Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Partners

afpakken leaseauto inleveren

Management

‘Niet alle medewerkers zitten op een eigen leaseauto te wachten’

Geef mensen niet het gevoel dat je ‘iets van ze afpakt’ en er valt met ze te praten over andere...

clock 2,5 min

Data is overal, doe er wat mee! Dat is de boodschap die steeds vaker wordt uitgedragen. Data leeft; in de media, bij onderzoekers en op speciale events. Zelfs in de boardroom van veel organisaties ontkomt men niet aan de mogelijkheden van data. Het is gebleken dat bedrijven die voor strategische beslissingen en innovaties, gebaseerd op inzichten van hun data, productiever en meer winstgevend zijn (Study by MIT slow school of management, published in Hardvard business review). procent succesvoller zijn dan de concurrentie die dat doet op basis van intuïtie, of zoals dat heet: opinion. [voorbeeld van zo’n onderzoek – heeft Diederick nog niet doorgegeven] Al zeker vijftien jaar is het gaande: individuen, organisaties en apparaten slaan steeds meer data op, gestructureerd en ongestructureerd. De ontwikkeling van platforms en software daaromheen waarmee steeds grotere sets van data – big data – te analyseren zijn, gaat maar door. Anno 2018 bestaan er aan de voorkant van al die software en platforms en ‘zeeën’ vol data handige dashboards waarmee antwoorden op gerichte vragen zichtbaar te maken zijn. Veel organisaties weten dat ze ‘iets’ met die data moeten doen en zijn zich bewust van de waarde die in hun data zit. En tegelijkertijd worstelt men met de vraag hoe deze waarde hieruit te halen. En zo de kansen te pakken om hun organisatie ‘data-driven’ te maken. Alles is data Data moet je leren zien en dan begrijpen, dat wil zeggen er de juiste vragen aan stellen. Er zijn aanbieders die bedrijven daarbij helpen met begeleiding en adviezen, en door analytics platforms om de data visueel te analyseren. Iedere stap van de analyse wordt visueel weergegeven. Visuele indrukken gaan sneller en nodigen uit tot verdere analyse. Het uitgangspunt: alles is data. Wie meedoet aan de Nationale Tuinvogeltelling verzamelt data, wie van A naar B reist maakt er gebruik van, net als iemand die zijn DNA-profiel laat onderzoeken. De afdelingen sales en HR van een bedrijf slaan ze op en maken ze toegankelijk, maar wie Boer Zoekt Vrouw opneemt om te registreren of boer Wim nou voor Katie of voor Janneke kiest, doet dat net zo goed. Alle activiteiten van bedrijven, individuen, overheden en instanties zijn – desgewenst – in data te vatten. Analyse Stel; een beheerder van flexkantoren vlakbij Schiphol overweegt uitbreiding. Een beslissing over zo’n kostbare investering kan hij (zij) nemen op basis van data-analyse: hoeveel vraag naar zijn dienst is er geweest de afgelopen jaren en welke stijgende lijn zat daarin? Hoe vaak moest een potentiële klant met ‘nee’ worden opgescheept? Hoeveel nieuw concurrerend aanbod is er in de naaste omgeving te verwachten? Wat zijn de plannen van Schiphol? Is er in de Haarlemmermeer groei te zien in het type bedrijven dat in het algemeen gebruikmaakt van flexkantoren? Op basis van die uitgebreide analyse kan de beheerder een berekening presenteren die aangeeft hoe verstandig het is om een nieuw gebouw neer te zetten. Daarop kan de investeerder een ‘data-driven’ beslissing baseren. Aanbieder zoeken Belangstelling? Zoek eens rond in de eigen databases: welke zijn er, wat is er eigenlijk beschikbaar? Formuleer enkele vragen waar je via data-analyse een betrouwbaar antwoord op zou willen hebben, bijvoorbeeld om de afzet van je product of dienst een boost te geven. En zoek een goede aanbieder van tools voor data-analyse. De mens Belangrijk is dan wel: dat de aanbieder zich voor het zien en begrijpen van data expliciet richt op de persoon ‘in the job’; de mens, de eindgebruiker, niet zozeer op de IT-rapporteur. ‘De verkoopmanager weet meer van de onderliggende data in zijn werkgebied en de vragen die van belang zijn, dan de IT’er’, zegt Diederick Beels van analytics platform-aanbieder Tableau. ‘Vroeger maakte de afdeling IT een rapportage op verzoek van de man of vrouw met de kennis, maar dat is inefficiënt en tijdrovend.’ In gesprek met de data Een goede aanbieder is – anno 2018 – in staat juist de kenner zelf ‘in gesprek’ te brengen met de data. Deze kan, met ondersteuning natuurlijk, leren zelf de data te zien – bijvoorbeeld met dashboards – en vervolgvragen te stellen, dus wat hij ziet ook te begrijpen. Hoe komt het dat – bijvoorbeeld – het product in regio X zoveel beter in de markt ligt dan in regio Y? Welke beslissingen zouden de afzet in regio Y kunnen verbeteren? En natuurlijk speelt de IT’er in het proces wel een belangrijke rol; hij verzamelt data en stelt ze beschikbaar op een veilige manier. En kan zo de eindgebruiker ondersteunen.

