Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe Oxyma continu innoveert: ‘We kunnen nu makkelijk en snel nieuwe dingen uitproberen’

Als marketing je corebusiness is, wil je niet bezig zijn met technologie. Terwijl dát juist de drijvende factor achter je succes is. Omnichannel-marketingbureau Oxyma koos daarom voor de cloud. ‘Met een schaalbaar platform kunnen we de blokkades op de weg naar de optimale customer experience wegnemen.’

Oxyma cloud
Getty
Je leest nu: Hoe Oxyma continu innoveert: ‘We kunnen nu makkelijk en snel nieuwe dingen uitproberen’

Dat bedrijven momenteel overal wordt aangeraden vooral niet langer te wachten met de eerste stap richting een digitale transformatie is niet voor niks. Opdrachtgevers worden steeds veeleisender, zowel in de B2C- als B2B-sector. Om aan die eisen te kunnen voldoen, zijn technologische innovaties essentieel.

Dat ervaart ook Oxyma, het Nederlandse datagedreven omnichannel-marketingbureau. De ruim 300 marketeers, datawetenschappers, creatieven en marketing automation-professionals bij het bureau zijn altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om tot de optimale customer experience te komen.

‘Zo’n klantervaring zorgt voor waarde en loyaliteit’, zegt Jos van Loo, ceo van Oxyma. ‘Iets waar je als merk natuurlijk altijd naar streeft. Maar om tot dit einddoel te komen, ben je sterk afhankelijk van de juiste personalisaties en daarvoor weer van de juiste analyses. Bij alles wat we doen voor onze opdrachtgevers staat data dan ook aan de basis. Met als doel: unlock customer value.’

Eigen infrastructuur

Jos van Loo, ceo Oxyma
Jos van Loo, ceo Oxyma

Oxyma analyseert dagelijks grote hoeveelheden klantdata uit de meest uiteenlopende bronnen: van e-mails en onlineklikgedrag tot transactiegegevens. Offlinegegevens zijn echter net zo belangrijk. Al deze data gebruikt het bureau om marketingcampagnes te creëren, uit te voeren, te analyseren en te optimaliseren.

Van Loo: ‘We werken daarvoor met Oracle Database Management. Tot voor kort deden we dat met een eigen infrastructuur. Maar wij zijn specialisten in omnichannelmarketing, niet in infrastructuur. We merkten dat het beheer en onderhoud ervan ons steeds meer tijd kostte. We zijn toen gaan kijken naar een cloudoplossing. Omdat we al met Oracle werkten, was het voor ons een logische stap om met hen ook in zee te gaan voor een infrastructuur in de cloud, Infrastructure-as-a-Service.’

Nog beter klantinzicht

Jaap-Jan Wever, Technology Sales Business Unit Leader voor Oracle Nederland, legt uit dat hierdoor voor Oxyma een krachtige combinatie ontstaat. ‘Het optimaliseren van de customer experience doet Oxyma over allerlei verschillende kanalen heen. Ze gaven bij ons aan dat ze op de weg naar dat doel weleens een blokkade tegenkomen. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie van transactie en realtime gegevens. Daarvoor heb je een stabiel onderliggend platform nodig, dat altijd beschikbaar is en continu up-to-date is als het gaat om de laatste functionaliteiten. En dat is precies wat de cloud biedt.’

De datamanagementoplossing maakt dat Oxyma nog beter klantinzicht krijgt en op basis daarvan heel gericht kan profileren. ‘Voor welk kanaal moeten we kiezen? Welke aanpak is bij deze doelgroep de juiste? Dat zijn vragen die door data-analyse nauwkeurig te beantwoorden zijn. En deze analyses maken we sneller met de Oracle Cloud als onderliggende infrastructuur’, vertelt Van Loo.

Flexibel en kosteneffectief

Het accountteam van Oracle werd vanaf het begin betrokken bij het project. Zo werkten de accountmanagers bijvoorbeeld intensief samen met de salesteams van Oxyma bij hun go-to-market. Doordat Oxyma nu in de cloud werkt, is het bureau in staat innovatief te werk te gaan.

‘Bij traditionele IT-implementaties merk je vaak dat de doorlooptijd lang is’, zegt Van Loo. ‘Tegen de tijd dat je nieuwe systeem draait, is het eigenlijk al verouderd. Nu profiteren we van de laatste functionaliteiten, waarmee we heel gemakkelijk en snel nieuwe dingen kunnen uitproberen. De technologie die we nodig hebben, is meteen beschikbaar, wat ons heel flexibel maakt.’

Versleutelde data

Jaap Jan Wever Oracle
Jaap-Jan Wever, Technology Sales Business Unit Leader voor Oracle Nederland

Wever merkt dat sommige bedrijven nog huiverig tegenover de cloud staan. ‘Privacy en beveiliging zijn natuurlijk cruciaal in dergelijke projecten. Wij garanderen deze aspecten door van binnenuit te beveiligen. Data zijn versleuteld en alleen door de klant zelf te benaderen – ook wij beschikken niet over deze sleutels.’

Daarnaast benadrukt hij dat Infrastructure-as-a-Service ook voor kleinere bedrijven beschikbaar is. ‘Doordat wij de infrastructuur bieden in ons eigen datacenter, zijn investeringen vooraf niet nodig. Bedrijven rekenen af op basis van pay-per-use: afnemen én betalen naar behoefte. Dat zorgt niet alleen voor lage, beheersbare kosten, maar betekent ook dat extra capaciteit en functionaliteit in te zetten zijn op het moment dat dat nodig is. Net zoals Oxyma dus doet om te experimenteren met nieuwe mogelijkheden.’

Meerwaarde voor klanten

Van Loo vervolgt: ‘Met deze cloudoplossing van Oracle kunnen we onze dienstverlening op alle mogelijke manieren aanbieden bij onze opdrachtgevers: via de infrastructuur van de opdrachtgever, via bestaande private cloudoplossingen en via deze public cloudoplossing.’

Het grootste voordeel van de public cloud vindt Van Loo nog wel het simplificeren van IT. ‘We zetten de brede kennis en ervaring in van Oracle, en hebben zelf minder specialisten nodig. Ontzorging op de infrastructuur. Zo besparen we kostbare tijd die we kunnen steken in waar het werkelijk om draait: de marketing van onze opdrachtgevers, zodat zij alle waarde uit hun merk of organisatie halen: unlock customer value.’

Meer weten over hoe de cloud in je voordeel werkt? Download de gratis whitepaper ‘IaaS for dummies’ en krijg inzicht en oplossingen om je kosten én zorgen te beperken.