Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Partners

thuiswerken logitech

Impact

Faciliteren thuiswerken sleutel in slag om milieubewust talent

Mobiliteit en milieu zijn twee thema’s die tot felle debatten leiden in Nederland. Wonderlijk genoeg is er weinig oog voor...

clock 3,5 min

Management

Hoe een ondernemer een oud kerkpand omtoverde tot restaurant

Toen André Oudeman en zijn zoon een kerk in een Zeeuws dorpje wilden omtoveren tot restaurant, kregen ze te maken...

clock 4,5 min

6 tips voor een gezond kantoor

Persoonlijke Groei

Vitale medewerkers? Met deze 6 tips maak je van jouw kantoor een gezonde omgeving

Een gezonde kantooromgeving maakt medewerkers gelukkiger en productiever. Met deze zes tips richt je je gebouw op een gezonde manier...

clock 3 min

Persoonlijk Leiderschap

4 manieren om jouw klanten nog beter te bereiken

Als ondernemer wil je de juiste klanten aanspreken. Maar op wie jouw bedrijf zich ook richt, je doelgroep wordt overspoeld...

clock 3,5 min

Best Workplaces

Goed werkgeverschap

Best Workplaces 2019: zo word je als bedrijf bijzonder

Bedrijven die goed scoren in de onderzoeken van Great Place to Work hebben allemaal tevreden medewerkers. Maar iedereen heeft zijn...

clock 3 min

big data accountancy

Management

Hoe big data accountancy en auditing naar een next level brengt

Nieuwe wet- en regelgeving stelt steeds hogere eisen aan auditors en accountants. Gelukkig zijn er nieuwe tools om aan die...

clock 3,5 min

Persoonlijk Leiderschap

Dit zijn 3 niet te missen marketingtrends dit jaar

Als ondernemer wil je de boot niet missen op het gebied van marketing. Om welke marketingtrends kun je dit jaar niet...

clock 3,5 min

Aegon Klantenservice Leven Teamfoto Performance Cup

Performance verbeteren

Zo gaf Aegon zijn teamperformance een boost

Wat voor topsport geldt, geldt ook voor de werkvloer. Je leert van je fouten. Je wil alle neuzen in het...

clock 3,5 min

Een peptalk, een compliment of een schop onder hun kont: iedere medewerker wordt anders gemotiveerd. MT-columnist Manon Bongers raadt managers aan te kijken naar psychologische behoeften en de voorkeur voor werkomgeving van medewerkers.

Management

Medewerkers motiveren? Let op hun persoonlijkheid en werkomgeving

Een peptalk, een compliment of een schop onder hun kont: iedere medewerker wordt anders gemotiveerd. MT-columnist Manon Bongers raadt managers...

clock 2,5 min

i.s.m. Oracle
KFC klantdata

Management & Leiderschap

Hoe KFC de klant nog slimmer gaat bedienen

Jaarlijks rollen er bij KFC Nederland 13 miljoen bonnetjes uit de kassa. Een bron van data. Maar hoe haal je...

clock 4,5 min

Zo zorg je dat je in stressvolle periodes ook gezond blijft

Carrière

Druk? Zo zorg je dat je ook in stressvolle periodes gezond blijft

In tijden van drukte en stress schieten gezonde gewoontes zoals voor jezelf koken en sporten er vaak als eerste bij...