Data-analyse

Zó ontsluiten bedrijven data en krijgen ze steeds meer voorsprong op hun concurrentie

Alle organisaties, groot en klein, kunnen concurrentievoordeel halen uit de analyse van data. Ze beschikken allemaal ook over grote hoeveelheden...

clock 3 min

Een baan is als een treinreis: je start met een sollicitatie, wordt vervolgens ingewerkt en ontwikkelt je. Het onvermijdelijke eindstation is het opzeggen van je baan. Op naar een nieuwe horizon. Voor goede werkgevers is elk station op die reis belangrijk. Maar waarom zou je niet ook de vertrekkende werknemer in het zonnetje zetten? Voor digital-marketingbedrijf Traffic Builders uit Almere is dat volslagen logisch. Daar zetten ze vertrekkende medewerkers juist in het zonnetje – of althans, in een eerlijk licht. Dat gebeurt met een heuse roast, een evenement waarbij de vertrekkende collega op ironische wijze wordt beledigd. Content-marketingconsultant Kelly Grötzinger legt uit hoe het bedrijf dit, euh, gezellige idee gestalte geeft. Wat zijn de ingrediënten van een goede roast? ‘Verhalen die we niet kenden. Beschamende feitjes. Als andere collega’s ermee komen. En vaak ook de meest simpele grappen die je over iemand kunt maken, of het nu over functioneren bij Traffic Builders gaat, of over iemands hobby’s. Of over iemands opvallende aanwezigheid bij sociale activiteiten op kantoor. Dan zegt een roaster bijvoorbeeld: Het is opmerkelijk dat je in de bijna vijf jaar dat je hier gewerkt hebt, verreweg de meeste indruk gemaakt hebt tijdens de borrels.’ Of: We zien je graag terug, liefst bij een van de handvol bureaus die nog wel eens een pitch van ons winnen. Humor die je op het verkeerde been zet.’ Hoe is deze traditie ontstaan? ‘Zes jaar geleden, toen we nog op andere locatie zaten, rondde een markante stagiair zijn stage af. We waren het erover eens dat deze aparte kerel een passend afscheid verdiende. Tijdens de lunch schreef een collega een stukje dat hij vervolgens voorgedragen heeft. Dat spontane grapje is uit de hand gelopen en is inmiddels een traditie.’ Hoe vaak wordt er geroast? ‘We hebben in zes jaar tijd twintig tot vijfentwintig roasts gehad. Niet vaak, want veel traffic builders blijven hier lang werken. Dat heeft te maken met de sfeer op ons kantoor, hoe we met elkaar omgaan. We zijn niet alleen collega’s; we zijn eerder vrienden met een professionele werkrelatie.’ Lijkt die eerste roast van zes jaar geleden op jullie huidige roasts? ‘Nee, het was een stuk vriendelijker dan nu. Dat betekent niet dat wij keihard zijn voor vertrekkende collega’s – bij sommige mensen kun je nu eenmaal verder gaan dan bij andere. Zo zegt de tv-zender Comedy Central, die roasts van bekende Nederlanders en Amerikanen uitzendt het ook: we only roast the ones we love. Uit een goede roast blijkt het respect dat je voor elkaar hebt. We gaan dus nooit onder de gordel. Overigens zijn die van ons vele malen beter dan die van Comedy Central.’ Hebben jullie een vaste ‘roaster’? ‘We hebben een paar getalenteerde schrijvers, maar wie de roast uitspreekt, verschilt per vertrekkende collega. Ik heb er zelf ook eentje mogen doen, voor twee collega’s die tegelijk weggingen. Een onwijs leuke ervaring. We vroegen aan het hele team om input, om anekdotes en verhalen, liefst met lastige foto’s, die tijdens onze bedrijfsreizen en kerstdiners gemaakt zijn. En we hebben een interne quote-lijst, die dagelijks wordt bijgehouden, met markante uitspraken van onze mensen. Van dat alles maken we dan een geinige presentatie.’ Leuk, maar het blijft een investering in iemand die al vertrokken is. Wat heeft het bedrijf eraan? ‘Het maakt het groepsgevoel sterk. Humor maakt het afscheid van de vertrekker voor iedereen licht. Voor de achterblijvers is de roast een teken dat ook als een collega weggaat, dat op een leuke manier gaat. We hebben hier geen bad leavers. Overigens, als iemand geen behoefte heeft aan een roast, dan komt er geen roast. Maar negen op de tien vertrekkers krijgt een roast.’ Loopt het wel eens uit de hand? ‘Dat mensen echt beledigd raken, of in huilen uitbarsten, bedoel je? Nee, nooit. We zoeken de grenzen op in grappen, maar we weten altijd waar we het over hebben. En over wie, want we hebben elkaar hier goed leren kennen. Dat moet wel, want op kantoor gaat het pingpongen van geestigheden de hele dag door. Wat wel gebeurt: soms geeft de vertrekkende collega na zijn roast een directe contra-roast, waarbij de vertrekker nog een woordje klaar heeft voor zijn of haar manager of collega’s. Dat is hoe het uit de hand kan lopen

