Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pickler berekent milieu-impact van verpakkingen: ‘Iedereen is klaar met slecht onderbouwde verhalen’

Hoe duurzaam zijn de dozen, bioplastic bakjes of gerecyclede tassen die je inkoopt nou écht? 'Niemand kon het ons vertellen', zegt Koen de Beer. Met Pickler willen hij en zijn compagnon Daan van Hal die vraag van bedrijven beantwoorden.

pickler daan van hal koen de beer
Daan van Hal en Koen de Beer, de oprichters van Pickler.

Wat doet Pickler?

Pickler helpt de verpakkingsindustrie antwoord geven op de vraag: wat is duurzaam? ‘Ongeveer 6 procent van de wereldwijde uitstoot wordt veroorzaakt door de verpakkingsindustrie’, legt De Beer uit. Overheden, consumenten en bedrijven willen de milieu-impact van de verpakkingsindustrie verminderen, maar hoe?

Volgens Pickler heeft slechts 2 procent van de verpakkingsgroothandels het vereiste bewijs om duurzaamheidsclaims voor hun producten te ondersteunen. De Beer: ‘Bedrijven zijn niet in staat om dat op zo’n grote schaal zelf uit te rekenen. Zij lopen het risico te gaan greenwashen, waardoor klanten niet de juiste informatie krijgen om hun eigen duurzame keuzes te maken.’

Op het online platform van Pickler kunnen resellers de impact van hun verpakkingen berekenen. Daarvoor werkt het bedrijf steeds meer samen met de klant: groothandels leveren ruwe data aan om het platform beter te maken. Een samenwerking die van belang is, willen we als maatschappij de noodzakelijke reductiedoelstelling van 55 procent CO2 in 2030 volgens de Europese klimaatwet bereiken.

De Beer: ‘Wij zijn op dit moment de enige die dit op grote schaal kan aanbieden. We hebben het nu over 40.000 verschillende artikelen in ons systeem en we groeien dit jaar naar verwachting naar 100.000 à 200.000 verschillende type verpakkingen. Dat zijn honderden miljoenen kilo’s die op de markt komen.’

‘De tijd dat we als maatschappij aannames deden over duurzaamheid moeten we echt achter ons laten. Iedereen is klaar met slecht onderbouwde verhalen over wat nou duurzaam is. Is dat voor hun specifieke klant of product bijvoorbeeld papier of plastic?’ vertelt de oprichter. ‘Ondernemers geven bij ons aan: het maakt me helemaal niet uit hoe mijn producten uit het onderzoek komen, ik wil gewoon weten wat onze CO2-impact is.’

Naast het delen van cijfers over milieu-impact, biedt het bedrijf ook QR-codes aan groothandels om op hun verpakkingen te zetten. Consumenten kunnen deze vervolgens scannen om te zien wat de milieu-impact van het product is en wat ze kunnen doen om het item te recyclen. ‘We willen alle partijen aan elkaar verbinden en motiveren om een zo groot mogelijk effect te bewerkstelligen.’

Lees ook: Inkopen met impact: ‘Voor ons zijn sociale ondernemers een bron van inspiratie’

Wie zitten erachter?

Koen de Beer en compagnon Daan van Hal leerden elkaar kennen bij een accelerator van de Amsterdamse startup-studio Aim for the Moon. Daar bouwden ze samen startups voor grote corporaties. Ervaring was er dus volop. ‘We wilden samen een bedrijf opzetten en zijn in de markt gaan kijken: kunnen we iets overnemen? We kwamen uit bij een duurzaam verpakkingsbedrijf. Aan de eigenaar vroegen we: ‘’Je vraagt drie keer zoveel voor je verpakkingen, zijn ze dan ook drie keer beter voor het milieu?”

Zijn reactie bracht De Beer en Van Hal op een ander spoor. ‘Tja, het is biologisch of afbreekbaar materiaal’, antwoordde de ondernemer. ‘Het komt uit de Verenigde Staten en wordt verscheept naar China om vervolgens naar Rotterdam te gaan. Hier in Nederland breng ik de tasjes op de markt.’

‘Oké, composteren die tasjes uiteindelijk ergens?’, vroeg De Beer. ‘Nou’, zei de eigenaar, ‘dat weet ik dus niet.’ De Beer: ‘Bij navraag bleken de tasjes standaard verbrand te worden. Dat klinkt niet heel duurzaam, toch? We zijn met diverse partijen in Europa gaan praten en iedereen liep tegen dit probleem aan. Niemand kon antwoord geven op de vraag hoe duurzaam hun verpakkingen waren.’

