Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Partners

hackers jouw bedrijf

Management

Waarom ook jouw bedrijf interessant is voor hackers

10 miljard euro. Dat is het bedrag wat cybercrime de Nederlandse economie jaarlijks kost. Misschien denk je dat je weinig...

clock 4 min

denken in doelgroepen betaalmethodes van de toekomst

Betaalstrategie

De betaalmethodes van de toekomst: ‘Denken in doelgroepen is achterhaald’

Betalen wordt binnen afzienbare tijd een commodity. Geen gedoe meer met pasjes, codes en verschillende betaalmethodes. Zodra de grenzen tussen...

clock 3 min

Management

Inspidere uit Eindhoven wint Nederlandse finale Chivas Venture

Het Eindhovense biotechbedrijf Inspidere heeft maandagavond de Nederlandse finale gewonnen van de sociale startupwedstrijd Chivas Venture. Het bedrijf mag in...

clock 2 min

Het Nieuwe Beveiligen

Management

Ben jij klaar voor Het Nieuwe Beveiligen?

Hoe vernieuwend is jouw kijk op beveiliging? En hoe vertaalt zich dat naar de praktijk? De beste manier om daarachter...

clock 1,5 min

Nergens in Nederland vind je zoveel legkippen als in en rondom Venray. Naar schatting worden er hier zo’n vier miljoen gehuisvest in grote boerderijen. Verreweg het meest bijzondere onderkomen is dat van Kipster. Grote ramen bedekken de voorzijde van het gebouw en het dak is gevuld met bijna elfhonderd zonnepanelen. Eenmaal binnen valt met name de ruimte op. Kippen zitten hier niet zij aan zij, maar kunnen zich vrij bewegen. Dat moet ook, vinden de initiatiefnemers. Volgens hen zijn we dan ook te gast bij de meest dier-, milieu- én boervriendelijke kippenboerderij van de wereld. Gebroken stukjes beschuit Bij Kipster leven de kippen als god in Frankrijk. Ze hebben alle ruimte, kunnen naar hartenlust rondjes lopen en zelfs naar buiten toe als ze daar zin in hebben. Maar ook voor mens en milieu is Kipster in veel aspecten een stap vooruit, zo benadrukt medeoprichter Maurits Groen, die in dit project samen optrekt met pluimveehouder Styn Claessens, lector Gezonde Pluimveehouderij Ruud Zanders en Olivier Wegloop, oprichter van Boomerang. “De meeste CO2-uitstoot in deze sector komt van de voerproductie”, aldus Groen. “Er worden bomen omgehakt om landbouwgrond vrij te maken en pesticides gebruikt tegen ongedierte. De sojaplanten gaan vervolgens met een stinkende dieselboot richting de boerderijen. Wij pakken het helemaal anders aan. Onze kippen worden gevoerd met resten van bakkerijen, zoals stukjes gebroken beschuit en rijstwafels.” Dat Groen het woord afval niet gebruikt is geen toeval. Hij vindt het een rotwoord. “Het zijn hoogwaardige producten die je op de juiste manier moet gebruiken.” Hoe belangrijk het is dat er met deze manier van voeren geen kostbare landbouwgrond wordt verspild, staat ook te lezen op één van de bordjes in de kippenstal: ‘Wist je dat 70% van alle landbouwgrond op de wereld voor boerderijdieren is?’ De Lidl Een half jaar is Kipster nu in bedrijf. Productie? Tussen de 150.000 en 200.000 eieren per week. En elk daarvan draagt de drie sterren van het Beter Leven-keurmerk. Een Kipster-ei kost iets meer dan een doorsnee scharrelei (“Scharrel betekent nog steeds negen kippen op een vierkante meter”, aldus Groen), maar is goedkoper dan de biologische variant. Met de verkoop gaat het dus goed. “Elke week zijn alle eieren uitverkocht”, zegt Groen. “Af en toe moeten ze bij Lidl zelfs kaartjes in het schap leggen met de boodschap dat deze eieren voor nu even zijn uitverkocht. ‘Sorry, we leggen maar één ei per dag’, staat er dan.” Lidl, de naam is gevallen. Dat Kipster nu volop draait was niet mogelijk geweest als de bijzondere samenwerking met de supermarktketen niet tot stand was gekomen. Toen de plannen voor Kipster niet meer waren dan ambities, enkele schetsen op papier en een excelletje met prognoses durfde Lidl al in te stappen. “Het is uniek dat een supermarkt z’n handtekening zet onder een vast gegarandeerd bedrag voor de boer en dat voor vijf jaar vooruit. En het is al helemaal bijzonder dat een supermarkt dat doet met een leverancier die nog helemaal niet kan leveren. We hadden op dat moment nog geen grond, geen vergunningen, geen boerderij en geen kippen. Ze zijn ingestapt op basis van een goed idee.” Groene stroom Met de afzetgarantie van Lidl in de pocket konden de initiatiefnemers voldoende financiering ophalen voor hun ambitieuze project. En zo draait in Oirlo, bij Venray, sinds september van het afgelopen jaar ’s werelds meest duurzame kippenboerderij. Die zich (uiteraard) all electric mag noemen. “We hebben geen gasaansluiting, de bijna elfhonderd zonnepanelen op het dak produceren maar dubbel zoveel energie dan we nodig hebben om het hele bedrijf te laten draaien. Dan moet je naast de verlichting onder meer denken aan ventilatie, transportbanen en inpakmachines. De rest van onze stroom leveren we terug aan het elektriciteitsnet. Daarmee compenseren we de transportbewegingen die nodig zijn om Kipster te laten draaien. Wel onderzoeken we nog hoe we het vervoer van onder meer de kippen zelf zoveel mogelijk kunnen verduurzamen.” Met de ventilatie die Groen zojuist noemde, is overigens ook iets bijzonders aan de hand. Machines zuiveren de lucht die de stal uitkomt. Dat gaat fijnstof tegen en juist dat is bij grote kippenboerderijen een big issue. Kippenpoep En dan is er nóg iets waar de bedenkers van Kipster mee aan de slag moesten: kippenpoep. Hoogwaardige grondstoffen, in de visie van Groen en zijn compagnons. En prima te gebruiken voor het bemesten van grond. “We zijn nu bezig om de uitwerpselen te voorzien van een hoger stofgehalte zodat het veel droger wordt en we het als mest kunnen gaan verkopen. Ook daarover zijn we in gesprek met Lidl.” Nog concreter is de komst van een ander Kipster-product, dat vanaf deze maand in de schappen ligt: de haanburger. “In Nederland worden vleeskuikens in 42 dagen opgefokt. Dat worden dan de kipfilets die je in de winkel ziet liggen”, vertelt Groen. “Haankuikens groeien langzamer en hebben meer voer nodig. Ze zijn daarom simpelweg oneconomisch verklaard en worden op hun geboortedag meteen vergast of gehakseld. Hanen kunnen nu eenmaal geen eieren leggen. Wij hebben met Lidl afgesproken om haanburgers te gaan leveren, nadat ze eerst in alle rust en vrijheid zijn opgegroeid in één van onze andere stallen. Zo kunnen we echt een burger van goede kwaliteit leveren, een premium product.” Nu opschalen De eerste haanburgers liggen vanaf 19 februari in de winkel. En daarna? “We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor Kipster twee, drie vier, vijf en meer. We hebben nu laten zien dat het kan. Een kippenboerderij laten renderen zonder schade toe te brengen aan dieren, mensen, het milieu en het klimaat. En iedereen mag komen kijken hoe wij dat in het noorden van Limburg doen.”

Management

Bij Kipster eten de kippen beschuit in plaats van soja

In Noord-Limburg staat de eerste klimaatneutrale kippenboerderij ter wereld. Verreweg de meeste CO2-winst zit ‘m volgens de initiatiefnemers in het...

clock 4 min

lean leider

Performance verbeteren

Zó word je een lean leider

In een organisatie die echt lean wil werken moet iedereen bereid zijn zichzelf continu te verbeteren. Ook en vooral de...

clock 4 min

iDEAL QR-code toekomst

Betaalstrategie

Wat kan jouw bedrijf met de iDEAL QR-code?

iDEAL groeide sinds de start in 2005 mee met de e-commercebranche. Nu is er de iDEAL QR-code. Die moet de...

clock 4 min

Management

Zo won SnowWorld het gevecht met milieuclubs

SnowWorld exploiteert indoor skiparadijzen, maar om die van de grond te krijgen, voert het een bijna onophoudelijke juridische strijd. Een...

clock 3,5 min

Management

Zo maak je met marketing automation klanten van onbekende bezoekers

In Google Analytics zie je dat je website veel bezoekers trekt, maar zelden tot een verkoop leidt. Met marketing automation...

clock 4,5 min

Management

Een goed personeelsdossier? Dit vinden ondernemers belangrijk

Natuurlijk verdient je personeel je vertrouwen als ondernemer. En openheid en eerlijkheid staan voorop, als je ondernemers vraagt naar hun...

clock 2,5 min

Nee, we gaan niet zweverig doen over de deel-economie. Maar autodelen is goed voor jou persoonlijk, je bedrijf en ja… ook goed voor het milieu. Zakelijke auto’s zijn vooral duur omdat ze stom worden ingezet. Veel leaseauto’s staan 60 tot 80 procent van de dag stil. Leaseauto’s schrappen levert een besparing op, maar flexibiliseren van je wagenpark is veel effectiever. Autodelen is een middel om dat doel te bereiken. Als kleding Je zou bij autodelen grofweg een indeling kunnen maken tussen privé en zakelijk gebruik, maar dat is te eenvoudig. Daarom gebruikt men begrippen uit de ICT: peer2peer (gebruikers onderling) en client-server (centrale distributie) systemen. De naam is onbelangrijk: het gaat erom dat jij en jouw medewerkers de beste mobiliteit kiezen die op dat moment nodig is. Net als kleding, dus. # Peer to peer Hier bied jij jouw privéauto aan of maak je gebruik van een privéauto van een ander. Jullie maken rechtstreeks of via een app contact, spreken een prijs af en rijden maar. De apps en diensten worden geleverd door providers als SnappCar of Mywheels. Een mooie VW Golf doet al snel € 50,- per dag, waarvan de verhuurder zo’n 35 euro overhoudt. Jij zet jouw auto online of je kiest zelf voor zakelijke of privé ritten uit het type auto dat daarvoor geschikt is: een Clio voor de stad en een stationcar om een kast op te halen. De sleuteloverdracht gaat rechtstreeks of via de buren, maar de apps waarmee de betalende huurder jouw auto kan openen en starten komen er aan. Toch zijn er ook nadelen: gebruikers van deze P2P autodeeldiensten ergeren zich geregeld aan verhuurders die laat of niet op een reservering reageren of er is onenigheid over meer of minder kilometers. # Client-server benadering In dit gat springen professionele providers zoals Car2Go, Greenwheels of Witkar en Private Share. Achter deze bedrijven schuilen in meer of mindere mate respectievelijk de autofabrikanten Daimler (Smart), Volkswagen en verhuurgigant KAV. Zij koppelen niet eens zozeer hun automerken, maar veel meer hun marketingkracht en kennis van mobiliteit aan grote autoverhuurders. De autoconcerns willen geen ‘Kodakje doen’ en verzetten op tijd hun bakens van autoproducenten naar mobiele dienstverleners. Grote steden Car2Go (Daimler) is een voorbeeld van hoe het werkt: je zoekt en reserveert een vol-elektrische 2-persoons Smart via een eigen app, die het gebruik van de auto later afrekent. Dit kan alleen nog in Amsterdam. Daar pioniert automerk Hyundai sinds kort ook met zijn elektrische model Ioniq. Hier zijn de belangrijkste assets een ruime 5-persoons auto én een gereserveerde parkeer/laadplaats. Wie zakelijk in Amsterdam moet zijn, pakt dus (liefst buiten de spits) de trein, de OV-fiets of de Felyxc e-scooter voor het centrum of een Smart of Hyundai als hij in Noord of West moet zijn. Witkar van KAV rolt een vergelijkbaar concept uit in steden zoals Rotterdam en Groningen. Bedrijvenparken Het Nederlandse bedrijf Greenwheels was en is de eerste autodeler die landelijk werkt. Nou ja, in Veendam of Valkenburg zul je de rode auto’s met het groene logo op de deuren vergeefs zoeken. In de Randstad struikel je bijna over de vaste parkeerplaatsen in woonwijken, bij NS stations en op bedrijvenparken. Daar haal je ze op en daar moet je ze ook weer terugbrengen. Leasebedrijf Athlon zet deelauto’s bij bedrijvenparken neer en andere lease- en verhuurbedrijven zullen waarschijnlijk snel volgen. Kietelen Het is dus hoog tijd om jouw leasebedrijf eens te kietelen met de vraag wat zij aan autodelen (gaan) doen. De meesten hebben inmiddels een app of systeem om binnen jouw leasewagenpark deelauto’s toe te wijzen. In dat geval gebruiken geautoriseerde medewerkers een stilstaande leaseauto voor zakelijke ritten. Waak ervoor dat de auto’s niet privé worden gebruikt, want dat kan gedonder geven met de Belastingdienst (bijtelling). Bovendien: je wilt toch juist dat de zakenauto’s meer zakelijk worden gebruikt? Carpoolen Carpooling is een ‘eeuwenoude’ vorm van autodelen, die -naarmate de deeltrend zich versterkt- zeker zal opleven. Een dienst als Blablacar is populair bij liftende vakantiereizigers en festivalgangers, maar wordt steeds meer ingezet voor woon-werk en zakelijk verkeer. Alle P2P autodeel-providers verkopen zich graag als een sociaal contact medium (“Fijn om de buren eens te spreken als zij jouw autosleutels aan de huurder overdragen”) en dat is natuurlijk best zo, maar uiteindelijk besparen alle gebruikers van autodelen gewoon flink op hun mobiliteitskosten.

Management

Autodelen: mobiliteit anno 2030

Mobiliteit is als kleding: je trekt aan wat je voor vandaag passend vindt of wat lekker zit. Daartoe heb je...

clock 3 min

Awareness hoog op beveiligingsagenda in 2018

Management

Awareness hoog op beveiligingsagenda in 2018

Bedrijven creatiever in testen eigen organisatie - ‘Oeps, je hebt op een phishing mail geklikt. Geen paniek. Dit is slechts...

clock 4 min

flexibel werken

Management

Houd hier rekening mee bij het inrichten van flexibel werken

Onderzoeken tonen het keer op keer aan: flexibel werken loont. Werknemers zijn productiever en gelukkiger als ze de mogelijkheid hebben...

clock 2,5 min

Abonnementen zijn op zich niks nieuws. Al decennia betalen we tijdschriften en kranten per maand of per jaar. Wel nieuw zijn abonnementen op diensten, met als inmiddels bekende voorbeelden de muziek van Spotify en de series van Netflix. Dat zijn exponenten van de trend waarin een verschuiving plaatsvindt van bezit naar gebruik. Zo zien we ook dat steeds meer mensen kiezen voor een deelauto, een huurfiets, of witgoed op abonnementsbasis. Ook het aanbod aan ‘ontzorgingsdiensten’ neemt heel snel toe. Denk aan het thuisbezorgen van de dagelijkse boodschappen, de foodboxen waar alle ingrediënten voor een complete maaltijd in zitten, of bedrijven als de One-Dollar Shave Club die je maandelijks nieuwe scheermesjes opstuurt. De grote groei van de Subscription Economy zal echter plaatsvinden in de B2B-markt waarbij bedrijven onderling steeds meer op zoek gaan naar recurring revenue in plaats van transactie-gedreven verkoopmodellen. Al die ontwikkelingen bij elkaar zullen de abonnementsvorm als populaire betaalvorm in de kaart spelen, denkt Timo Zuidgeest, directeur van Subscription Factory. Transformers en re-inventors Op dit moment is het subscriptionmodel al voor veel startups het ideale verdienmodel. En ook voor bedrijven die een jaar of tien geleden gestart zijn met een product waar ze een onderhoudscontract aan koppelden, zoals softwareontwikkelaars is het relatief eenvoudig om te kiezen voor een abonnementsvorm. Maar de grote meerderheid wordt gevormd door bedrijven die al (veel) langer bestaan en nu nog ‘gewoon’ producten verkopen. Op het moment dat die bedrijven de voordelen van dit nieuwe verdienmodel ontdekken en massaal overstappen, zal de abonnementscultuur echt groot worden, stelt Zuidgeest. Er zijn al voorbeelden van voorlopers uit die groep te noemen. Dat zijn de transformers of de re-inventors die nu al diensten aan hun producten koppelen. Zo biedt gitaarmaker Fender een abonnement op gitaarlessen en energieconcern General Electric komt meer en meer met services voor de eindgebruiker. Dichter bij de klant De komende jaren zal ook het retail-landschap veranderen. Zo zullen fabrikanten van consumentengoederen hun relatie met hun klanten gaan verstevigen en op zoek gaan naar doorlopende verdienmodellen. Denk hierbij de aan de markt van stofzuigerzakken, opzetborstels, koffiecups, toners, cartridges, voedingssupplementen, diervoeding en dergelijke. Daarnaast zal het aantal nieuwe online services snel gaan groeien dankzij de Internet of Things-ontwikkelingen. Nu steeds meer apparaten smart en connected worden, kunnen bedrijven hiervoor aanvullende diensten leveren. Denk aan een onderhoudsservice of een automatische aanvuloptie voor voorraden die bijna op zijn. Hoe schakel je over op een abonnement? Twee belangrijke redenen om voor een abonnementsvorm te kiezen zijn een constantere omzet en een langdurige klantrelatie. Maar als dat de enige redenen zijn, redeneer je strikt vanuit jezelf, stelt Zuidgeest, terwijl juist bij dit verkoopmodel de klant centraal moet staan. Stel jezelf daarom de volgende vragen: # Wat wil je klant? Ga voor je een abonnementenmodel introduceert eerst uitgebreid te rade bij je potentiële klant. Waar zit die op te wachten? Je kunt wel bedenken dat je iedere maand een pakket met scheermesjes gaat versturen, maar wil je doelgroep dat ook? Vraag dus eerst eens of de consument het handig vindt om regelmatig een doosje nieuwe scheermesjes te ontvangen. Zo ja, hoe vaak? En hoe betaalt je doelgroep het liefst? Dat geeft je niet alleen veel inzicht, maar vergroot ook de kans dat je aanpak straks slaagt. # Wat wil je klant betalen? Onderzoek de willingness to pay. Wat vinden klanten een acceptabel bedrag om blijvend van nieuwe diensten gebruik te maken? En welke toekomstige uitbreiding van services kunnen hiertegenover worden gezet? Bedrijven als HelloFresh en andere foodboxen zijn continu bezig met het verbreden en beter afstemmen van het assortiment. Dit om de visie van het bouwen aan een langdurige klantrelatie kracht bij te zetten. Flexibiliteit, keuzevrijheid, constante value for money en de klant de regie geven zijn hierbij de kernbegrippen. # Op welke manier ga je verkopen? Wat wordt het beste verkoopkanaal voor de nieuwe services? Wordt dat e-commerce, directe verkoop of een combinatie van beiden? Geef daarnaast de klant de mogelijkheid om zelf de regie te houden. Denk hierbij aan het ondersteunen van de processen voor het uitbreiden, veranderen of (tijdelijk) stopzetten van de service. # Hoe ga je het betalingsverkeer inregelen? Hoe je het betalingsverkeer gaat organiseren is ook weer afhankelijk van je doelgroep. Automatische incasso ligt voor de hand. Heb je een groot internationaal publiek? Dan is PayPal en betalen met creditcard een goede optie. Ook in de B2B-markt zie je dat steeds meer bedrijven vanwege het gemak overstappen op online en recurring betaalmethoden. Houd er daarnaast rekening mee dat bij mensen met een onregelmatig inkomen het risico op het storneren van betalingen bijvoorbeeld hoger is. Dit levert – wanneer niet goed doordacht – meer administratieve rompslomp op. Dat hoeft echter niet zo te zijn, als je je happy (cash)flow vooraf goed opzet.

