Wat doet Mojo Maté?
Mojo Maté maakt sinds twee jaar biologische maté: een alternatief voor je dagelijkse shot cafeïne in de vorm van koffie of energiedrank. Damman legt uit: ‘Zoals wij in de ochtend een bakje koffie drinken, drinken de mensen in Argentinië en Brazilië – van jong tot oud – yerba maté-thee. De thee van geroosterde blaadjes van de matéplant bevat van zichzelf veel cafeïne en antioxidanten.’
Al snel ontstond het idee om het drankje als een natuurlijke ready-to-drink op de markt te brengen. ‘De smaak is enigszins te vergelijken met groene ijsthee, maar dan wel met de cafeïne van een kopje koffie erin.’
Maar, Mojo Maté wil niet zomaar een drankje zijn. Damman: ‘We dachten: als we dit gaan doen, dan moeten we iets goeds neerzetten dat in 2024 past. Niet alleen moet het kleurrijke uiterlijk een lach op je gezicht toveren, maar ook de smaak én hoe het is gemaakt. Daarom maken we biologische drank en kopen we onze ingrediënten verantwoord in. Dat gevoel van positiviteit en goede keuzes maken moet in iedere tak van het bedrijf terugkomen.’
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Consumenten kennen maté wellicht al van concurrent Club-Mate. ‘Mensen leggen vaak de link niet tussen maté en Club-Mate, ook al zit het in de naam,’ zegt Damman. ‘Zeker in Duitsland zijn zij groot, in Nederland zijn ze in mindere mate aanwezig. Het grootste verschil is dat wij een biologische, natuurlijke drank zijn. De smaak is daardoor wat lichter en toegankelijker.’
Wie zitten erachter?
De ondernemers kennen elkaar van de middelbare school. Ze gingen ieder hun eigen weg, maar hadden met hun vriendengroep één afspraak: hoe druk we ook zijn, we gaan een keer per jaar samen een weekend weg.
Een bedrijf starten, daar hadden de twee eerder niet over nagedacht. Tot die reis naar Zuid-Amerika. ‘Lars studeerde business management in Rotterdam en ik deed marketing en sales in Amsterdam. In de foodwereld hadden we nog geen ervaring, maar de interesse was er wel altijd al.’ Direct na hun studie zijn de vrienden met Mojo Maté aan de slag gegaan.
Lees ook: Future Food Fund: investeren in een duurzamere voedselketen heeft de meeste impact
Wie zitten er op Mojo Maté te wachten?
Damman: ‘Wat de Mojo Maté-drinkers – meestal tussen de 21 en 38 jaar – gemeen hebben, is dat ze graag ontdekken en een bewustere keuze maken. Zij gaan niet voor een standaard drankje, maar willen iets nieuws proberen en een positieve impact maken.’
De afgelopen twee jaar heeft Mojo Maté vooral een afzetmarkt in horeca in de Randstad opgebouwd. Damman: ‘Daar geloof ik ook heel erg in. Dit jaar ligt de focus op retail, maar dat betekent niet dat de rest niet belangrijk is.’
Wat is het verdienmodel?
Het verdienmodel spreekt voor zich. ‘We maken drankjes, vullen die af en verkopen ze aan supermarkten, horeca en groothandels. Bij Albert Heijn koop je een blikje voor 1,59 euro. Vorig jaar voerden we de eerste gesprekken met AH. Meestal start een beginnend merk in 100 tot 200 filialen. In de vervolggesprekken kwam al snel naar voren dat dit misschien wel meer zou worden. In januari werd duidelijk dat het om maar liefst 1.200+ winkels ging.’ Damman voelde de druk, maar: ‘Dit komt natuurlijk niet vaak voor en is ook niet iets waar je ‘nee’ tegen wil zeggen.’
Lees ook: 5 tips om met je product in de schappen van de supermarkt te komen
Hoever is Mojo Maté?
Anderhalf jaar geleden stond de ondernemer nog met een groep vrienden de klok rond zelf flesjes af te vullen. Of de vraag van Albert Heijn voor groeipijnen zorgde? ‘De hobby is nu wel echt over. We waren gelukkig sowieso van plan om dit jaar grote stappen te zetten. Het was even schakelen, maar het is allemaal gelukt. We kunnen de vraag van Albert Heijn aan.’
‘Vorig jaar rond deze tijd maakten we zo’n vier batches van 5.000 flesjes. En zojuist hebben we een eerste productie gedraaid van een half miljoen blikken. Dat is een enorme stap in een jaar tijd. En de volgende ronde zijn we al aan het plannen. Ik hoop dat die drankjes morgen weg zijn, maar zo gaat het natuurlijk niet. Het is echt afwachten, Albert Heijn kan er ook weinig over zeggen. De verkoop is ook afhankelijk van veel zaken, maar ik hoop dat we eind dit jaar meer dan een half miljoen blikken hebben verkocht.’
Naar eigen zeggen merken de ondernemers al een groot verschil met twee jaar geleden als het gaat om de bekendheid van maté. Al ligt er nog een flinke uitdaging. Deze maand waren ze nog in Brazilië om langs te gaan bij hun maté-leveranciers en content te maken. Die beelden willen ze binnenkort naar buiten brengen via een kleine campagne. ‘We liggen nu overal in Nederland, dus geen tijd om achterover te leunen.’
Nog geld nodig?
Damman en Van Kranenburg begonnen met eigen geld en een crowdfunding via Crowdaboutnow. Sinds november hebben ze investeerder Rens van Oostrum aan boord. ‘Heb je nog geen naam gemaakt, dan heb je geld nodig om alles te kunnen voorfinancieren. Rens heeft ons product geproefd en geloofde er direct in. Hij werkt al langer in de voedingsindustrie. Voor nu zitten we dus goed qua financiering, maar ik weet ook hoe snel het kan gaan met een startup. We staan dus altijd open om te praten.’
Volgend jaar hoopt Mojo Maté terug te kunnen kijken op een topjaar. ‘En dat ik niet meer hoef uit te leggen wat maté is en waar wij voor staan. En ik hoop dat we deze zomer al de B Corp-certificering rond hebben zodat we kunnen laten zien dat we naast een lekker en leuk drankje ook alles aan de achterkant goed geregeld hebben.’
Lees ook deze artikelen over startups en financiering:
- Geld ophalen tegen lagere waardering: wat ondernemers moeten weten over ‘down rounds’
- Due diligence: 7 tips om investeerders te overtuigen
- Sharefunding maakt opmars: fans aandeelhouder maken van je startup