clock 3 min

‘Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om wát je verkoopt, maar steeds meer om hóe je verkoopt’, zegt Arjon van Lieshout, partner en consultant bij House of Performance. ‘Sinds de financiële crisis is niet meer alleen de hoogte van de omzet van belang, maar ook en vooral of product duurzaam is en je handelswijze integer is.’ Om dat te bereiken moeten we ons gedrag veranderen. Gamification blijkt steeds weer een effectief middel om ingesleten gewoontes te veranderen en daardoor een hogere en betere omzet te bereiken. Hoe werkt het? Gewenst gedrag Arjon: ‘Het inzetten van een spel op de werkvloer is een leuk en daardoor effectief middel gebleken om gedrag te veranderen. In een spel kun je de werkelijkheid van iedere dag nabootsen en gewenst gedrag belonen met punten.’ Andere voordelen van spelen op de werkvloer zijn dat de teamspirit verhoogd wordt, mensen (weer) enthousiast worden en dat de acceptatie van vernieuwingen gemakkelijker en sneller verloopt. Belonen Een geslaagd voorbeeld van een bedrijf dat met succes een game inzette om zijn doelen te bereiken is Bruna. House of Performance ontwikkelde die voor hen. Arjon: ‘Zij kwamen bij ons omdat ze graag wilden dat hun medewerkers klantvriendelijker werden. Daarop zijn we gaan brainstormen. Bij de ontwikkeling van een spel kijk je naar wat de mensen doen, wat ze niet doen en vooral waaróm ze dat niet doen. Bij Bruna was duidelijk dat de mensen achter hun balie vandaan moesten komen. Dus zijn we een spel gaan bouwen waarin onder andere dat gedrag beloond zou worden.’ Klantbinding Ieder filiaal vormde een team, dat de strijd aanging met andere filialen. Om punten te verdienen werden ze bijvoorbeeld uitgedaagd een klant te vragen een recensie te schrijven over een nieuw boek dat paste bij zijn of haar leesbehoefte. De medewerker moest zich dus verdiepen in wat de klant graag las en vervolgens contact gaan leggen. Als de klant inderdaad een recensie schreef, kreeg hij een klein cadeautje en kwam zijn recensie met een boekwikkel in de winkel te liggen. De medewerker kwam achter de balie vandaan en kreeg hiervoor punten in de game en werd beloond met een mooie ervaring. De klantrelatie werd verstevigd en de klant is ook nog eens trots op het feit dat zijn recensie in de winkel lag. Iederee wint, dus! Meer kennis leidt tot hogere omzet Veel opdrachten gingen om het vergroten van kennis. Hoe meer kennis de medewerkers hebben, hoe gemakkelijker het werd om contact met klanten te zoeken. Dit werkt  niet alleen in retail maar bij ook accountmanagers bij banken of verzekeraars. Hierbij gaat het dan om leren breder te kijken en kennis van collega’s in te schakelen. Dat bereik je door in de game teams samen te stellen die bestaan uit specialisten en medewerkers van alle afdelingen. Geef ieder team de opdracht om samen te kijken naar wat de klant nodig heeft. Dan gaan adviseurs en specialisten hun kennis over sparen, beleggen, hypotheken en andere producten bundelen en krijg je een advies op maat. Klant blij, bank blij. Behalve tot hoge scores in de het spel, leidt deze nieuwe aanpak ook tot hogere omzet. In de retailorganisatie steeg de omzet van de deelnemende filialen met 8 tot 11 procent, vergeleken met filialen die niet aan het spel meededen. Klantvriendelijkheid Gamification is ook een goede manier om vaak abstracte kernwaarden concreet en inzichtelijk te maken. Door bepaalde vormen van gedrag te belonen en door collega’s elkaar daarop te laten beoordelen, raken de deelnemers snel vertrouwd met het nieuwe, gewenste gedrag. ‘Je kunt de mensen van Bruna een cursus geven om klantvriendelijker te worden, of je kunt ze door middel van een spel laten ervaren wat het ze oplevert’, zegt Arjon. Welke vorm zijn voorkeur heeft hoeft hij niet uit te leggen. Dilemma’s   Medewerkers worden meer en meer geconfronteerd met ethische dilemma’s: ga ik voor omzet op de korte termijn, of klantwaarde op de langer termijn? Wat doe je als bank of verzekeraar als je een klant een dure polis kunt verkopen die hij eigenlijk helemaal niet nodig heeft? In bedrijven die alleen maar bonussen zetten op de hoogte van de omzet, stellen verkopers zich die gewetensvraag waarschijnlijk niet eens. Maar hoe beloon je integer gedrag? Dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt, stelt Van Lieshout. In een game kun je medewerkers keuzes laten voorleggen aan hun peers die de keuze waarderen aan de hand van bijvoorbeeld de waarden van het bedrijf. Zo komt het juiste gedrag in de game naar boven drijven en voelen medewerkers zich gesterkt om ernaar te gaan handelen. ‘Integriteit kan namelijk een flink hogere omzet tot gevolg hebben. Zodra je de klant centraal gaat stellen, in plaats van je omzet, leer je anders kijken. Gewoon leuk Met het spelen van een game maak je leren en presteren leuk. Je kunt het spel competitief maken als je met verkopers te maken hebt, maar het kan ook de teamgeest benadrukken, door opdrachten die er op gericht zijn om samen op te trekken. Zo wordt het niet alleen leerzaam, maar ook gewoon leuk. En het leidt ook nog tot een hogere omzet. Wat wil je nog meer! Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Continu Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer.

Performance verbeteren

De verkoopcijfers verdubbelen? Zo doe je dat

Je wilt meer omzet draaien, liefst op een duurzame manier. Daarvoor is vaak gedragsverandering noodzakelijk. Hoe realiseer je dat zo...

clock 3,5 min

Groepsfoto_kweekvijver

Management

Leidinggevenden binden en boeien? Zo doet Gom dat

Leidinggevenden bij elkaar brengen om te voorkomen dat zij zich verloren gaan voelen. Hen binden en boeien en ontwikkelen in...

clock 3 min

Management

Integrale veiligheid. Ook in uw organisatie de sleutel tot succes?

