitenwereld die in je bedrijf ontdekt, maar vermeld deze kenmerken niet expliciet. Laat de wereld die zelf ontdekken. Als je zelf zegt authentiek, eerlijk, customer centric of snel te zijn, dan ben je dat dus niet. Je bent het enkel als klanten dat zelf ontdekken. In een steeds volatielere en transparantere wereld is een goede reputatie nog de enige échte, duurzame differentiator en wel om drie ijzersterke redenen. Ten eerste, het is de beste verdediging tegen (valse) aanvallen. Wanneer een bedrijf zichzelf niet hoeft te verdedigen omdat de omgeving dat al doet, loopt de aanvaller meer schade op dan het onderwerp van die aanval. Ten tweede, het voortdurende streven om de juiste dingen te doen is een sterk bindmiddel voor een organisatie en werkt het erg motiverend. Ten derde, reputatie werkt, zeker in een wereld van netwerken, zelfversterkend, ja zelfs exponentieel zelfversterkend. Elke inspanning wordt uitvergroot. Precies hierom vinden die brutale digitale wereldveroveraars uit Silicon Valley reputatie zo belangrijk. Het heeft niets te maken met manipuleren, maar alles met begrijpen hoe een digitale netwerkwereld werkt en hoe echte waarden en consistent gedrag het verschil maken tussen slagen en falen.

Reputatie: succesmaker of succeskraker

Columnist en MT-expert Rik Vera schrijft over het nieuwe digitale tijdperk. Dit keer gaat zijn column over je reputatie als...

clock 2,5 min

Oxyma cloud

Hoe Oxyma continu innoveert: ‘We kunnen nu makkelijk en snel nieuwe dingen uitproberen’

Als marketing je corebusiness is, wil je niet bezig zijn met technologie. Terwijl dát juist de drijvende factor achter je...

clock 3,5 min

Hier is Nederland al sinds de 17e eeuw toonaangevend speler in

Met de door hemzelf gebouwde microscoop was Delftenaar Antoni van Leeuwenhoek medio 17e eeuw medeverantwoordelijk voor de ‘oerknal’ van de...

clock 4 min

6 tips om augmented reality als ondernemer te gebruiken

Van de techniek augmented reality (AR) – bekend van Pokémon – wordt veel verwacht. Maar wat kun je ermee als...

clock 2,5 min

betaalstrategie samenwerken

Waarom de afdeling finance niet meer over de betaalstrategie gaat

De sales- en marketingafdeling heeft alleen verstand van klanten en verkopen, de financiële afdeling van factureren, betalen en betaald worden....

clock 3 min

6 manieren om succesvol te innoveren

Wanneer je als ondernemer nieuwe business wil ontwikkelen, dan moet je succesvol innoveren. Wouter Truffino deelt in dit gastblog 6...

clock 1,5 min

Reputatie maakt of kraakt het succes van de organisatie

Of je nou Apple, de bakker op de hoek of een landelijke retailer bent: je reputatie maakt of kraakt je...

clock 2 min

6 tips om te kunnen leven van je webshop

De stap om te gaan leven van je webshop is best groot. Wanneer zeg je je baan op? Volledige financiële...

clock 4 min

Hoe je met data kunt voorspellen of een klant wel betaalt

Niemand zit te wachten op wanbetalers. Gelukkig wordt het steeds makkelijker te achterhalen of een potentiële of trouwe klant een...

clock 2 min

Zo bescherm je jouw bedrijfsgegevens tegen ransomware

De ransomware-aanval die afgelopen vrijdag de kop opstak is nog niet gaan liggen. Zo voorkom je dat de gegevens van...

clock 3 min

Hoe ver reikt de privacy van zieke werknemers?

Wat mag je eigenlijk aan een sollicitant vragen over zijn gezondheid en wat niet? En hoe zit dat bij zieke...

clock 3 min

10 regels voor succesvolle innovatie

Dat je als ondernemer moet innoveren, weet iedereen. Maar hoe dan? Sprout-member Arjan Stet legt uit hoe je vooruitgang organiseert,...

clock 4 min

salesforce renzo taal klant klanten mens medewerkers technologie

Hoeveel je ook digitaliseert, succes zit vooral in hoe je met mensen omgaat

Ondanks de sterke digitalisering, draait het in het bedrijfsleven nog steeds om de mens. Pas als je al die technologie...

clock 4,5 min

Als bedrijven massaal robots gaan inzetten lopen overheden heel wat inkomstenbelasting mis, aldus Gates. Daar heeft hij een punt. En ik neem aan dat hij die robotax met terugwerkende kracht ook wil laten heffen op de geldautomaten die kassiers hebben vervangen, op kaartjesautomaten die in de plaats zijn gekomen van loketmedewerkers en op schoenpoetsapparaten in de gangen van obscure hotelletjes. Of je het nou wel of niet eens bent met Gates, het gaat wel ergens over. Hoe gaan we om met de robotisering die we verwachten voor de komende jaren? Gaan veel mensen hun baan kwijtraken? Is dat erg? En zo ja, hoe kunnen we mens en maatschappij beschermen tegen de gevolgen daarvan? Ik weet niet of je je ongemakkelijk voelt bij die vragen, maar toenemende robotisering is nog maar het topje van de ijsberg. De econoom Jeremy Rifkin schetst in zijn boeken een plaatje van wat ons te wachten staat: een heuse industriële revolutie. Aan het begin van elke industriële revolutie vind je een paradigm shift op drie gebieden: communicatie, energie en transport. Internet heeft de laatste 25 jaar zo’n beetje alles veranderd qua communicatie. Zonne-energie is afgelopen jaar op sommige plekken voor het eerst in de geschiedenis goedkoper geworden dan fossiele brandstoffen per KWh. Alleen zelfrijdende auto’s en vrachtwagens hebben waarschijnlijk nog wel even wat tijd nodig. Maar dat dachten we ook over die futuristische apparaten, waarmee je iemand aan de andere kant van de wereld op een schermpje zou kunnen zien, terwijl je met hem of haar aan het praten was. Het idee! En in deze derde of vierde industriële revolutie, afhankelijk van hoe je telt, lijkt het erop alsof we naast die drie mega-veranderingen ook 3D-printing er nog als bonus bij krijgen. Voor zover ik heb gezien, werd in de partijprogramma’s voor de verkiezingen met geen woord gerept over de impact hiervan. En ik kom ook niet veel managers tegen die hier wel actief over nadenken. Het kan soms heel snel gaan. Gisteren heb je nog een stabiele kasstroom van het elke dag mensen van A naar B rijden. Vandaag concurreer je opeens tegen een app met de bescheiden naam ‘Uber’. En wat er morgen gebeurt, weet niemand. Ander voorbeeld. Retail. Hoeveel winkeliers zagen aankomen dat we met z’n allen zoveel online zouden gaan shoppen? En ook als je een Cover MT03 Marketingwebshop start, ben je je brood nog steeds niet zeker. De meeste online winkels sluiten hun deuren in hun eerste jaar. De economie is fundamenteel aan het veranderen. Dat je in 1760 de eerste industriële revolutie niet aan zag komen lijkt me logisch. De tweede industriële revolutie over het hoofd zien? Kan ook gebeuren. Maar kun je als moderne manager werkelijk over 50 jaar terugkijken en met droge ogen zeggen: ‘Ik had echt geen idee’? Deze column staat in de nieuwe MT magazine. Wil je meer columns, artikelen en interviews lezen? Bestel dan een gratis proefnummer.

‘Revolutie? Ik had echt geen idee’

Bill Gates kwam onlangs met een opmerkelijk voorstel. Hij pleitte ervoor bedrijven belasting te laten betalen voor robots. Vooral voor...

clock 2 min

Vlog: Made in NL-ontbijtsessie

Lars Sorensen is een bekende spreker en presentator op zakelijke evenementen. Tevens vlogt hij over allerlei onderwerpen die interessant zijn...

clock 0,5 min

Eric Liebers, ceo Hordijk

‘Juíst onze verpakkingen dragen bij aan een duurzame keten’

Een fabrikant van houten kisten en pallets die een toonaangevende speler op het gebied van kunststof en aluminium werd: het...

clock 3 min

‘Juíst onze verpakkingen dragen bij aan een duurzame keten’

De gemiddelde consument staat er misschien niet bij stil, maar in een doorsnee Nederlands huishouden komen jaarlijks zo’n honderd verpakkingen...

