Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dankzij deze organisaties wordt Amsterdam de meest gastvrije regio van Europa

Amsterdam de meest gastvrije regio van Europa? Als het aan House of Hospitality ligt is dat straks wel het geval. Bovendien vergroten de deelnemende bedrijven hiermee de vijver vol talent.

PB Gom en Axxicom Airport Caddy gaan Amsterdam gastvrijer maken
Je leest nu: Dankzij deze organisaties wordt Amsterdam de meest gastvrije regio van Europa

21 miljoen toeristen bezochten Amsterdam in 2017. Dat aantal zal de komende jaren nog verder groeien. De voorspellingen lopen uiteen van 23 miljoen bezoekers in 2025 tot 32 miljoen in 2030. Waar iedereen het wel over eens is: het worden er steeds meer. Hoe zorgen we dat deze mensen allemaal zo gastvrij mogelijk worden ontvangen?

Een vraag waar meerdere organisaties zich mee bezighouden. Ze hebben hun krachten gebundeld in het publiek-private samenwerkingsverband House of Hospitality. Het initiatief wil de verwachtingen en ervaringen van klanten, gasten, reizigers en bezoekers van de regio Amsterdam verder verhogen.

Uiteraard is niet iedereen even blij met het toenemend aantal toeristen. Zo zou het de leefbaarheid verminderen voor de ‘gewone’ Amsterdammer. Daar staat tegenover dat het de stad ook wat oplevert. Zo berekende SEO Economisch Bureau, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, dat het toerisme in Amsterdam 2,7 miljard euro bijdraagt aan de welvaart in de stad.

Meer voordelen

Nog opvallender volgens SEO: door de jaren heen zijn de inkomsten en werkgelegenheid toegenomen, maar de negatieve effecten niet. Kortom, meer toeristen betekent niet per se meer overlast, maar wel meer welvaart. De verwachtingen en ervaringen van bezoekers bepalen in toenemende mate het succes van een organisatie, stad en regio. Persoonlijk contact met de medewerker, de ervaren gastvrijheid en service is hierbij doorslaggevend.

Bedrijven hebben daarom behoefte aan goed opgeleide vakmensen met specifieke kwaliteiten. Om dat te bewerkstelligen werken de diverse bedrijven en opleiders in de metropoolregio Amsterdam samen aan een next level in hospitality. Want: ‘Overal waar gasten komen, is hospitality de sleutel tot succes.’ Met deze instelling hoopt het samenwerkingsverband dat Amsterdam zich straks de meest gastvrije regio van Europa mag noemen.

Opleiden

In de praktijk betekent dit dat binnen vier jaar duizend studenten worden opgeleid, net op tijd klaar voor het groeiende aantal toeristen. Dat opleiden gebeurt vooral op de werkvloer. Zo wordt er momenteel gewerkt aan een hybride leeromgeving om studenten on-the-job op te leiden.

Om deze hybride leeromgeving te realiseren ontwikkelen Gom en Axxicom Airport Caddy samen met het ROC van Amsterdam een onderwijsprogramma. Daarnaast zijn de twee facilitair dienstverleners verantwoordelijk voor de coaching, projectdagen, stages en de beoordeling voor de studenten. Praktijkopleiders en -begeleiders voeren het vervolgens binnen de bedrijven uit. Zij krijgen hiervoor een training.

‘De toekomst van het opleiden van jongeren ligt in co-creatie tussen onderwijs en het bedrijfsleven’, stelt algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom. ‘Op deze manier zorgen we ervoor dat onderwijs en arbeidsmarkt écht op elkaar aansluiten én zorgen we voor een goed toekomstperspectief voor de volgende generatie.’

Nieuw talent ontdekken

Het initiatief van House of Hospitality komt van de ROC’s van Amsterdam en Flevoland, maar inmiddels zijn er 28 organisaties bij aangesloten. Al deze bedrijven en onderwijsinstanties zetten zich in om vanuit gedeeld eigenaarschap en verantwoordelijkheid de instroom in de sector hospitality van (jong) talent te vergroten en medewerkers te behouden.

Dat doen ze niet alleen vanuit de missie Amsterdam nog gastvrijer te maken, het levert de bedrijven ook iets op: nieuw goed opgeleid talent. Ze kunnen namelijk aan de voorkant de toppers selecteren. Bovendien vergroten de deelnemende bedrijven hiermee de vijver vol talent waaruit ze kunnen vissen, doordat deze vorm van onderwijs voor meerdere doelgroepen aantrekkelijk is. In deze tijd van arbeidskrapte zeker geen overbodige luxe.

Succesfactor

Een dergelijke samenwerking zou voor meer regio’s een oplossing kunnen zijn. Volgens Van der Meulen is een belangrijke succesfactor dat je het cross-sectoraal aanpakt. ‘Kijk dus niet alleen naar catering, schoonmaak of beveiliging, maar maak echt met elkaar een plan van aanpak. Samen met de driehoek onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Daarnaast is gedeeld eigenaarschap en duidelijke verantwoordelijkheden een belangrijke vereiste voor succes.’

Lex Visser, business unit directeur Axxicom Airport Caddy is in ieder geval ook enthousiast over de samenwerking: ‘Met dit initiatief zorgen wij, samen met studenten en partners, voor nóg fijnere en betrouwbare reizen naar en in Amsterdam.’