Betaalstrategie

Zo maak je van klanten abonnees

Het subscription-model is hot, weet Timo Zuidgeest: ‘Er wordt veel over gepraat, maar weinigen brengen het volledig in de praktijk.’...

clock 3,5 min

Beveiliging en vertrouwelijke data Als het gaat om vertrouwelijkheid zijn er 2 zaken die goed in het achterhoofd moeten worden gehouden, stelt Erik Remmelzwaal, oprichter van IT-security specialist DearBytes, tegenwoordig onderdeel van KPN. ‘Veel cloudleveranciers hebben hun beveiliging goed op orde, beter dan de gemiddelde organisatie zelf kan regelen. Tegelijkertijd is de wet- en regelgeving op dit gebied nog in ontwikkeling.’ Voordat een organisatie (persoons)gegevens in de cloud plaatst, is het verstandig om de data te classificeren. ‘Het kan verstandig zijn om vertrouwelijke en privacygevoelige informatie nog niet in een publieke cloud te plaatsen, totdat je zeker weet dat de cloudleverancier op de juiste manier omgaat met de vereisten uit wet- en regelgeving.’ Hij doelt op de nieuwe Europese wetgeving (General Data Protection Regulation, red.) die in mei volgend jaar van kracht wordt. Datalek is grootste risico Die wetgeving schrijft voor dat je als organisatie moet kunnen aantonen dat je alles in het werk hebt gesteld om privacygevoelige informatie op een voor jouw bedrijf acceptabele manier te beschermen. Patrick de Goede van Eijk, cyber security architect bij T-Systems: ‘Het grootste risico dat je als organisatie loopt – en dat geldt niet alleen voor de cloud – is dat er data gelekt wordt. Als data geld waard is, op welke manier dan ook, dan kun je ervan uitgaan dat een bedrijf dat veilig had moeten stellen.’ Als een organisatie toch gebruik wil maken van de cloud, breng dan eerst de wensen en eisen van het bedrijf in kaart. Al deze factoren wegen mee in de keuze voor een private of publieke cloud. Beide cloudsoorten kennen het risico op datalekken en daarom zul je moeten oppassen: bij private clouds komt het veel voor dat het beheer en de aanpassingen door minder deskundige personen wordt gedaan, met alle risico’s van dien. Bij een publieke cloud houdt een team van specialisten de risico’s in de gaten en kan sneller ingrijpen. De keuze tussen private cloud of publieke cloud hangt van veel factoren af, weeg die allemaal mee! Versleuteling op bestandsniveau Het gebruik van de cloud brengt altijd risico’s met zich mee, stelt Remmelzwaal. ‘Zeker als je met externe partijen in de cloud samenwerkt. De vraag is hoe zeker je ervan bent dat degene die het gedeelde bestand of document opent, ook degene is die je dacht dat het zou zijn. Dat heeft alles te maken met toegangsrechten. Stel dat je een anonieme link naar een document stuurt naar iemand en diegene stuurt de link weer door, dan heb je daar geen zicht meer op. Het slimste is dan ook om zaken die echt vertrouwelijk zijn, in ieder geval als persoonlijke link te sturen, en indien nodig op bestandsniveau te versleutelen.’ Het is bij leveranciers van publieke clouds zelfs mogelijk om links niet buiten je organisatie te delen of te voorzien van extra beveiliging met een wachtwoord. Zaken die privacygevoelig zijn, moeten sowieso versleuteld worden, vindt De Goede van Eijk. ‘Zorg in die gevallen ervoor dat de encryptiesoftware door jou zelf wordt gekozen en dat jij de enige bent met de sleutel.’ Europese wet- en regelgeving Ook in Nederland hebben we wet- en regelgeving op dit gebied. Die stelt bijvoorbeeld dat sommige privacygevoelige gegevens – zoals medische gegevens – niet buiten de Nederlandse handelsgrenzen mogen worden opgeslagen. Andere gegevens hoeven niet per se in een Nederlandse cloud te staan. Toch adviseert De Goede van Eijk om niet te ver over de grens te kijken. ‘Kies bij voorkeur een Europese cloudprovider als je bedrijf in Europa is gevestigd en daar ook zijn hoofdkantoor heeft. Dan voldoet de provider in ieder geval aan de minimale eisen van de Europese wet op de Bescherming van Persoonsgegevens.’ Data portabiliteit Maar wat nu als de samenwerking met externe partijen stopt en de clouddienst niet langer nodig is? Of als een organisatie van leverancier wil veranderen? Hoe eenvoudig is het om als bedrijf je eigen data uit de cloud te halen of te verhuizen? Remmelzwaal: ‘Technisch gezien is het niet zo moeilijk om data van de ene opslag naar de andere te zetten.’ Deze ‘data portabiliteit’ is iets dat straks in de Europese wetgeving geregeld moet worden, want op dit moment is dat nog niet zo eenvoudig. Veel data wordt in publieke clouddiensten gesynchroniseerd, dus er is vaak wel een lokale kopie aanwezig in het bedrijf, maar als er gebruik wordt gemaakt van een cloud applicatie, kan het zijn dat data veel lastiger te verhuizen zijn. Soms kan het helemaal niet en soms krijg je exportbestanden waar je vervolgens weinig mee kunt, of het is heel complex of duur om data terug te halen. ‘Daarom is het goed dat die data portabiliteit goed geregeld wordt en dat je hier op voorhand afspraken over maakt met je cloudleverancier. Het is ook nog zo dat als je data weghaalt, je er vanuit moet kunnen gaan dat het ook daadwerkelijk verwijderd wordt bij de oude leverancier. Dat is het recht om vergeten te worden.’ Wat mag wel en wat niet gedeeld worden? De security-specialisten geven Nederlandse organisaties die willen samenwerken in de cloud nog een advies mee. ‘Denk goed na over data classificatie. Welke data is gevoelig en welke data is minder gevoelig? Door data te classificeren kun je bepalen welke data mag worden gedeeld in de cloud en welke data echt vertrouwelijk is’, stelt Remmelzwaal. De Goede van Eijk sluit af met een eenvoudige stelregel: ‘Als informatie naar een persoon te herleiden is, denk dan goed na waar je het neerzet, en check altijd de beveiligingsopties van de cloudprovider die je kiest. Zo simpel is het.’

Management

Bedrijfsdata opslaan: hoe veilig is de cloud?

Samenwerken in netwerktijden vraagt om het delen van documenten en data. De cloud is de aangewezen manier om dat te...

clock 4 min

Management

Hoe Barqo leergeld betaalde door in zee te gaan met een Indiaas bedrijf

De oprichters van botenplatform Barqo dachten een goede deal gesloten te hebben met een Indiase softwareleverancier. De samenwerking liep echter...

clock 3 min

Algemene verordening Gegevensbescherming AVG

Management

AVG voor dummies: 11 zaken die je moet weten

Steeds meer bedrijven werken - al dan niet bewust - met persoonsgegevens. Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming...

clock 4,5 min

Meer dan een kwart van de werknemers heeft geen idee wat de bedrijfsdoelstellingen van hun organisatie zijn en hoe ze daaraan kunnen bijdragen. Werknemers hebben daardoor geen goed idee van de richting die ze op moeten.

Goed werkgeverschap

Ruim kwart werknemers weet niet wat de bedrijfsdoelen zijn

Meer dan een kwart van de werknemers heeft geen idee wat de bedrijfsdoelstellingen van hun organisatie zijn en hoe ze...

clock 3,5 min

Ondanks de financiële en organisatorische voordelen van autoleasing zakte de markt de laatste jaren (-30% t.o.v. de topjaren) als een plumpudding in. Oorzaken: de economische crisis en fiscale maatregelen die het leasen van zuiniger, hybride auto’s duurder maakten. Dit leidde weer tot een verschraling van het aanbod, waarbij goedkoop, klein en zuinig prevaleren boven zakelijke uitstraling en lekker veel reiskilometers maken. Toch zijn er nog voldoende mogelijkheden om de voordelen van leasing te combineren met het rijden van een mooie auto. We noemen er vijf: #1 Private lease Bij private lease zit je als autorijder niet gevangen in een duurzaam of goedkoop raamcontract tussen de werkgever en het leasebedrijf. Jij kunt zelf shoppen naar een flexibele of gespecialiseerde leaser met passende voorwaarden. Zo krijg je veel meer invloed op het merk en type van de auto. Deze flexibiliteit is zeker niet onbeperkt, want elk extraatje kost ook hier gewoon geld. Maar zaken als uitvoeringen (cabrio) of zwaardere motoren zijn nu tenminste onderhandelbaar. Daarnaast heb je bij private lease als leaserijder géén fiscale bijtelling en dat scheelt jou netto honderden euro’s per maand. De rol van de werkgever beperkt zich tot het verstrekken van een reiskostenvergoeding of mobliteitsbudget, waaruit je de maandlasten en brandstof betaalt. Natuurlijk zijn er nadelen. Een leaseovereenkomst is een complex financieel contract met tal van uitsluitingen en voorwaarden. Vraag zeker een second opinion bij een kenner en je accountant of fiscalist. De lening komt in het BKR-register en kan zo een latere lening of hypotheek in de weg zitten. Door ontslag, ziekte of erger kan het gebeuren dat je niet aan je financiële verplichtingen kunt voldoen. In Amerika is bijna 1 op de 10 private leaserijders wanbetaler. Natuurlijk worden er verzekeringen tegen dit soort onheil aangeboden, maar kijk daarna nog eens kritisch naar je maandlasten. #2 Occasion lease Bij een jong gebruikte auto ligt de aanschafprijs al snel 25% lager. Het kan dus aantrekkelijk zijn zo’n occasion in de private lease te nemen. Let er even goed op of je dan praat over operationele lease (jij alleen tanken) of financial lease (alleen financiering), want in dit segment lopen deze vormen door elkaar heen. Het prijsverschil valt in de praktijk vaak tegen en dat heeft te maken met hogere inkoopprijs, meer onderhoudskosten en een lagere restwaarde. Toch is het de moeite waard om het aanbod bij de verschillende aanbieders door te ploegen. Er zitten hele mooie, luxere auto’s tussen. Wil je na de leaseperiode het recht op eerste koop hebben, dan dien je dit vóór ondertekening vast te leggen. #3 Import lease Ook voor de liefhebber is import lease, dat eigenlijk een gespecialiseerde vorm van occasion lease is. Jij kiest (meestal in overleg) een mooie, luxe auto in Duitsland of Zweden en de leaser zorgt dat hij in Nederland gekeurd en met papieren op de weg komt. Vervolgens wordt er meestal een financial leaseconstructie (zie onder) aan gehangen. Jij bent eigenaar en verantwoordelijk voor de restwaarde. Over de bijtelling hoef je je geen zorgen te maken: die is hoog (35%), maar wordt bij uitzondering geheven over de lage dagwaarde van de auto. Let er met youngtimers wel op dat je (binnenkort) tegen milieuzones in steden aanloopt. # 4 Short lease Short lease is fijn als je tussen twee banen in zit of om seizoenspieken op te vangen. Het is ook handig voor een accountmanager in zijn proeftijd. De contracten beginnen bij een maand en zijn daarna wekelijks zonder extra kosten opzegbaar. De maandlasten zijn weliswaar hoger, maar je vermijdt het risico dat je twee jaar tegen een stilstaande lease-wees op het parkeerterrein aan moet kijken. # 5 Financial lease Financial lease is een zakelijke autofinanciering. De auto wordt jouw eigendom, maar het economisch eigendom (het vrijwaringsbewijs) ligt gedurende de looptijd bij de geldverstrekker in de kluis. Dit is bijvoorbeeld voor occasion- of import lease een goede keuze. Ook ondernemers profiteren: de auto komt op jouw balans, maar je hoeft er geen geld voor vrij te maken. Ook profiteer je van BTW-voordelen op aanschaf, onderhoud en tanken. Bij elektrische auto’s kun je de milieu-investeringsaftrek gebruiken. Nadelen zijn dat jij goed voor de auto moet zorgen omdat de restwaarde mede bepalend is of je aan het eind van het contract de auto met of zonder bijbetaling volledig in eigendom krijgt. Als de auto zakelijk en privé wordt gebruikt, krijg je te maken met de fiscale bijtelling.

Management

5 vrije autolease-vormen op een rijtje

Er was een tijd dat iedereen in de rij stond voor een leaseauto. Maar de hoge fiscale bijtelling en de...

clock 3 min

Diabetes simuleren Stel: je krijgt de diagnose diabetes. En een arts schrijft je een insulinetherapie voor. Wat komt er dan allemaal op je af? Zo begint het programma ‘Ervaren en Beleven’ van Novo Nordisk, een farmaceutisch bedrijf dat geneesmiddelen voor diabetici van zowel type 1 als type 2 ontwikkelt. Aanvankelijk is het ervaringsprogramma ontwikkeld voor externe zorgprofessionals op nascholingsavonden, maar later is het programma doorontwikkeld . Zo is ‘Ervaren en Beleven’ ook onderdeel van een driedaags programma voor de buitendienst van Novo Nordisk. Volgens Lola Nederhof-Sojinu, programmamanager medische nascholing van Novo Nordisk, geeft de training een extra dimensie aan hun werk. ‘Deelnemers ervaren de praktische handelingen en overwegingen die mensen met diabetes – hun patiënten – moeten maken.’ Deelnemers moeten bijvoorbeeld nagaan hoeveel ze die dag bewogen hebben. Ook moeten ze beslissen of ze wel of geen wijntje of roze koek nemen, en of en wanneer ze hun bloedwaarde meten. Vrijwillig en confronterend Deelname is vrijwillig en Nederhof is niet teleurgesteld als een deelnemer ervan afziet. ‘Weerstand voelen is ook een ervaring,’ stelt Nederhof. ‘De deelnemers moeten elke dag mensen vertellen dat ze diabetes hebben. Nu ervaren ze een deel van dat proces. Ze krijgen een nieuw perspectief op de ziekte en de implicaties. Ineens moeten ze denken over de bloedsuikerspiegel terwijl je een inhoudelijke bijscholing probeert volgen.’ Door het programma krijgen mensen inzicht in de mogelijke bezwaren waar patiënten tegenop zien die met een insulinebehandeling starten. Inzicht krijgen Wat andere bedrijven kunnen leren van Novo Nordisk? Nederhof onderstreept het belang van training op een dieper niveau dan alleen kennisoverdracht. ‘Mensen leren op drie niveaus: door middel van kennisoverdracht, door inzicht en door het aanleren van vaardigheden. In de meeste trainingsprogramma staat kennis centraal, maar het verkrijgen van inzicht wordt vaak vergeten. Wat kou is, of hoe het voelt om een naald in je buik te prikken – dat leer je niet uit een boekje.’ Andere bedrijven kunnen ook zoeken naar manieren om hun medewerkers inzicht te geven in hun klanten, vindt Nederhof. ‘CEO for one month’ Natuurlijk kun je een jonge high potential een baan aanbieden, intern opleiden en op die manier helpen bij hun carrière. Maar wat als je een iets hogere ambitie wilt stellen als organisatie? Dan kun je jonge high potentials de kans geven ervaring op te doen in de top van de organisatie. Dat doet uitzend- en detacheringsbureau Adecco Group met het programma ‘CEO for One Month’. Adecco Group Nederland organiseert dit programma al vijf jaar. Het werkt zo: er is eerst een landelijke competitie voor de CEO voor één maand. De winnaars daarvan lopen eerst een maand mee met de CEO’s van hun landenorganisatie. Deze winnaars doen ook mee aan de wereldwijde competitie, waaraan kandidaten uit de 47 landen waarin Adecco actief is, meedoen. De uiteindelijke winnaar mag een maand lang meelopen met global CEO Alain Dehaze. De winnaar moet meer doen dan zijn CEO alleen maar zwijgzaam volgen. Hij of zij wordt uitgedaagd actief mee te denken met het beleid, de strategie en de innovatie van het bedrijf. Gewend aan reflectie Het programma is een mooie ervaring voor één jong talent, maar het levert ook voor de interne organisatie veel op. Als onderdeel van de competitie draait de top tien van kandidaten een week mee met verschillende directeuren. Tijdens die week wordt hen actief gevraagd om input en kennis. Anouk Rasenberg, HR-directeur van Adecco Nederland: ‘Dat resulteert in heel veel nieuwe inzichten. De uitzendkrachten die wij bemiddelen, zijn jong. Nou zijn en voelen wij ons niet heel oud, maar het is toch anders als je doelgroep ook in je organisatie rondloopt, rondkijkt en meedenkt over jouw werk.’ De jongere generatie in de arbeidsmarkt hecht meer belang aan purpose, aan het waarom van hun werk. Rasenberg onderstreept dat Adecco Group door het programma leert begrijpen dat jongeren de impact van hun werk op de wereld en op hun leven belangrijk vinden. Nog een effect van het programma, is dat de organisatie een vrije feedbackcultuur heeft ontwikkeld. ‘We zijn gewend geraakt aan ontvangen en geven van feedback. Reflectie op je eigen en op andermans werk is geïntegreerd in onze organisatie, ook als de jonge CEO’s na hun maandje meelopen te hebben afgerond weer weg zijn.’

Management

De 5 geheimen van een succesvolle samenwerking

Samenwerking is cruciaal voor een succesvolle bedrijfsvoering. Het vergroot de kans op bijzondere dingen. Toch kan het lastig zijn om...

clock 2,5 min

Management

Waarom je een onbetaalde factuur soms beter toch kunt laten liggen

Je verlies nemen of achter je geld aangaan? Het is een dilemma waar veel ondernemers mee te maken krijgen als...

clock 3,5 min

bedrijfsstrategie op 1 a4

Performance verbeteren

Je bedrijfsstrategie op één flip

Je strategie is je lifeline. Daarin staat waar je naar toe wilt. Waarom bestaan bedrijfsstrategieën zo vaak uit dikke rapporten?...

clock 2,5 min

WoningNet is een publiek-private organisatie die in handen is van achrt grote woningcorporaties en optreedt als IT Serivce Center voor 150 corporaties in vijftien regio’s in Nederland. Algemeen directeur Tom van Noort: ‘Om succesvol te zijn, móeten we wel samenwerken.’ Waar een woningzoekende zich vroeger bij alle woningcorporaties apart moest inschrijven, hoeft hij dat met de komst van Woningnet.nl nog maar op één platform te doen. Daarmee staat hij ingeschreven voor alle woningen in de stad of regio van zijn wens. ‘Maar iedere gemeente heeft weer andere verordeningen en regels waaraan een woningzoekende moet voldoen om in aanmerking te komen voor een huis.’ Het lijkt op het eerste oog een eenvoudig systeem, maar het matchen van die 1,3 miljoen woningzoekenden aan de 850.000 sociale huurwoningen in het bestand, volgens alle geldende wetten en regels, is geen sinecure. Voor de markt en mét de markt Waar WoningNet momenteel 15 verschillende systemen in de lucht houdt voor iedere regio met zijn specifieke eisen, werkt de organisatie momenteel hard aan een nieuw systeem. ‘Dat systeem wordt een cloud-gebaseerd, generiek systeem, dat door middel van configuratie aan te passen is aan de regionale wetten en eisen.’ Het systeem is kostenefficiënter, eenvoudiger te onderhouden en sneller te ontwikkelen. Het meest bijzondere is de co-creatie waarmee het nieuwe systeem wordt gebouwd. Van Noort: ‘Het huidige systeem is door ons ontworpen, ontwikkeld en naar de markt gebracht. Het nieuwe systeem wordt niet alleen voor de markt, maar ook mét de markt gemaakt. We werken nauw samen met afgevaardigden uit de regio’s, om zo alle wensen en eisen in kaart te brengen en een generiek systeem te bouwen dat uiteindelijk alle regio’s past.’ Flexibel, schaalbaar en wendbaar Deze co-creatie is een hele nieuwe manier van werken voor WoningNet, vertelt Van Noort. ‘We worden de spil in het ecosysteem van de woningcorporaties. Dat vraagt veel flexibiliteit om met iedereen de juiste richting te bewandelen. Maar het is tegelijkertijd een heel krachtige manier om gezamenlijk tot innovatie te komen.’ Waar de huidige systemen in het eigen datacenter van WoningNet draaien, wordt de nieuwe applicatie een volledig cloud gebaseerde omgeving. Deze stap sluit naadloos aan bij de strategie van WoningNet: ‘cloud, tenzij’. ‘Ik verwacht dat we over anderhalf jaar volledig in de cloud werken’, zegt Van Noort. ‘De cloud geeft ons flexibiliteit, schaalbaarheid en zorgt dat we ons heel snel aan veranderingen in de markt kunnen aanpassen.’ Cloud heeft de toekomst Voor Van Noort ligt de toekomst in de cloud. ‘Linksom of rechtsom, iedereen gaat naar de cloud. Het tempo van de huidige digitale ontwikkelingen is ongekend. Als je niet snel en eenvoudig kunt meebewegen met de markt, kun je niet bijblijven. Bedrijven moeten continu gericht zijn op functionaliteit en waarde voor de klant. Het beheren van datacenters is niet onze corebusiness. Datacenterleveranciers hebben daar veel meer kaas van gegeten dan wij; zij hebben de omvang en het budget om de beveiliging op een niveau te krijgen dat we zelf nooit zouden kunnen. Als wij straks alles in de cloud hebben, kunnen we onze aandacht volledig richten op het bieden van toegevoegde waarde aan de klant.’ Netwerken is het nieuwe werken De belangrijkste uitdaging van de co-creatie met de 150 woningcorporaties is de klanten zich ook daadwerkelijk klant laten voelen. ‘We willen dat ieder van onze klanten zich ook echt door ons bediend voelt. Kleine woningcorporaties met vierduizend huizen zijn net zo belangrijk als de grote corporaties met zeventigduizend woningen. De grote uitdaging is om dat ook in al je daden te laten zien.’ Netwerken is de nieuwe manier van werken, volgens Van Noort. ‘De wereld is nooit meer alleen dat ene bedrijf. Alles is aan het veranderen. Je kunt als organisatie blijven proberen om alles zelf te doen, maar de wereld verandert zo snel dat ik er liever voor kies om in samenwerkingsverband met partners op te trekken. Dan wordt je een stuk krachtiger.’ Adaptieve bedrijven hebben de toekomst Van Noort heeft een belangrijk advies voor organisaties die naar co-creatie kijken of er al mee bezig zijn. ‘Leer leven met onzekerheid.’ De tijd van blauwdrukken, Prince II-aanpakken is voorbij, volgens de directeur van WoningNet. ‘Het oude denken met een plan, een strategie en de uitvoer, werkt niet meer. Het is belangrijk om als bedrijf continu mee te meanderen met de veranderingen en ontwikkelingen die je tegenkomt. Kijk maar naar de natuur. Niet altijd de sterkste of slimste overleeft, maar het dier of organisme dat zich het beste aan veranderende omstandigheden weet aan te passen. Dat geldt ook voor het bedrijfsleven.’

Management

WoningNet: ‘Samenwerking cruciaal voor succes’

WoningNet ís samenwerken. Met acht woningcorporaties als aandeelhouder en 150 corporaties verdeeld over vijftien regio’s als klant, is samenwerken de...

clock 3 min

HR & Recruitment

Personeel dat op social media losgaat over jouw bedrijf? Tips om schade te voorkomen

Een vlog van een dochter die de nieuwste telefoon van haar vader demonstreert? Niets bijzonders zou je zeggen. Toch kostte...

clock 2,5 min

De leaseauto heeft onwrikbare voordelen: de voertuigen staan niet op de balans, zodat er geïnvesteerd kan worden in zaken met een hogere bijdrage aan de winst. Ook de sores (en kosten) van inkopen, onderhoud & reparatie en inruil blijft je bespaard. Je betaalt natuurlijk extra voor rente en marge van het leasebedrijf, maar de operationele kosten zijn vaak weer lager door volume-inkoopvoordelen op de auto’s en ROB (reparatie, onderhoud en banden) kosten. Nee, de grote financiële lekkage zit in het ondoelmatig inzetten van de leaseauto. In Nederland staat gemiddeld 60 procent van de leaseauto’s overdag stil. Overtuigen en onderhandelen: 6 argumenten Er is een heel effectieve manier om zulke onnodige leaseauto-kosten uit jouw budget te weren: schrap ze! Je moet auto’s weer vanuit de gereedschapskist gaan zien: als ze geen bijdrage aan de omzet leveren, dan hebben ze geen recht op de werkvloer rond te slingeren. Zo simpel gaat het natuurlijk niet, want in veel gevallen is de zakelijke auto een arbeidsvoorwaarde (geworden) en/of is hij functie gebonden. De jurisprudentie, waarin verongelijkte lessees van de rechter gelijk krijgen, geeft aan dat je andere tactieken moet gebruiken. O&O: Overtuigen en Onderhandelen. Hier komen zes sterke argumenten om ingegroeide leasepijn te behandelen: #1 De centjes De bijtelling voor privé gebruik kost de lessee maandelijks netto (!) tussen de 200 en 600 euro. Het exacte bedrag staat elke maand keurig op het loonstrookje, maar veel medewerkers en hun gezinsleden kijken er (bewust) overheen of weten dit niet. De vraag mag worden gesteld of dat maandbedrag niet veel effectiever voor een kinderkamer, wintersport of aanvullend pensioen kan worden ingezet. #2 Het klimaat Duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf betekenen ook omschakeling naar kleinere, hybride en elektrische auto’s. Van de klassieke VW Passat diesel via een Jetta Hybride naar een E-Golf, zeg maar. Bij de nieuwe aanpak horen nieuwe leasecontracten en die bieden de kans om senioriteit of functie los te koppelen van een auto. De gereedschapskist-gedachte wordt weer de basis van het wagenpark: de leaseauto moet aan de omzet bijdragen en niet (zoals bij functie gebonden auto’s) voor 80% van de gevallen alleen voor woon-werk verkeer worden gebruikt. #3 Privé plezier Om het verbruik en de kosten te knijpen, stemmen leasebedrijven de motoren, modellen en het comfort steeds meer af op de korte, vlakke trajecten in ons land. Een volgepakte vakantieauto met een 1.0 liter motor doet het echt niet lekker in de Alpen en een (semi) elektrische auto krijgt de caravan of boot niet verder dan de Vinkeveense plassen. #4 Vrije keuze Wie zich wil onderscheiden via een automerk, kleuren, velgen, cabrio of pick-up, klopt bij een leasebedrijf op de verkeerde deur. Die wil het liefst grijze sedans van Duitse makelij op de weg zetten, want die hebben de hoogste restwaarde. Individuele keuzen of speciale wensen zitten niet in het leasepakket. #5 Zonde tijd Een auto van de zaak lijkt veel vrijheid te bieden, maar de verloren tijd in de files, de ergernis rond onverwachte stremmingen en het zoeken naar een parkeerplaats bewijzen het tegendeel. In de trein kun je -zeker buiten de spits- heerlijk werken en ontspannen. #6 Blij en gezond Het is bewezen dat fietsers niet alleen gezonder, maar ook blijer zijn. De kans op een nat pak is slechts 10% en de helft van de bedrijven heeft een douche waar je je even snel kunt opfrissen. Wie en wat weerhoudt een gezond denkend mens er toch van voor een binnendag op de zaak de e-fiets te pakken? Poolauto’s Als het je lukt je mensen uit de leaseauto te praten dan moet je ze natuurlijk een compenserende reisregeling bieden. Met een mobiliteitsbudget regelen ze zelf hun woon-werk verkeer. Promoot de fiets met een fietsenplan, beperk parkeer- en werkplaatsen en voer flexibele werktijden in. Voor de zakelijke ritten stel je een of meerdere poolauto’s beschikbaar. Bij voorkeur zo’n leaseauto die de hele dag stof stond te happen op het parkeerterrein. Je kunt ze natuurlijk ook op afroep bestellen bij Greenwheels of Car2Go. Voor het reserveren en beheer (inclusief fiscale afrekening van de bijtelling) van poolauto’s zijn hippe apps te vinden.

