Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Partners

Open deur-beleid ‘Mijn deur van het staat altijd open.’ Een groter managementcliché is er niet. Maar een de deur van het slot halen zorgt er nog niet voor dat medewerkers spontaan feedback op het management gaan geven. Tip van de beste werkgevers van Nederland: leer je mensen kennen, juist op persoonlijk vlak. De 24-uurschallenge Dé manier om dat te realiseren is natuurlijk het jaarlijkse bedrijfsuitje. Sommige bedrijven huren een chartervlucht, en gaan skiën, anderen houden het bij een werkbezoek met een inhoudelijk tintje. Republiq, een vastgoedadviesbureau, gespecialiseerd in de publieke sector, combineerde het uitje met hun zogenaamde 24-uurschallenge. In een Brabantse boerderij stortten de medewerkers zich een etmaal lang op één thema. Het werd een soort hackathon, een concept uit de IT-wereld waarbij je binnen een bepaalde tijd een puzzel moet oplossen. Maar Republiq wilde in diezelfde 24 uur de oplossing aan klanten kunnen aanbieden – iets wat het bedrijf de het FedEx-principe noemt, naar de pakketbezorger die zijn pakketjes binnen een etmaal bezorgt. De uitdaging van Republiq was om tussen 14.00 uur ’s middags en 14.00 uur, de volgende dag een concrete pitch te hebben opgesteld. Katers en croissantjes Zo’n challenge schept een band. En dat helpt, legt adviseur Yonne Huissoon van Republiq uit. ‘Ons dagelijks werk doen we doorgaans op het kantoor van de klant. Collega’s zien elkaar dus niet heel vaak. Tijdens die 24-uurschallenge maken we tijd voor elkaar. Het concept stimuleert innovatie binnen ons eigen bedrijf.’ De stevige borrel, de overnachting, en het feit dat eenieder zich kan toeleggen op een onderwerp waarin diegene intrinsiek geïnteresseerd is, zorgt voor het succes. Het familiegevoel werd extra versterkt door de croissantjes en katers de volgende ochtend. Laat zien wat je doet Luisteren naar feedback van werknemers is een ding. Maar soms zijn er beperkingen aan wat je als werkgever kunt doen. Op een lijstje van wensen van werknemers staat vaak een loonsverhoging. Tegelijk is bekend dat salaris maar een beperkt effect heeft op het geluk van je werknemers. Hoe ga je daar als werkgever begripvol mee om? Een creatieve oplossing kan zijn om transparanter te zijn over de beloningsopbouw. ‘Luisteren gaat ook over communiceren,’ tipt Martine Beckers, head of HR Nederland bij Lloyds Bank. Met behulp van workshops, met ruimte voor vragen, creëerde Beckers meer begrip voor de beloningsstructuur. Ook stuurde het bedrijf bij de standaard jaaropgaaf een ‘Total Reward Statement’ mee. Beckers: ‘Daarin staan alle dingen die wij betalen voor onze werknemers, inclusief wat niet op de jaaropgaaf staat: een treinabonnement, een arbeidsongeschiktheidsverzekering, collectieve ongevallenverzekering. Nu weten onze medewerkers dat wij zowel de het werkgeversdeel als het werknemersdeel van de pensioenpremie betalen.’ Op die manier maak je heel inzichtelijk hoe je je werknemers financieel beloont. Voorkom roest Als mensen lange tijd op één plek zitten, kunnen ze uit het oog verliezen waarom ze ooit met deze baan begonnen. Langzaam sijpelt de motivatie weg – of althans, dat risico bestaat. Als werkgever kun je dan helpen met een goed gesprek. Bij Lloyds Bank zijn daarom externe professionals ingehuurd die de medewerker coachen. ‘Die coaches kijken naar naar wie je bent, wat je kwaliteiten en passies zijn en hoe je die in je werk wil inzetten,’ zegt Beckers. Dat hoeft niet gelijk te resulteren in een rigoureuze carrièreswitch. Soms zorgt een andere functie binnen het bedrijf al voor hernieuwde passie. Of werknemers ontdekken hoe goed hun huidige baan eigenlijk bij ze past, zoals Beckers bij een collega zag. Complimentendouche Waardering is dan ook essentieel. Dat is tegelijk de keerzijde van een sterke nadruk op feedback. Feedback kan de sfeer negatief beïnvloeden, doordat het mensen stimuleert tot een kritische houding en een focus geeft op verbeterpunten. Een tip van werkgevers is dan ook: organiseer een tegenhanger van feedback. Ofwel: vier je successen en laat je waardering aan elkaar zien. Creatief communicatiebureau FX opende daarvoor een speciaal ‘complimenten’-chatkanaal in communicatie-applicate Slack. Oprichter Peter Zijlstra: ‘Dat was een spontaan initiatief van onze collega’s. Bedankjes en complimenten komen gebruikelijk binnen bij onze projectmanagers. Maar omdat complimenten bedoeld zijn voor het hele team, worden die op het Slack-kanaal centraal gedeeld. Iedereen kan ze zo meelezen. Dat verhoogt de betrokkenheid en de trots van de mensen in de teams. En het zorgt voor een cultuur waarin je dingen met elkaar deelt en bespreekt. Ook kritiek op elkaar of het management.’ Ook Lloyds Bank viert de gezamenlijke successen uitgebreid. Beckers: ‘Als teams hun targets halen, zorgen we voor een gezamenlijk momentje, met een speech en een taartje.’ Speciale aandacht is er voor individuele uitblinkers. Elk kwartaal ontvangen twee Lloyds-medewerkers de zogenaamde Star Award voor bijzondere prestaties. De winnaars worden dan vermeld in de nieuwsbrieven in Nederland en Duitsland. En ze krijgen een cadeaubon. ‘Maar het leukste is de lunch met de directeur en het management-team, waarop de lijnmanager zijn waardering voor de werknemer in een persoonlijke speech uitspreekt.’

Goed werkgeverschap

Je medewerkers waarderen, kennen en naar ze luisteren

Hoe zorg je er ervoor dat jouw medewerkers vertellen wat ze van jouw als leidinggevende en jouw beleid vinden? Deze...

clock 3,5 min

Management

Deze ondernemer gebruikte Twitter om haar factuur betaald te krijgen

Een wanbetaler aan de schandpaal nagelen. Weinig ondernemers die het durven. Mascha Mooy deed het wel en… kreeg zo een...

clock 3 min

Trigion veiligheid

Management

Hoe blijf je in control als het gaat om veiligheid?

Mede dankzij de nieuwe wet- en regelgeving is veiligheid een belangrijk thema voor bedrijven. Hoe blijf je hierin in control...

clock 0 min

arbodienstverlener

Management

Waarom je het contract met je arbodienstverlener voor 1 juli moet aanpassen

Vanaf 1 juli moet het contract met je arbodienstverlener voldoen aan de nieuwe regels voor gezond en veilig werken. Nog...

clock 3 min

Management

Let op: vanaf 1 juli moet je voldoen aan de nieuwe regels voor gezond en veilig werken

Vanaf 1 juli is er geen ontkomen meer aan. Dan moet het contract met je arbodienstverlener voldoen aan de nieuwe...

clock 3 min

autonomous computing

Management

Sneller en veiliger innoveren dankzij autonomous computing

Zelfrijdende auto’s kenden we al, maar zichzelf besturende computers? Toch zitten ze eraan te komen. Met mogelijk grote – positieve...

clock 2 min

1. Salesforce Deze snel gegroeide multinational in CRM-cloudsystemen en diensten is weliswaar wereldwijd actief, toch staan verbondenheid en een sterk familiegevoel bovenaan. Salesforce noemt dat de ‘Ohana-cultuur’, naar een Hawaiiaanse term die ‘familie’ betekent. Ook de medewerkers van het kantoor aan de Amsterdamse Zuidas zijn de vier kernwaarden vertrouwen, klantsucces, innovatie en gelijkwaardigheid herkenbaar. 2. Mars Ook bij Mars Nederland is het familiegevoel belangrijk. Niet vreemd voor een multinational die nog altijd stevig in handen van de oprichtersfamilie is. De vijf principes kwaliteit, verantwoordelijkheid, wederkerigheid, efficiëntie en vrijheid tekenen ook de Nederlandse vestigingen in Oud-Beijerland en Veghel. Medewerkers heten er dus associates. Hun betrokkenheid uitte zich bijvoorbeeld in het gezamenlijk met de medewerkers ontwikkelen van de nieuwe productiefaciliteit – de grootste chocoladefabriek van Nederland. 3. Adecco De wereldwijde marktleider in arbeidsbemiddeling telt in Nederland meerdere tientallen vestigingen. Ondanks die spreiding heeft het bedrijf een sterke cultuur. Als expert in loopbanen steekt Adecco veel energie in training, coaching en ondernemerschap. Ook geeft het bedrijf met het Win4Youth-programma veel terug aan de maatschappij, waarmee het sportactiviteiten voor kinderen wil bevorderen. 4. Cisco IT-multinational Cisco staat in Nederland voor het eerst op de lijst van beste werkplekken. De organisatie kent een grote diversiteit aan medewerkers, waarvan er veel uit het buitenland komen. Het bedrijf investeert veel in vitaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een symbolische beslissing is dat bij Cisco iedere werknemer op zijn eigen verjaardag een vrije dag heeft. 5. Abbvie Als jong biofarmaceutisch bedrijf is AbbVie een sterk missiegedreven organisatie. Het bedrijf ontwikkelt geneesmiddelen en vindt het daarom belangrijk om ook de fysieke en mentale gezondheid en fitheid van werknemers te bevorderen. Dat doet het bedrijf bijvoorbeeld met kosteloze personal coaching voor medewerkers, maar ook voor gezinsleden van de medewerker. De werknemers waarderen de gezonde werkethos en de sfeer op kantoor. 6. SAS IT-bedrijf SAS is gespecialiseerd in data-analytics. Het bedrijf is gevestigd op een natuurrijk landgoed in Huizen en steekt veel energie in het zorgen voor werknemers. Werknemers waarderen de gezonde werk-privébalans die dat oplevert en zijn blij met de gastvrije sfeer en de bereidheid om elkaar te ondersteunen. 7. Mercedes-Benz Financial Services De financiële dochter van automobielconcern en Daimler-dochter Mercedes-Benz is in Oosterhout en Utrecht gevestigd. Bij het bedrijf kan iedereen zichzelf zijn en zijn successen met elkaar vieren. Opvallend: het bedrijf kent een prijs – de Excellence Award – toe aan medewerkers die creatief uiting geven aan de kernwaarden integriteit, openheid en respect. 8. Hilton Hotelketen Hilton heeft in Nederland van zijn bijna 1.300 diverse werknemers een hecht en collegiaal team gemaakt. Gastvrijheid staat bij de hotelketen hoog in het vaandel – ook bij medewerkers. Ook lokaal investeert Hilton veel in carrièremogelijkheden en persoonlijke ontwikkelingskansen. 9. Amgen Innovatie in geneesmiddelenonderzoek is waar biofarmaciebedrijf Amgen veel energie in steekt. Ook voor de medewerkers is de professionaliteit waarmee de multinational dat doet, merkbaar. Een organisatie met een levendige, gedeelde visie, in een setting met een sterk teamgevoel – dat is hoe werknemers het bedrijf omschrijven. 10. Novo Nordisk Ook de derde farmaceut op deze lijst heeft een passie voor zijn medewerkers. Dat er in deze sector zo veel wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling en betrokkenheid van mensen, heeft te maken met de arbeidsmarkt: de doorsnee werknemer is hoogopgeleid, kritisch en verlangt veel van zijn werkgever. Novo Nordisk, dat zich ten doel heeft gesteld diabetes uit de wereld te helpen, investeert in gezondheid, vitaliteit en zingeving. 11. Hennes & Mauritz Modeketen H&M is sterk gefocust op het stimuleren van collegialiteit en het bouwen aan teamgeest. Dat laatste is niet niets – voor een concern met veel winkelvestigingen. Toch is het een van de kernwaarden: geloven in mensen. De grote mate van diversiteit in medewerkers, de open cultuur, en de brede verantwoordelijkheid van H&M als werkgever trekt de meer dan 3.000 medewerkers aan. 12. DELA Op de lijst staan ook twee nationale bedrijven. Uitvaartorganisatie DELA is dit jaar voor de tweede keer een Europese Best Workplace in de categorie grote organisaties. De drie kernwaarden: betrokkenheid, integriteit en ondernemerschap hebben in de hele organisatie vorm gekregen. Bovendien focust de dienstverlener sterk op het bevorderen van de saamhorigheid van werknemers. 13. Lean Consultancy Group Dit Nederlandse adviesbureau heeft een unieke cultuur kunnen creëren zonder eigen kantoor. Daarvoor organiseert Lean Consultancy Group geregelde lean-dagen, waarop de medewerkers onder andere elkaar feedback geven. Het doel van het bedrijf is om het levensgeluk in Nederland te vergroten. Een opvallende praktijk bij het bedrijf is de warme douche: een medewerker gaat in een kring staan, en ontvangt van iedereen om zich heen een vrij compliment. Aanstekelijk.