Bestaande oplossingen om milieu-impact in kaart te brengen bleken te duur. De Beer: ‘Wetgeving vraagt ook veel bewijsvoering, dat is totaal niet kostenefficiënt voor het bedrijfsleven. Samen met een professor van de TU Delft zijn we zelf een eerste ‘rekenmachine’ gaan bouwen. Dat is nu anderhalf jaar geleden. Inmiddels bestaat het team uit tien man en zijn we aan het opschalen.’

Wie zitten er op Pickler te wachten?

Distributeurs en producenten van verpakkingen. Zij leveren duizenden artikelen over de hele wereld aan vrijwel alle industrieën. Hun footprint verschilt per regio, waar ze verpakkingen vandaan halen en hoe het wordt geproduceerd, legt de ondernemer uit. Er zijn dus veel factoren van invloed op wat de milieu-impact van een verpakking is.

Zo had een groothandel een klant die ieder jaar een paar honderdduizend kilo aan verpakkingen afnam, met bijbehorende CO2-footprint. De Beer: ‘Wij zeggen op zo’n moment: als je nou overstapt van dít naar dát artikel, levert dat je X-percentage CO2-reductie op. In dit specifieke geval bleek de switch net zoveel CO2 te besparen als een hele woonwijk voorzien van zonnepanelen.’

En volgens De Beer hoeft duurzamer niet duurder te zijn. ‘Voor een Engelse partij kwamen we tot een oplossing die zorgde voor meer marge, met een lagere footprint.’

Ook overheden zijn gebaat bij de aanpak van Pickler. De ondernemer geeft een voorbeeld: ‘Hier in West-Europa verbranden we ons afval, maar in Australië is sprake van landfill (begraven op stortplaatsen, red.). Biologisch afbreekbare verpakkingen gaan bijna allemaal naar West-Europa, waar ze na gebruik worden verbrand. Zonde, want daarbij komt uitstoot vrij, wat slecht is voor het klimaat. Dat soort verpakkingen zouden beter in Australië gebruikt kunnen worden, waar het afval de landfill ingaat. We hopen met Pickler verpakkingen te kunnen afstemmen op de lokale recycling.’

Lees ook: Dayrize berekent de impact van bedrijven: ‘Het blijft een complex proces’

Wat is het verdienmodel?

Als klant sluit je bij Pickler een maandabonnement af. ‘Wil je als bedrijf iets wil zeggen over hoe duurzaam je product is, bijvoorbeeld de CO2-uitstoot, dan staan de cijfers nooit stil. Er komen nieuwe milieu-onderzoeken bij of zaken veranderen in de supplychain. We houden het platform dus continu up-to-date.’

Het maandproduct geldt voor één product. Stel dat je in de media wil zeggen dat je product een duurzame keuze is, of dat de footprint X is, dan zorgt Pickler dat die claim up-to-date blijft. Voor diverse wetgeving mag je geen verouderde claims voeren.

Hoever is Pickler?

‘We zijn op goed weg om onze product-market fit te bereiken’, vertelt De Beer. ‘Het probleem is duidelijk, daar kampen ze wereldwijd mee. Sinds april vorig jaar is de applicatie live en vanuit de hele verpakkingsketen – dus van consument tot aan grondstofproducent – hebben we nu 300 accounts die draaien op ons platform.’

Nog geld nodig?

Afgelopen jaar haalde Pickler 950.000 euro op in twee tranches. Dat deden ze bij Rabo Innovatie Lening, bij de Berlijnse investeerder in b2b-SaaS APX en Shamrock Ventures. Die laatste is actief in climatetech-software.

Lees ook: Tommy Hurley (Shamrock Ventures): ‘Al die techfondsen moeten meer aan pre-seed doen’

Dat, plus nog drie angels. Met het geld wil Pickler het team verder uitbreiden, vooral op development en sales.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Beer: ‘De informatie waarmee we werken is erg complex. Je hebt veel data nodig. Met nieuwe technologie als AI en machine learning ontwikkelen we oplossingen om die data sneller en veiliger uit de keten op te halen, te voorspellen en te valideren.’

Binnen de verpakkingsindustrie wil Pickler de grootste worden, met een marktaandeel boven de 50 procent. ‘Er zijn ongeveer 9.000 bedrijven waar we ons op richten, dus met 300 klanten zijn we aardig op weg. De groei begint te komen.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: