Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Laat ethiek niet de speelbal van de marketingafdeling zijn’

Hoe oprecht zijn bedrijven die claimen een maatschappelijke missie te hebben? Dat valt in de praktijk behoorlijk tegen, stelt Stephan Ummelen in de nieuwste aflevering van podcast De Werkprofessor. 'Er is vaak een grote kloof tussen wat een organisatie belooft en wat de werknemers geloven.'

de werkprofessor stephan ummelen

Wat is de purpose van Heineken? Dat is niet een lekker biertje verkopen. En zelfs niet het beste bier ter wereld brouwen. Nee, de website van Heineken vermeldt dit:

We brew the joy of true togetherness to inspire a better world. True togetherness is that unique bond between two people that ignites joy and creates memories. In today’s world of growing polarisation and loneliness, it is more important than ever.

Auteur Stephan Ummelen gelooft dat iedereen een interne bullshitmeter heeft. En die gaat keihard af na het lezen van dit purpose statement, zoals een samenvatting van de kernwaarden tegenwoordig heet.

Betekenis & bullshit

Ummelen is te gast in de podcast De Werkprofessor. Aanleiding is zijn eerste boek dat eind vorig jaar verscheen. In Betekenis & bullshit laat hij zien hoe het marketingdenken de overhand heeft genomen in de communicatie van bedrijven. ‘Er zit vaak een grote kloof tussen wat organisaties beloven en wat hun medewerkers en klanten geloven’, zegt hij in de podcast.

Ummelen kan het weten. Ooit stond hij aan de andere kant als directeur van reclamebureau TakeTwo. Nu is hij co-founder van bureau Waardengedreven, dat organisaties helpt met geloofwaardig communiceren over betekenis en zingeving.

Want dat is belangrijk, stelt Ummelen. ‘Als we een derde van ons leven op het werk spenderen, dan is het belangrijk dat we de betekenis die we willen ervaren als persoon ook daarin kwijt kunnen.’

Maatschappelijke uitdagingen

Wat moeten bedrijven anders doen? ‘Niet met de top naar luxe landgoederen gaan om daar twee dagen te spenderen aan de vraag: waarom bestaan wij?’, zegt Ummelen. ‘En dan terugkomen bij de medewerkers en zeggen: wij hebben lang en breed nagedacht over waarom jij je bed uitkomt ‘s ochtends. Dat werkt niet.’

Ummelen pleit voor een eerlijk verhaal. Daarvoor is het nodig om met medewerkers, klanten en andere stakeholders in gesprek te gaan. Alleen dan kunnen bedrijven en organisaties een bijdrage leveren aan het oplossen van problemen in de samenleving.

‘Op het moment dat ethiek de speelbal van de marketingafdeling blijft, missen we een kans om naar een betere wereld te gaan. En zeker om de maatschappelijke uitdagingen van nu op te lossen’, zegt Ummelen.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.