Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De verkoopcijfers verdubbelen? Zo doe je dat

In samenwerking met House of Performance - Je wilt meer omzet draaien, liefst op een duurzame manier. Daarvoor is vaak gedragsverandering noodzakelijk. Hoe realiseer je dat zo succesvol mogelijk?

‘Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om wát je verkoopt, maar steeds meer om hóe je verkoopt’, zegt Arjon van Lieshout, partner en consultant bij House of Performance. ‘Sinds de financiële crisis is niet meer alleen de hoogte van de omzet van belang, maar ook en vooral of product duurzaam is en je handelswijze integer is.’ Om dat te bereiken moeten we ons gedrag veranderen. Gamification blijkt steeds weer een effectief middel om ingesleten gewoontes te veranderen en daardoor een hogere en betere omzet te bereiken. Hoe werkt het? Gewenst gedrag Arjon: ‘Het inzetten van een spel op de werkvloer is een leuk en daardoor effectief middel gebleken om gedrag te veranderen. In een spel kun je de werkelijkheid van iedere dag nabootsen en gewenst gedrag belonen met punten.’ Andere voordelen van spelen op de werkvloer zijn dat de teamspirit verhoogd wordt, mensen (weer) enthousiast worden en dat de acceptatie van vernieuwingen gemakkelijker en sneller verloopt. Belonen Een geslaagd voorbeeld van een bedrijf dat met succes een game inzette om zijn doelen te bereiken is Bruna. House of Performance ontwikkelde die voor hen. Arjon: ‘Zij kwamen bij ons omdat ze graag wilden dat hun medewerkers klantvriendelijker werden. Daarop zijn we gaan brainstormen. Bij de ontwikkeling van een spel kijk je naar wat de mensen doen, wat ze niet doen en vooral waaróm ze dat niet doen. Bij Bruna was duidelijk dat de mensen achter hun balie vandaan moesten komen. Dus zijn we een spel gaan bouwen waarin onder andere dat gedrag beloond zou worden.’ Klantbinding Ieder filiaal vormde een team, dat de strijd aanging met andere filialen. Om punten te verdienen werden ze bijvoorbeeld uitgedaagd een klant te vragen een recensie te schrijven over een nieuw boek dat paste bij zijn of haar leesbehoefte. De medewerker moest zich dus verdiepen in wat de klant graag las en vervolgens contact gaan leggen. Als de klant inderdaad een recensie schreef, kreeg hij een klein cadeautje en kwam zijn recensie met een boekwikkel in de winkel te liggen. De medewerker kwam achter de balie vandaan en kreeg hiervoor punten in de game en werd beloond met een mooie ervaring. De klantrelatie werd verstevigd en de klant is ook nog eens trots op het feit dat zijn recensie in de winkel lag. Iederee wint, dus! Meer kennis leidt tot hogere omzet Veel opdrachten gingen om het vergroten van kennis. Hoe meer kennis de medewerkers hebben, hoe gemakkelijker het werd om contact met klanten te zoeken. Dit werkt  niet alleen in retail maar bij ook accountmanagers bij banken of verzekeraars. Hierbij gaat het dan om leren breder te kijken en kennis van collega’s in te schakelen. Dat bereik je door in de game teams samen te stellen die bestaan uit specialisten en medewerkers van alle afdelingen. Geef ieder team de opdracht om samen te kijken naar wat de klant nodig heeft. Dan gaan adviseurs en specialisten hun kennis over sparen, beleggen, hypotheken en andere producten bundelen en krijg je een advies op maat. Klant blij, bank blij. Behalve tot hoge scores in de het spel, leidt deze nieuwe aanpak ook tot hogere omzet. In de retailorganisatie steeg de omzet van de deelnemende filialen met 8 tot 11 procent, vergeleken met filialen die niet aan het spel meededen. Klantvriendelijkheid Gamification is ook een goede manier om vaak abstracte kernwaarden concreet en inzichtelijk te maken. Door bepaalde vormen van gedrag te belonen en door collega’s elkaar daarop te laten beoordelen, raken de deelnemers snel vertrouwd met het nieuwe, gewenste gedrag. ‘Je kunt de mensen van Bruna een cursus geven om klantvriendelijker te worden, of je kunt ze door middel van een spel laten ervaren wat het ze oplevert’, zegt Arjon. Welke vorm zijn voorkeur heeft hoeft hij niet uit te leggen. Dilemma’s   Medewerkers worden meer en meer geconfronteerd met ethische dilemma’s: ga ik voor omzet op de korte termijn, of klantwaarde op de langer termijn? Wat doe je als bank of verzekeraar als je een klant een dure polis kunt verkopen die hij eigenlijk helemaal niet nodig heeft? In bedrijven die alleen maar bonussen zetten op de hoogte van de omzet, stellen verkopers zich die gewetensvraag waarschijnlijk niet eens. Maar hoe beloon je integer gedrag? Dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt, stelt Van Lieshout. In een game kun je medewerkers keuzes laten voorleggen aan hun peers die de keuze waarderen aan de hand van bijvoorbeeld de waarden van het bedrijf. Zo komt het juiste gedrag in de game naar boven drijven en voelen medewerkers zich gesterkt om ernaar te gaan handelen. ‘Integriteit kan namelijk een flink hogere omzet tot gevolg hebben. Zodra je de klant centraal gaat stellen, in plaats van je omzet, leer je anders kijken. Gewoon leuk Met het spelen van een game maak je leren en presteren leuk. Je kunt het spel competitief maken als je met verkopers te maken hebt, maar het kan ook de teamgeest benadrukken, door opdrachten die er op gericht zijn om samen op te trekken. Zo wordt het niet alleen leerzaam, maar ook gewoon leuk. En het leidt ook nog tot een hogere omzet. Wat wil je nog meer! Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Continu Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer.
Foto: Getty Images

Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om wát je verkoopt, maar steeds meer om hóe je verkoopt. Dat betekent dat alleen de hoogte van de omzet niet meer afdoende is. Het draait er vooral om of je product duurzaam is en je handelswijze integer.

