Tijdens de jaarlijkse landelijke collecteweek – dit jaar van 8 tot en met 14 april – haalt de Hartstichting gemiddeld drie miljoen euro op. Dat zijn kleine giften van vele particulieren. Maar de tijden dat collectanten ’s avonds langs de deuren gaan of op zaterdagmiddag bij het winkelcentrum staan, zijn bijna voorbij.
Mensen zijn niet thuis, doen de deur niet open of hebben geen contant geld bij zich. Ook wordt het steeds lastiger om collectanten te vinden. Om de geldstroom van de individuele donateur toch op gang te houden, is het tijd voor vernieuwing, realiseert de Hartstichting zich.
Ronald Schouten, teammanager acties & evenementen bij de Hartstichting: ‘We wilden het gemakkelijker maken om een donatie te doen én een nieuwe groep collectanten aanspreken. Daarvoor hebben we nu drie nieuwe manieren van betalen ontwikkeld.’
iDEAL QR-code
Belangrijk bij de zoektocht naar nieuwe betaalmethodes is dat de kosten laag blijven. De mogelijkheid om iedere collectebus met een pinapparaat uit te rusten valt daarmee af. In plaats daarvan experimenteerde de Hartstichting in 2017 voor het eerst met een iDEAL QR-code op iedere bus.
‘Ik verwacht dat QR pas dit jaar echt een verschil gaat maken. De meeste smartphones hebben inmiddels een camera die de codes kan lezen en automatisch de bank-app opent. Van daaruit is het eenvoudig om ieder gewenst bedrag over te maken. Bovendien begint de iDEAL QR-code ingeburgerd te raken als betrouwbare methode om offline een online betaling te doen.’
Omdat het zowel bekend als vertrouwd is, komt er ook een Tikkie QR-code op alle bussen te staan. Door deze code te scannen, kunnen donateurs 3 euro overmaken. Schouten hoopt dat in de komende Collecteweek een half miljoen euro via de iDEAL QR en Tikkie QR binnenkomt; één zesde van het totaal.
Boyan Slat
Ook The Ocean Cleanup zocht naar manieren om mensen laagdrempelig te laten doneren. Dit goede doel gaat weliswaar niet met collectebussen langs de deur, maar is ook erg blij met de kleinere giften van particulieren. Want voor de financiering van de kilometerslange ‘stofzuiger’ waarmee op grote schaal plastic afval uit de oceaan wordt opgeruimd, is The Ocean Cleanup grotendeels afhankelijk van donaties.
<Tekst gaat verder onder de foto>
Het idee kwam van de destijds 16-jarige Nederlandse student Boyan Slat. In 2012 richtte hij dit goede doel op en nog geen jaar later haalde hij met crowdfunding 2,2 miljoen dollar op. Inmiddels ontvangt The Ocean Cleanup ook via hun site geregeld donaties.
Femke Hoes, Legal & Finance Coördinator bij The Ocean Cleanup: ‘We zijn in 2014 begonnen op de website de mogelijkheid aan te bieden om te doneren. Daarbij wilden we enerzijds zoveel mogelijk betaalopties aanbieden, en anderzijds donateurs zo gemakkelijk mogelijk door de betaalprocedure leiden.’
Geen huiswerk
De module op de website ziet er eenvoudig uit. Je klikt aan of je eenmalig of regelmatig wilt doneren. In het tweede geval geef je ook aan hoe vaak. Vervolgens kies je of je in euro’s of in dollars wilt betalen. De website weet dan al in welk land je je bevindt, al kun je zelf ook een ander land aanvinken. Op basis daarvan krijg je een toegespitst aantal betaalopties aangeboden.
‘Het heeft geen zin om een Amerikaan iDEAL voor te schotelen, bijvoorbeeld’, legt Hoes uit. ‘En als je tien opties aangeeft, voelt het bijna als huiswerk om een keuze te maken.’ Daarom blijft het aantal opties waaruit de nieuwe donateur kan kiezen beperkt tot vier of vijf, waaronder altijd een creditcard en een overschrijving via PayPal.
Collecteren met je mobiel
Niet alleen het werven van donateurs is voor een goed doel soms een uitdaging. Ook het vinden van collectanten kan soms best lastig zijn. Om ook jongere collectanten aan te spreken, bedacht de Hartstichting daarom een nieuwe manier van collecteren – de derde betaalmethode waar Ronald Schouten van de Hartstichting eerder over sprak.
De stichting merkte namelijk dat jongeren best geld willen ophalen voor een doel waar ze achter staan, maar wel op hun eigen manier en wanneer zij dat willen. Daarom ontwikkelde de Hartstichting Mobiel Collecteren. Het uitgangspunt daarbij is dat jongeren meer contacten op hun smartphone hebben dan in de buurt.
Schouten: ‘Jongeren gaan niet langs de deuren, maar sturen een Tikkie naar hun hele netwerk. Ze kunnen een eigen donatiepagina inrichten die ze via social media met iedereen kunnen delen. Als vrienden een bedrag gedoneerd hebben, kunnen ze dat ook weer via social media en/of op hun eigen pagina laten weten.’
Een berg op fietsen
De bikkels die wel door weer en wind langs de deuren gaan, kunnen zich laten sponsoren. ‘Wat ons betreft is die inspanning te vergelijken met een berg op fietsen of rondjes rond de school lopen om geld op te halen’ zegt Schouten. Via de Hartstichting kunnen collectanten een eigen sponsorpagina maken waarmee ze kunnen laten zien wat ze doen en zich door familie en vrienden laten ondersteunen.
Maatwerk
Zoeken naar creatieve oplossingen die passen bij de doelgroep is dus een must om voldoende donaties binnen te halen. Denk vanuit de donateur en collecteur, is de beste suggestie die Femke Hoes kan meegeven aan collega-goededoelenorganisaties.
Mede daarom krijgt iedereen die zich aangemeld heeft bij The Ocean Cleanup meteen een e-mail in de huisstijl van The Ocean Cleanup met een bevestiging en een bedankje. Ook wie regelmatig geld overmaakt, krijgt na iedere betaling opnieuw zo’n mailtje.
‘Besteed tijd aan je interface’, benadrukt Hoes. ‘Het gaat erom wat de donateur wil, niet wat jij als organisatie allemaal kunt. Online doneren is een massaproduct, dat moet aanvoelen als maatwerk. Zorg dus dat je donateur in een paar stappen een keuze kan maken en zorg voor een gemakkelijk betaalproces.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- Dit kun je leren van Starbucks
- Achteraf betalen? Wen er maar aan
- De betaalmethodes van de toekomst: ‘Denken in doelgroepen is achterhaald’
- Wat moet jouw bedrijf met de iDEAL QR-code?