Goed werkgeverschap

Deze dertien Nederlandse werkgevers horen tot de beste van Europa

Net zoals in voorgaande jaren presenteert Great Place to Work de lijst van 125 Europese Best Workplaces, de jaarlijkse lijst...

clock 3 min

Marketing

Investeer nu in je klantrelatie

De zomer is een slappe tijd voor verkopers. Verleg je aandacht.  Laat je verkopers meer aan relatiebeheer doen.

clock 3 min

Management

Onbeperkt aantal vrije dagen? Great Place to Work doet het gewoon

Practice what you preach, vinden ze bij Great Place to Work. Bij het instituut dat elk jaar onderzoek doet naar...

clock 3,5 min

slepend conflict

Management

Voorkom een slepend conflict met je buurman

Bonje met de buren. Daar zit je als ondernemer niet op te wachten. Voorkom een slepende ruzie door met elkaar...

clock 3 min

betalen in B2B

Betaalstrategie

Betalen in B2B: zo kan het ook

Waar bedrijven het B2C-klanten zo gemakkelijk mogelijk maken om online te betalen, zo behoudend zijn ze vaak als het gaat...

clock 4 min

Management

Wat je als werkgever moet weten over het nulurencontract

Je hebt personeel nodig, maar kunt niet garanderen dat je voldoende werk hebt. Het nulurencontract lijkt dan een uitkomst. Daarmee...

clock 4 min

Management

Is het nulurencontract echt een uitkomst? 7 stellingen

Je kunt wel wat extra handjes gebruiken, maar hebt (nog) niet genoeg werk voor een vast aantal uren. Het nulurencontract...

clock 4 min

Management

Hoe voorkom je ongewenste beïnvloeding van buitenaf?

Als inspirerende organisatie wil je je toegankelijk en open presenteren. Tegelijkertijd wil je ongewenste beïnvloeding van buitenaf voorkomen. Integrale beveiligingsdiensten...

clock 0 min

De juiste mensen vinden is essentieel voor elk bedrijf. Capaciteiten en ervaring staan op iemands cv, maar voor een geslaagde match moet iemand ook binnen de cultuur passen. Hoe vind je die perfecte kandidaat? En als je ’m dan hebt gevonden, hoe zorg je ervoor dat hij zich zo snel mogelijk onderdeel voelt van jouw bedrijf? Drie bijzondere voorbeelden van werving en verwelkomingen. Koken met Quint Wie wil werken voor adviesbureau Quint Wellington Redwood hoeft niet op zomaar een sollicitatiegesprek te rekenen. In plaats daarvan kun je je melden bij een van de kookavonden die Quint drie tot vier keer per jaar organiseert. Een vlotte introductie met het bedrijf, en laagdrempelig bovendien, vindt HR-manager Youandi Hoogerbrugge: ‘We vinden het leuk om met collega's sociale activiteiten te ondernemen. Voor de kookavond hoeven dan ook we nooit veel moeite toen om Quinters te vinden die mee willen doen.’ Op zo’n kookavond bereiden ongeveer acht kandidaat-werknemers samen met vijf Quint-medewerkers een driegangendiner. Hoogerbrugge: ‘Een kok begeleidt de avond, dus de recepten zijn van hoog niveau. Ik onttrek me op een kookavond liever aan het echte koken en werp me meestal op de drankjes of het toetje. Anderen zien er juist een uitdaging in een staan in de keuken. Het gaat erom dat je samen iets maakt. Net als wanneer we voor een klant aan een advies werken – alleen hier gaat het meer om handwerk.’ Intussen observeren de werknemers hoe de samenwerking verloopt. ‘We letten vooral op hoe iemand overkomt. Maakt iemand een impact bij zijn eerste binnenkomst? Is hij nieuwsgierig, assertief en durft hij door te vragen? En durft hij zich kwetsbaar op te stellen?’ Ook de presentatie van je gerecht is onderdeel van de kooksollicitatie. Quint zet ook reguliere sollicitatieprocedures op, waarbij de kandidaten ook zichzelf presenteren. Hoogerbrugge: ‘We willen weten of je goed oplet wat er tijdens je presentatie gebeurt, of je in staat bent van strategie te veranderen als je ziet dat je de aandacht van je publiek verliest. Kun je improviseren? Durf je af te wijken van je powerpoint-slides? Die vaardigheid typeert een echte Quinter.’ Pamperen en actie bij Atlassian Nieuwe werknemers bij softwarebedrijf Atlassian worden flink in de watten gelegd. HR-manager Nikki Douglas: ‘De meeste Atlassians zijn voor hun werk naar Nederland verhuisd. Daarom zorgen wij dat nieuwe medewerkers in een gespreid bedje terecht komen. Ze worden opgehaald vanaf het vliegveld. We regelen hun papierwerk. We zorgen voor een huis waar ze de eerste dertig dagen kunnen wonen en helpen hen met het vinden van een vaste woning. Bij aankomst staat er een welkomstpakketje met avondeten, ontbijt en typische Nederlandse producten: kaas, stroopwafels, hagelslag en brood.’ De eerste weken zijn gevuld met presentaties over het bedrijf, hun afdeling, de arbeidsvoorwaarden. En zelfs aan pensioenen, levensverzekeringen, zwangerschapsverlof en de arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt een middag besteed. Douglas: ‘Veel mensen weten niet hoe dat in Nederland in elkaar zit – ook Nederlanders niet. Wij willen ervoor zorgen dat de eerste periode zo stressvrij mogelijk verloopt.’ Kortom, Atlassian investeert in zijn werknemers. ‘Besparen doen wij wel op andere zaken. Omdat wij onze producten online verkopen, hebben wij geen uitgebreide salesafdeling of hoge reclamekosten.’ Maar gepamperd worden werknemers niet zonder meer. ‘We vragen veel van onze medewerkers. Ze moeten hard werken.’ Handen uit de mouwen, dus. Al in hun eerste maand koken nieuwe werknemers een avond voor daklozen – voor het zogenaamde Stoelenproject. En in de zomermaanden pakken medewerkers voor de Stichting Jarige Job traktatiepakketjes in, die worden verstrekt aan jarige kinderen uit armere gezinnen. Speuren naar de ideeënbus van FX ‘Als je bij ons binnenkomt, krijg je gelijk een document in handen gedrukt.’ Peter Zijlstra, oprichter van FX, een digitaal mediabureau, onderstreept dat digitaal werken de norm is in het bedrijf. ‘Het is dus een van de weinige papieren documenten bij ons op kantoor. Maar je hebt het nodig om te kunnen inloggen op je computer.’ Het document bevat een speurtocht door en rondom het kantoorpand van FX. Zijlstra: ‘Op verschillende locaties staan cijfers genoteerd. Samen vormen die het wachtwoord van je computer.’ De vragen verwijzen naar wat Zijlstra ‘epische verhalen over het bedrijf’ noemt. ‘Hier in de tuin bijvoorbeeld ligt een oude boot, die Kapitein Mazuri heet. Iemand heeft die boot hier ooit neergelegd om aan te werken. Toen de boot niet meer te restaureren bleek, is hij hier blijven liggen. Dat staat natuurlijk leuk. En daarom is een vraag in de speurtocht: wie is Kapitein Mazuri? Zo krijgen nieuwkomers gelijk onze tuin te zien.’ Nieuwe werknemers kijken dan ook vaak met een vragende blik de ruimte, stelt Zijlstra. ‘Meestal worden nieuwe collega’s vriendelijk geholpen en soms een klein beetje geplaagd, afhankelijk van waar we zin in hebben. Al gauw zijn ze bekend met meer dan hun eigen werkplek, waar ze de meeste tijd zullen doorbrengen.’ Nog een voordeel: ‘Al bij je eerste lunch op kantoor ken je gelijk al een paar collega's.’ ‘Het is geen gouden middel. Het past gewoon heel erg bij ons bedrijf,’ geeft Zijlstra toe. Hetzelfde geldt voor de vragen die bij de speurtocht horen. ‘Eén vraag luidt: waar staat de ideeënbus? Dat is ludiek – een collega heeft ooit een kaartje bij onze papierversnipperaar gehangen met de term “Ideeënbus”. Dat kaartje is weggehaald – en er hangt nu alleen nog het cijfer van het wachtwoord.’ De speurtocht is verplichte kost voor de verwelkoming van nieuwe collega’s, maar in steen gebeiteld is het niet. ‘Binnenkort plaatsen wij hier een échte ideeënbus. Een mooi moment om de speurtocht maar eens aan te passen.’

Goed werkgeverschap

Nieuwe medewerkers: dit zijn de lessen van topwerkgevers

De juiste mensen vinden is essentieel voor elk bedrijf. Capaciteiten en ervaring staan op iemands cv, maar voor een geslaagde...

clock 3,5 min

Management

Waarom startup Volareo geen onbetaald werk accepteert

De Rotterdamse startup Volareo krijgt regelmatig verzoeken voor onbetaalde werkervaring. “Iedereen die voor ons werkt moet betaald worden.” Wel zetten...

clock 2,5 min

jongeren maken meer schulden voorkomen

Persoonlijke Groei

Waarom jongeren schulden maken (en hoe je daar slim op inspeelt)

Steeds meer Nederlandse jongeren kampen met betalingsproblemen. Eigen schuld, klinkt het regelmatig in commentaren. Toch ligt een deel van de...

clock 3 min

Data-analyse

Hoe Unicef met big data kinderen helpt

Unicef gebruikt big data om sneller in te grijpen bij humanitaire crises. Erica Kochi, mede-oprichter van Unicef Innovation legt uit...

clock 1,5 min

Om de loonlast én de vergrijzing te tackelen, is er een andere, intelligentere manier van belonen en verlonen nodig: flexibele verloning op maat voor elke werknemer.

Management

Waarom gepersonaliseerde beloning de toekomst heeft

Om de loonlast én de vergrijzing te tackelen, is er een andere, intelligentere manier van belonen en verlonen nodig: flexibele...

clock 3 min

Bijdrage

Verenigd Koninkrijk wint Chivas Venture, Nederland tweede

Het Britse koffiebedrijf Change Please werd vanavond eerste in de social startup-wedstrijd Chivas Venture, tijdens het Amsterdamse techfestival TNW Conference....

clock 2 min

facturen goed opstellen

Management

Veel klachten over je facturen? Zo los je het structureel op

Klanten die te laat betalen omdat ze de factuur zijn kwijtgeraakt of te onduidelijk vonden. Daar zit je uiteraard niet...

clock 3 min

Management

Zo voldoet jouw factuur aan alle eisen (en is er geen excuus meer om te laat te betalen)

Vervelend! Alweer een klant die te laat betaalt omdat je factuur onduidelijk zou zijn of is zoekgeraakt. Hoog tijd om...

clock 3 min

Scepsis en wantrouwen op het werk, wat doe je er tegen.

Management

Zo voorkom je ‘zie-je-nou-wel’ op de werkvloer

Aan de situaties waar je op je werk mee te maken hebt, kun je vaak niets veranderen. Maar je kunt...

clock 2 min

managementtrends MT

Management

De hype voorbij: welke managementtrends beklijven?

MT heeft in zijn 40-jarig bestaan heel wat managementtrends voorbij zien komen. Van lean tot management by walking around. Wat...