Goed werkgeverschap

Waarom je vertrekkende medewerkers juist moet afbranden

Een nieuwe baan is reden voor een feestje, waarom een afscheid dan niet? Digital marketingbureau Traffic Builders vindt dat ook...

clock 3 min

Management

‘Dit is wat er op me afkwam nadat ik failliet ging’

Maurits Riton Logtenberg gaat eind 2017 in zee met een partij die voor hem een direct mail-actie op poten zet....

clock 3 min

Persoonlijk Leiderschap

Doe niets extra’s voor je klanten tijdens de feestdagen. En 5 andere tips om je omzet te verhogen

Met december in zicht is het verstandig na te denken hoe je tijdens de feestdagen je omzet kunt verhogen. Veel...

clock 2 min

1. Doe geregeld een check-in Als manager moet je weten hoe het met je medewerkers gaat. In kleine bedrijven loopt de baas daarom geregeld de afdeling op, of spreekt zijn mensen bij de lunch of de koffie. In een internationaal bedrijf is dat lastiger. Soms zijn management en medewerkers wel duizenden kilometers van elkaar verwijderd. Eén manier om die afstand te overbruggen, is de check-in, die Cisco wekelijks houdt. Dat werkt zo. Medewerkers vullen een vragenlijstje in over hun werkzaamheden. Die antwoorden vormen de basis van het wekelijkse contactmoment tussen werknemer en manager. De twee belangrijkste vragen daarbij zijn: ‘What did you love?’ En: ‘What did you loathe?’ Ofwel: ‘Waar hield je van? En wat verafschuwde je?’ Ester Klaeijsen, HR Country Lead Nederland van Cisco legt uit: ‘Zo krijg je een goed beeld van waar iemand energie van krijgt en wat hem of haar moeite kost.’ Managers kunnen zo zien of de huidige werkzaamheden passen bij deze medewerker. Of dat er naar een andere inzet gekeken moet worden. 2. Maak van je werkplek een experience Je werkplek beïnvloedt je werkplezier en zelfs je gezondheid. Bij Atlassian heet de werkplek dan ook de ‘workplace experience’. Die experience moet bij het bedrijf zo aangenaam mogelijk zijn. Het speciale ‘work experience team’ van Atlassian verricht ondersteunende en facilitaire diensten voor werknemers. ‘Hun doel is om de werkdag van de medewerkers zo zorgeloos mogelijk te maken en hun ervaring op kantoor tot een feestje,’ vertelt HR-manager EMEA Nikki Douglas van Atlassian vanuit de meditatiekamer op kantoor. 3. Geef jarige medewerkers een dagje cadeau Wat is een goed cadeau voor een jarige werknemer? HR-verantwoordelijke Klaeijsen van Cisco Nederland weet het wel. ‘Het makkelijkste en beste cadeau dat wij als werkgever aan medewerkers kunnen geven, is een dag vrij.’ Medewerkers van Cisco Nederland hebben jaarlijks recht op 25 vrije vakantiedagen – exclusief nationale feestdagen en overbruggingsdagen zoals de vrijdag tussen Hemelvaart en het weekend. En deze ‘birthday day off’ komt daar nog bovenop. Medewerkers kunnen de dag zelfs flexibel opnemen, van tien dagen voor de verjaardag tot 10 dagen erna. Tenslotte geeft Cisco alle medewerkers jaarlijks vijf dagen die ze, betaald, kunnen besteden aan vrijwilligerswerk. Deze ‘Time2Give’ kunnen medewerkers in een keer besteden, maar ook verspreiden over halve dagen. Zo kunnen ze wekenlang kinderen voorlezen of in een week helpen bij een sociaal bouwproject. 