Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Je leverancier verdient vertrouwen, vinden ondernemers

Hoeveel vertrouwen verdient je leverancier? Sprout-ondernemers kijken redelijk positief aan tegen hun zakenpartners, blijkt uit onderzoek. Zij reageren vaak bevestigend op de stelling: ‘ik vertrouw mijn leverancier op zijn blauwe ogen.’

Sprout bevroeg ondernemers in een onderzoek over hun relatie met onder meer leveranciers. Het overgrote merendeel van de bevraagde Sprout-ondernemers zegt te ondernemen op basis van goed vertrouwen.

Dat betekent dat ze vooraf geen uitgebreid achtergrondonderzoek doen over hun zakenpartners, maar dat ze hun leverancier vooral eerst diep in de ogen kijken voordat ze zaken gaan doen. Een deel van de ondernemers zet uiteindelijk wel een aantal afspraken op papier, maar het gevoel geeft de doorslag bij het al dan niet in zee gaan met een leverancier.

Vertrouwen plus mail

“Vertrouwen is wel belangrijker dan detailvastlegging”, zegt bijvoorbeeld Victor van koffiehandel MetaCaffè. En ook Patrick van marketingbureau Keytoe legt weliswaar zaken vast voor het geval het misloopt, maar “vertrouwen vormt wel de basis van een zakenrelatie.”

Koen Brands van sanitairspecialist Qintec vertrouwt in eerste instantie ook op de blauwe ogen van de wederpartij. “Al jaren gaat alles grotendeels mondeling met leveranciers en opdrachtgevers.” Het is echter niet zo dat hij helemaal niets op papier zet. “Ik probeer veel over de mail vast te leggen in een soort van verslagje.”

Afspraken niet zwart op wit

Toch zijn verreweg de meeste Sprout-ondernemers niet bezig met contracten en afspraken zwart op wit zetten. Zij vinden een vertrouwensband het allerbelangrijkste binnen zakendoen. “Beter af en toe te naïef dan continu wantrouwend”, schrijft startend ondernemer Bob Lantman.

Je zou in dit geval nog kunnen denken dat wijsheid met de jaren komt, maar ook ondernemers die al jaren in het vak zitten, denken zo. “Ik vertrouw mijn leveranciers op hun blauwe ogen. Meestal komt het goed, soms niet. Maar zonder vertrouwen ben je nergens”, zegt Michael Roodveldt van Roodveldt Handelsonderneming.

Vastleggen voorkomt problemen

Ruim een kwart van de ondervraagde ondernemers beoordeelt de leverancier niet – of niet alleen – op zijn ogen, maar focust op het vastleggen van afspraken en verantwoordelijkheden op papier. “Ik leg afspraken tot in detail vast, dat voorkomt problemen achteraf”, reageert een vrouwelijke ondernemer die anoniem wil blijven.

Zij controleert niet alleen de contracten voor ze iets ondertekent, ook de facturen onderwerpt ze aan een grondige inspectie, tot aan de KvK- en btw-nummers aan toe. En zo’n scherp oog blijkt geen overbodige luxe, weet ze uit eigen ervaring: “Ongelooflijk bij hoeveel leveranciers daar verkeerde info staat.”

Wettelijke voorschriften

Overigens merken sommige ondernemers op dat ze wel goed van vertrouwen willen zijn, maar dat wettelijke bepalingen daaraan in de weg staan. Zo zegt Sabine Verbeek van Buro Flamingo: “Ik ben goed van vertrouwen, maar met de nieuwe wet DBA (Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie, waarvan de handhaving is opgeschort tot 2020, red.) is het juist de opdrachtgever die zaken vast wil leggen voor de Belastingdienst.”

Lees ook: