Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Best Workplaces 2019: zo word je als bedrijf bijzonder

In samenwerking met Great Place To Work - Bedrijven die goed scoren in de onderzoeken van Great Place to Work hebben allemaal tevreden medewerkers. Maar iedereen heeft zijn eigen methode om dat te bereiken. Vier Best Workplaces van 2019 laten zien wat hen bijzonder maakt.

Best Workplaces Photo by rawpixel.com from Pexels
Je leest nu: Best Workplaces 2019: zo word je als bedrijf bijzonder

ORMIT: Medewerkers denken kritisch mee

Voor de dertiende keer is ORMIT erkend als een Best Workplace. Hoe doet de specialist in traineeships uit De Bilt dat? Volgens algemeen directeur Hetty van Ee is ORMIT daar heel bewust mee bezig. “Sinds 2001 vragen we als management-team jaarlijks aan medewerkers, klanten en de maatschappij wat we goed doen en wat beter kan. We ontwikkelen jonge mensen om vanuit persoonlijk leiderschap door te groeien tot bijvoorbeeld leiderschapsfuncties. We geven zelf natuurlijk het goede voorbeeld, dus practice what you preach.”

“Daarom zijn we voortdurend in gesprek met onze trainees. We vragen hen mee te denken over het leiderschap van de toekomst bij ons en bij klanten. De trainees komen net van de universiteit, zijn kritisch en heel ambitieus. Hun inbreng is ontzettend waardevol. Wij zeggen als ORMIT: we willen continu blijven luisteren, verbeteren, ontwikkelen en vernieuwen. We vinden het belangrijk dat onze trainees hetzelfde doen en dat blijven doen in de rest van hun leven om daarmee anderen vanuit hun werk te inspireren en te verbinden.”

Adecco: Iedereen staat open voor gesprek

Adecco is ’s werelds grootste HR-dienstverlener en staat net als ORMIT voor de dertiende keer op de lijst van Best Workplaces. “Wij zijn een heel persoonlijke organisatie. Mensen zijn er belangrijk en dat heeft natuurlijk ook te maken met onze dienstverlening”, zegt Miranda van Heijst, manager Talentscouting en Development. “De medewerkers staan centraal bij Adecco, dus we willen begrijpen wat hun behoeftes zijn. Omdat we geloven dat je als individu in een team succesvol kunt zijn.”

Verbinding is dan ook een sleutelwoord bij Adecco. Tussen mensen onderling, maar ook de top van het bedrijf staat open voor gesprek. “Samen werken we aan hetzelfde doel en iedereen levert daaraan zijn eigen bijdrage. Als je opstaat met een vraag of probleem binnen Adecco is er altijd iemand om je te helpen. De directie gaat graag in dialoog met de medewerkers, dus de drempels zijn laag. Je kunt gewoon de CEO aanspreken op het hoofdkantoor en dan krijg je direct eerlijk antwoord op je vraag. Als medewerker voel je je gezien en je mening doet er toe.”

Werkmandejong: Maak plezier en presteer beter

De hoogste nieuwe binnenkomer op de lijst van 2019 is HR-specialist Werkmandejong. Dit bureau, met kantoren in Ede en Amersfoort, is opgericht in 2005 en biedt op regionaal niveau werving & selectie, interim, detachering, uitzenden en persoonlijke ontwikkelingstrainingen. Een belangrijk kenmerk van Werkmandejong is de plezier- en prestatiecultuur, zegt marketing & communicatiemanager Joost Dimmedal. “De lat ligt hoog, we nemen geen genoegen met een veilige zeven. Maar we vieren ook graag onze successen. Plezier is niet voor niets een van onze kernwaarden. Wat ons betreft hebben resultaten zonder plezier weinig waarde. Lachen met en om elkaar doen we dus graag. Zelf zeggen we vaak dat we ons vak erg serieus nemen, maar onszelf nemen we soms wat minder serieus.”

Dat wordt zichtbaar bij bijeenkomsten buiten werktijden, het gros van de medewerkers van Werkmandejong is daar altijd bij aanwezig. “Gewoon omdat ze daar graag bij willen zijn vanwege de goede sfeer. Werk beslaat een groot deel van je leven, daarom vinden wij het belangrijk dat je daar plezier in hebt. We zijn een authentieke club mensen met een gedeelde visie. Deze visie geeft energie en richting aan wat we doen, waar we in uitblinken en waar we dagelijks ons bed voor uit komen.”

Dopper: Persoonlijke bijdrage aan succes zichtbaar maken

De reden waarom Dopper is opgericht is bewustwording creëren over de grote hoeveelheid plastic afval die de wereld produceert. Het bedrijf achter de bekende, duurzame waterflesjes doet sinds twee jaar mee met Great Place to Work en realiseerde dit jaar, van alle Best Workplaces, de grootste stijging in resultaat van het medewerkersonderzoek. Dat is een gevolg van een nadrukkelijkere focus op de strategie die Dopper heeft, zegt Isabel Machielse, HR-medewerker. “Bij Dopper werken we met zogenaamde one-page-plans. Iedere medewerker schrijft in die persoonlijke plannen op wat het doel is voor de komende periode. Die doelen zijn onderdeel van de algemene strategische doelen van Dopper.”

Juist daar hadden de medewerkers behoefte aan, zegt Machielse. “Samen geeft dat het gevoel: ‘hier doe ik het voor’. Dat motiveert, je weet wat je bijdrage is aan de algemene doelstellingen en dat zorgt ervoor dat je daar helemaal voor gaat. Voor ons is het belangrijk dat we het gebruik van single-use plastic gaan verminderen en de bewustwording over plasticgebruik bevorderen. Nu deze strategie voor iedereen duidelijk is, willen we met deze boodschap ook internationaal impact maken.”