4. Wees er voor medewerkers met problemen Een verjaardag aan het strand of tijd voor vrijwilligerswerk zijn fijne extra’s, maar soms heeft een werknemer tijd nodig voor onverwachte crisismomenten in het privéleven. De hond wordt aangereden, het huis is overstroomd, een familielid in het buitenland overlijdt. Voor dat soort noodgevallen geeft Cisco zijn mensen zogenoemde ‘emergency time off’ tot maximaal vier weken. Die tijd wordt gewoon doorbetaald. ‘We dragen zo zorg voor onze mensen,’ zegt Klaeijsen. ‘Alles wat je privé overkomt, wordt gereflecteerd in je werk. We kijken als werkgever daarom naar de reis die onze medewerkers afleggen tijdens hun carrière. Crises kunnen daarin gewoon voorkomen.’ Daarom biedt Cisco bijvoorbeeld ook professionele counseling voor alle werknemers én hun gezinsleden. Deze gratis, onafhankelijke hulp biedt ook hen de kans om met iemand te praten als dat nodig is. 5. Vier de grote levensmomenten Bij die levensreis horen de grote levensmomenten: het behalen van diploma’s, trouwen, kinderen en kleinkinderen krijgen, de pensionering en het overlijden van naasten. Beide internationale bedrijven staan stil bij deze belangrijke momenten in het leven van hun medewerkers. De mooie momenten mogen gevierd en Atlassian heeft daarvoor de zogenaamde ‘party in a box’. Douglas: ‘Als iemand bijvoorbeeld zwanger is, geven we haar een verrassingsbox, bedoeld voor een babyshower. Met mini-cupcakes gedecoreerd met schoentjes, flesjes en speentjes.’ De slingers worden ook tevoorschijn gehaald bij andere feestelijke levensmomenten, zoals bruiloften, promoties en verjaardagen

Goed werkgeverschap

Medewerker in crisis? Zo helpen Cisco en Atlassian hun mensen

Medewerkers die een crisis meemaken, hoe ga je daar als werkgever mee om? Zorgen voor je mensen staat centraal in...

clock 2,5 min

Brenno de Winter onderzoek Kaspersky Lab

Management

Brenno de Winter: ‘Kaspersky weren is schadelijk voor onze veiligheid’

De overheid had in mei dit jaar geen legitieme reden om de antivirussoftware van Kaspersky Lab in de ban te...

clock 5 min

Duurzaam rijden argumenten overtuigen

Lifehacks

Fan van duurzaam rijden? Zo overtuig je je werkgever én je collega’s

Alle bedrijfsauto’s aan de stekker. Veel managers willen wel, maar moeten de rest van het bedrijf nog zien mee te...

clock 3 min

Management

Een stelende medewerker stuur je niet zomaar de laan uit

Van een greep uit de kassa tot het meenemen van gereedschap uit het magazijn. Heel wat ondernemers krijgen te maken...

clock 3 min

Persoonlijk Leiderschap

Direct mail: klanten binden met een cadeautje door de brievenbus

Nieuwe klanten belangrijk? Zeker, maar investeer ook in je bestaande klanten. Met kleine, bijzondere cadeautjes kun je jouw klanten aan...

clock 3,5 min

betalingsachterstanden wanbetalers wereld zonder wanbetalers

Management

Dankzij deze details signaleer je financiële problemen op tijd

Zo'n 1,2 miljoen Nederlanders hebben moeite om rond te komen. Naast al het persoonlijk leed dat hiermee gepaard gaat, kosten...

clock 3 min

Persoonlijk Leiderschap

Relatiemarketing via de deurmat: 4 tips

Een klant behouden is goedkoper dan nieuwe klanten werven. Het is dus slim om een goede band met je bestaande...

clock 2,5 min

Vertrouwen, geluk en ambitie. Die culturele waarden staan bij ICT-bedrijf Incentro centraal. Zakelijk en financieel succes zijn daar het gevolg van, betoogt partner Mathijs Kreugel. Zijn geluk en vertrouwen altijd de focus van Incentro geweest? ‘Nee, dat hebben we moeten ontdekken. Na de oprichting in 1996 liftten we mee op de ICT-hype. Toen de zeepbel in 2002 barstte, leerden we normaal te doen in goede en slechte tijden. Na die eerste les, volgden nog meer doorbraken. Zo begonnen we twaalf jaar geleden onze eigen jonge professionals op te leiden. Omdat we toen zo snel groeiden en plat georganiseerd waren werd het bedrijf onbestuurbaar. Dat werd de aanleiding om in 2008 het cellenmodel te introduceren: een platte organisatie, waar iedereen elkaar kent, zonder staffuncties. Alles gebeurt in de cellen: budgetten, evaluaties, recruitment, salarisbesprekingen. Vertrouwen en autonomie zijn sindsdien onze culturele waarden.’ Waaruit blijkt dat vertrouwen belangrijk is bij Incentro? ‘Een gevleugelde uitspraak op onze werkvloer is dat iedereen recht heeft op zijn eigen fouten. Het is dus beter achteraf vergiffenis vragen dan vooraf toestemming. Heb je een goed idee, maak er dan werk van! En gaat het mis, dan is dat jammer, maar ben je wel een les rijker. Een les voor onze managers: iemand op z’n donder geven werkt niet. Voor onze managers geldt: je hoeft niet overal wat van te vinden.’ Hoe werd geluk onderdeel van de bedrijfscultuur? ‘Dat begin in 2012. We hadden toen als visie binnen vijf jaar door te groeien van 150 consultants naar 500. Een ambitieus idee, maar door het in streefcijfers te verwoorden, werd het een vloek. Het zorgde ervoor dat iedereen alleen nog maar focuste op snel groeien. Ik zat bijvoorbeeld zelf in Spanje om daar onze vestiging snel-snel uit de grond te stampen. Een collega tuigde een adviestak op. En iedereen nam heel snel heel veel nieuwe mensen aan. Toen de resultaten juist minder in plaats van meer werden, hebben we een pas op de plaats gemaakt.’ En toen? ‘Toen vielen we terug op iets heel eenvoudigs: gelukkige Incentronauten leveren excellente resultaten. Dat is sindsdien ons mantra. Voor de ICT’ers die wij zijn, klonk dat heel zweverig, maar de impact op onze organisatie was groot. Als je geluk centraal stelt, gaat iedereen anders denken – over een gezonde werk-privébalans, bijvoorbeeld. En over de vraag of je wel aan de juiste klus werkt. De verandering kwam vervolgens van onderaf. Onze mensen barsten van de creativiteit en zijn gewend om die in te zetten – dat is het mooie van de combinatie van vertrouwen en geluk als waarden. In traditionele ondernemingen is de board de beperkende factor.’ Een voorbeeld van zo’n idee? ‘Een van onze medewerkers organiseerde bijvoorbeeld de make-a-difference-day, die we sindsdien jaarlijks organiseren. De laatste keer hebben we bijvoorbeeld een programma voor kinderen in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam opgezet, vol programmeertrainingen, games, robots waarmee we die kinderen een half dagje konden vermaken. En toen een van onze mensen met een voorliefde voor Afrika het idee kreeg om in Kenia een vestiging te starten, hebben we dat gedaan. Die ontwikkelingen gingen gepaard met goede resultaten. De les was: als het goed gaat met ons, komt de groei vanzelf.’