clock 3 min

6 dingen die je als ondernemer met virtual reality kunt doen

Virtual Reality is booming. Maar welke mogelijkheden biedt deze nieuwe techniek jouw als ondernemer? VR-experts Martin Wijnbergen en Thomas Neurink...

clock 3 min

‘Succesvolle bedrijven koppelen groei aan het oplossen van een wereldprobleem’

Succesvolle bedrijven koppelen hun DNA aan een trend of lossen een relevant maatschappelijk probleem op. Om organisaties te helpen innoveren...

clock 1 min

Wat als je stemassistent reageert op een reclame en een Whopper bestelt?

Ben je als ondernemer in overtreding als je via een reclame de stemassistent van een consument activeert? Jurist Arnoud Engelfriet...

clock 1,5 min

Marketing is morsdood. Ziezo. Het staat er. Dat heet dan ‘met de deur in huis vallen’. Het internet van alles betekent de finale doodsteek voor marketing. Eindelijk. In veel bedrijven zal het een lange en zeer pijnlijke doodsstrijd worden, omdat mensen even moeilijk oude gewoontes afschudden als wolven hun pels en omdat geen enkele marketeer zich zomaar opzij zal laten schuiven door een of ander slim algoritme en data in een wolk. Toch zal dat gebeuren. Bij slimme, snelle, alerte bedrijven het eerst en bij de langzame losers het laatst. Of te laat. Ooit schreef ik: stuur de sales maar naar huis. Nu zeg ik: stuur ook de marketeers maar naar huis. Waarom? In de nieuwe hypergeconnecteerde wereld concurreren bedrijven niet langer met elkaar; ze vechten om relevant te blijven. Dat blijven ze door de snelle en onvoorspelbare bewegingen van de netwerken te volgen. Door alles wat gemeten kan worden te meten. De data, de verbanden ertussen en de informatie die daaruit stroomt; dat is wat hen up to speed houdt. Informatie is namelijk de motor van een bedrijf. Het maakt niet uit hoe ‘oud’ en hoe groot je bedrijf is, zolang je maar een krachtige motor hebt. Marketingmensen zijn… mensen. We worden als geniaal divergente denkers geboren. Daarna verstikt het onderwijs dat talent. Kinderen zijn (nog niet) geprogrammeerd volgens de wetmatigheden van de wereld der volwassenen. Kinderen leggen de gekste verbanden, omdat ze niet uitgaan van veronderstellingen. En juist die wetmatigheden, modellen en trucs die de marketeer vroeger tot heerser van de klantrelatie promoveerden, maken diezelfde marketeer nu overbodig. In een wereld van globalisering en schaalvergroting ben je namelijk niets met dergelijke veronderstellingen. Slimme bedrijven verzamelen nu schatten aan data. Op die manier kunnen klanten fijnmazig en dynamisch gesegmenteerd worden. Dynamisch, jawel. Dat betekent dat alle mogelijke contextuele data erbij in rekening worden gebracht, zowel product- als service- als klantgereleateerde data (waar, wanneer, sentiment…). Een mens kan dat nooit verwerken, omdat er te veel data zijn en te veel mogelijke verbanden en omdat mensen altijd dat vinden waarnaar ze op zoek zijn en zelden dingen ontdekken waar ze niet naar op zoek zijn. Omdat we geen kinderen zijn gebleven. Of geen slimme machines zijn. Slimme algoritmes passen hun patroon aan de data aan en niet omgekeerd. Daardoor zijn ze slimmer, sneller, alerter en dus efficiënter dan mensen. Bedrijven die volop inzetten op data en slimme algoritmes bij het aangaan van klantrelaties, zullen winnen. Dat voorspel ik niet. Dat is een feit. Ik vind dat niet eens erg. Al zolang ze bestaat, is marketing met de verkeerde dingen bezig geweest. Productontwikkeling bedacht weer eens iets nieuws en dan mocht markering opdraven om daar klanten voor te zoeken. De zoveelste kopie van een kopie (sinds de iPhone lijken alle smartphones op iPhones) of de zoveelste saaie update (zeven mesjes in plaats van zes op een Gilette-product gaat écht de wereld niet veranderen). Marketing was ook vaak gewoon de slaaf van verkoop. De volgorde in de naam van de afdeling Sales & Marketing zegt genoeg. De meest arrogante verkoper bepaalde wat marketing diende te doen en dat was meestal wat diezelfde verkoper gisteren dacht nodig gehad te hebben om te kunnen verkopen. Ik heb er jarenlang voor gepleit de volgorde te veranderen in Marketing & Sales, maar nu heb ik iets beters bedacht: stuur ze allebei gewoon huiswaarts. Gooi die marketeers er dus uit. Hun oude job laat je over aan data en slimme algoritmes in de wolk. Geen agressieve salesgerichte marketing meer, maar een slimme conversatie met de klant. En zo krijgen bedrijven en The Employee Formerly Known As Marketeer weer tijd voor de menselijke factor: passie, empathie en inlevingsvermogen. Marketing dood? Welnee. De oude marketing is dood. Eindelijk. De wereld ligt open voor de nieuwe marketing.