Trigion helpt met het inrichten van een toekomstbestendige veiligheidsorganisatie vanuit een integraal proces.

clock 0 min

Het succes van Zonnebrillen.com

Betaalstrategie

Hoe Zonnebrillen.com ongekend wist te groeien

Webshop Zonnebrillen.com kwam eind 2017 in handen van optiekketen GrandVision en groeide daarna nóg sneller dan voorheen. Hoe speelde het...

clock 3,5 min

Lopend vergaderen

Persoonlijke Groei

6 punten waar je op moet letten als je van lopend vergaderen een succes wil maken

We zitten te lang en te veel. Een vergadering kan het ideale moment zijn om juist even te bewegen tijdens...

clock 3 min

Waarom geregeld achter je bureau vandaan komen een goed idee is

Vitaal Leiderschap

Waarom geregeld achter je computer vandaan komen een goed idee is

Je gaat achter je computer zitten en begint aan die enorme stapel werk die je nog moet verzetten. Het lijkt...

clock 2,5 min

Squla abonnementsmodel

Betaalstrategie

Hoe Squla een onderwijsmarkt voor consumenten heeft gecreëerd

Het online abonnementsmodel voor content is pas sinds kort in opkomst. Online leerplatform Squla is één van de pioniers die...

clock 2,5 min

Vier trends om talent vast te houden

Goed werkgeverschap

Met deze vier trends worden werkgevers nog aantrekkelijker voor talent

Als medewerkers betekenisvol werk doen, en de missie van hun werkgever ondersteunen, is het voor werkgevers eenvoudiger om talent vast...

clock 2,5 min

Marketing

In 5 simpele stappen de klantrelatie versterken

Dat je tijd en moeite in je klanten moet steken, weet iedere ondernemer. Want: zonder klanten geen business. En toch...

clock 4 min

Hoe belangrijk is de huidige schaarste aan talent voor ondernemingen? ‘We komen uit een prachtige periode van economische groei, die nu lijkt te kantelen. De schaarste aan talent is op dit moment een belangrijke uitdaging voor de HR-functie. Dat hoor ik overal om me heen: we kunnen groeien, de marktvraag is groot, maar ik zoek de mensen om de groei te realiseren. Die vraag naar talent wordt alleen maar groter. Vooral in technologische profielen, in zorgfuncties en in het onderwijs.’ Welke gevolgen heeft de schaarste voor de manier waarop bedrijven met human resources omgaan? ‘HRM-aangelegenheden staan tegenwoordig hoog op de agenda bij bedrijven. Het gevolg is dat HR-verantwoordelijken een steeds strategischer positie innemen en een grotere beslissingsbevoegdheid in ondernemingen verwerven. Dat heeft ermee te maken dat de historische organisatiestructuur van veel bedrijven op losse schroeven staat. Het hiërarchische model, met een baas, daaronder een team van managers en teamleiders met een duidelijke beslissingsketen wordt vaker vervangen door nieuwe manieren van werken, waarin de participatie van medewerkers centraal staat. Daardoor ontstaat meer verbinding tussen de beslissers en de andere werknemers. Die transitie met succes realiseren een sleutelkwestie voor veel ondernemingen. In dat transformatieproces komt de rol van de HR-directeur prominent naar voren. Dat is echt een stille revolutie die niet alleen in creatieve hippe bedrijfjes vorm krijgt. Ook op productielocaties en in fabrieken merk ik dat er meer zelfsturing wordt toegepast en meer de verbinding tussen top en werkvloer wordt opgezocht.’ Meer engagement dus? ‘Ja, dat is goed te merken in medewerkersonderzoeken. We zien steeds meer dat een medewerkerstevredenheidsonderzoek één keer in de twee jaar met een late opvolging in veel gevallen niet meer voldoet. Dat is veel te traag voor nu – tegenwoordig wil iedereen tussentijds meten. Als de snelheid van de organisatie het toelaat, is elke vrijdag een nieuw meetmoment. Op vrijdag, want dan kun je op maandag al bijsturen. Die 2.0-versie van engagement is normaal geworden. En neem je die trend een stapje verder, dan zijn de contouren van de 3.0-versie al zichtbaar: op basis van wat de organisatie van zijn medewerkers weet, zijn toekomstige ontwikkelingen te voorspellen.’ Dat vraagt om gedigitaliseerde HRM. Hoeveel impact heeft die trend? ‘De digitale transformatie schudt de HRM-wereld op. De HRM-expertise verandert sterk door de mogelijkheden van tools die gebruik maken van HR-analytics en HR-tech. De grote trend is dat HRM’ers zichzelf transformeren van administratief dienstverleners tot business-partner in mensenzaken. Data-analytics maakt van HR-directeuren strategische verandermanagers van hun organisatie. Niet vreemd, de snellere concurrentiebewegingen in elke markt maken dat medewerkers sneller moeten beslissen en handelen – en zeker HRM-professionals. Blijkens ons rapport vindt die transitie al volop plaats in het bedrijfsleven. Maar ook de non-profitsector volgt de trend op de voet.’ U pleit ervoor meer verbinding te maken met elkaar. Hoe werkt dat? ‘De context van nu is nieuw, maar in de 35 jaar dat Great Place to Work bestaat, is de essentie onveranderd gebleven: succesvolle ondernemingen kenmerken zich door mensen die met elkaar in verbinding staan. Voor werkgevers is het de kunst in de relatie met je mensen aan de juiste knoppen te draaien, zodat mensen in de juiste richting bewegen binnen je bedrijf. Hoe werkgevers dat doen? Door hun mensen te verzorgen. Door ze zichzelf te laten ontwikkelen. In al die processen neem je als werkgever het initiatief. Voor mij wordt dat dé uitdaging van 2019: hoe blijven we in deze snelle wereld in verbinding met onze mensen? Want ondernemingen die dat realiseren, kunnen alle uitdagingen en veranderingen zonder meer aan.’ Waarom is dat voor werkgevers een grote uitdaging? ‘Hoe meer we digitaliseren, des te meer komt de menselijke verbinding onder druk te staan. We zijn wel altijd connected, maar niet altijd meer betekenisvol in verbinding. We regelen alles digitaal, maar voor persoonlijke gesprekken is minder tijd. Daar mijn weg in vinden is voor mij een persoonlijke uitdaging. In de waan van de dag neem ik sommige mensen al gauw te weinig mee in de ontwikkeling van onze organisatie. Want als leider ben ik vaak al drie stappen voor de groep uit. En ik weet: mensen vinden het prettig om die drie stappen zelf ook te maken. Als ik dus op zeker moment mijn oplossing presenteer, dan heb ik geen verbinding met mijn team. Dus het betrekken van je mensen, onderweg naar nieuwe beslissingen, dat is in deze tijd van snelle verandering dé uitdaging.’ Welke tips heeft u daarbij voor werkgevers? ‘Voor leiders: geef je mensen de ruimte, laat ze ervaring opdoen, stimuleer je mensen om zelf ondernemend mee te werken aan ontwikkeling van de organisatie. En steek energie in de uitdagingen van de balans tussen werk en leven. Want werk en leven integreren meer en meer. Het vanzelfsprekende van altijd bereikbaar zijn, maakt mensen voortdurend alert. Dat dat niet gezond is, is terug te zien in het groeiende aantal jongeren met burn-outklachten. De tegenbeweging is al gaande – een klant van ons stimuleert jonge mensen zichzelf niet te verliezen in een wereld met alleen maar prikkels. Bij dat bedrijf gaan om 17 uur de digitale connecties uit. Dan hoef je dus niet meer bereikbaar te zijn. Ik verwacht dat de roep om meer rust en stilte bij bedrijven sterker zal klinken.’

Goed werkgeverschap

Meer digitaal, meer verbinding en sneller veranderen – dé HR-trends van 2019

Schaarste aan talent, steeds snellere digitalisering, de opkomst van HR-tech – de wereld van de HR-directeur verandert razendsnel. Zo blijkt...

clock 3,5 min

online fraude Ravelin Gerry Carr

Betaalstrategie

Online fraude en wat je eraan kunt doen

Online fraude bij webwinkels komt helaas nog altijd vaak voor. Oók in Nederland. Volgens Gerry Carr van Ravelin kan het...

clock 3 min

Persoonlijk Leiderschap

5 voordelen van offline marketing

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

clock 2,5 min

ontwijkend gedrag column Manon Bongers

Management

Over de Spelen die we spelen

MT-columnist Manon Bongers hoort managers en medewerkers vaak zeggen dat ze zich storen aan elkaars gedrag, maar daar vervolgens niet...

clock 2,5 min

Persoonlijk Leiderschap

Waarom bedrijven steeds vaker marketing via de brievenbus inzetten

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

clock 2,5 min

Management

Zoek je als ondernemer een kantoorpand? Let dan op deze zaken

De speurtocht naar een bedrijfspand laat zich voor ondernemers omschrijven als een doolhof aan opties. Koop je of huur je?...

