Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 slimme manieren om die lastige millennials (en de generatie na hen) te bereiken

De millennials zijn een generatie die je op een heel andere manier moet aanspreken via direct mail dan de vorige generaties. Daarom deze 5 tips voor een succesvolle direct mailcampagne voor millennials.

Millennials verschillen in veel opzichten van de voorgaande generaties. Ze lijken ongevoelig voor klassieke marketing- of reclamecampagnes. Lineair tv kijken doen ze nauwelijks meer, maar zitten daarentegen op allerlei verschillende (sociale) media waar ze zich weinig laten wijsmaken. Een groot verschil met de babyboomers of Generatie X. Toch wil dit niet zeggen dat je ze niet kunt bereiken. Wanneer je dit doet op de juiste manier via direct mail dan kun je deze ambitieuze en nuchtere mensen zeker voor je winnen. 5 tips om met millennials in contact te komen via hun brievenbus.

1.Kies voor cross-channeling

Soms moet de boodschap vaker langskomen voordat hij blijft hangen. Denk maar aan de commercials op tv en radio. Daar hoor je dezelfde commercial soms wel drie keer per uur. Dat kan als irritant worden ervaren, maar het werkt wel. Juist de herhaling maakt dat de boodschap blijft hangen, vooral bij millenials.

De kracht van herhaling betekent niet dat je precies dezelfde mailing nog een keer moet versturen. Het betekent niet eens dat je nog een keer een mailing moet sturen. Kies voor een zogeheten multichannel en een cross-channel aanpak, dus met één boodschap op diverse kanalen. Zo kun je bijvoorbeeld een mailing versturen, een week later een persoonlijke e-mail en ondertussen een Facebook-campagne laten lopen. Zo bereik je deze groep eerder en wordt bovendien je boodschap versterkt.

De ontvanger heeft het vaak bewust niet door, maar hij wordt constant beïnvloed door jouw merk. Ook dit is de kracht van herhaling. De verschillende kanalen versterken elkaar.

2.Visueel belangrijker dan tekst

Millennials zijn de generatie die consumeren via beelden. Denk maar eens aan Facebook, Instagram en Pinterest. Gebruik voor jouw mailing beeld, opvallende kleuren en weinig tekst. Een visueel aantrekkelijke mailing doet veel. Niet alleen valt hij direct op, een afbeelding spreekt gewoon meer tot de verbeelding. De ontvanger kan zich direct iets voorstellen bij het onderwerp en met de juiste afbeelding komt de boodschap ook nog eens sterker over. 

Daarnaast zijn ze gevoelig voor creativiteit, positiviteit, lef en humor. Het liefst verpakt in aansprekende verhalen. Is het beeld dat je met je merk creëert cool, sprankelend, geestig en relevant, dan identificeren zij zich er graag mee. Behalve met een authentiek verhaal kun je een millennial dus bij uitstek bereiken met mooie beelden, visuals en vormgeving. Denk hieraan wanneer je een direct mailcampagne wilt beginnen.

3.Geef betrouwbare informatie

De informatie-generatie, zo worden de millennials ook wel genoemd. Ze zijn opgegroeid met steeds ingenieuzere technologie en vinden het doodnormaal dat je overal en altijd de informatie kunt vinden die je op dat moment nodig hebt. Ze zijn op de hoogte, weten veel. En als ze het niet weten, zoeken ze het op. Zij laten zich dus niet zonder meer iets op de mouw spelden.

Zij zijn wars van een zogenaamde ‘waarheid’, en allergisch voor gladde reclamepraat. Geef ze dus eerlijke informatie en maak de zaken niet mooier dan ze zijn. Bied non-commerciële feiten en ideeën en een geloofwaardig verhaal. Ook branded content die voldoet aan deze eisen, wordt geaccepteerd. De millennial kijkt minder naar de afzender van de informatie, maar meer naar de nuttige waarde ervan in het dagelijks leven.

4.Betrek hen in een vroeg stadium

Millennials willen serieus genomen worden. Als bedrijf zul je naar hen moeten luisteren en inspelen op hun behoeften, wensen en passies.. Ga de dialoog aan, vraag wat ze nodig hebben, en wat ze van je vinden. Als je deze doelgroep laat meedenken en praten over de ontwikkeling van jouw product of merk, dan win je veel. Dan ontwikkel je verbinding en is de kans groot dat ze klant bij je worden.

Bovendien hechten millennials sterk aan vijf waarden, concludeerde CEB Iconoculture, een bureau dat consumentengedrag onderzoekt. Die vijf waarden zijn: geluk, passie, diversiteit, delen en ontdekken. Deze doelgroep scant razendsnel of producten of diensten aan (één van) deze waarden voldoen. Bedrijven die iets bijdragen aan een betere wereld en dat op een luchtige, hippe manier verpakken, voldoen aan meerdere van deze waarden en zijn dus populair. Onderzoek dus in hoeverre jouw bedrijf deze waarden deelt en hoe je dat beter voor het voetlicht kan brengen.

5.Wees persoonlijk

Millennials gaan het liefst op een persoonlijke, laagdrempelige manier met elkaar om. Wees je hier dus bewust van in een direct mail. Maak duidelijk wie je bent, wie de mensen zijn achter een bedrijf, wees benaderbaar en reageer snel op vragen. Dat vergroot het vertrouwen in je bedrijf en daarmee de kans dat de millennial zich met je wil identificeren en zich aan je wil verbinden.