Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bolidt investeert in innovatie en vernieuwing

In Nederland wordt de naam Bolidt vooral geassocieerd met kunststofvloeren, schetst directeur Rientz-Willem Bol. ‘Van oudsher zijn we inderdaad sterk in het ontwikkelen, produceren en aanleggen van hoogwaardige kunststofvloeren en -dekken, onder meer in de maritieme sector, de utiliteitsbouw en de industrie. Maar om ons een vloerenfabrikant te noemen, is te beperkt.’

‘Ik zou eerder zeggen dat we gespecialiseerd zijn in zogenoemde thermohardende kunststoffen: vloeibare kunststofproducten die in uitgeharde toestand voor verschillende toepassingen kunnen worden gebruikt. Zo leveren we naast vloeren bijvoorbeeld ook coatingsystemen, slijtlagen voor brugdekken, en kunststof wandafwerkingen. Vaak worden de door ons ontwikkelde kunststoffen gebruikt als duurzaam en slijtvast alternatief voor conventionele materialen, zoals asfalt, linoleum en teakhout.’

Grote nichespeler

Die expertise brengt Bolidt over de hele wereld. In het oog springende recente projecten waren onder meer de designvloer in het Londen Science Museum, de slijtlaag op ’s werelds eerste kartbaan op een cruiseschip, de slijtlaag van de Erasmusbrug, en de bekleding van het Olympisch zwembad in Beijing. Het is slechts een greep uit de vele honderden projecten die Bolidt in de loop der jaren uitvoerde, schetst Bol.

‘Zoals zoveel maakbedrijven zijn we een grote nichespeler’

‘Zoals zoveel Nederlandse maakbedrijven zijn we een hele grote nichespeler. Ons voordeel ten opzichte van de voornamelijk buitenlandse concurrentie is dat we alle expertise onder één dak verenigen. Van marketing tot R&D, van de productie van het materiaal zelf tot de ontwikkeling van machines voor het aanbrengen van die kunststofmaterialen: ik ken geen ander bedrijf dat al die en andere disciplines op deze schaal bij elkaar brengt.’

Innovatie en beleving

Bol is zelf de derde generatie die aan het roer staat van het in 1964 opgerichte familiebedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht. Onder zijn leiding zet het bedrijf nu een grote, volgende stap in zijn geschiedenis: de bouw van een ambitieus Experience & Innovation Center. In het 10.000 vierkante meter tellende nieuwe pand, dat volgens planning najaar 2018 wordt opgeleverd, brengt het bedrijf meerdere activiteiten samen.

‘Om te beginnen brengen we in het pand straks de productie van onze prefab-activiteiten onder. Deze voorgeproduceerde kunststofdelen – prefab scheepsdekken en terrasdelen – vormen een aanvulling op ons portfolio van op locatie uithardende, vloeibare kunststoffen. Daarnaast verdubbelen we straks onze opslagcapaciteit dankzij een groot nieuw magazijn.’

Onderdompelen

Maar de nadruk ligt in het nieuwe centrum straks vooral op innovatie en beleving, vervolgt Bol. ‘Innovatie is voor ons van levensbelang om voorop te kunnen blijven lopen; niet voor niets investeren we daar voortdurend in. In het nieuwe centrum brengen we al onze innovatie-activiteiten onder, waaronder een state-of-the-art laboratorium voor de ontwikkeling van nieuwe kunststoftoepassingen.’

In het nieuwe centrum draait alles om innovatie en beleving

‘Maar vooral willen we bezoekers van het centrum straks onderdompelen in de wereld van kunststoffen. Onze omzet van ongeveer 65 miljoen euro halen we nu voor een groot deel uit het buitenland; vooral in de maritieme sector zijn we een bekende speler. In onder meer de bouw en infrastructuur liggen echter nog grote kansen.’

Beleving

Het probleem is volgens Bol dat nieuwe buitenlandse klanten niet vanzelf de weg naar Hendrik-Ido-Ambacht weten te vinden. ‘Door in het Experience & Innovation Center veel nadruk te leggen op beleving, hopen we buitenlandse klanten tóch te verleiden tot een bezoek aan Bolidt. Hoe we dat gaan doen?’

‘Dat blijft nog even geheim, maar via interactieve opstellingen en virtual en augmented reality-toepassingen laten we bezoekers – naast klanten ook overheden, collega-ondernemers en onderwijsinstellingen – uitgebreid kennismaken met ons bedrijf en onze producten. Ook kunnen ze zelf aan de slag in ons open source innovatiecentrum; we geloven in co-creatie en gaan graag met onze klanten in gesprek over nieuwe toepassingen en technieken of over de gezamenlijke internationale uitrol van commerciële activiteiten.’

Flinke investering

Met de investering is een bedrag van in totaal 25 miljoen euro gemoeid. Een flinke investering voor het bedrijf, erkent Bol. ‘Eigenlijk valt dit project uiteen in meerdere deelprojecten. Voor het magazijn en de prefab-activiteiten in het nieuwe centrum doen we deels een beroep op externe financiers. De rente en andere financieringsvoorwaarden zijn momenteel gunstig. Bovendien verwachten we deze investering snel terug te verdienen: doordat we activiteiten insourcen en centraliseren besparen we op kosten, kunnen we grotere volumes aan, en maken we naar verwachting flink wat slagen in termen van efficiency.’

Met de investering is een bedrag van 25 miljoen euro gemoeid

Anders ligt dat bij de risicodragende activiteiten in het experiencegedeelte, vervolgt Bol. ‘Voor een groot deel hoesten we dat bedrag zelf op. We hebben ervoor gespaard, simpel gesteld. Zo hebben we enkele vastgoedbezittingen verkocht, en de opbrengst daarvan steken we nu in het nieuwe centrum. Of we alternatieve financieringsmogelijkheden hebben onderzocht? Zeker, maar uiteindelijk leek het ons het beste om alles uit eigen zak te financieren.’

Zeggenschap

Sowieso is het altijd de bedrijfsfilosofie geweest om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van derde partijen, benadrukt Bol. ‘Niet alleen omdat je bij andere vermogensverschaffers bij ieder besluit rekening moet houden met hun belangen en ik die energie liever in innovaties steek, maar ook omdat dan het gevaar bestaat dat het DNA van je bedrijf verloren gaat.’

‘Het gevaar bestaat dat het DNA van je bedrijf verloren gaat’

‘Zeker voor een familiebedrijf als het onze is dat een belangrijke overweging; het lijkt me vreselijk als iemand die geen echte binding heeft met ons bedrijf, vanuit een excelsheet gaat bepalen wat we wel en niet moeten doen. De Nederlandse maakindustrie, met al zijn hidden champions, is interessant voor private investeerders. Maar wij kiezen er liever voor om zoveel mogelijk baas te blijven in eigen huis.’

Grondstof

Uiteindelijk is geld vooral een grondstof, benadrukt Bol. ‘Het gaat erom wat je ermee doet. Wij investeren ons geld in innovatie en vernieuwing omdat we geloven dat dat uiteindelijk de meeste waarde oplevert voor onze klanten. Met het Experience & Innovation Center als mooi nieuw voorbeeld.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: