Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom ook jij profiteert van minder schulden in Nederland

Minder schulden in Nederland. Ook voor bedrijven levert dat de nodige voordelen op. We zetten de vijf belangrijkste argumenten om werk te maken van een schuldenvrije maatschappij voor je op een rij.

minder schulden schuldenvrije maatschappij
Getty
Je leest nu: Waarom ook jij profiteert van minder schulden in Nederland

#1. Minder gedoe

Klus afgerond? Je stuurt een factuur en verwacht dat je klant binnen de afgesproken termijn het bedrag op je rekening stort. Alleen, dat gebeurt niet. Een herinnering sturen dan maar. Omdat het daarna nog steeds stil blijft, gaat er een tweede herinnering de deur uit. Je belt op, stuurt nog een aanmaning, belt wederom en overlegt tussendoor met het incassobureau.

Voel je al waar we naartoe willen? Klanten die de rekening niet kunnen betalen zorgen voor veel extra werkzaamheden op kantoor. Werkzaamheden die je kunt missen als een boer met kiespijn. Al die kostbare tijd had je natuurlijk ook in andere zaken had kunnen stoppen. Aan nieuwe klanten binnen hengelen en aan de groei van je bedrijf bijvoorbeeld.

#2. Minder kosten

Zojuist spraken we over al dat extra gedoe. Maar sta je er ook wel eens bij stil welke kosten hierbij gepaard gaan? Dan gaat het nog even niet over afschrijving van de te innen bedragen (op dat punt komen we zo meteen), maar om het geld dat tegenover al die uren staat.

Want herinneringen sturen kost tijd. Datzelfde kun je zeggen over het plegen van extra telefoontjes met de wanbetaler of het incassobureau. Reken je die uren om in euro’s, dan kan dit bedrag al snel aardig oplopen.

Komt het uiteindelijk tot een rechtszaak? Dan betaal je ook nog zogeheten griffiekosten. Dit zijn de kosten die een rechtbank rekent voor het afhandelen van de zaak. Voor bedrijven starten deze tarieven bij 119 euro. Een maatschappij zonder schulden betekent dat je als bedrijf dus automatisch minder vaak te maken krijgt met dit soort extra kosten.

#3. Minder afschrijvingen

Alsmaar oplopende betaalachterstanden kunnen er flink inhakken. Zeker als de debiteur niet over de brug komt en de ondernemer het bedrag op de factuur moet afschrijven. Dat gebeurt met de regelmaat van de klok in Nederland.

Even wat cijfers op een rij. Onderzoek van Stichting Betalingsachterstandenregistratie laat zien dat 55 procent van de Nederlandse bedrijven wel eens de dupe is van betalingsachterstanden van klanten. En als een factuur na negentig dagen nog niet is betaald, blijkt deze in ruim de helft van de gevallen oninbaar. Gemiddeld genomen moeten bedrijven hierdoor 2,1 procent van hun omzet afschrijven.

Een schuldenvrije maatschappij betekent dat je als bedrijf minder vaak hoeft te fluiten naar je geld. Voor een ZZP’er gaat het dan misschien om enkele honderden euro’s per jaar, iets grotere bedrijven schrijven in diezelfde periode al snel duizenden euro’s af.

Een aantal van deze bedrijven belandt daardoor zelfs in de financiële penarie. Sprout vroeg eerder aan ondernemers wat onbetaalde facturen hen kosten. De één heeft het over een tweedehands auto, de ander over een maand huur van het bedrijfspand.

#4. Minder lang wachten

Hoe sneller jouw klant de factuur afhandelt, hoe beter het is voor het werkkapitaal van je bedrijf. Dertig dagen wordt over het algemeen gezien als de reguliere betaaltermijn, maar vaak blijven facturen nog iets langer liggen.

Gemiddeld genomen betaalt een debiteur in Nederland na 42 dagen. Dat kan een probleem worden als je werkkapitaal aan het opdrogen is. Nog altijd gaan de meeste bedrijven op de fles door een gebrek aan cashflow. Ze kunnen simpelweg de rekeningen niet meer betalen.

Houd dit even in je achterhoofd. Wanneer een klant gebukt gaat onder een flinke schuldenlast, dan is de kans aanzienlijk groter dat jouw factuur pas later betaald wordt. Gebeurt dat nou met meerdere debiteuren tegelijk, kan dit een risico worden voor het voortbestaan van jouw onderneming.

#5. Minder negatieve communicatie

Achter je geld aan moeten gaan is niet waar veel ondernemers en directeuren blij van worden. Het zorgt voor een berg aan negatieve berichten (lees: aanmaningen, vervelende telefoontjes en lange e-mails) die de deur uit gaan. Het risico dat de relatie met je klant daardoor verstoord raakt neemt flink toe. Om nog maar te zwijgen over de vraag of je in de toekomst nog eens zaken met elkaar gaat doen.

Schuldenvrije maatschappij

Een schuldenvrije maatschappij levert dus voordelen op voor elk bedrijf. Minder gedoe, minder kosten, minder afschrijvingen, minder lang wachten en minder negatieve communicatie. Alle reden dus om hier werk van te maken.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Debiteurenbeheer’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders. Zij gebruiken hun kennis en ervaring in adviestrajecten om schulden te voorkomen.

Lees ook: