Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Datarevolutie in wagenparkbeheer

Wagenparkbeheerders hebben steeds meer data voorhanden waarmee ze het rijgedrag van medewerkers kunnen peilen. Maar wat levert al die informatie eigenlijk op?

Jan Willem Doornbos Verizon Connect
Nederland, Utrecht, 21-02-2018 Jan Willem Doornbos, Fleetmatics Foto: Maartje Geels Foto: Maartje Geels

Deze ondertussen bij van Verizon Connect komt uit MT02 2018

Ruim dertig voertuigen telt het bedrijf. Twintig daarvan zijn bestelbussen die worden gebruikt door monteurs. Het van oorsprong Duitse Lödige Industries opereert vanuit ’s Hertogenbosch en levert liftinstallaties en logistieke systemen, met name aan retailers, de industrie en luchthavens in de Benelux.

Als Leo Aardoom in 2011 directeur wordt van het bedrijf, gebruiken de chauffeurs nog pen en papier om hun gemaakte kilometers op te schrijven. ‘Om bijtelling te voorkomen en de kilometerregistratie juist uit te voeren, moesten de monteurs voor en na elke rit die ze maakten een rittenadministratie bijhouden voor de Belastingdienst. Zonde van de tijd natuurlijk’, aldus Aardoom. Het is een proces dat ze bij het bedrijf inmiddels hebben geautomatiseerd. Geschatte besparing?

Aardoom houdt het op zeker 1.500 uur per jaar. ‘Dat zit ‘m niet alleen in de administratieve werkzaamheden die onze monteurs nu aan andere zaken kunnen besteden, ook het aantal gewerkte overuren hebben we met zo’n 10 procent weten terug te brengen. Doordat we nauwkeurig kunnen zien wie op welk tijdstip op een bepaalde locatie was, is de productiviteit gestegen en worden de loonbonnen nauwkeuriger ingevuld.’

De markt

Fleet-managementsystemen winnen snel aan populariteit in ons land. Steeds meer trucks en bestelbusjes zijn uitgerust met elektronica die de locatie en het rijgedrag van de chauffeur kan peilen. Volgens een schatting van brancheorganisatie TLN maakte in 2015 al 35 procent van de Nederlandse transportbedrijven gebruik van een fleet-managementsysteem. In Nederland vechten drie grote spelers om de taart. Het zijn TomTom, C-Track en Verizon Connect.

‘Als je vooral geïnteresseerd bent in locatiebepaling, dan vind je op internet tientallen partijen. Wil je daarnaast ook de rittenadministratie automatiseren en inzicht krijgen in het rijgedrag van mensen om zo de veiligheid te verhogen en brandstof te besparen, dan blijven er dus nog maar een paar spelers over’, vertelt Jan Willem Doornbos. Hij werkt als Marketing Manager bij Verizon Connect (tot voorkort heette dit bedrijf nog Fleetmatics).

Rijgedrag

Klanten vindt het bedrijf vooral in de service-industrie. ‘Eigenlijk is elke bestelbus op de weg onze doelgroep. Dan moet je denken aan loodgietersbedrijven en de grotere stukadoors met tien, twintig voertuigen op de weg. Als eigenaar wil je graag zien waar die busjes zijn, hoe laat ze bij een opdracht aankomen, wanneer ze weggaan en of dat klopt met de planning. Als er bijvoorbeeld een spoedklus tussendoor komt, dan kun je met behulp van de informatie goed inschatten welke medewerker daar naartoe kan.’

Daarnaast is er het verhaal over het rijgedrag van medewerkers. Hoe de bestuurder optrekt, remt en een bocht pakt bijvoorbeeld. Volgens Doornbos is dat informatie waarmee bedrijven geld kunnen besparen. ‘Een uur de auto stationair later draaien staat gelijk aan 3,5 liter brandstof. Kruimelwerk, zul je misschien denken. Maar als twintig auto’s dat nou regelmatig doen, dan kan dit aardig oplopen. Onze klanten besparen al snel tot 10 procent aan brandstofkosten per jaar.’

Big Brother

Dat directeuren en ondernemers hier enthousiast van worden is begrijpelijk. Maar wat vinden bestuurders die hun busje gebruiken om naar de klus te rijden er eigenlijk zelf van? Onder het dashboard van hun auto zit nu immers een zwart kastje verstopt, niet veel groter dan een spel kaarten, waarmee elke rijbeweging kan worden gevolgd.

Ook Aardoom proefde aanvankelijk scepsis bij de monteurs van zijn bedrijf. Maar die is inmiddels helemaal verdwenen, zo benadrukt hij. ‘Het systeem werkt ook in hun voordeel. Vanwege de verlaagde administratieve last en het feit dat zij bij discussie met de Belastingdienst precies kunnen aantonen hoeveel werk- en privékilometers ze hebben gereden. Ook staan ze nu sterker op het moment dat een klant zegt dat het aantal gewerkte uren niet klopt.’

Volgens Doornbos moeten bedrijven de tool vooral niet presenteren als Big Brother die de hele dag alle gangen nagaat van medewerkers. ‘Leg uit dat je zo de veiligheid stimuleert, dat bestuurders productiever kunnen werken door een betere en strakkere planning en dat je als bedrijf het aantal kilometers naar beneden wilt brengen. Dat bespaart geld en is goed om de uitstoot van CO2 tegen te gaan. Bovendien scheelt het veel tijd en ergernis als chauffeurs niet langer na iedere rit moeten opschrijven hoeveel kilometers ze gemaakt hebben. En door gebruik te maken van route-optimalisatie staan bestuurders ook nog eens minder lang in de file.’

www.verizonconnect.com/nl