clock 5,5 min

Data op orde Wanneer je geavanceerde, toegankelijke data analytics wil introduceren in je bedrijf, waar begin je dan? De Clercq: ‘Ten eerste moet de data op orde zijn. Verzameld, opgeschoond, kloppend, compleet, toegankelijk. Dat is het fundament. Soms, bij grotere bedrijven, is er een IT-team dat al databases en zelfs warehouses ordelijk en veilig heeft aangelegd, dat is mooi. Werk daar dus goed mee samen, is mijn advies. Maar in de software zitten ook functies die een bedrijf helpen met het ordenen van data. Dat is pijler 1: zoek uit welke data je hebt en hoe die is opgeslagen.’ Na inzet van de software (2) is pijler 3 van groot belang: ermee leren werken, en de challenges aangaan die erbij horen. ‘Het begin gaat snel’, zegt De Clercq. ‘Daarna kun je zelf veel uitzoeken via manuals, YouTube en op fora, maar in de praktijk schiet dat vaak niet voldoende op. Veel mensen blijken als je het ze zelf laat uitzoeken minimaal gebruik van de kennis te maken binnen hun team; dan haal je de investering er niet uit. Onze bevinding is dat je degenen die ermee gaan werken, dat zijn dus de specialisten zelf, niet de IT’ers, gestructureerde, uitgebreide hands-on trainingen moet geven. Dat is een tip: neem ze aan de hand.’ Maar ook na de trainingen is er een challenge. ‘Je verwacht dat een medewerker die je hebt geleerd zich met de data te verbinden en een dashboard te maken, wel uit de voeten zal kunnen met de datasets in zijn dagelijkse praktijk. Hij of zij begrijpt het eigen proces, de data daaronder dus ook, toch? Dat is een valkuil. Ondersteun hem ook daarbij, hij moet zich comfortabel voelen met z’n eigen data. Je zegt: wat je daar in die kolom op je scherm ziet, mooi gepresenteerd op het dashboard, correspondeert met díe-en-die tabel waar je tot dusver mee werkte.’ Nog een tip van Jim de Clercq, gelouterd door ervaring: je moet niet álle medewerkers willen trainen. ‘In alle teams een paar ambassadeurs, mensen die graag willen en over vaardigheden beschikken. Dat is het beste. die moet je beter maken. Zij kunnen dan anderen in hun team enthousiasmeren en zijn beschikbaar als die bij het aflezen van dashboards vragen hebben; anders komen ze allemaal met vragen bij het analytics team, zoals wij dat bijvoorbeeld hebben. Daardoor houden wij weer tijd over voor het vinden van de meer complexe oplossingen.’ Motor Maar voorop staat dus: waar zijn die data dan? Het zal verschillen per afdeling: verkoop, voorraadbeheer, finance, HR. ‘Ze zijn overal, heel simpel al: de verkoper beschikt over de orderportefeuille. Aantallen, datums, klanten, producten. Is er een relatie tussen producten die klanten kopen en andere die ze ook kopen? Welke vragen zou je als specialist beantwoord willen zien en wat heb je beschikbaar om een antwoord te vinden? De nieuwsgierigheid is een belangrijke motor.’ Bij het begin van het gebruik is het van belang dat medewerkers en beslissers meteen zien: deze software, daar hebben we iets aan. Die is de investering waard. De Clercq: ‘Zorg dus dat je eenvoudig begint. Begin klein, zodat je meteen een mooi resultaat kunt presenteren, dat is ook een tip. Neem bijvoorbeeld een rapportage erbij die al bestaat en die tijd gekost heeft. Laat zien dat het mooier en sneller kan. Niet meteen een groots project opzetten. Dat kan later nog.’ Voordeel Logitech, multinationaal leverancier van peripherals als webcams, toetsenborden, muizen, ab’s, werkt zo’n tien jaar met deze software. De Clercq: ‘Ikzelf ben behalve bij trainingsprogramma’s betrokken bij ondersteuning van de supply chain. We hebben bijvoorbeeld dashboards waarmee verouderde voorraden worden gemonitord. Heb je overzicht, dan kun je actie ondernemen, die producten promoten bijvoorbeeld. We hebben voor heel veel processen dashboards, voor geregelde rapportages maar ook voor ad-hoc-analyses. Het is moeilijk te meten welk voordeel we er precies bij hebben, maar het is absoluut aanzienlijk.’ Maandelijks hebben de gebruikers binnen het bedrijf een bijeenkomst om via presentaties op de hoogte te blijven. ‘Wij doen dat virtueel omdat we over de hele wereld zitten. Heel belangrijk, en dat is weer een tip: houd die bijeenkomsten in stand, dring erop aan dat ze komen. Maak video’s zodat afwezigen en nieuwe gebruikers achteraf alsnog toegang tot de informatie hebben.’ Zelf hoort hij bij de organisatoren van een groep van Nederlandse gebruikers van deze software, die één keer per kwartaal samenkomen. Er zijn dan presentaties en een netwerkborrel. ‘Een externe gebruikersgroep bezoeken is heel nuttig, zeker als je pas begint. Je leert waar anderen mee bezig zijn, wat hun slimme oplossingen zijn, je ziet best practices. Meestal komen er een stuk of 70. Iedereen is heel open, bereid alles te delen. We zijn geen concurrenten.’ Data-analyse is niet meer weg te denken, zegt Jim de Clercq. ‘Het is niet meer van deze tijd om op onderbuikgevoelens af te gaan. Besluiten waarmee veel gemoeid is, moeten data-driven zijn. Je kunt gewoon niet zonder die geavanceerde tools: díe brengen de inzichten bij de beslissers.’ De Clercq besluit met nog een voorbeeld. Een groothandel heeft transport nodig om producten bij resellers te krijgen. ‘De keuze is: verzorg je dat zelf of neem je het aanbod van de klant aan om het vervoer tegen een kleine vergoeding te regelen? Dat laatste lijkt goedkoper, maar het is niet altijd meteen duidelijk wat je zelf aan transport kwijt bent. Een data-analyse kan aangeven hoe het ligt. Bij Logitech bleek dat we er verlies op zouden lijden als we het aanbod aannamen. Ik bedoel maar.’