Goed werkgeverschap

Waarom ICT-bedrijf Incentro groei losliet. En nog harder groeide

Pas toen ICT-dienstverlener Incentro zijn groeidoelstelling losliet en de focus verlegde naar het geluk van de medewerkers, begon het weer...

clock 2,5 min

Zijn boek is de oogst van ‘tien jaar ondernemen’, aldus Marnix Geus. De ondernemer deelt in MensenHandel zijn weg als oprichter van Het PR Bureau in Amsterdam, de lessen die hij geleerd heeft als werkgever en vooral: zijn plezier en zijn ergernissen. Wat dat laatste betreft: Geus maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij heeft bijvoorbeeld een broertje dood aan de term ‘baas’. Want een ‘baas’, zo stelt hij, heeft ‘personeel’, nog zo’n belemmerende term. Personeel impliceert een gedienstige houding, een misplaatste onderdanigheid. De lol van het werk verdwijnt stilletjes bij wie die term als vanzelfsprekend gebruikt. En bazen? Die mogen dan de leiding hebben, in de praktijk zijn ze ‘het afvoerputje van de onderneming’ – alle problemen komen bij hen terecht… Een recept voor een giftig werkklimaat. Dat kan beter, vindt Geus, die met Het PR Bureau vijf keer op rij de titel Great Place to Work verdiende. Een verborgen missie van Geus met zijn boek is dan ook om een nieuw taalgebruik te lanceren op de werkvloer. Want: ‘de werkgever moet bevrijd worden van al die traditionele denkbeelden over arbeidsrelaties die hem volledig in de weg zitten in deze tijd.’ Bij dat nieuwe taalgebruik hoort de titel van zijn boek: MensenHandel. Immers, mensen zijn handel – of liever: mooie mensen zijn goede handel. Maar wat kunnen werkgevers en werknemers hiervan leren? Geus verkocht begin vorig jaar zijn aandelen in Het PR Bureau en stortte zich op zijn nieuwe droom: The Present Movement. Naast deze community waarmee hij ondernemers koppelt aan de vluchtelingencrisis, is hij actief als groeicoach, spreker en grootaandeelhouder in pr-bureau Blyde voor duurzame merken. In dit artikel drie lessen voor werkgevers van Marnix Geus. 1. Waardeer je mensen en vier je successen Dat doe je door je mensen te waarderen en samen successen te vieren. ‘Allebei hebben ze te maken met wat goed gaat. Dat waarderen hebben we altijd enorm gedaan. Vieren trouwen ook.’ In Nederland is het vaak droevig gesteld met waardering en viering: wij zijn vaak direct in onze communicatie, altijd to-the-point. Maar zou het niet leuk zijn om elkaar even te leren kennen voor we ter zake komen?’ Neem dus de tijd om verbinding te maken, vindt Geus. Kijk naar de individuele talenten van je team. Maak er gebruik van om iemand de kans te geven dingen te doen die hij of zij leuk vindt. En kan diegene dat nog veel groter maken, misschien? Allemaal kansen, aldus Geus. Vieren, dat deed Geus in zijn onderneming onder meer in de wekelijkse stand-up-meetings. ‘We bespraken dan alle bijzonderheden die onze mensen meemaakten. Een nieuwe klant, een leuke kennismaking, een afgerond project, verjaardagen, een goede maand, relaties. Je moet geen kans voorbij laten gaan voor een borrel.’ Nog iets wat Geus deed: zijn KPI’s omdenken. ‘Hoeveel kurken hebben we dit jaar ontpopt? Kan dat aantal volgend kwartaal niet omhoog?’ 2. Wees altijd bereid om hulp te vragen Maar wat als er geen reden is voor een feestje? In 2015 ging het bergafwaarts met Het PR Bureau. De omzet liep terug en er moesten mensen weg uit het bedrijf. Een half jaar eerder ging het met Geus zelf ook niet goed. ‘Ik dacht dat ik mijn grenzen kende. Maar ik had privé een dreun opgelopen en werd steeds vaker ziek en was moe. Ik vertelde het mijn partners. Dat moest ik leren: om hulp te vragen. Mezelf kwetsbaar op te stellen.’ Hoe je dat doet – goed voor jezelf zorgen? Geus herkent de tekenen: ‘Als je te veel stress hebt, krijg je een tunnelvisie, ga je sneller praten, hoog ademen en vaak ook ongemerkt hyperventileren.’ Signalen, die ook direct merkbaar zijn in je agenda. ‘Je gaat bezuinigen op wat je leuk vindt, op afspraken met vrienden, op sport.’ Wees dat voor en neem de tijd om voor jezelf te zorgen. Want wie niet voor zichzelf kan zorgen, kan ook niet meer goed voor zijn mensen zorgen. 3. Zorg voor veiligheid én uitdaging ‘Goed werkgeverschap is net als een gezonde opvoeding: je zorgt enerzijds voor veiligheid en anderzijds voor uitdaging.’ Volgens Geus laten veel organisaties het op veiligheid afweten. ‘Sla de vacatureteksten er maar op na. Bedrijven zoeken proactieve, flexibele, innovatieve, dynamische, creatieve, out-of-the-box-denkers, die snel kunnen schakelen. Die teksten suggereren dat de medewerker een soort ondernemer is, die toevallig in loondienst werkt. Met uitdagen is niets mis, maar als je mensen zich niet veilig voelen, dan gaan ze dingen doen die ze zelf niet willen, en daar gaat het al gauw mis in de relatie tussen werkgever en werknemer. Want niemand wil een soort hond in zijn bedrijf, die altijd maar in je nek blijft hijgen.’ En ook aan het bieden van uitdaging schort het bij veel werkgevers. Geus vindt dat er te weinig open vragen worden gesteld door leidinggevenden. ‘Simpele vragen als: waar zou jij komend jaar heel graag aan willen bijdragen? Of: wat zou je heel graag ooit in je leven willen doen? Wat is een grote droom van jou? Als je dat van elkaar weet – en wij hebben zulke sessies met mensen in het team gehad – dan kun je mensen stimuleren om hun droom serieus te nemen.’ Geus hielp ze door te bedenken welke stap ze als eerste moeten zetten om hun toekomstdroom te realiseren. Dat kan ertoe leiden dat mensen hun baan opzeggen. Niet erg, vindt Geus. ‘Het moet leuk zijn om bij ons te werken, maar ook op een dag leuk zijn om bij ons weg te gaan. Wat is er mooier dan dat mensen na vijf jaar zeggen dat ze écht verder zijn gekomen in hun leven?’