clock 4,5 min

1. Vrijdag kantoordag Een werkweek is zo voorbij gevlogen. Voor je het weet ben je alleen maar bezig geweest met reizen, afspraken, acquisitie of projectoverleg. Aandacht voor collega's, jouw individuele ontwikkeling en de grote strategische lijnen van het bedrijf schieten er dan snel bij in. Om dat laatste te voorkomen, heeft House of Performance (HofP) vrijdag tot vaste kantoordag verklaard. Geralda van Sandijk, manager HR en Operations verklaart: ‘Onze 45 consultants werken vooral op de werkvloer bij klanten. Het zijn slimme mensen die veel weten over bedrijfsvoering. Die kennis willen we ook intern gebruiken. Ons beleid wordt daarom niet alleen gemaakt door de vijf partners, maar met input van alle medewerkers.’ En dus is vrijdag kantoordag. Tussen 13.00 uur en 14.00 uur is de gemeenschappelijke ‘Obeya’ gehouden. Obeya is Japans en verwijst naar de ‘grote kamer’ waar strategie, prestaties en projecten worden besproken. Van Sandijk: ‘Tijdens de Obeya bespreken we wat er in de organisatie gebeurt en welke rol medewerkers daarin vervullen.’ Een strategiemeeting dus. Maar dan met álle medewerkers tegelijkertijd. Dat kan alleen in een klein bedrijf. 2. Ruimte om fouten te maken Tijdens die vrijdagse bijeenkomsten wordt niet alleen de strategie besproken. Ook delen medewerkers hun successen en mislukkingen met elkaar. Van Sandijk: ‘Op die manier staan we regelmatig stil bij onze eigen ontwikkeling. Daardoor ontstaat trots in de organisatie.’ Het voorbeeld van de partners is daarbij erg belangrijk, onderstreept ze. ‘Als zij bewust over hun fouten vertellen, kan iedereen daarvan leren.’ Nieuwe werknemers worden aangemoedigd om contact te leggen met hun collega's. Van Sandijk: ‘Ga eens koffie met ze drinken en vraag waar ze mee bezig zijn.’ Eens per jaar gaat het hele kantoor terug naar de universiteit, naar de Universiteit van Cambridge welteverstaan, voor inhoudelijke ontwikkeling. Zo geeft HofP gestalte aan de lerende organisatie die het wil zijn. In zo'n sfeer worden werknemers creatiever en presteren ze beter, vindt Van Sandijk. 3. Familiegevoel Hoe meer ontspannen de werknemers zijn, des te beter worden zijn prestaties. Daarom is het kantoor van HofP zo ingericht dat werknemers zich er thuis voelen – met strakke houten tafels en zithoeken met kuipstoelen voor ‘als je een overlegje met een collega hebt’. Van Sandijk: ‘Eten en drinken staan altijd klaar. En, voor iedereen erg belangrijk: er is goede koffie.’ HofP-medewerkers zien hun collega’s als familie. Het bedrijf investeert dan ook veel in sociale activiteiten. ‘Elke vrijdag is er een borrel in de eigen woonkeuken en in het weekend gaan collega’s regelmatig samen racefietsen of naar een festival. Naast de jaarlijkse inhoudelijke Cambridge-week gaan we er eens per jaar op uit puur voor de fun.’ Vorig jaar ging de reis naar het Italiaanse Napels. ‘De ene dag bezochten we de Vesuvius en Pompeï en de andere dag gingen we sportief fietsen of op stadswandeling. De laatste avond zijn er altijd HofP-medewerkers die samen de stad intrekken.’ Van Sandijk vindt zulke informele activiteiten erg belangrijk. ‘Als je elkaar ook buiten het werk een beetje kent, kun je vaak weer beter samenwerken. Je begrijpt elkaar beter, weet wat er speelt in het leven van je collega.’ 4. Verantwoordelijkheid bij de werknemer Tegelijkertijd komt de eenheid ook door het recruitmentbeleid. Van Sandijk: ‘Aan de voorkant selecteren we op mensen die onze waarden delen. HofP-medewerkes zijn sociale mensen, verbinders met focus, met een rechte rug. En ze brengen energie mee.’ Formeel zijn dat de karakteromschrijvingen van een HofP-medewerker, maar ondertussen zijn het ook mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Uren en vakantiedagen houden werknemers zelf bij. En acquisitie? Het bedrijf hanteert geen persoonlijke targets, want: ‘verkoop is altijd een team effort. Als je met persoonlijke targets werkt, gaan mensen zichzelf vóór de groep plaatsen. Dat is het laatste wat je wil.’ Deze verantwoordelijkheid vertaalt zich in de inzet van de werknemers. ‘Mensen die hier een veertigurencontract hebben, zullen gemiddeld wel meer dan veertig uur per week werken. Toch zal het gemiddelde niet boven de vijftig uren liggen. In een analysefase kunnen HofP-ers wel meer dan zestig uur maken, maar als het werk de week erna af is en de zon schijnt, dan kunnen ze prima een middagje naar het strand.’

Goed werkgeverschap

4 tips voor een betere sfeer op de werkvloer

Een klein bedrijf kent een sterk groepsgevoel. Niet vreemd: iedereen kent elkaar, dan is er al snel meer eenheid. Maar...

clock 3 min

Management

‘Wij werden slachtoffer van een datalek’

Persoonsgegevens van klanten die op straat liggen. Het is een nachtmerrie van elk bedrijf. Toch komt het in Nederland steeds...

clock 2,5 min

facturen sneller betalen

Carrière

Waarom je sneller facturen zou moeten betalen

MKB-bedrijven moeten vaak meer en sneller leveren, terwijl hun facturen langer blijven liggen. Dat laatste punt draagt niet bij aan...

clock 3 min

minder schulden schuldenvrije maatschappij

Management

Waarom ook jij profiteert van minder schulden in Nederland

Minder schulden in Nederland. Ook voor bedrijven levert dat de nodige voordelen op. We zetten de vijf belangrijkste argumenten om...

clock 3 min

Management

Talent aan je binden? Probeer het eens met aandelen

Hun online golfplatform groeit als kool, in binnen- én buitenland. Voor de oprichters van Leadingcourses.com reden om een aantal medewerkers...

clock 3,5 min

topprestaties team verbeteren

Performance verbeteren

Hoe fit is jouw team? In 4 stappen naar topprestaties

Werken in een team: never a dull moment. De een wil dit, de ander dat. En soms liggen de mensen...

clock 3 min

grijze kentekens bedrijfswagenpark

Management

7 trends voor al je grijze kentekens

Als je meerdere bedrijfswagens hebt rondrijden, is het zaak goed op te letten: voor je het weet lopen anders de...

clock 5 min

cadeaukaart accepteren cadeaukaarten

Betaalstrategie

De cadeaukaart accepteren: doen of niet?

Er worden in Nederland jaarlijks voor miljarden euro’s aan cadeaukaarten verkocht. Daar kun je als webwinkelier dus maar beter aan...

clock 3,5 min

AVG proof

Management

Nog niet klaar voor de AVG? Met deze tips ben je nog net op tijd

Nog een maand en dan treedt de AVG echt in werking. Toch zijn nog lang niet alle bedrijven voldoende voorbereid....

clock 3,5 min

Management

Maak je bedrijf binnen één maand AVG-proof

Nog even en dan is de nieuwe Europese privacywet echt een feit. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt...

clock 3,5 min

Als je goed oplet kun je als manager passief gedrag bij medewerkers herkennen en er iets aan doen, schrijft Manon Bongers.