Data-analyse

Hoe slimme software data steeds inzichtelijker maakt – en wat jij ermee kunt doen

Geavanceerde data-analyse met tools die hanteerbaar zijn voor medewerkers die geen IT-specialist zijn: het levert bedrijven business-, organisatorische en andere...

clock 4 min

Persoonlijk Leiderschap

Een goed klantprofiel maken: dit zijn de belangrijkste buyer persona’s

Elke marketingstrategie begint met het opstellen van enkele buyer personas, om te visualiseren wie jouw klanten zijn, hoe zij zich...

clock 2 min

Foodsy treinzeigers betaalstrategie

Betaalstrategie

Hoe Foodsy afrekent met een grote frustratie van treinreizigers

Je klant ontzorgen is vaak een kwestie van keuzevrijheid en tijdswinst bieden. Dat is dan ook precies wat Foodsy doet,...

clock 3 min

Marketing

Direct mail en privacywetgeving: wat mag wel en wat niet?

Een direct mail stuur je uiteraard het liefst naar een zo groot mogelijk adressenbestand. Maar het gebruik van persoonsgegevens is...

clock 2,5 min

Management

Uber: ‘Onze vliegende taxi’s zullen het luchtruim niet ontwrichten’

Het lijkt toekomstmuziek, maar als het aan Uber ligt zal het bedrijf al in 2023 vliegende taxi’s opereren. Elektrisch, stil...

clock 2 min

column Manon Bongers MT introvert en extravert ambivert

Carrière

De goede salesmedewerker is extravert én introvert

Hoe kom je erachter of je sollicitant de juiste kenmerken en vaardigheden heeft? Door goede vragen te stellen vind je...

clock 2,5 min

De competentie om talentvolle mensen te ontwikkelen, zal een cruciale eigenschap zijn van de leiders van morgen.

Persoonlijk Leiderschap

Is coaching de taak van een leider?

De competentie om talentvolle mensen te ontwikkelen, zal een cruciale eigenschap zijn van de leiders van morgen.

clock 3,5 min

Bijdrage

Is deze elektrische auto de aanstormende Tesla-killer?

Met een 49-inch scherm als dashboard, 500 kilometer actieradius en een prijskaartje vanaf 45.000 dollar lijkt de Byton M-Byte op...

clock 2 min

Persoonlijk Leiderschap

5 tips voor het versturen van relatiegeschenken in januari

Na al het aandachtsgeweld van de feestdagen is januari dé maand om de aandacht van jouw klanten te pakken. Je...

clock 3 min

Persoonlijk Leiderschap

6 direct mail-blunders (en tips voor hoe het beter kan)

Direct mail-campagnes hebben als doel potentiële klanten te inspireren en een respons uit de lokken. Dat kan heel effectief zijn,...

clock 2,5 min

bijtaken wagenparkbeheerder

Management

7 praktische tips voor de manager die het wagenpark er ‘even’ bij doet

Veel bedrijven hebben geen fulltime wagenparkbeheerder. Er is een manager die deze taak erbij doet. Ben jij ook zo iemand?...

clock 4 min

PB Gom en Axxicom Airport Caddy gaan Amsterdam gastvrijer maken

HR & Recruitment

Dankzij deze organisaties wordt Amsterdam de meest gastvrije regio van Europa

Amsterdam de meest gastvrije regio van Europa? Als het aan House of Hospitality ligt is dat straks wel het geval....

clock 2,5 min

digitale betaalstrategie geen excuses op tijd betalen

Betaalstrategie

Geen excuses meer: zo betalen je klanten op tijd

Een digitale betaalstrategie helpt betaaldrempels weg te nemen en je klanten zo snel mogelijk te laten betalen. In zowel de...

clock 4 min

Management

De 5 meest voorkomende fouten in een privacyverklaring

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangegeven binnenkort strenger te controleren op het naleven van de AVG. Reden genoeg dus om je...

clock 1 min

Persoonlijk Leiderschap

5 tips om de grens over te gaan

Ondernemen over de grens betekent ook: communiceren met doelgroepen die een andere taal en cultuur hebben. Waar moet je op...

clock 3,5 min

Management

‘Na het faillissement raakte ik bijna alles kwijt’

Een bord in de tuin en drie jaar in de schuldsanering. Toen het bedrijf van Wilma Geuzebroek in 2013 failliet...

clock 3,5 min

Persoonlijk Leiderschap

5 slimme manieren om die lastige millennials (en de generatie na hen) te bereiken

De millennials zijn een generatie die je op een heel andere manier moet aanspreken via direct mail dan de vorige...

