Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe je jouw bedrijf nog beter onderscheidt van de concurrent

Wat is ervoor nodig om je te onderscheiden van de concurrent? Door klanten beter, sneller en efficiënter te bedienen. Cees Tolboom, Public Cloud Leader Benelux bij Oracle, legt uit hoe je met de cloud ervoor zorgt dat klanten naar jou in plaats van de concurrent komen.

cloud innovatie
Je leest nu: Hoe je jouw bedrijf nog beter onderscheidt van de concurrent

In augustus 2011 publiceerde de Wall Street Journal een artikel van internetpionier en tech-investeerder Marc Andreessen met als titel ‘Why Software Is Eating The World’. Zijn stelling: ieder bedrijf moet een softwarebedrijf worden om in de toekomst te overleven.

Andreessen schreef het stuk toen disruptors als Uber en Airbnb nog relatief onbekend waren. Hij noemde boekhandel Amazon, streamingdienst Netflix en spelletjesmaker Zynga als grote voorbeelden van hoe software bepalend is voor innovatie en groei.

Nog meer versnellen

We zijn nu 6 jaar verder en de ontwikkeling die Andreessen in 2011 schetste, is sindsdien alleen maar sterker geworden. Bovendien is er een belangrijke factor bijgekomen, die voor nog meer versnelling heeft gezorgd: de enorme uitbouw en inzet van cloudtechnologie. Alle onderzoeken van analisten en andere deskundigen laten zien dat ondanks de reserves van sommige bedrijven over het uit handen geven van je software en data aan een derde partij, de cloud de toekomst heeft.

Dat is ook niet vreemd, want het onderbrengen van je automatisering bij een gespecialiseerde partij die zich volledig richt op het beschikbaar maken en houden van data is veiliger, betrouwbaarder en op de lange termijn ook goedkoper dan alles zelf doen.

Recept voor innovatie?

Volgens velen is de cloud hét recept voor innovatie. Maar dat is nog maar de helft van het verhaal. Want de standaardsoftware die jouw bedrijf afneemt van een cloudaanbieder verschilt op geen enkele manier van die van jouw directe concurrent. Juist dankzij die standaardisatie is software snel inzetbaar en kosteneffectief in gebruik. Ook digitalisering van de bedrijfsprocessen alleen zorgt niet per definitie voor innovatie. Een taxibedrijf dat papierloos werkt, is nog geen Uber.

Onderscheidend zijn

Het gaat er om zaken te bedenken die je echt onderscheiden van de ander. Een simpel maar aansprekend voorbeeld zijn online retailers die kleding of schoenen verkopen. Wanneer een klant een product wil retourneren omdat het niet past of gewoon tegenvalt, is er in de meeste gevallen een papieren proces nodig met formulieren die je moet invullen en bij de retourzending moet stoppen.

Waarom zou dat niet volledig digitaal kunnen? Ik meld op de website dat ik product X wil terugsturen en meer hoef ik niet te doen. Bij de webshop start een geautomatiseerd proces, waarmee mijn retourzending van begin tot eind wordt verwerkt. Met deze extra service kun je onderscheidend zijn en het enige wat moet gebeuren is het met de nodige creativiteit bouwen van de applicatie die dit proces ondersteunt.

Gebouwd voor de cloud

Het gaat in de toekomst dus vooral om creativiteit. Hoe kan ik op basis van alle gestandaardiseerde software die ik gebruik modellen creëren die mijn bedrijf dusdanig onderscheidend maken dat klanten aan mij de voorkeur geven boven anderen? Hoe bedenk ik apps waarmee ik klanten beter, sneller of efficiënter kan helpen of waarmee ik meer kan doen met minder mensen of in dezelfde tijd?

Dat de cloud daarbij nodig is, staat buiten kijf. Alle nieuwe tools die innovatie ondersteunen – of het nu gaat om chatbots, het Internet of Things of analytics –, zijn cloudtools. Je hebt niet eens de keus meer om de tools op een of andere manier in eigen huis te installeren, omdat ze gebouwd zijn voor de cloud.

Dat heeft flinke consequenties voor bedrijven die veel geïnvesteerd hebben in eigen software en hardware. Want die oplossingen zijn meestal niet zomaar te koppelen aan de moderne tools. En dat wordt wel steeds vaker nodig. Kijk dus goed om je heen waar je terecht kunt om de bestaande wereld te koppelen aan de nieuwe wereld. Die oplossingen zijn breed beschikbaar nu in feite ieder technologiebedrijf gekozen heeft voor de cloud als platform voor de nabije toekomst. Dat is maar goed ook, want het is nu echt de cloud that is eating the world.

Cees Tolboom van OracleDeze column is geschreven door Cees Tolboom, Public Cloud (PaaS & IaaS) Leader Benelux bij Oracle. Meer weten over hoe de cloud in je voordeel werkt? Download de gratis whitepaper ‘IaaS for dummies’ en krijg inzicht en oplossingen om je kosten én zorgen te beperken.