Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Bij aantrekkelijk werkgeverschap hoort een mobiliteitsbudget’

Medewerkers anno 2018 zijn mondig. Ze weten wat ze willen: keuzevrijheid. En ze hechten waarde aan MVO. Ook als het om zakelijk reizen gaat. ‘Met een budget stimuleer je werknemers duurzame mobiliteitskeuzes te maken.’

Arval
Foto: Vincent Boon

Deze ondertussen bij van Arval komt uit MT01 2018

De crisis is voorbij. Dat merkt ook Arjos Bot, Head of Consulting en CVO (corporate vehicle observatory) bij leasemaatschappij Arval Nederland. Bot geeft organisaties advies over wagenparkbeheer. ‘Bedrijven zijn weer op zoek naar goed personeel. Als je een aantrekkelijke werkgever wil zijn, is een mobiliteitsbudget interessant. Je biedt daarmee keuzevrijheid aan je medewerkers en je stimuleert ze bovendien om duurzame mobiliteitskeuzes te maken. Bijvoorbeeld door ook eens de fiets of het OV te pakken. Het is een middel om talenten te behouden en binnen te halen.’

Vaste en variabele vergoeding

Wat een mobiliteitsbudget precies is? ‘Simpel gezegd: een zak met geld, waarmee medewerkers hun mobiliteit zelf kunnen invullen.’ Medewerkers (met of zonder lease-auto) ontvangen bijvoorbeeld elke maand een vaste vergoeding, waarmee ze hun woon-werkverkeer bekostigen. ‘Daarbovenop komt een variabele vergoeding voor elke extra zakelijke kilometer. Hiermee voorkom je dat een medewerker niet naar een klant gaat “omdat zijn budget op is”.’

Een andere mogelijkheid is dat werknemers een budget ontvangen voor een lease-auto. ‘Afhankelijk van zijn autokeuze houdt de medewerker geld over of moet hij bijbetalen.’ De werkgever kan verder een bonus invoeren als de medewerker bespaart op bijvoorbeeld brandstofkosten. ‘Medewerkers rijden daardoor zuiniger en gaan tanken op voordelige plekken. Daarmee verlaag je als werkgever de totale mobiliteitskosten binnen een bedrijf.’

Maatschappelijk verantwoord

Het grootste voordeel van een mobiliteitsbudget is volgens Bot de flexibiliteit die je creëert voor de medewerker. ‘Staat er een file, dan neemt hij de trein. Heeft zijn partner de auto nodig, dan pakt hij de fiets. Mensen gaan bewuster en slimmer om met hun mobiliteit. Je levert zo een belangrijke bijdrage aan een duurzame omgeving.’

Natuurlijk gaat het invoeren van een mobiliteitsregeling niet alleen gepaard met gejuich. ‘Het betekent hoe dan ook een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Soms kun je er als werknemer op achteruit gaan, als je bijvoorbeeld veel privé rijdt met je lease-auto.’ Verder kent een bedrijf behoorlijk wat stakeholders. ‘De directie, OR, de afdeling HR, financiën. Je moet een groot aantal neuzen dezelfde kant op krijgen. Dat kost tijd en energie.’

Maar dan heb je ook wat. ‘Je bent een aantrekkelijke werkgever. Je totale mobiliteitskosten gaan omlaag. En je doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wie kiest daar niet voor?’