clock 3 min

teamperformance team niet meewerkt

Performance verbeteren

Wat je moet doen als je team niet meewerkt

Performance verbeteren in je eentje is gedoemd te mislukken. Door performance verbeteren als team aan te pakken, motiveer je elkaar...

clock 3,5 min

i.s.m. The Executive Network

The Executive Network

Naar een beter leiderschap in Nederland

The Executive Network (TEN), bureau voor executive search en interim-management, voert dit jaar de MT1000-lijst aan. Het richt zich op...

clock 3 min

cashflow klantrelatie verdiepen

Betaalstrategie

Verbeter de cashflow door de relatie met je klant te verdiepen

Een langdurige relatie met je klant blijkt dé remedie tegen late betalingen en dé manier om je cashflow te verbeteren....

clock 3,5 min

Meer en meer bedrijven doen hun voordeel met de mogelijkheden van geavanceerde data-analyse. Zo helpt supertoegankelijke software Peter Appel Transport (1200 medewerkers) met onder meer het stroomlijnen van organisatie en planning. De beloning: forse businessvoordelen. [tekst] Business- en data-analist Gert-Jan Neeft geeft het toe: het werkt verslavend. Fraaie dashboards die hij zelf in kan stellen om antwoorden te krijgen op gerichte vragen. Vragen die hem inzicht verschaffen in processen en samenhangen. Desgewenst deelt hij de dashboards met collega’s binnen Peter Appel Transport en met klanten, om er samen beter van te worden. Naar een IT-medewerker stappen om een rapportage te laten maken, die dan weer een paar keer terugkomt met vragen en misverstanden? Verleden tijd – al is een IT-afdeling natuurlijk nog altijd een belangrijke ondersteuning bij het verzamelen en veiligstellen van data. Inlezen Datasets zijn eenvoudig in te lezen vanuit Excel-files of databases, eigenlijk waar dan ook vandaan. Neeft ziet steeds meer mogelijkheden, dankzij beschikbare informatie en door de updates van de leverancier die altijd doorgaan. Zo wordt de voorspellende waarde almaar groter. Sinds 2011 is Neeft bezig de mogelijkheden te verkennen. ‘Binnen twee avonden had ik destijds de eerste resultaten al op het scherm.’ Klanten Peter Appel Transport is specialist in temperatuur-gecontroleerd transport – vooral van levensmiddelen maar ook non-food producten – door heel Nederland vanuit veertig standplaatsen. Klanten bevinden zich in de sectoren foodretail en foodservice. Soorten data Met wat voor data werkt Gert-Jan Neeft – die een logistieke opleiding heeft gevolgd – dan eigenlijk? ‘We hebben bijvoorbeeld data van opdrachten zelf en ook van de uitvoering: waren we op tijd op de bestemming of hoeveel te vroeg dan wel vertraagd? Data komt ook van de voertuigen, denk aan brandstofverbruik. Dan zijn er de mensen die uren maken. Er zijn financiële gegevens, er is onderhoud. Je kunt dit alles overzien, dan kijk je dus terug.’ Het mooie is dat Neeft met behulp van de gegevens van het verleden nu kan voorspellen wat bijvoorbeeld het aantal benodigde arbeidsuren in de komende periode gaat worden. ‘Ik kan dan efficiënt organiseren en een goed tactisch plan vormgeven: voldoende mensen, voertuigen en volume, niet te veel en niet te weinig. Predict and prepare zeggen ze wel, je bereidt operaties voor. Dan kom je op het terrein van de business.’ Vroeger Hij werkte altijd al met data, maar aanvankelijk had Gert-Jan Neeft alleen Excel ter beschikking. ‘Ook een mooi programma natuurlijk. Het voorspellende deel kon daarmee niet, we hadden wel inzicht in het verleden waar we ons voordeel mee konden doen. Maar door de steeds grotere hoeveelheden data liepen we tegen grenzen aan. Bovendien kon je maar met één persoon tegelijk in een bestand. Tegenwoordig kun je met hele volksstammen tegelijk naar de analyse kijken.’ Externe invoer Niet alleen data van intern zet hij in, ook van buitenaf komen ze. Neeft: ‘Klanten geven orders en planningen door waarmee wij moeten werken. Grote retailers doen dat bijvoorbeeld. Hoeveel ritten, welk moment van de dag of week, welke bestemmingen, welke volgorde – dat analyseren wij zodat we er op zo efficiënt mogelijke manier mee verder kunnen. Ook de klant helpen we om inzicht te krijgen in zijn planproces. Dan kan hij het in de toekomst weer een stukje beter doen. In het voordeel van alle betrokkenen.’ Businessvoordelen Er is heel veel mogelijk met de tools van de platform analytics-aanbieders. Complexe, diepgaande berekeningen, interactiviteit, toegankelijkheid. Neeft: ‘Afgelopen jaren hebben we absoluut veel businessvoordelen gehaald uit data-analyse. Deels zijn die te meten, aan de andere kant kun je nu eenmaal niet overal een waarde aan hangen. Er zijn dingen veranderd en de gunstige gevolgen daarvan zie je niet alleen in euro’s, maar bijvoorbeeld in kortere wachttijden, minder leeggereden kilometers…’ De aanpak geeft Peter Appel Transport onderscheidend vermogen ten opzichte van andere vervoerders en logistiek dienstverleners, zegt hij. ‘We lopen echt op de troepen vooruit.’ Data-driven En de toekomst? Je bent nooit klaar, zegt Neeft. ‘We zijn als organisatie bezig steeds meer data-driven te worden. We zijn het dus al, maar het kan naar een hoger niveau. Meer beslissingen nemen, in meer afdelingen, op basis van inzichten die je krijgt dankzij metingen. Neem de schade-analyse. Waar, op wat voor tijdstippen, bij welke omstandigheden is er schade gereden? Daar kun je veel uithalen. Dan geef je medewerkers bijvoorbeeld gericht training om bepaalde handelingen anders uit te voeren. Of je past een planning aan om de kans op schade te verkleinen.’ Peter Appel Transport is koploper, maar, zegt Neeft, ‘we zijn er nog lang niet. Er is nu alweer meer functionaliteit dan een jaar geleden, zoals spatial analytics, analyses op kaartmateriaal. Dat kan rechtstreeks ingelezen worden. De leverancier bouwt zijn product steeds uit, mede met behulp van de ideeën die van gebruikers komen. Dat doen ze goed.’