Marketing is dood, eindelijk

De oude vorm van marketing is dood, aldus MT-columnist Rik Vera. En maar goed, want nu hebben we weer tijd...

clock 2,5 min

Hoe het ‘kleine’ Ohpen het grote Aegon slimmer maakt

Met Aegon als nieuwe klant slaat cloudleverancier Ohpen een slag van formaat. Medeoprichter Chris Zadeh legt uit wat deze deal...

clock 2,5 min

Deze startup geeft elke voetballer een data-coach

Meten is weten. Dat geldt in de topsport, maar ook steeds meer voor de individuele amateursporter. De bedenkers achter startup...

clock 3,5 min

trends betalen en betaald worden betaalmarkt

Deze 9 trends maken betalen en betaald worden steeds makkelijker

De betaalmarkt staat momenteel aardig op zijn kop. Nieuwe betaalmethodes volgen elkaar in sneltempo op Welke mogelijkheden zijn er voor...

clock 7,5 min

Hoe een bakkerijmachinebouwer transformeerde tot dienstverlener

Wie de moderne, ruim opgezette hal van WP Haton betreedt, kan zich nauwelijks voorstellen dat hier rond de millenniumwisseling een...

clock 4,5 min

Design thinking

Design thinking oude wijn in nieuwe zakken? ‘Het is niet nieuw’

Hoe blijf je als bedrijf bij in een snel veranderende wereld, met de ene na de andere disruptie? Denk als...

clock 9 min

tranvis the translator

Nieuwe app geeft je draagbare tolk in het buitenland

Managers die veel in het buitenland zijn voor hun werk, zullen zeker baat hebben bij deze nieuwe app. Zo hoef...

clock 2,5 min

Albert Martens (IKEA): ‘Biedt medewerkers eerst veiligheid, daarna ontwikkeling’ IKEA verwacht zijn personeelsbestand wereldwijd de komende jaren uit te breiden, in tijden van digitalisering en robotisering. Sterker nog: ze bieden zelfs vaste contracten. HR-manager Albert Martens: ‘Als je mensen vervangt, worden dingen niet automatisch beter.’ Iedere klant die een van de 400 IKEA-winkels wereldwijd betreedt, moet zich welkom voelen. ‘Medewerkers zijn daarbij onmisbaarder dan ooit tevoren,’ aldus Albert Martens, HR-manager van IKEA Group. Die medewerkers (of co-workers, zoals IKEA ze noemt) blijven van belang, ‘hoeveel robots er ook ontwikkeld worden. Aan de eisen die een consument vandaag de dag stelt, kan bijna geen robot voldoen.’ Het is volgens Martens de Gouden Eeuw van de consument. ‘Zij hebben het voor het zeggen in de winkels. Vroeger kwam je bij ons en kocht je een product. Tegenwoordig wil je zien hoe het geproduceerd is, wat de kwaliteit is, of we verantwoord ondernemen en in welke mate we het milieu schaden.’ Tel daarbij de website die altijd doorgaat en consumenten in staat stelt om ieder product binnen een paar muisklikken in huis te halen. ‘Wij moeten dat allemaal faciliteren. Dat gaat enkel met goed getrainde en gemotiveerde medewerkers die service tot in de puntjes beheersen.’ Vertrouwen Het lijkt misschien logisch om daar dus vol op in te zetten, maar volgens Martens is ontwikkeling en training niet het eerste om je medewerkers klaar te stomen voor de toekomst. ‘Wie kijkt naar de piramide van Maslov, ziet dat veiligheid een van de grootste behoeften is. Dat willen we onze medewerkers eerst bieden, voordat ze zich kunnen ontwikkelen.’ Het betekent concreet dat IKEA inzet op goede arbeidsvoorwaarden en met zoveel mogelijk contracten voor onbepaalde tijd werkt. ‘Dat betekent niet dat je functie altijd hetzelfde blijft. Er zal in de komende jaren van alles veranderen, maar je kunt wel bij ons blijven werken.’ Martens verwacht zelfs dat het personeelsbestand wereldwijd zal groeien de komende jaren, van 180.000 naar 200.000 medewerkers. Dit tegen alle voorspellingen over digitalisering en robotisering in. ‘We zijn er niet op uit om minder mensen in de winkel te hebben, maar wel om ze anders in te kunnen zetten.’ Zelfs in het distributiecentrum - een gebied dat veelal bedreigd wordt door technologie - zullen geen mensen zomaar ontslagen worden. ‘Natuurlijk zullen we daar door automatisering minder mensen nodig hebben op den duur, maar we zullen altijd zoeken naar ander mogelijkehden om bij ons te blijven werken. Lagen eruit snijden is me allemaal veel te simpel.’ iPads Volgens Martens is het van belang om die digitalisering en medewerkers samen te laten werken. ‘We moeten de digitalisering in ons voordeel laten werken: het werk wordt makkelijker voor medewerkers als je het juist gebruikt.’ Het gebruik van een app of iPad kan medewerkers helpen de juiste informatie snel op te zoeken en eigen te maken, maar kan de fysieke aanwezigheid van een medewerker niet vervangen. ‘Het toont bovendien meer interesse in je consument op het moment dat er mensen in je winkel staan.’ Een robot of iPad is vaak ook niet toereikend voor de vragen die klanten meebrengen naar de winkel. ‘Ze hebben al een avond op de bank zaken vergeleken met elkaar en komen nu naar de winkel om zich voor de laatste vragen te laten adviseren en hun definitieve besluit te maken.’ Aan de medewerker om dezelfde kennis paraat te hebben als de consument, die al een avond het internet heeft afgestruind.’ Dat vraagt om training. IKEA biedt in-house tientallen trainingen aan: van productopleiding tot klantgerichtheid, alles op globaal niveau zodat het in alle 43 landen bruikbaar is. ‘Allemaal vanuit het oogpunt dat iedereen zich kan ontwikkelen. Als je mensen vervangt, worden dingen niet automatisch beter.’ Promotie Martens waarschuwt ervoor dat bedrijven zich blindstaren op de kostenbesparing die digitalisering met zich mee kan brengen. ‘Bij ons staat de klant voorop, we doen er alles aan om die zo goed mogelijk te helpen. Dat betekent dus dat je niet alleen maar iPads neer kan leggen in plaats van medewerkers, omdat dat op den duur goedkoper is.’ Naast de Gouden Eeuw van de consument, is er ook steeds meer aandacht voor wat medewerkers van hun bedrijf verwachten. ‘Medewerkers zijn het belangrijkste wat wij hebben. Zorg je goed voor hen, dan zorgen zij goed voor jouw klanten.’ Het levert IKEA veel op: ‘Je kunt van alles aan marketing doen, maar goed gemotiveerde medewerkers zijn de beste promotie.’ Medewerkerstevredenheid is daarbij een groot goed voor IKEA. Daarbij wordt gevraagd naar zaken als tevredenheid over de uren en taken, maar ook over hoe zij over het bedrijf denken. ‘Loyaliteit is met een nieuwe generatie medewerkers niet meer vanzelfsprekend. Bovendien willen zij ook voor een bedrijf werken dat duurzaam produceert en dat maatschappelijk verantwoord onderneemt. Je wilt dat medewerkers trots zijn, maar dan moet je ze wel iets geven om trots op te zijn.’ Leiders Het vraagt om een ander soort leiderschap op de werkvloer, aldus Martens. ‘We houden minder vast aan hiërarchische structuren, en zijn dus op zoek naar leiders die natuurlijk gekozen worden. Iemand benoemen als de manager is vele malen minder krachtig.’ Een leider bij IKEA wordt gekenmerkt door een sterke focus op ontwikkeling voor medewerkers, die zich op hun beurt weer kunnen ontwikkelen tot leiders. ‘Daar is veel lef voor nodig als leider. Je moet ruimte laten voor anderen om zich te ontwikkelen tot jouw niveau.’ De snelle adaptatie voor nieuwe ontwikkelen vraagt ook om leiders in plaats van managers. ‘Doordat dingen snel veranderen, moeten medewerkers steeds meer eigen verantwoordelijkheid nemen en keuzes durven maken zonder het eerst aan hun manager te vragen.’ Als laatste punt moet een leider laten merken aan medewerkers dat iedereen bij IKEA het samen doet. ‘Erken mensen in hun bijdrage en zorg voor een vruchtbare cultuur in plaats van enkel in te zetten op een goede strategie. Er kunnen nog zoveel digitale ontwikkelingen zijn, uiteindelijk is winkelen bij IKEA voor consument én medewerker nog altijd mensenwerk.’