Management

Spreek je medewerkers aan op passief gedrag

Als je goed oplet kun je als manager passief gedrag bij medewerkers herkennen en er iets aan doen, schrijft Manon...

clock 2,5 min

Management

‘We waren het doelwit van een ransom-aanval. Totale schade is zeker 60.000 euro’

Bescherm je bedrijf tegen datalekken. Dat wordt met de komst van de AVG niet alleen verplicht, je voorkomt daarmee ook...

clock 3 min

Geert van de Laar van Facilicom Group

Management

‘Zorg elke dag voor een wow-momentje’

De naam van een van de grootste familiebedrijven van Nederland doet niet bij elke Nederlander meteen een belletje rinkelen. Toch...

clock 3 min

HR & Recruitment

Zo krijgen je medewerkers hart voor de zaak

In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt, wil je het liefst loyale medewerkers die niet zo snel vertrekken. Zo...

clock 4,5 min

Een platte organisatie, mobiele werknemers en heel veel intensieve contactmomenten. Dat kenmerkt Lean Consultancy Group, een in lean en agile werken gespecialiseerd consultancybureau. Die onderneming werd uitgeroepen tot winnaar in de categorie middelgrote bedrijven van Great Place to Work. Martijn van Laak, die het bureau negen jaar geleden samen met Eppo Kuipers en Paul Hendriks oprichtte, vertelt hoe de werknemers van het bedrijf hun draai vinden bij het kantoorloze bedrijf. Wat gebeurt er met medewerkers op hun eerste dag bij Lean Consultancy Group? ‘Hun eerste werkdag hebben nieuwe medewerkers altijd al voordat ze officieel zijn aangenomen. Wij ronden het selectieproces af met een proefdag. Op die dag draai je een dag mee met onze collega’s, ervaar je de cultuur van het bedrijf en leer je snel mensen kennen. Alle 55 werknemers krijgen zo een indruk van je en mogen meebeslissen of je aan ons team toegevoegd wordt. Dat maakt de daadwerkelijke start bij ons een warm bad. We merken dat iedereen in onze organisatie er gelijk veel zin in heeft om met nieuwe collega’s samen te werken. Dat kan ook, want we zorgen ervoor dat er een werkende laptop is, een telefoon, waarin alle contacten van collega’s staan voorgeprogrammeerd. Ook krijg je een gids toegewezen, die je de eerste weken begeleidt. Je ontvangt een bos bloemen en bovendien sturen alle collega’s in je team je voor jouw eerste dag een persoonlijk welkomst-sms’je. Deze introductie is zo ontstaan bij ons. Je gaat op deze manier direct goed aan de slag.’ Lean Consultancy Group heeft geen eigen kantoor. Waar vindt die eerste ontmoeting met je collega’s dan plaats? ‘Op een van onze LCG-dagen. Dat zijn dagen, die we een keer in de twee weken organiseren, waarbij we met z’n allen op één locatie een dag bijeenkomen. We huren ergens in het land een mooie, inspirerende plek af voor een gezamenlijke werkdag. Op die dag werkt iedereen aan zijn persoonlijke ontwikkeling. Een vast onderdeel daarvan is dat je een uur de tijd krijgt om met een handvol collega’s te werken aan een ontwikkelpunt. Op die dagen deel je ook je successen en fouten met collega’s, we werken in groepen aan het verbeteren van onze producten, en we ontvangen een gastspreker die ons helpt onze vaardigheden te ontwikkelen. Het doel van zo’n LCG-dag is om elkaar beter te leren begrijpen. Voor nieuwe werknemers hebben we ook een Weergaloze Wegwijzende Warme Welkom Workshop. Daarbij vertellen de drie oprichters iets over de reis, de geschiedenis en de waarden van ons bedrijf.’ Is het niet veel logischer om voor die bijeenkomsten een eigen vaste kantoorlocatie te hebben? ‘Nee. De verleiding is er natuurlijk geregeld, want alleen al de kosten van een eigen kantoor zijn lager dan die van het twee keer per maand huren van een evenementenlocatie. Maar we hebben bewust de keuze gemaakt, omdat we geloven in de kracht van samenwerken. Dat klinkt als een contradictie, maar dat is het niet. Wat heb je nodig om als team te werken? Ons antwoord is: contactmomenten van hoge kwaliteit. Met een kantoor waar je elkaar dagelijks ontmoet, is er veel meer gelegenheid voor contacten, maar die zijn in het algemeen van een lage kwaliteit. Denk aan een gesprekje bij de koffieautomaat. Juist omdat wij elkaar niet elke dag tegenkomen, maken we van elk contactmoment een hoge-kwaliteitsmoment.’ Hoe zorgen jullie daarvoor op de dagen waarop geen LCG-meetings zijn? ‘Veel van de manieren waarop wij samenwerken, hebben we geleerd in ons eigen vak, door onze expertise in lean en agile werken. Als consultant bij LCG doorloop je daarom elke dag een routine, waarbij je intensief samenwerkt met een collega. Ook hebben we een vaste moment in de week waarop we gezamenlijk inbellen voor een gesprek. Tijdens zo’n groepsgesprek delen we ook weer onze successen en fouten met elkaar. Ook nemen we met iedereen de peilingen door van onze Medewerkers Promotor Score: iedere medewerker geeft een cijfer aan zijn afgelopen week. Als dat cijfer lager is dan een negen, is dat reden voor een contactmoment met je persoonlijke talentmanager. Elke collega heeft namelijk een andere collega met wie je spart over je persoonlijke ontwikkeling, jouw persoonlijke talentmanager. Dat zijn allemaal contactmomenten van hoge kwaliteit en intensiteit. Maar we hebben ook iets leuks: de mystery phone. Dat is een oude Nokia, waarin alleen telefoonnummers zijn opgeslagen van collega’s – anoniem. Wie die telefoon heeft, belt één van de nummers, en komt in contact met een collega. Zo hebben we ook wel eens een leuk spontaan gesprek. Als dat niet uitkomt? Bij de telefoon krijg je een lijstje met tips om bijvoorbeeld aan het eind van de dag te bellen. Maar je kunt ook de voicemail inspreken. Wij bellen altijd terug.’ Een praktische vraag: waar ontvangt LCG mensen, bijvoorbeeld klanten en sollicitanten? ‘Klanten ontvangen we niet – die ontvangen ons. Onze klanten vinden het heel prettig dat wij altijd op bezoek komen bij hen. Voor ons is dat inmiddels heel logisch geworden. Het voorkomt bovendien dat we lui worden. En sollicitaties? Daar huren we een locatie voor. Die richten we zo in dat we sollicitanten iets kunnen laten zien van wie wij zijn en hoe wij werken.’