Data-analyse

Zó haalt Peter Appel Transport enorme businessvoordelen uit slimme data-analyse

Meer en meer bedrijven doen hun voordeel met de mogelijkheden van geavanceerde data-analyse. Zo helpt supertoegankelijke software Peter Appel Transport...

clock 3 min

Management

Klant failliet? Zo zie je (misschien) toch nog iets van je geld terug

Bij een klant die failliet gaat, is weinig meer te halen. Althans, dat zou je denken. Maar leg je openstaande...

clock 3 min

&samhoud

‘We zijn consultants én ondernemers’

Wie aan een strategisch adviesbureau denkt, denkt niet snel aan vegetarische hamburgers, games, media, een gezondheidscheck en een tweesterrenrestaurant. Toch...

clock 3 min

ABAB

‘We dagen elkaar continu uit’

Klimaatplafondsleverancier Inteco nam zijn productieprocessen met succes onder de loep. De leanmethodiek, tevens stevig omarmd door ABAB Accountants en Adviseurs,...

clock 3 min

ABN AMRO

Continuïteit onderneming is prioriteit

Voor het tweede jaar op rij is de verzekeringstak van ABN AMRO de beste in de categorie verzekeren van de...

clock 3 min

Aegon Asset Management

Innovatief omgaan met rendementsuitdagingen

Na de financiële crisis kwamen traditionele beleggingscategorieën flink onder druk te staan. Een serieuze uitdaging voor institutionele beleggers. Aegon Asset...

clock 3 min

BDO Accountants & Adviseurs

Nieuwe kansen door nieuwe perspectieven

Wie succesvol wil ondernemen, moet zelf ook vernieuwen en met open vizier kijken naar de mogelijkheden die voor ons liggen....

clock 3 min

i.s.m. RSM

RSM

Goed luisteren voor het beste resultaat

Bij RSM geloven ze heilig in goed luisteren. Dat leidt tot een hechte band met de klant en kwaliteit in...

clock 3 min

Simon-Kucher & Partners

‘Er is geen verdienmodel dat wij niet kennen’

Het internationale strategische adviesbureau Simon-Kucher & Partners is wereldwijd marktleider op pricing, marketing- en salesvraagstukken. Dankzij focus en hoge mate...

clock 3 min

AKD

Trefzeker inspelen op marktontwikkelingen

Bovenaan op de agenda van de advocaten, notarissen, belastingadviseurs en staf van AKD staat de vraag hoe de dienstverlening optimaal...

clock 1,5 min

Berenschot

Naast kennis delen ook innoveren

Bestuursvoorzitter Hans van der Molen is druk bezig om Berenschot op basis van de pijlers kennis, context en veranderkracht sterker...

clock 1,5 min

i.s.m. Dirkzwager legal & tax

Business Stories

‘Succes maak je met zijn allen samen’

Dirkzwager legal & tax maakt een sterke ontwikkeling door en is de laatste jaren hard gegroeid. “Dat succes danken we...

clock 1,5 min

JAN©

Ondernemen is mensenwerk

JAN© is meer dan accountancy en belastingen. JAN© zorgt ervoor dat ondernemers hun zaken op orde hebben, maar gaat ook...

clock 2 min

i.s.m. Novisource

Novisource

Bron van excellente mensen

NOVISOURCE helpt organisaties om te gaan met de continu veranderende wereld. Het bedrijf levert de veranderkracht die nodig is om...

clock 1,5 min