Een gedragsverandering is daarvoor noodzakelijk. Gamification blijkt steeds weer een effectief middel om ingesleten gewoontes te veranderen en daardoor een hogere en betere omzet te bereiken.

In een spel kun je de werkelijkheid van iedere dag nabootsen en gewenst gedrag belonen met punten. Andere voordelen van spelen op de werkvloer zijn dat de teamspirit verhoogd wordt, mensen (weer) enthousiast worden en dat de acceptatie van vernieuwingen gemakkelijker en sneller verloopt.

Belonen

Een voorbeeld van een bedrijf dat een game inzette om gedragsverandering te bewerkstelligen is Bruna. Ze wilden graag dat medewerkers klantvriendelijker werden en schakelden daarvoor de hulp van House of Performance in.

Bij de ontwikkeling van een spel kijk je naar wat de mensen doen, wat ze niet doen en vooral waaróm ze dat niet doen, legt Arjon van Lieshout, partner en consultant bij House of Performance uit. ‘Bij Bruna was duidelijk dat de mensen achter hun balie vandaan moesten komen. Dus zijn we een spel gaan bouwen waarin onder andere dat gedrag beloond zou worden.’

Klantbinding

Ieder filiaal vormde een team dat de strijd aanging met andere filialen. Om punten te verdienen werden ze bijvoorbeeld uitgedaagd een klant te vragen een recensie te schrijven over een nieuw boek dat paste bij zijn of haar leesbehoefte. De medewerker moest zich dus verdiepen in wat de klant graag las en vervolgens contact leggen.

Als de klant inderdaad een recensie schreef, kreeg hij een klein cadeautje en kwam zijn recensie met een boekwikkel in de winkel te liggen. Een goede manier om de klantrelatie te verstevigen. Voor de medewerker zelf leverde het naast een mooie ervaring ook punten op in de game. En het doel van de game, klantvriendelijker worden en vaker achter de balie vandaan komen, was dus bereikt.

Meer kennis leidt tot hogere omzet

Veel opdrachten gingen om het vergroten van kennis. Hoe meer kennis de medewerkers hebben, hoe gemakkelijker het is om contact met klanten te zoeken. Dit werkt niet alleen in retail maar ook bij accountmanagers bij banken of verzekeraars. Hierbij gaat het dan om leren breder te kijken en waar nodig de kennis van collega’s in te schakelen.

Dat bereik je door in de game teams samen te stellen die bestaan uit specialisten en medewerkers van alle afdelingen. Geef ieder team de opdracht om samen te kijken naar wat de klant nodig heeft. Dan gaan adviseurs en specialisten hun kennis over sparen, beleggen, hypotheken en andere producten bundelen en krijg je een advies op maat. Klant blij, bank blij.

Behalve tot hoge scores in de het spel, leidt deze nieuwe aanpak ook tot een hogere omzet. Bij Bruna bijvoorbeeld steeg de omzet van de deelnemende filialen met 8 tot 11 procent, vergeleken met filialen die niet aan het spel meededen.

Klantvriendelijkheid

Gamification is ook een goede manier om vaak abstracte kernwaarden concreet en inzichtelijk te maken. Door bepaalde vormen van gedrag te belonen en door collega’s elkaar daarop te laten beoordelen, raken de deelnemers snel vertrouwd met het nieuwe, gewenste gedrag.

‘Je kunt de mensen van Bruna een cursus geven om klantvriendelijker te worden, of je kunt ze door middel van een spel laten ervaren wat het ze oplevert’, zegt Van Lieshout. Welke vorm zijn voorkeur heeft hoeft hij niet uit te leggen.

Dilemma’s

Gamification helpt ook bij het leren omgaan met ethische dilemma’s, iets waar steeds meer medewerkers mee worden geconfronteerd. Ga ik voor omzet op de korte termijn of klantwaarde op de langere termijn? Wat doe je als bank of verzekeraar als je een klant een dure polis kunt verkopen die hij eigenlijk helemaal niet nodig heeft? In bedrijven die alleen maar bonussen zetten op de hoogte van de omzet, stellen verkopers zich die gewetensvraag waarschijnlijk niet eens. Maar hoe beloon je integer gedrag?

Dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt, stelt Van Lieshout. In een game kun je medewerkers keuzes laten voorleggen aan hun peers die de keuze waarderen aan de hand van bijvoorbeeld de waarden van het bedrijf. Zo komt het juiste gedrag in de game naar boven drijven en voelen medewerkers zich gesterkt om ernaar te gaan handelen. ‘Integriteit kan namelijk een flink hogere omzet tot gevolg hebben. Zodra je de klant centraal gaat stellen, in plaats van je omzet, leer je anders kijken.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Performance Verbeteren’ op MT.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het verbeteren van prestaties op de werkvloer met inzet van gamification.

Lees ook:

Lean vs Agile

Lean een overgewaaide hype en Agile the next thing? Echt niet! Lean en Agile zijn twee state-of-the-art managementfilosofieën die je helpen om in een veranderende omgeving je doelen te behalen. In deze whitepaper zetten we Lean en Agile naast elkaar.

Download gratis

De 6 ingrediënten van een effectieve game

Gamification is een schaalbare veranderaanpak, waarmee je blijvende gedragsverandering realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert. Maar wat maakt een game nu effectief? Hoe zorg je dat het écht bijdraagt aan de gestelde doelen?

Download gratis
/