Goed werkgeverschap

‘Wij maken van elk contact een memorabel moment’

Met een investering in een hip, fraai, en ruim ingericht kantoor, bewijzen bedrijven hun werknemers een dienst. Maar nog beter...

clock 3,5 min

schuldenvrije maatschappij deurwaarder kennispartner

Management

Deze deurwaarder wil je wel op je stoep hebben

Je klant heeft moeite om de rekening te betalen. Bied je hulp of ga je er meteen hard in? Volgens...

clock 3,5 min

Management

Waarom een schriftelijke opdrachtbevestiging belangrijk is: ‘De kans dat een rechter ons ongelijk zou geven was vrij groot’

Een opdrachtbevestiging mét handtekening. Als jij jouw niet-betalende klant voor de rechter wilt slepen, speelt dit document in veel gevallen...

clock 3 min

iDEAL QR collecteren De Hartstichting

Betaalstrategie

Hoe goede doelen jou verleiden om te doneren

The Ocean Cleanup en De Hartstichting zetten zich met hart en ziel in om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Ondertussen...

clock 4 min

gedragsverandering normen en waarden bespreken

Persoonlijke Groei

Oefen bewust met gedrag dat je wilt ontwikkelen

Niets is zo moeilijk als gedragsverandering. Wat je als kind wel en niet mocht doen, speelt vaak nog steeds een rol...

clock 2 min

Management

Ken jij alle sores van je nieuwe zakenpartner? ‘Mijn compagnon bleek failliet verklaard’

Willen jij en je nieuwe compagnon de wereld gaan veroveren? Zet gemaakte afspraken op papier en doe voor je aan...

clock 3,5 min

Management

Deze ondernemer laat hackers zijn data-beveiliging aanvallen

Hackers vielen de IT-systemen van Blanken Controls aan, nadat een werknemer onzorgvuldig had gehandeld. ‘Ik dacht altijd dat we het...

clock 3,5 min

Jan Willem Doornbos Verizon Connect

Management

Datarevolutie in wagenparkbeheer

Wagenparkbeheerders hebben steeds meer data voorhanden waarmee ze het rijgedrag van medewerkers kunnen peilen. Maar wat levert al die informatie...

clock 3 min

Myranda de Longte Burn inn

Persoonlijke Groei

Burn-out? Alleen rusten helpt niet

Thuiszitten en uitrusten. Veel mensen met een burn-out proberen er op die manier weer bovenop te komen. Maar is het...

clock 1,5 min

Starbucks

Betaalstrategie

Dit kun je leren van Starbucks

Voor het stoplicht bestel je alvast je tall latte macchiato, die je vijf minuten later ophaalt. Het bedrag wordt van...

clock 3,5 min

In 1986 is Thialf nog steeds één van de eerste overdekte schaatstempels ter wereld. Modern, state of the art en van alle gemakken voorzien. Maar in het afgelopen decennium groeit langzaam maar zeker het besef dat het complex moet worden gerenoveerd. De faciliteiten raken verouderd en records worden er al een tijdje niet meer gereden. Maar - en dat verhaal is veel minder bekend - ook de stookkosten moeten drastisch omlaag. “Tot een paar jaar geleden ging zeker 30 procent van de bedrijfskosten op aan energie”, vertelt directeur Marc Winters. “Iedereen die een bedrijf runt snapt dat dit een gigantisch percentage is. Het was dan ook hard nodig om daar iets aan te doen, anders zou de schaatshal op den duur failliet zijn gegaan aan te hoge energielasten.” Energieverbruik Zowel de CO2-uitstoot als de energierekening met minimaal de helft omlaag. Dat is één van de belangrijkste voorwaarden die de directie van Thialf aan het architectenbureau meegeeft, wanneer die op de tekentafel aan de slag gaat. “Het energieverbruik bij een schaatshal zit ‘m natuurlijk vooral in de wintermaanden. Die loopt bij ons van september tot ongeveer eind maart. Zeker 90 procent van het verbruik vindt in deze periode plaats”, aldus Winters. “Het gaat dan vooral om drie zaken: het koelen van het ijs, warmtepompen om andere delen van het pand op temperatuur te krijgen en het drogen van de lucht. Dat laatste aspect is belangrijk omdat je niet wilt dat vochtige lucht condenseert op het ijs. Met name rondom grote toernooien speelt dit een rol.” Reflecterende schil Het ontwerp van het nieuwe Thialf vergelijkt de algemeen directeur met een thermoskan. Een reflecterende schil om het pand zorgt ervoor dat warme lucht nauwelijks nog kan ontsnappen. Daarnaast is het plafond nu een paar meter lager om zo het energieverbruik verder te minimaliseren. Aan de warmte die vrijkomt van de vriesmachines om het ijs te koelen is ook gedacht. “Daarmee worden alle vloeren van Thialf verwarmd; ook die van het grote middenterrein”, aldus Winters. Verder is overal in het gebouw laagtemperatuurverwarming aangebracht en zijn er verschillende klimaatzones. Een unicum in schaatsland. “Tussen de tribunes en de ijsbaan wordt van alle kanten lucht geblazen waarmee we een soort onzichtbaar gordijn creëren. Daardoor slaat het vocht niet op het ijs. Het drogen van de lucht in het stadion kost ons op deze manier veel minder energie dan hiervoor.” Zonnepanelen De zeer efficiënte energiebesparende maatregelen, springen voor bezoekers niet in het oog. Dat doen wel de 5000 zonnepanelen op het dak van Thialf. Die wekken samen meer dan één megawatt aan echte groene stroom op en zorgen daarmee voor een kwart van de energiebehoefte van de schaatstempel. Ter vergelijking, dat is ongeveer gelijk aan de duurzame energievoorziening van 375 huishoudens. Thialf is overigens niet het enige stadion in Nederland met zonnepanelen op het dak. Ook de Amsterdam Arena (4000 stuks), het AFAS-Stadion in Alkmaar (1725 stuks), het Groningse Euroborg (539 stuks) en het stadion van ADO Den Haag (2900 stuks) gebruiken de zon als energiebron. Van het gas af! “IJs maken vraagt nog steeds veel energie, maar in de nieuwe situatie hebben we het bedrijf wel weer exploitabel weten te maken. De energierekening bedraagt nu nog 15 procent van onze totale begroting. We hebben, zeker het eerste jaar, heel wat delegaties uit het buitenland mogen ontvangen die wilden weten hoe we dit in Thialf voor elkaar hebben gekregen”, aldus Winters. Die overigens meteen benadrukt dat de schaatshal er nog niet is. “In principe zijn we 100 procent klimaatneutraal door de combinatie van zonne-energie en inkoop van groene stroom. Maar ons uiteindelijk doel gaat nog een stapje verder. We willen meer technieken toevoegen met de mogelijkheid om terug te leveren. Van het gas af, meer zon en wind horen daarbij, maar we onderzoeken ook de inzet van waterstof en geothermie. Nul op de meter is nu nog toekomstmuziek, maar voor ons wel de juiste denkrichting.”

