Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De cadeaukaart accepteren: doen of niet?

In samenwerking met Buckaroo - Er worden in Nederland jaarlijks voor miljarden euro’s aan cadeaukaarten verkocht. Daar kun je als webwinkelier dus maar beter aan meedoen. Of niet? ‘De kans dat de ontvanger van een cadeaukaart naar jouw winkel komt is een stuk groter.’

cadeaukaart accepteren cadeaukaarten Getty
Je leest nu: De cadeaukaart accepteren: doen of niet?

Wat geef je iemand die alles al heeft? Steeds vaker is het antwoord een cadeaukaart. Of het nu een VVV-card is, een boekenbon of fashioncheque, belangrijk is dat de gelukkige ontvanger iets kan kopen waar hij of zij echt blij van wordt.

Toch komt de cadeaukaart niet altijd evengoed in het nieuws. Na het faillissement van V&D bleven talloze mensen met hun cadeaukaart zitten. Veelal gekregen als kerstpakket of als cadeautje onder de boom. Nog geen week later waren de bonnen waardeloos. Gelukkig sprong menig (lokale) ondernemer hierop in door de V&D-cadeaukaart te accepteren als betaalmiddel in hun winkel.

Blijkbaar is een cadeaukaart dus een interessant betaalmiddel voor bedrijven, zelfs als daar voor de ondernemer geen geld tegenover staat. ‘Klanten die in eerste instantie naar jouw winkel toekomen omdat ze die kaart nu eenmaal hebben gekregen, besteden gemiddeld drie keer zoveel als het bedrag op hun kaart, maar vaak is het tot wel vijf keer zoveel’, zegt Frank van Kekeren over zijn eigen fashioncheque. Daaruit blijkt wel waarom een cadeaukaart zo lucratief is.

Cadeaukaart koppelen

In plaats van een eigen cadeaukaart uitgeven (zoals V&D deed), kun je dus ook meeliften op bredere initiatieven. Zo hoef je als bedrijf niet zelf iets te ontwikkelen én heeft de consument meer keuzevrijheid. Een van die initiatieven is fashioncheque, een cadeaukaart voor de modebranche. Frank van Kekeren is als manager fashioncheque online al tien jaar bezig om zoveel mogelijk acceptanten te werven voor deze cadeaukaart.

‘We begonnen in 2008 met een beperkt aantal winkels. We hebben toen bewust veel tijd gestopt in de techniek aan de achterkant. De koppeling van de kaart aan kassasystemen, pinterminals en psp’s (payment service providers) moest vlekkeloos werken. Pas daarna zouden we vol op volume inzetten. Een veilig, betrouwbaar systeem is essentieel, zowel voor de consument als voor de acceptant.’

Realtime controles

Om cadeaukaarten te kunnen accepteren is een koppeling nodig met standaardplatforms als Intersolve en TCS. Die voeren op de achtergrond realtime controles uit over het saldo en de geldigheid van de kaart. Daarnaast maken ze het mogelijk om deelbetalingen te accepteren.

Als het bedrag dat de koper uitgeeft lager is dan het saldo van de kaart, wordt het saldo op de kaart automatisch aangepast. En als diegene meer uitgeeft, krijgt de kaarthouder automatisch andere betaalmethodes te zien waarmee hij of zij de transactie kan afronden, waaronder ook andere type cadeaukaarten.

No cure no pay

Het systeem is met opzet zo eenvoudig mogelijk gehouden. Iedere deelnemer, of het nou een internationale keten is of de winkel op de hoek, betaalt in principe hetzelfde percentage. Bovendien krijgt iedere partij die de kaart incasseert gemiddeld binnen vijf werkdagen het bedrag op zijn rekening gestort, met aftrek van de afgesproken marge.

‘Daar komt bij dat we werken we op basis van no cure no pay. Geeft niemand de kaart uit in jouw winkel, dan betaal je ook niets. We werken niet met een abonnementsmodel, om laagdrempelig te blijven’, zegt Van Kekeren.

Tienduizend winkels

Toen de techniek eenmaal stond, werd vol op volume ingezet. Inmiddels wordt de fashioncheque in zo’n tienduizend winkels geaccepteerd, zowel offline als online. ‘Van de fysieke winkels rekenen we inmiddels vrijwel alle grote ketens tot onze klanten. Ook grote online ketens accepteren de fashioncheque.’

‘We streven naar een zo breed mogelijk scala aan acceptanten: zowel de hele grote partijen als de kleinere webwinkels. Dat maakt de kaart voor de consument aantrekkelijker. Hoe meer inwisselpunten, hoe aantrekkelijker je als cadeaukaart wordt.’

Vijf keer zoveel

Behalve service voor zijn klanten, valt er voor de retailer meer voordeel te halen met een cadeaukaart, stelt Van Kekeren. Het is onmiskenbaar aangetoond dat die de omzet verhoogt en meer traffic naar je winkel en webshop genereert.

Klanten die in eerste instantie naar jouw winkel toekomen omdat ze die kaart nu eenmaal hebben gekregen, besteden gemiddeld drie keer zoveel als het bedrag van hun kaart, maar vaak is het tot wel vijf keer zoveel, aldus Van Kekeren. ‘Met name bij online aankopen is dat totaalbedrag gemiddeld een stuk hoger.’

Binnen 6 weken

De fashioncheque heeft daarnaast als voordeel dat het een branchekaart is, betoogt Van Kekeren, net als bijvoorbeeld de boekenbon. ‘De ontvanger van onze cheque moet die in de modebranche uitgeven. De kans dat de ontvanger naar jouw winkel komt is dus een stuk groter dan met een algemene kaart zoals de VVV-card.’

Bijkomend voordeel van de cadeaukaart in de modewereld is dat de omloopsnelheid erg hoog is vergeleken bij andere kaarten. Tachtig procent wordt binnen zes weken besteed.

Cadeaukaart accepteren

De vraag of het verstandig is om cadeaukaarten te accepteren is eigenlijk niet meer aan de orde, vindt Van Kekeren. ‘De techniek die je nodig hebt is inmiddels zo geavanceerd dat je er in no-time op aangesloten bent. Neem daarbij de hogere omzet en de kans om nieuwe klanten te werven en de voordelen zijn duidelijk. Nadelen zie ik eerlijk gezegd niet.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/