Management

6 argumenten om te stoppen met leaseauto’s van de zaak

De leaseauto is dood. Leve de leaseauto. Dat typeert het nieuwe denken rondom de leaseauto het best. De klassieke, functie-gebonden...

clock 3 min

BDO Accountants & Adviseurs

Nieuwe helderheid voor ondernemers en bestuurders

In de nieuwe campagne van BDO Belastingadvies staat ‘nieuwe helderheid’ voor een persoonlijke aanpak, duidelijk advies en een brede scope....

clock 3,5 min

Business Stories

‘Laat de robots je werk doen’

Van virtual assistants tot chatbots voor het beantwoorden van klantvragen: robots worden steeds vaker toegepast in ons dagelijks leven. Ze...

clock 3 min

Business Stories

‘Klant krijgt meerwaarde nu we echte insider per sector zijn’

Schoonmaken is tegenwoordig zoveel meer dan technisch schoon. Het belang van schoon en de wijze waarop dit ingevuld wordt, verschilt...

clock 3 min

Business Stories

Scherp oog voor vernieuwing in persoonlijke dienstverlening

Als snelst groeiende private bank van Nederland verbindt ING Private Banking de deskundigheid en het vakmanschap die klanten verwachten met...

clock 3 min

Kamer van Koophandel

Positieve impuls aan dienstverlening met digitalisering

Digitalisering helpt de Kamer van Koophandel bij zijn missie het leven van ondernemers makkelijker te maken en de betrouwbaarheid van...

clock 3 min

Business Stories

Life long learning wordt de bepalende factor

De naam Nyenrode Business Universiteit staat. Veel opleidingen leveren de beste kwaliteit, zo blijkt ook dit jaar weer uit de...

clock 3 min

Valtecht

Business Stories

Beyond the browser: tastbare digitalisering

“Veel partijen praten erover, maar komen niet verder dan mooie powerpoints. Wij daarentegen maken digitalisering tastbaar.” Arnoud Martens en Marc-Paul...

clock 3 min

Business Stories

‘Prachtige waardering van werk Yourzine-teams’

Directeur Michiel van Riemsdijk reageerde allereerst verrast op het nieuws dat Yourzine in twee categorieën topposities inneemt. “Ik dacht: klopt...

clock 3,5 min

Business Stories

Voor iedere klant de juiste betaaloplossing

Al jaren levert financiële dienstverlener American Express gemak, snelheid en service, met name aan grotere bedrijven. Maar ook het mkb...

clock 1,5 min

Business Stories

Veiligheid vraagt om een integrale aanpak

G4S is de grootste beveiligingsfirma ter wereld. Met een integrale aanpak helpt G4S organisaties om naar een dynamisch securitybeleid te...

clock 1,5 min

Business Stories

Persoonlijker communiceren dankzij ICT

Gerechtsdeurwaarder en incasso-organisatie GGN heeft fors geïnvesteerd in automatisering en datatechnieken om te anticiperen op de veranderende markt. Dit is...

clock 1,5 min

Business Stories

Cybersecurity is een continu proces

Volgens general manager Martijn van Lom van Kaspersky Lab Benelux is databeveiliging een continu proces van informatie verzamelen en toetsen....

clock 1,5 min

Business Stories

Veel meer dan matchen van vraag en aanbod

Twynstra Gudde Interim Management is als bureau voor interim-, projecten programmamanagement actief in vooral het onderwijs, de overheid en de...

clock 1,5 min

Business Stories

Alle disciplines onder één dak

Unica heeft zich ontwikkeld van een toonaangevend landelijk installatieconcern tot een geïntegreerde technisch dienstverlener. Het bedrijf is in de afgelopen...

clock 1,5 min

Athlon

Business Stories

Nooit meer vastzitten aan je leaseauto

Onze maatschappij draait om flexibiliteit. We willen flexibel werken, maar ook zelf bepalen hoe we van A naar B reizen,...

clock 1 min

Luba uitzendbureau

Business Stories

Gewone dingen ongewoon goed doen

Luba Uitzendbureau is aankomend jaar 50 jaar jong! In deze 50 jaar is Luba uitgegroeid van een studentenuitzendbureau naar een...

clock 1 min

Trip advocaten

Business Stories

Juridische adviespraktijk met gedegen praktische oplossingen

Trip Advocaten & Notarissen heeft met 80 juristen, verspreid over Drenthe, Groningen en Friesland, de meest uitdagende juridische adviespraktijk in...

clock 1 min

Patrick de Greve Vlerick Business School

Management

Businessschool of consultancyfirma? ‘In de praktijk is de leercurve het grootst’

Samen met chemiebedrijf DSM ontwikkelde Vlerick Business School een wereldwijd online leerportaal voor sales- en marketingprofessionals. Een goed voorbeeld van...

clock 3 min

VPN verbinding maken

Management

Waarom elk bedrijf aan de slag moet met VPN

Elk mobiel apparaat dat zakelijk wordt gebruikt, bijvoorbeeld om te mailen of bestanden te delen, is een aantrekkelijk doelwit voor...

clock 3 min

Management

Zo maak je een effectieve contentkalender

Content is king! Maar zonder een slimme verspreiding doen jouw verhalen niets. Met een contentkalender zorg je op een gestructureerde...

clock 3,5 min

Beveiliging en vertrouwelijke data Als het gaat om vertrouwelijkheid zijn er 2 zaken die goed in het achterhoofd moeten worden gehouden, stelt Erik Remmelzwaal, oprichter van IT-security specialist DearBytes, tegenwoordig onderdeel van KPN. ‘Veel cloudleveranciers hebben hun beveiliging goed op orde, beter dan de gemiddelde organisatie zelf kan regelen. Tegelijkertijd is de wet- en regelgeving op dit gebied nog in ontwikkeling.’ Voordat een organisatie (persoons)gegevens in de cloud plaatst, is het verstandig om de data te classificeren. ‘Het kan verstandig zijn om vertrouwelijke en privacygevoelige informatie nog niet in een publieke cloud te plaatsen, totdat je zeker weet dat de cloudleverancier op de juiste manier omgaat met de vereisten uit wet- en regelgeving.’ Hij doelt op de nieuwe Europese wetgeving (General Data Protection Regulation, red.) die in mei volgend jaar van kracht wordt. Datalek is grootste risico Die wetgeving schrijft voor dat je als organisatie moet kunnen aantonen dat je alles in het werk hebt gesteld om privacygevoelige informatie op een voor jouw bedrijf acceptabele manier te beschermen. Patrick de Goede van Eijk, cyber security architect bij T-Systems: ‘Het grootste risico dat je als organisatie loopt – en dat geldt niet alleen voor de cloud – is dat er data gelekt wordt. Als data geld waard is, op welke manier dan ook, dan kun je ervan uitgaan dat een bedrijf dat veilig had moeten stellen.’ Als een organisatie toch gebruik wil maken van de cloud, breng dan eerst de wensen en eisen van het bedrijf in kaart. Al deze factoren wegen mee in de keuze voor een private of publieke cloud. Beide cloudsoorten kennen het risico op datalekken en daarom zul je moeten oppassen: bij private clouds komt het veel voor dat het beheer en de aanpassingen door minder deskundige personen wordt gedaan, met alle risico’s van dien. Bij een publieke cloud houdt een team van specialisten de risico’s in de gaten en kan sneller ingrijpen. De keuze tussen private cloud of publieke cloud hangt van veel factoren af, weeg die allemaal mee! Versleuteling op bestandsniveau Het gebruik van de cloud brengt altijd risico’s met zich mee, stelt Remmelzwaal. ‘Zeker als je met externe partijen in de cloud samenwerkt. De vraag is hoe zeker je ervan bent dat degene die het gedeelde bestand of document opent, ook degene is die je dacht dat het zou zijn. Dat heeft alles te maken met toegangsrechten. Stel dat je een anonieme link naar een document stuurt naar iemand en diegene stuurt de link weer door, dan heb je daar geen zicht meer op. Het slimste is dan ook om zaken die echt vertrouwelijk zijn, in ieder geval als persoonlijke link te sturen, en indien nodig op bestandsniveau te versleutelen.’ Het is bij leveranciers van publieke clouds zelfs mogelijk om links niet buiten je organisatie te delen of te voorzien van extra beveiliging met een wachtwoord. Zaken die privacygevoelig zijn, moeten sowieso versleuteld worden, vindt De Goede van Eijk. ‘Zorg in die gevallen ervoor dat de encryptiesoftware door jou zelf wordt gekozen en dat jij de enige bent met de sleutel.’ Europese wet- en regelgeving Ook in Nederland hebben we wet- en regelgeving op dit gebied. Die stelt bijvoorbeeld dat sommige privacygevoelige gegevens – zoals medische gegevens – niet buiten de Nederlandse handelsgrenzen mogen worden opgeslagen. Andere gegevens hoeven niet per se in een Nederlandse cloud te staan. Toch adviseert De Goede van Eijk om niet te ver over de grens te kijken. ‘Kies bij voorkeur een Europese cloudprovider als je bedrijf in Europa is gevestigd en daar ook zijn hoofdkantoor heeft. Dan voldoet de provider in ieder geval aan de minimale eisen van de Europese wet op de Bescherming van Persoonsgegevens.’ Data portabiliteit Maar wat nu als de samenwerking met externe partijen stopt en de clouddienst niet langer nodig is? Of als een organisatie van leverancier wil veranderen? Hoe eenvoudig is het om als bedrijf je eigen data uit de cloud te halen of te verhuizen? Remmelzwaal: ‘Technisch gezien is het niet zo moeilijk om data van de ene opslag naar de andere te zetten.’ Deze ‘data portabiliteit’ is iets dat straks in de Europese wetgeving geregeld moet worden, want op dit moment is dat nog niet zo eenvoudig. Veel data wordt in publieke clouddiensten gesynchroniseerd, dus er is vaak wel een lokale kopie aanwezig in het bedrijf, maar als er gebruik wordt gemaakt van een cloud applicatie, kan het zijn dat data veel lastiger te verhuizen zijn. Soms kan het helemaal niet en soms krijg je exportbestanden waar je vervolgens weinig mee kunt, of het is heel complex of duur om data terug te halen. ‘Daarom is het goed dat die data portabiliteit goed geregeld wordt en dat je hier op voorhand afspraken over maakt met je cloudleverancier. Het is ook nog zo dat als je data weghaalt, je er vanuit moet kunnen gaan dat het ook daadwerkelijk verwijderd wordt bij de oude leverancier. Dat is het recht om vergeten te worden.’ Wat mag wel en wat niet gedeeld worden? De security-specialisten geven Nederlandse organisaties die willen samenwerken in de cloud nog een advies mee. ‘Denk goed na over data classificatie. Welke data is gevoelig en welke data is minder gevoelig? Door data te classificeren kun je bepalen welke data mag worden gedeeld in de cloud en welke data echt vertrouwelijk is’, stelt Remmelzwaal. De Goede van Eijk sluit af met een eenvoudige stelregel: ‘Als informatie naar een persoon te herleiden is, denk dan goed na waar je het neerzet, en check altijd de beveiligingsopties van de cloudprovider die je kiest. Zo simpel is het.’