Goed werkgeverschap

Moeiteloos medewerkers vinden? Met deze 3 tips onderscheid jij je als werkgever

Volgens ondernemer Marnix Geus, oprichter van Het PR Bureau en auteur van het boek MensenHandel, is het tijd voor een...

clock 4 min

Management

Ondernemen met je familie: ‘Ineens stond ik lijnrecht tegenover mijn broer’

Maxim Spek stortte zich ruim tien jaar geleden in een ondernemersavontuur met zijn broer. Na een flitsende start ging het...

clock 3,5 min

Steve Muylle Vlerick Business School

Carrière

Waarom veel digitale initiatieven voortijdig sterven in schoonheid

Staar je bij digitale transformatie niet blind op de technologische mogelijkheden, benadrukt professor Marketing & Digital Strategy Steve Muylle. ‘Denk...

clock 3,5 min

Persoonlijk Leiderschap

De 5 grootste direct mail-fouten

Een direct mail-campagne kan enorm effectief zijn, mits je het goed aanpakt. Je bereikt er veel potentiële klanten mee, en...

clock 2,5 min

angstcultuur in organisaties MT

Persoonlijke Groei

Angstcultuur in organisaties

In onze huidige werkmaatschappij tolereren we niet meer dat een leidinggevende zijn of haar macht misbruikt voor eigen gewin, schrijft...

clock 2,5 min

Paul van Bekkum Summiteers

Management

‘Naar de top kun je alleen als iedereen stappen zet’

Een organisatievraagstuk komt zelden alleen. Daarom moet er ook veel meer aandacht komen voor hoe een team op elkaar is...

clock 1,5 min

Geert van de Laar Facilicom

Management

‘Prettige werkomgeving maakt werknemers productiever’

Een prettige werkomgeving is méér dan de vanzelfsprekende biotoop waarin het kantoorleven zich afspeelt. Ze kan organisaties die in de...

clock 3 min

Westfriesgasthuis en Waterlandziekenhuis zoeken samenwerking met schoonmaakpartner

Management

Deze bedrijven lossen het personeelstekort creatief op

Nu de personeelstekorten verder oplopen, zoeken bedrijven naar creatieve oplossingen. Zo ook twee ziekenhuizen in Noord-Holland. ‘Wij zagen de vereisten...

clock 2,5 min

impact AVG op jouw organisatie

Management

Is jouw bedrijf nu wel echt AVG-proof?