Management

Het nieuwe Thialf is als een thermoskan

In Heerenveen staat sinds kort niet alleen de snelste laaglandbaan van de wereld, Thialf is na een grondige renovatie in...

clock 2,5 min

Management

Naar de rechter om een onbetaalde factuur, deze ondernemer waagde het erop

Gedoe om een factuur omdat de klant niet tevreden is met het werk dat je hebt geleverd. Veel ondernemers krijgen...

clock 3,5 min

Management

Wanneer je ‘zieke’ medewerker ineens opduikt bij de concurrent: ‘We hadden een ijzersterke zaak, dacht ik’

En dan zie je plotseling foto’s op het internet langskomen waaruit blijkt dat die zieke medewerker zich eigenlijk kiplekker voelt....

clock 3 min

Suiker. We gebruiken het vrijwel elke dag. Maar wat de meeste Nederlanders waarschijnlijk niet weten is de weg die het product bewandelt voordat het in onze monden belandt. Bij Suiker Unie hebben ze dit proces de afgelopen jaren flink weten te verduurzamen. “En dat begint al bij de oogst”, vertelt Pieter Brooijmans, die opereert als Manager Agrarische Dienst Centraal. “Een belangrijk deel van de plant is het bietenblad, het zogeheten loof. Dat laten we bewust achter op het land zodat de nutriënten in het blad weer teruggaan naar de grond. Die zijn belangrijk om de plant te laten groeien.” De mineralenkringloop sluiten De bieten zelf gaan naar de fabriek voor een grondige wasbeurt. De restjes bietengrond worden ingedikt en gedroogd en kunnen vervolgens weer worden hergebruikt, voor dijkverzwaring bijvoorbeeld. Tijdens het wassen breken ook kleine stukjes biet af. Deze stroom werd vroeger nog afgevoerd naar een composteerder, maar daar heeft Suiker Unie een beter doel voor gevonden: de biomassavergister. Wat erin gaat als bietresten komt eruit als biogas. “De bieten zelf snijden we in kleine reepjes. Nadat de suiker uit het snijdsel is gehaald, blijft er bietenpulp over. Dit wordt gebruikt om koeien te voeren. De mineralen komen zo weer terecht in de mest en die wordt vervolgens weer terug gebracht naar de akkers. Aan het ruwe sap voegen we kalk toe dat de overige mineralen aan elkaar bindt en waarna het uit het sap wordt verwijderd. Deze meststof gaat ook weer naar de landbouw. Zo sluiten we de mineralenkringloop en werken we aan het behoud van een gezonde bodem”, aldus Brooijmans. Energiebesparingen De biogas-installaties van Suiker Unie verwerken jaarlijks meer dan 100.000 ton kg plantaardig restmateriaal, allemaal afkomstig van het eigen productieproces. “Als we volledig draaien, dan leveren we per jaar meer dan 30 miljoen kubieke meter groen gas aan het net. We zijn daarmee in Nederland de grootste producent van duurzaam gas”, zegt Brooijmans. De biomassavergister is overigens niet de enige manier waarop Suiker Unie CO2 bespaart. De productielocaties in Dinteloord en het Groningse Vierverlaten behoren inmiddels zelfs tot de grootste en meest energiebesparende bietverwerkende fabrieken van Europa. De afgelopen jaren is hier fors geïnvesteerd, onder meer in meertraps verdamping, thermocompressie en LED-verlichting. “Het is onze doelstelling om in 2020 zeker 50 procent minder energie te gebruiken ten opzichte van 1990. Zo beschikken beide fabrieken over een WKK-installatie waarmee warmte en elektriciteit wordt geproduceerd. Wat we zelf niet nodig hebben, leveren we weer terug aan het net.” Ook op de weg zijn maatregelen genomen. Zo rijdt een deel van de wagenvloot sinds 2011 op groen gas. Daarnaast heeft Suiker Unie dertien bulkwagens die dagelijks tonnen suiker afleveren. Deze kolossen rijden op een mengsel van aardgas en dieselolie, stoten daardoor niet zoveel roet uit en maken bovendien minder lawaai dan andere vrachtwagens. Maar daarmee zijn de duurzame ambities van Suiker Unie nog niet bereikt. “We kijken continu naar neiuwe ontwikkelingen die ons weer een stap verder kunnen bregen qua besparing, bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van een nieuwe vrachtwagen die voor 100 procent op groen gas kan rijden.” .

Management

Suiker Unie sluit de kringloop

Suiker Unie maakt al jaren volop werk van duurzaamheid. Zo wordt het merendeel van de mineralen in de suikerbiet weer...

clock 2 min

Management

Je leverancier verdient vertrouwen, vinden ondernemers

Hoeveel vertrouwen verdient je leverancier? Sprout-ondernemers kijken redelijk positief aan tegen hun zakenpartners, blijkt uit onderzoek. Zij reageren vaak bevestigend...

clock 2 min

Persoonlijke Groei

Geef medewerkers een duidelijk kader

Veel werknemers zijn onzeker over hun taken en verantwoordelijkheden. Het is belangrijk dat je als leidinggevende duidelijk bent over wat...

clock 2,5 min

communniceren met wanbetalers

Persoonlijke Groei

Waarom je met jouw manier van communiceren wanbetalers creëert

Last van notoire wanbetalers? Stevig aanpakken en aan de schandpaal. Toch? Ontdek wat jouw manier van communiceren doet met wanbetalers.

clock 3 min

Arval

Management

‘Bij aantrekkelijk werkgeverschap hoort een mobiliteitsbudget’

Medewerkers anno 2018 zijn mondig. Ze weten wat ze willen: keuzevrijheid. En ze hechten waarde aan MVO. Ook als het...

clock 1,5 min

David Arnoux Growth tribe

Management

Growth hacken als groeiversneller in B2B

Erachter komen wat je klant écht wil? Ga meten in plaats van gissen, zegt David Arnoux. Hij is één van...

clock 3,5 min

wanbetaler betalingsachterstand voorkomen

Management

Voorkom een betalingsachterstand bij de klant

Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf geen wanbetalers hebt? Wees vooral aardig. Dat werkt. En steek ook de...

clock 2,5 min

Management

Werknemer gevonden? Check eerst of de arbeidsovereenkomst compleet is

Mooi: je hebt een fantastische nieuwe medewerker gevonden! Maar voordat je samen een arbeidsovereenkomst ondertekent, kan het geen kwaad deze...

clock 3,5 min

hackers jouw bedrijf

Management

Waarom ook jouw bedrijf interessant is voor hackers

10 miljard euro. Dat is het bedrag wat cybercrime de Nederlandse economie jaarlijks kost. Misschien denk je dat je weinig...

clock 4 min