Rust en perfectie, dankzij Ikea

MT-columnist Bas Haring kreeg de opdracht om een Ikea-kastje in elkaar te zetten. Dat ging niet zonder slag of stoot,...

clock 2 min

Beer in a Box gebruikt data voor het perfecte biertje

Na het succes van HelloFresh met maaltijdabonnementen kunnen andere voedselsectoren niet achterblijven. De Alkmaarse startup Beer in a Box probeert...

clock 3 min

Vermijd deze 6 risico’s als je met robots gaat werken

Robots hebben een grote ‘wow-factor’: ze combineren hightech met de belofte van flinke kostenbesparingen en efficiënter werken. Tegelijkertijd is het...

clock 5 min

Columnisten

Simone van Neerven

Innovatie-expert, voormalig head of innovation bij Vueling en adviseur van modehuis Chanel.

Lees de columns van Simone van Neerven

Menno Lanting

Expert op het gebied van de impact van de snel veranderende wereld op innovatie, organisaties en leiderschap.

Lees de columns van Menno Lanting

Partnerartikelen

sam bankman-fried ftx

Sam Bankman-Fried voor 25 jaar cel in – Kabinet trekt 2,5 miljard uit voor Brainportregio

Ander nieuws: verlieslatend Fastned ziet omzet rap stijgen, NVWA start strafrechtelijk onderzoek naar Babboe en Universal en Spotify verdiepen samenwerking.

clock 2 min

tata steel ijmuiden

Den Haag trekt beurs voor ‘groener’ Tata Steel – Sam Bankman-Fried krijgt celstraf van 25 jaar

En verder in dit nieuwsoverzicht: kabinet steekt 2,5 miljard euro in Brainport Eindhoven om ASML in Nederland te houden, NVWA...

clock 2,5 min

nicole freid hak ceo

Nu Nicole Freid ceo is, kijken mensen bij HAK anders naar haar: ‘Ze verwachten antwoord op alle grote vragen’

Nicole Freid heeft bij HAK de stap van marketingdirecteur naar ceo gemaakt. Ze moest er toch een beetje aan wennen....

clock 7 min

bol com 25 jaar
premium

Bestaat Bol over 25 jaar nog? ‘Ze zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden’

Webwinkel Bol bestaat op 30 maart een kwart eeuw. Het bedrijf groeide in die periode uit tot online marktleider in...

clock 6,5 min

daniel kahneman

3 baanbrekende inzichten van Daniel Kahneman, die bewees dat de mens niet rationeel denkt

Doet de naam Daniel Kahneman geen belletje bij je rinkelen? Geeft niks, maar reken maar dat je als leider door...

clock 4 min

wouter kolk ahold delhaize

Wouter Kolk verlaat Ahold Delhaize – Pianist Jan Vayne wint rechtszaak tegen Triodos

En verder in dit nieuwsoverzicht: ombouwen Coop-winkels duwt Plus in de rode cijfers, Eneco trekt zich terug uit bouw grootste...

