Deze ondertussen bij van Facilicom Group komt uit MT05 2018
Een organisatie waarin je vertrouwen hebt in de mensen waarvoor je werkt, trots bent op wat je doet en plezier hebt met wie je samenwerkt. Voor Great Place to Work-oprichter Robert Levering vat die omschrijving de kern van een goede werkgever goed samen. Zijn
besteller ‘The 100 best companies to work for in America’ was begin jaren tachtig de aanzet voor het instituut dat nu elk jaar over de hele wereld onderzoek doet naar goed werkgeverschap.
Meer medewerker voor je geld
In Nederland onderzocht Great Place to Work het afgelopen jaar 145 organisaties. De meest opvallende resultaten? Medewerkers ervaren meer autonomie om het beste uit zichzelf te halen en het vertrouwen in managers is nog nooit zo hoog geweest als nu. ‘Organisaties
sturen daar meer en meer gericht op’, vertelt René Brouwers, directeur van de Nederlandse vestiging.
‘De toenemende schaarste aan talent helpt hierin mee en leidt tot meer aandacht voor goed werkgeverschap in organisaties. Met als effect dat mensen meer betrokken zijn, extra bevlogen raken en daardoor betere prestaties leveren. De organisaties die hierin uitblinken ervaren uiteindelijk dus ook een bedrijfseconomisch perspectief. Door te investeren in goed werkgeverschap krijg je in feite meer medewerker voor je geld.’
Happiness score bij Viisi
Wat verder opvalt in de secundaire arbeidsvoorwaarden van een groot deel van de deelnemende werkgevers in Nederland, is de aandacht die work-life balance daarin krijgt. Iets dat tegenwoordig verder gaat dan een relaxruimte op kantoor of een tafelvoetbal
om even te ontspannen na een lunch of vergadering.
Neem Viisi, een hypotheekadviseur voor hoger opgeleiden. Het bedrijf hanteert een zogeheten happiness-score en een stress-score. ‘Als medewerker laat je door middel van punten weten hoe je hierin staat. Het bedrijf gaat vervolgens in gesprek met mensen die minder happiness en meer stress ervaren, om samen te kijken wat ze kunnen doen om dit op te lossen’, vertelt Brouwers.
Daarnaast zijn er verhalen van bedrijven die met succes de strijd aangaan tegen een volle inbox. Zo verbieden ze bijvoorbeeld het mailen na zeven uur ’s avonds.
Strijd tegen volle mailbox
Bij AbbVie kwamen ze tot de ontdekking dat mailtjes en meetings een aanzienlijk deel van de werkdag in beslag namen. Voor een deel van de medewerkers zorgde dat voor extra stress, aangezien andere werkzaamheden daardoor in het gedrang kwamen. Het biofarmaceutische bedrijf liet het er niet bij zitten en plant werkoverleggen tegenwoordig veel strakker
in. Met afgebakende agendapunten en tijdslots. Niemand die daar nog onderuit komt, want in elke ruimte hangen deze vergaderregels aan de muur.
Medewerkers van AbbVie worden na terugkomst van hun vakantie bovendien niet meer geconfronteerd met een ontplofte mailbox. Collega’s sparen alle vragen en verzoeken die ze hebben namelijk op en vatten die bij terugkomst in één bericht samen.
‘Goede werkgevers zeggen heel bewust: we zien jou niet als medewerker, maar als mens. De juiste work-life balance hoort daarbij. Als bedrijf heb je er veel aan wanneer jouw mensen gezond en fit zijn. Tal van onderzoeken laten zien dat ze daardoor beter presteren’, aldus Brouwers.
De uit-knop vinden
Niet dag en nacht mailtjes beantwoorden of steeds maar over je werk moeten nadenken. Zo af en toe ook de uit-knop weten te vinden dus. De Best Workplaces van Nederland sturen daar gericht op. Toch blijkt dit voor veel mensen nog best een hele kluif. Zelfs voor de directeur van Great Place to Work.
‘Het heeft ook te maken met hoe je als persoon in elkaar steekt. Ik ben nogal gedreven van aard. Dat betekent dat ik eigenlijk een organisatie nodig heb die mij af en toe begrenst en er daarmee voor zorgt dat ik de balans houd. Bij Great Place to Work doen we dat gelukkig dan ook’, aldus Brouwers.
Een dag offline
Zo mogen medewerkers zelf bepalen hoeveel vrije dagen ze jaarlijks opnemen. Vijfentwintig geldt daarbij overigens als minimum. Daarnaast gaf het onderzoeksinstituut haar medewerkers met kerst nog ‘een-dag-offline’ cadeau. Eén hele dag zonder mail, mobiel en internet. ‘Bedoeld om aandacht te geven aan andere dingen in het leven. Familie, je eigen ontwikkeling, het lezen van een goed boek of een wandeling door het bos bijvoorbeeld. Doen waar je gelukkig van wordt’, aldus Brouwers.
Op één voorwaarde dus: dat je de laptop, tablet én mobiel een dag met rust laat. Medewerkers die zeggen daar moeite mee te hebben, worden bijgestaan door een extern bureau. Zelf moet Brouwers zijn offline ticket overigens nog inleveren. ‘Hij ligt nog in mijn bureaula, maar ik ga ‘m zeker verzilveren dit jaar.’
Wat bereikt u met medewerkers die hun work-life balance in orde hebben?
› Ze zetten zich meer in
› Ze voelen zich thuis op hun werk
› Ze voelen zich beter gemotiveerd
› Ze bereiken beter hun doelstellingen