Management

Cloud biedt netwerkorganisaties flexibiliteit en veiligheid

Veiligheid, flexibiliteit en toegankelijkheid. Dat zijn de voornaamste redenen voor netwerkorganisaties om te kiezen voor opslag van hun data in...

clock 2 min

Werkgevers, de vakbonden, de overheid, maatschappelijke organisaties en een flink aantal kennisinstellingen. Ze staan allemaal op de foto die op 24 januari van dit jaar wordt gemaakt in Den Haag. De feestelijke toost betekent het startschot voor een nieuw rijksbreed programma: Nederland Circulair in 2050. In de volksmond beter bekend als het Nationaal Grondstoffenakkoord. Niet minder dan 180 partijen zetten hun krabbel onder een set van afspraken die moeten leiden tot een economie die volledig draait op herbruikbare grondstoffen. En dat al over iets meer dan dertig jaar. Grondstoffen raken op Of kun je zeggen: pás over dertig jaar? Want het klinkt tegelijkertijd als iets van ver in de toekomst. ‘Dat is het niet. Als we met z’n allen zo’n grote verandering willen bewerktstelligen, dan zullen we daar nu al voortvarend mee aan de slag moeten’, aldus Jacqueline Cramer. Zij is ambassadeur Circulaire Economie in de Amsterdam Economic Board en waarschuwt ondernemers niet met hun handen over elkaar te blijven staan. ‘De grondstoffen raken op. Zo simpel is het echt. Als we zo blijven doorgaan, dan krijgen we op den duur gebrek aan heel kritische grondstoffen. Wacht dus niet, is mijn oproep. En het loont ook, want hergebruikte grondstoffen worden in tegenstelling tot nieuwe grondstoffen goedkoper. We komen steeds dichterbij dat economische kantelpunt.’ Sluiten van ketens Maar wat is het nu precies, dat circulaire ondernemen? Om het eerste misverstand maar meteen even uit de wereld te helpen: circulair ondernemen is net even anders dan recycling. Daarbij ga je na gebruik nadenken over een tweede leven. Circulair betekent in feite niets anders dan een kringloop, het sluiten van ketens. Het is een economische manier van denken waar al bij het ontwerp van een product wordt nagedacht over de herbruikbaarheid van grondstoffen. En dat is hard nodig, want de voorraad grondstoffen die nodig is om huizen, auto’s, telefoons en laptops te maken is simpelweg niet oneindig, zo vertelde Cramer al. Bier brouwen Bij Bavaria is dat besef er al een poosje. Het familiebedrijf wil dat ook volgende generaties een gezond bedrijf en een schone wereld krijgen en zet hier daarom nu vol op in. De Brabantse bierbrouwer wil al in 2020 voor minimaal vijftig procent circulair draaien. Een hele uitdaging, zo erkent ook Global Sustainability Manager Martijn Jungeburth. ‘Als je kijkt naar het proces van bierbrouwen zelf, dan zit de CO2-footprint vooral in het verwarmen en de koeling. Daarnaast maken we in de keten natuurlijk gebruik van grondstoffen als gerst en water’, aldus Jungeburth. Om één hectoliter bier te kunnen brouwen hebben de grote bierbrouwers nog altijd ruim drie liter water nodig. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Bavaria vooral hier de pijlen op heeft gericht. ‘Het water dat we na gebruik niet meer nodig hebben wordt nu gezuiverd en vervolgens weer teruggegeven aan de akkers. Dat is het project ‘Boer, Bier en Water. De boeren hoeven zo minder water van elders te betrekken om het vochtniveau in de bodem op peil te houden. We voorkomen hiermee dat de grond uitdroogt en sluiten zo de keten. De komende jaren gaan we dit project dan ook fors uitbreiden.’ Daarnaast wil de brouwer ook de eigen energievoorziening fors gaan vergroenen. Onder meer met behulp van geothermie (aardwarmte), een technologie waarbij warmte van honderden meters onder de grond naar boven wordt gepompt. Steun van management Als Global Sustainability Manager kan Jungeburth rekenen op de volledige steun van de directie. Volgens hem een absolute noodzaak om echt het verschil te kunnen maken. ‘Wanneer je als organisatie echt concrete stappen wilt maken naar duurzaam ondernemen, dan is het belangrijk dat het topmanagement de doelstellingen omarmt. Er zijn nu eenmaal investeringen en meestal ook organisatiewijzigingen mee gemoeid en daarvoor heb je een directie nodig.’ Hoewel Bavaria nu meters aan het maken is, moet het bedrijf nog zien af te rekenen met een aantal uitdagingen. Het meten van alle circulaire inspanningen bijvoorbeeld. ‘Bij watergebruik is dat nog wel te overzien, maar bij verpakkingen en de teelt van gerst wordt dat al een stukje ingewikkelder. Dat goed in kaart krijgen lukt alleen met de juiste partners en een goede samenwerking in de keten. En dat is nu ook precies wat we aan het opzetten zijn.’

Management

Hoe Bavaria over 2 jaar de leiding pakt in circulair ondernemen

Circulair ondernemen betekent slimmer omgaan met grondstoffen, producten en diensten. Steeds meer bedrijven experimenteren ermee. ‘Wachten tot je buurman het...

clock 3 min

Management

‘We namen iemand met een burn-out in dienst’

Iemand een contract aanbieden terwijl die in een burn-out heeft. Hoogst ongebruikelijk, horen we je denken. Maar het is wel...

clock 3,5 min

Management

De 5 meest spraakmakende online marketingacties van 2017

Online marketingacties hoeven niet duur te zijn, als je als ondernemer maar handig weet in te spelen op actualiteit, gebruik...

clock 3,5 min

vergaderen vergadering

Performance verbeteren

Stop met vergaderen… (zoals je gewend bent)

Ze duren te lang, er vallen geen besluiten, je wordt er suf en lusteloos van en het zijn altijd dezelfden...

clock 3 min

Welke rol speelt samenwerking bij de ANWB? ‘Een hele grote rol. Er gebeurt zoveel in onze maatschappij op dit moment dat het onmogelijk is om alles zelf te bedenken. Het is lastig om te bepalen welke weg je moet kiezen in het woud van digitale ontwikkelingen. Inspiratie en informatie delen met anderen, is leerzaam en nuttig om je eigen koers te bepalen. Zo hebben we als ANWB veel contact met andere bedrijven en instellingen. Zij komen bij ons kijken, wij kijken bij hen, we delen onze inzichten en ideeën met hen en zij doen dat met ons. Een andere manier van samenwerking is concreter. Zo zijn we bijvoorbeeld samen met de automobielclubs uit Engeland, Oostenrijk en Australië bezig met de connected car. Een auto die informatie verzamelt over rijgedrag, locatie en de toestand van de motor en de bezitter van de auto tijdig info geeft over mogelijke pech. Dit soort initiatieven kunnen we beter samen doen, want dan gaat het sneller en beter, omdat je inbreng hebt uit allerlei verschillende hoeken. Als je dat combineert krijg je een beter product sneller voor elkaar.’ Wanneer ga je een samenwerking aan? ‘Laten we vooropstellen dat succesvolle samenwerkingen schaars zijn. Een bevriende psycholoog zei ooit eens gekscherend tegen me: ‘Samenwerken is zo vreselijk moeilijk, dat zou je eigenlijk te allen tijde moeten proberen te voorkomen.’ Ik wil maar zeggen dat het ontzettend lastig is om succesvol nieuwe concepten en ontwikkelingen in de markt te zetten. Vaak zijn de verwachtingen heel hoog gespannen, waardoor het automatisch een beetje tegenvalt. De markt is immers ook niet altijd voorspelbaar. Goed samenwerken is echt een kunst. We voeren dan ook veel meer gesprekken met partijen dan dat we daadwerkelijk samenwerkingen aangaan. Een goede samenwerking moet voor onze leden voordeel bieden, er moet een verdienmodel voor te bedenken zijn, het moet implementeerbaar zijn en werken in de samenleving. Een succesvolle samenwerking is bijvoorbeeld die met Yellowbrick voor onze parkeerapp.’ Hoe optimaliseer je de condities voor een succesvolle samenwerking? ‘Veel investeren in een goede relatie is onontbeerlijk. De partijen moeten elkaar goed leren kennen en er moet een vertrouwensband worden opgebouwd. Dat vertrouwen is cruciaal. Niet alles moet contractueel worden dicht getimmerd, dan wordt samenwerking te star en te defensief. Voor de connected car werken we samen met zusterorganisaties waarmee we van oudsher al een goede band hebben. Vijf jaar geleden zijn we op innovatietour geweest naar Australië om te bekijken met welke ontwikkelingen ze bezig waren en wat wij daarvan konden leren. De contacten die we daar toen hebben opgedaan, zijn in de huidige samenwerking van onschatbare waarde.’ Hoe houdt je overzicht op alle samenwerkingen binnen het bedrijf? ‘Dat doen we vanuit onze bedrijfsstrategie. We gebruiken daarvoor OGSM, waarmee we een top-downstrategie neerzetten. Van daaruit komen we tot roadmaps waarin staat wat we willen gaan doen. Daar zoeken we vervolgens partners bij waarmee we gaan samenwerken. Op die manier passen zowel de samenwerkingen als de partners in onze strategie. Dat wil niet zeggen dat we niet af en toe heel opportunistisch te werk gaan hoor. Soms komt er een partij langs en ontstaan er kansen die we pakken. En die kansen lopen ook wel eens minder goed af. Daar leren we van en we gaan weer verder.’ Zijn er nog meer voorbeelden van samenwerkingen binnen de ANWB? ‘Ja, legio. Zo organiseren we vanuit de CIO Office maandelijks een ‘eat & greet’, waarbij we sprekers uit het bedrijfsleven of van een universiteit uitnodigen om te komen praten over bepaalde ontwikkelingen en de kansen die dat biedt. Daarin komt weer die inspiratie- en kennisdeling naar voren. Een ander voorbeeld is de hackathon die we binnenkort organiseren samen met de NS en Schiphol. Wij stellen, samen met die twee partijen, onze data beschikbaar voor de teams die daarmee hopelijk tot vernieuwende concepten komen op het gebied van mobiliteit. Van die hackathon heb ik hoge verwachtingen, ik ben erg optimistisch over de creativiteit en inspiratie van mensen in hackathons. Ik verwacht dat er ideeën uitkomen waar we zelf nog helemaal niet aan hebben gedacht.’ Hoe zit dat met de veiligheid van data bij al die samenwerkingen? ‘Dat heeft onze hoogste prioriteit. Voor ons is het onnoemelijk belangrijk dat we extreem zorgvuldig omgaan met onze ledendata. We hebben een betrouwbare reputatie die we onder geen beding op het spel willen zetten. Dat speelt ook mee bij de keuze voor een partnerschap en samenwerking. We sluiten bovendien altijd een verwerkersovereenkomst waarin hele strenge eisen zijn opgenomen rondom gebruik, opslag en veiligheid van data. Op het moment dat we met een nieuwe product naar de markt willen, wordt dat eerst heel uitgebreid getest op security, want we willen daarin werkelijk geen risico lopen.’ Welk advies heb je voor andere organisaties als het gaat om samenwerken? ‘Doe het. Heb lef en ga de uitdaging aan. Samenwerking is in deze tijd heel belangrijk. Niet alleen om nieuwe business te ontwikkelen, maar ook voor je imago als bedrijf en aantrekkelijkheid als werkgever. Samenwerken maakt je bedrijf meer open qua cultuur en sfeer en dat maakt het gezonder. Impulsen van buiten zijn echt heel goed. Maar zorg dat je in eerste instantie één of twee samenwerkingen opzet en die tot een succes probeert te maken. Wed niet op twintig paarden tegelijk, want dan mislukken ze allemaal.’