clock 3 min

stella fietsen nunspeet

Triodos verliest rechtszaak van Jan Vayne – Zakenpartners Stella ruziën om miljoenen

Ander nieuws: IJsbaart haalt driekwart miljoen op om te knallen met plantaardig ijs, opvoersetjes e-bikes worden verboden en flink stijging...

clock 2,5 min

artie debidien cio kpn diversiteit
premium

KPN-topvrouw Artie Debidien: ‘Al die diversiteitsmanagers en -adviseurs moeten zich schamen’

Chief information officer Artie Debidien van KPN zet zich al meer dan 25 jaar in voor meer diversiteit in het...

clock 7 min

pal-v vliegende auto robert dingemanse

PAL-V wil in de markt van vliegende auto’s ‘liever de Ferrari zijn dan de Skoda’

Het is dan toch de speeltuin van de rijken, Dubai, waar de eerste megaorder voor de vliegende auto's van het...

clock 4,5 min

elisa de groot vrouwelijk leiderschap

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een...

clock 3 min

jitske kramer tricky tijden

Jitske Kramer: ‘Wie het beste kan spelen met perceptie, wordt leider en komt op de apenrots’

Alles wat de economische groei vooruithelpt, is goed. Daarvoor rekken we steeds verder de grenzen op. Jitske Kramer noemt dat...

clock 7,5 min

pal-v vliegende auto

Energietoeslag hielp Nederland uit recessie – Doorbraak-order vliegende auto Pal-V

En verder in dit nieuwsoverzicht: kabinet grijpt naar Groeifonds voor ASML-steun, stress op het werk groeit, Hornbach groeit Gamma en...

clock 3 min

donald trump truth social beursgang

Trump pakt 4,5 miljard met Truth Social – Jort Kelder wint alsnog van Google

Ook nieuws: Keeyns en Onward Medical regelen funding, Ebusco dieper in het rood en Adam Neumann wil WeWork terugkopen.

clock 3 min

mojo maté lars van kranenburg david damman

Mojo Maté lag met bio-cafeïnedrankjes plotseling in 1200 Albert Heijns: ‘De hobby is nu wel echt over’

Mojo Maté-oprichters en jeugdvrienden Lars van Kranenburg (26) en David Damman (26) leerden de theesoort maté kennen tijdens een backpack-avontuur...

clock 4,5 min

de werkprofessor stephan ummelen

‘Laat ethiek niet de speelbal van de marketingafdeling zijn’

Hoe oprecht zijn bedrijven die claimen een maatschappelijke missie te hebben? Dat valt in de praktijk behoorlijk tegen, stelt Stephan...

clock 2 min

manfred kets de vries narcisten

Waarom hoogmoedige leiders nog gevaarlijker zijn dan narcisten

Leiders met narcistische trekjes hebben ook nog zonnige kanten. Ze zijn minder gevaarlijk dan leiders met hubris, vindt Insead-professor Manfred...

clock 5 min

arches capital fund

Angelsyndicaat Arches lanceert fonds – Brainport-regio krijgt extra miljarden

Ook nieuws: Booking stopt met groene blaadjes, Coolblue geeft gas in Duitsland, EU neemt Big Tech op de korrel en...

clock 3,5 min

asml veldhoven chipmachine

Miljarden om ASML in Nederland te houden – Boeing-top vliegt eruit na opeenstapeling incidenten

En verder in dit nieuwsoverzicht: miljardenboetes dreigen voor Apple, Google en Meta, Booking stopt 'misleidend' duurzaamheidsprogramma, Nederlanders hadden in 2023...

clock 2,5 min

arches capital fund

Angelsyndicaat Arches Capital komt met eerste fonds van 20 miljoen

Arches Capital, de investeerder die geld van zo'n honderd aangesloten angels inzet op startups in de allervroegste fase, komt met...

clock 3,5 min

De 5 dingen die je nooit moet zeggen als manager (en wat dan wel)

'Kom niet met problemen, maar met oplossingen.' Een veelgehoorde opmerking in vergaderingen waarmee leiders zich afsluiten voor belangrijke signalen, zegt...

clock 4 min

jouri schoemaker pieter pot tegoed kopen

Pieter Pot gaat deze week herstarten – LinkedIn gaat spelletjes aanbieden

Ander nieuws: Altura haalt 3 miljoen op voor aanbestedingssoftware, minibeurs Nxchange krijgt tik op vingers van AFM en Droomboter-verpakking toch...

