Wat geef je iemand die alles al heeft? Steeds vaker is het antwoord een cadeaukaart. Of het nu een VVV-card is, een boekenbon of fashioncheque, belangrijk is dat de gelukkige ontvanger iets kan kopen waar hij of zij echt blij van wordt.
Toch komt de cadeaukaart niet altijd evengoed in het nieuws. Na het faillissement van V&D bleven talloze mensen met hun cadeaukaart zitten. Veelal gekregen als kerstpakket of als cadeautje onder de boom. Nog geen week later waren de bonnen waardeloos. Gelukkig sprong menig (lokale) ondernemer hierop in door de V&D-cadeaukaart te accepteren als betaalmiddel in hun winkel.
Blijkbaar is een cadeaukaart dus een interessant betaalmiddel voor bedrijven, zelfs als daar voor de ondernemer geen geld tegenover staat. ‘Klanten die in eerste instantie naar jouw winkel toekomen omdat ze die kaart nu eenmaal hebben gekregen, besteden gemiddeld drie keer zoveel als het bedrag op hun kaart, maar vaak is het tot wel vijf keer zoveel’, zegt Frank van Kekeren over zijn eigen fashioncheque. Daaruit blijkt wel waarom een cadeaukaart zo lucratief is.
Cadeaukaart koppelen
In plaats van een eigen cadeaukaart uitgeven (zoals V&D deed), kun je dus ook meeliften op bredere initiatieven. Zo hoef je als bedrijf niet zelf iets te ontwikkelen én heeft de consument meer keuzevrijheid. Een van die initiatieven is fashioncheque, een cadeaukaart voor de modebranche. Frank van Kekeren is als manager fashioncheque online al tien jaar bezig om zoveel mogelijk acceptanten te werven voor deze cadeaukaart.
‘We begonnen in 2008 met een beperkt aantal winkels. We hebben toen bewust veel tijd gestopt in de techniek aan de achterkant. De koppeling van de kaart aan kassasystemen, pinterminals en psp’s (payment service providers) moest vlekkeloos werken. Pas daarna zouden we vol op volume inzetten. Een veilig, betrouwbaar systeem is essentieel, zowel voor de consument als voor de acceptant.’
Realtime controles
Om cadeaukaarten te kunnen accepteren is een koppeling nodig met standaardplatforms als Intersolve en TCS. Die voeren op de achtergrond realtime controles uit over het saldo en de geldigheid van de kaart. Daarnaast maken ze het mogelijk om deelbetalingen te accepteren.
Als het bedrag dat de koper uitgeeft lager is dan het saldo van de kaart, wordt het saldo op de kaart automatisch aangepast. En als diegene meer uitgeeft, krijgt de kaarthouder automatisch andere betaalmethodes te zien waarmee hij of zij de transactie kan afronden, waaronder ook andere type cadeaukaarten.
No cure no pay
Het systeem is met opzet zo eenvoudig mogelijk gehouden. Iedere deelnemer, of het nou een internationale keten is of de winkel op de hoek, betaalt in principe hetzelfde percentage. Bovendien krijgt iedere partij die de kaart incasseert gemiddeld binnen vijf werkdagen het bedrag op zijn rekening gestort, met aftrek van de afgesproken marge.
‘Daar komt bij dat we werken we op basis van no cure no pay. Geeft niemand de kaart uit in jouw winkel, dan betaal je ook niets. We werken niet met een abonnementsmodel, om laagdrempelig te blijven’, zegt Van Kekeren.
Tienduizend winkels
Toen de techniek eenmaal stond, werd vol op volume ingezet. Inmiddels wordt de fashioncheque in zo’n tienduizend winkels geaccepteerd, zowel offline als online. ‘Van de fysieke winkels rekenen we inmiddels vrijwel alle grote ketens tot onze klanten. Ook grote online ketens accepteren de fashioncheque.’
‘We streven naar een zo breed mogelijk scala aan acceptanten: zowel de hele grote partijen als de kleinere webwinkels. Dat maakt de kaart voor de consument aantrekkelijker. Hoe meer inwisselpunten, hoe aantrekkelijker je als cadeaukaart wordt.’
Vijf keer zoveel
Behalve service voor zijn klanten, valt er voor de retailer meer voordeel te halen met een cadeaukaart, stelt Van Kekeren. Het is onmiskenbaar aangetoond dat die de omzet verhoogt en meer traffic naar je winkel en webshop genereert.
Klanten die in eerste instantie naar jouw winkel toekomen omdat ze die kaart nu eenmaal hebben gekregen, besteden gemiddeld drie keer zoveel als het bedrag van hun kaart, maar vaak is het tot wel vijf keer zoveel, aldus Van Kekeren. ‘Met name bij online aankopen is dat totaalbedrag gemiddeld een stuk hoger.’
Binnen 6 weken
De fashioncheque heeft daarnaast als voordeel dat het een branchekaart is, betoogt Van Kekeren, net als bijvoorbeeld de boekenbon. ‘De ontvanger van onze cheque moet die in de modebranche uitgeven. De kans dat de ontvanger naar jouw winkel komt is dus een stuk groter dan met een algemene kaart zoals de VVV-card.’
Bijkomend voordeel van de cadeaukaart in de modewereld is dat de omloopsnelheid erg hoog is vergeleken bij andere kaarten. Tachtig procent wordt binnen zes weken besteed.
Cadeaukaart accepteren
De vraag of het verstandig is om cadeaukaarten te accepteren is eigenlijk niet meer aan de orde, vindt Van Kekeren. ‘De techniek die je nodig hebt is inmiddels zo geavanceerd dat je er in no-time op aangesloten bent. Neem daarbij de hogere omzet en de kans om nieuwe klanten te werven en de voordelen zijn duidelijk. Nadelen zie ik eerlijk gezegd niet.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- Hoe goede doelen jou verleiden om te doneren
- Dit kun je leren van Starbucks
- Achteraf betalen? Wen er maar aan