Management

‘Goed samenwerken is echt een kunst’

Als maatschappij en bedrijfsleven bevinden we ons in een cultuuromslag door alle digitale mogelijkheden. Samenwerken is dan ook een must...

clock 3,5 min

Het Nieuwe Beveiligen

Management

Onderzoek: beveiliging nog te vaak reactief ingericht

Een veranderende maatschappij vraagt om nieuwe beveiligingsstrategieën. Acteren op afwijkende signalen vanuit realtime data en menselijk gedrag wordt belangrijker. Toch...

clock 3,5 min

Management

De klant is altijd koning, maar er zijn grenzen

Het honderdste wijzigingsverzoek, een weekend doorwerken of een scheldkanonnade tegen je personeel. Hoeveel een ondernemer van een klant accepteert verschilt...

clock 2,5 min

datalekken

Management

Houd hackers op afstand

Het is een van de grootste angsten van bedrijven: gevoelige data die op straat komen te liggen. Met onderstaande tips...

clock 3 min

onboarding MT

Management

Onderzoek: onboarding van nieuwe medewerkers kan nog veel beter

In 1 op 3 organisaties ondervinden nieuwe medewerkers tijdens de eerste weken van hun baan problemen en blijven ze met...

clock 3 min

Was er een directe aanleiding om iemand in deze functie aan te stellen? ‘Dat niet zozeer. Noem het meer een intrinsieke motivatie van de organisatie zelf. De belangstelling voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is de laatste jaren natuurlijk sterk toegenomen, ook in onze branche. Dan kun je er als bedrijf voor kiezen om dit takenpakket bij Communicatie of Marketing neer te leggen. Maar wil je MVO-beleid echt integraal onderdeel laten zijn van je dagelijks doen en laten, dan is het beter om daar iemand verantwoordelijk voor te maken.’ Welke doelstellingen heb je destijds meegekregen? ‘Er zijn niet direct harde targets op tafel neergelegd. Wij zien maatschappelijk verantwoord ondernemen meer als een zoektocht die je samen aangaat. Ik richt me in mijn rol op twee specifieke gebieden: milieu en mens & maatschappij. Als ik even mag inzoomen op het milieu-aspect, dan begin je zo’n ontdekkingsreis met de vraag waar nu eigenlijk de bottlenecks in je organisatie zitten. Waar zit het laaghangend fruit en kunnen we dus snel winst behalen? De grootste uitstoot van CO2 zit bij ons met name op het gebied van mobiliteit. Van de 2400 medewerkers zitten er ongeveer 1900 dagelijks op de weg. Die reizen van huis naar kantoor, van kantoor naar klanten en volgen ook nog eens regelmatig trainingen op locatie.’ Wat heb je op het gebied van mobiliteit kunnen bereiken de afgelopen jaren? ‘Een aantal dingen. Eén daarvan is ervoor zorgen dat mensen in aanraking komen met elektrisch rijden, want wij geloven echt dat het die kant op gaat. Zo hebben we heel snel een elektrische auto voor de deur gezet die door alle medewerkers met een rijbewijs gebruikt mag worden. Je kunt die wagen boeken alsof je een vergaderzaal reserveert. ‘Ervaar nou eens hoe het is om in een auto te zitten met een beperkte actieradius’, zeggen we tegen onze mensen. De reacties zijn bijna allemaal positief trouwens. Daarnaast rijdt een deel van onze mensen op de weg inmiddels in een hybride lease-auto. Nu de fiscale voordelen voor die wagens zijn weggevallen, moeten we de mensen wel blijven stimuleren om hiervoor te kiezen.’ Die medewerker kan ook gebruik maken van een NS-Businesscard toch? ‘Klopt, als manager duurzaam ondernemen richt ik me vooral op bewustwording. Mensen laten zien dat ze een bijdrage kunnen leveren, dat het ook anders kan. Elke medewerker krijgt van ons dus ook zo’n NS-Businesscard. Ze rijden dan met de auto naar het station en pakken daarna de trein. Je moet elkaar daar in de organisatie wel op blijven attenderen.’ Meten jullie ook of dit soort interventies effect hebben? ‘Absoluut, we werken met de CO2-prestatieladder waarmee je je eigen CO2-footprint in kaart brengt. Zes jaar geleden zaten we op 15.000 ton uitstoot en inmiddels zijn we gedaald naar iets minder dan 11.000 ton. We zien bijvoorbeeld dat er duidelijk meer OV-kilometers gemaakt worden dan destijds. Daar tegenover staat wel een economische groei. We hebben om die reden meer opdrachten en dus ook meer mensen aan het werk, waardoor je footprint weer iets toeneemt.’ Het andere aspect in jullie duurzame beleid gaat over mens & maatschappij. Kun je dat concreet maken, wat bedoelen jullie daarmee? ‘Je wilt met elkaar werken aan een duurzame onderneming. Dat heeft enerzijds effect op het milieu, maar anderzijds ook op de vraag wat je als organisatie nu eigenlijk wilt betekenen in de maatschappij. We hebben ervoor gekozen om medewerkers daar bewust bij te betrekken. Zo kunnen zij op ons intranet bijvoorbeeld suggesties doen voor het ondersteunen van goede doelen, mits ze daar zelf bij betrokken zijn. We reserveren ook tijd en geld om die ideeën te omarmen. We stellen medewerkers die een poosje ziek zijn geweest bovendien in de gelegenheid om te re-integreren bij een goed doel. Denk aan stichting De Opkikker bijvoorbeeld. Dat werkt enorm motiverend, zo is gebleken.’ Educatie speelt in deze pijler ook een rol van betekenis. In welke zin precies? ‘Als IT-dienstverlener vinden we het heel belangrijk dat er op scholen voldoende aandacht wordt besteed aan computerkennis en technologie. Zo leiden we leerkrachten in het basisonderwijs op om les te geven in de basisbeginselen van het programmeren. Daarnaast hebben we op hogescholen al vier jaar lang Project B lopen waarbij studenten een IT-innovatie bedenken én prototypen voor mensen met een beperking.’ Hoe belangrijk is het dat ook de directie dit soort initiatieven omarmt? ‘Dat is essentieel. Ik vergelijk het wel eens met leren autorijden. De eerste lessen zijn zwaar en staat het zweet in je oksel. Ook bij Sogeti hebben we in het begin moeten zoeken naar het juiste format, maar nu we op stoom zijn is maatschappelijk verantwoord ondernemen niet meer weg te denken in de organisatie. Iedereen, en zeker ook de directie, beseft dat we niet meer zonder kunnen.’ Maar is dat ook echt zo? Het doet toch niet zoveel met je omzet? ‘De reden waarom je dit als organisatie doet heeft in beginsel te maken met de vraag welke rol je wilt spelen in onze samenleving. Uiteraard heeft dat ook een positieve uitstraling naar klanten en je collega’s. Verder vraagt de markt om de juiste certificeringen. Als wij bijvoorbeeld meedoen aan overheidstenders, dan moeten we aan allerlei MVO-doelstellingen voldoen. Geloof me, duurzaam ondernemen is enorm belangrijk.’

Management

Hoe de consultants van Sogeti hun CO2 uitstoot met ruim 30 procent omlaag kregen

Zes jaar geleden kreeg IT-consultancy Sogeti Nederland met René Speelman haar eerste manager duurzaam ondernemen. Aan hem de taak om...

clock 3,5 min

Management

Garantie en ruilen? Op deze 6 vragen moet je als leverancier het antwoord kennen

Tevreden klanten hoor je niet. Maar zodra er iets aan je product mankeert of het niet aan de verwachtingen voldoet,...

clock 3 min

Bakman-game gedrag beïnvloeden

Performance verbeteren

Gedrag beïnvloeden met de Bakman-game

Hoe beïnvloed je het gedrag van medewerkers als je tientallen winkels hebt? Door ze in een spel de strijd aan...

clock 4 min

digitaal betalen vertrouwen

Betaalstrategie

‘We moeten manieren vinden om elkaar te vertrouwen’

Digitaal betalen is aan een onstuitbare opmars bezig en dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe weet je...

clock 3 min

DHL Het Nieuwe Beveiligen

Management

Elke hoek in beeld bij distributiecentrum DHL

Slimme techniek in combinatie met een flinke dosis oplettendheid. Bij DHL in het Noord-Limburgse Beringe is het een gouden combinatie....

clock 3 min