clock 2 min

eva de mol capital t
premium

Durfinvesteerder Eva de Mol: onderzoekend strebertje op een missie

Ze denkt graag groot, is welbespraakt en heeft een duidelijke missie: de funding gap tegengaan. Eva de Mol groeide in...

clock 6 min

ben jerry's ijs unilever

Nederland maakt ‘goede kans’ op ijstak Unilever – Baggeraar Van Oord ziet winst stijgen

En verder: Bentley-ceo nieuwe topman Aston Martin, Pieter Pot opent weer de deuren en meer kopers in de markt voor...

clock 2,5 min

marcel van wing flower farm

Marcel van Wing (The Flower Farm): ‘Ik doe iets dat eigenlijk niet kan. Dat vind ik lollig’

Met The Flower Farm, het palmolievrije alternatief voor margarine, trekt Marcel van Wing dapper ten strijde tegen de ontbossing van...

clock 9,5 min

tiktok marketing bedrijven reclame

Scoren op TikTok? ‘Jongeren prikken er zo doorheen als bedrijven zich boomerish gedragen’

Hoe moet je als merk geloofwaardig communiceren op TikTok? Volgens experts Frank de Wit van Team5PM en Twan van Empelen...

clock 4 min

apple iphone tim cook ceo

Justitie VS gaat achter Apple aan – Accountants controleren elkaar veel te slap

En verder in dit nieuwsoverzicht: ACM toch akkoord met overname Youfone door KPN, Europa zet aanval in op Visa en...

clock 2,5 min

reddit beursgang

Reddit spectaculair de beurs op – Getir wil Flink alsnog kopen

Ook nieuws: Amerikaanse justitie dagvaardt monopolist Apple, kernreactor Thorizon krijgt Franse subsidie, Neuralink-patiënt schaakt en Amsterdamse Rus waste 1,2 miljard...

clock 3 min

linkedin ceo top 100

5 Nederlandse ceo’s die shinen op Linkedin

Welke leiders zetten sociale media in op een effectieve manier? Jorrit Vlas maakte een ranglijst van de 100 beste Nederlandse...

clock 7 min

i.s.m. Kia
kia bidirectioneel laden

Netcongestie en de elektrische auto: is bidirectioneel laden de oplossing?

Hoe kan de elektrische auto een rol spelen bij het oplossen van netcongestie? Bidirectioneel laden, waarbij auto’s ook stroom terugleveren...

clock 6 min

pickler daan van hal koen de beer

Pickler berekent milieu-impact van verpakkingen: ‘Iedereen is klaar met slecht onderbouwde verhalen’

Hoe duurzaam zijn de dozen, bioplastic bakjes of gerecyclede tassen die je inkoopt nou écht? 'Niemand kon het ons vertellen',...

clock 5,5 min

i.s.m. Business Metropole Ruhr
frank speer metropole ruhr

Scaleups opgelet: hier moet je zijn voor internationale groei

Scaleups met internationale groeiambitie opgelet: de kansen liggen voor het oprapen bij onze oosterburen. Als je tenminste in de juiste...

clock 4 min

micky adriaansens minister

Bedrijven boos over pauze Groeifonds – KLM schuldig aan misleidende milieuclaims

En verder in dit nieuwsoverzicht: ASML kan profiteren van miljardensubsidie Intel, ergernis over rechtszaken over verplicht pensioen en waarom mannen...

clock 3 min

meest bezochte websites google

Google krijgt kwart miljard boete van Fransen – Belsimpel ziet groei afnemen

Ander nieuws: expats verliezen rechtszaak over inkorten belastingvoordeel, luchtkwaliteitsmeter Sodaq failliet en Rotterdams Wear knapte al 20.000 sneakers op.

clock 2,5 min

loop biotech bob hendrikx

Bob Hendrikx heeft al 1.000 mensen begraven in zijn levende doodskist: ‘De technologie heeft zich bewezen’

Ruim duizend mensen hebben zich inmiddels laten begraven in de ecologische doodskist van Loop Biotech. 'Nu is het tijd om...

clock 4 min