In de huidige wereld staan klantgegevens bijna nooit meer alleen op je eigen servers. Hoe controleer je dan wat er...

clock 4 min

Trigion beveiliging op afstand

Management

Op afstand je organisatie beveiligen?

De continuïteit en veiligheid van jouw organisatie verbeteren tegen lagere kosten? Trigion introduceert Next. Toekomstbestendige en integrale veiligheidsdiensten.

clock 0 min

zieke medewerker concurrent werken

Management

Wanneer je ‘zieke’ medewerker ineens opduikt bij de concurrent

En dan zie je plotseling foto’s op het internet langskomen waaruit blijkt dat die zieke medewerker zich eigenlijk kiplekker voelt....

clock 3 min

Management

Zo pak je ongewenst gedrag op de werkvloer aan

Pestende collega’s? Seksueel overschrijdend gedrag? Niet bij ons, roepen de meeste Nederlandse ondernemers. Toch komen ongewenste omgangsvormen in veel bedrijven...

clock 3 min

werknemer schulden helpen

Management

‘Een medewerker met financiële problemen kost je bedrijf zo’n 13.000 euro per jaar’

Als werkgever heb je alle reden om je meer te bekommeren om de privéfinanciën van je medewerkers. ‘Financiële fitheid is...

clock 3 min

Management

Achterhaal vooraf of je klant de rekening wel kan betalen

Kan het bedrijf met wie je wil zakendoen jouw factuur straks eigenlijk wel betalen? Door je huiswerk te doen voorkom...

clock 3 min

Softwareorganisatie Salesforce mag zich dit jaar World’s Best Workplace 2018 noemen. Volgens het persbericht is Salesforce een organisatie die ‘net zo veel waarde hecht aan haar dagelijkse werk, als aan het bijdragen aan een betere samenleving’. Het bedrijf heeft een sterke eigen cultuur, genaamd naar de Hawaiiaanse term Ohana, ofwel ‘familie’. Salesforce weet de verbondenheid onder de medewerkers sterk te verankeren in de organisatie. Maar hoe doet het bedrijf dat in de praktijk? Management Team sprak met Linda Aiello, de in het Amsterdamse kantoor gevestigde Senior Vice President International Employee Success bij de eigenzinnige winnaar van dit jaar. Wat doet een Senior Vice President International Employee Success eigenlijk? ‘De term is ontstaan als een pendant van onze verantwoordelijke voor wat wij customer success noemen. Als sales bij ons customer success heet, dan is het niet meer dan logisch dat human relations bij ons employee success heet. Wat ik doe in mijn rol? Uiteindelijk alles wat mensen ertoe drijft om zo succesvol mogelijk te worden in hun werk. Ik zie deze rol dan ook als een normale hr-directiefunctie.’ Hoe maakt die focus uw werk anders? ‘Alles komt neer op je organisatiecultuur en de waarden van je onderneming. Die moeten van het leiderschap tot de werkvloer, door de hele organisatie heen verankerd zijn. Vertrouwen, klantsucces, innovatie en gelijkwaardigheid – dat zijn onze kernwaarden. De eerste drie lijken misschien vanzelfsprekend voor veel ondernemingen, maar gelijkheid? Het is behoorlijk uniek dat gelijkheid bij ons een kernwaarde is.’ Wat betekent Ohana, familie, voor u? ‘Wij laten niemand alleen achter – dat is ohana. Je team zal dus altijd beschikbaar zijn om jou steunen als je dat nodig hebt. De beste voorbeelden daarvan vind je in de grote levensmomenten van onze mensen. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat een collega tijdens een van onze zakelijke trips overleed. Wij hebben er toen alles aan gedaan om zijn familie te ondersteunen in die tragedie. Naast het feit dat we professionals invlogen om de communicatie te verzorgen, hebben we ook ter plaatse psychologen ingeschakeld die collega’s, vrienden en naasten opvingen. Diezelfde avond hadden we een herdenkingsdienst voor deze jonge man opgetuigd. Driehonderd mensen kwamen daarnaartoe – klanten, partners, collega’s. Dat is voor mij Ohana: niemand blijft alleen achter.’ Dat klinkt vanzelfsprekend. ‘Ja, daarom is het de vraag: waarom doet niet iedereen het zo? Ik denk dat veel organisaties zich blindstaren op de bedrijfsresultaten.' Hoe zorgt u er dan voor dat de kernwaarden praktisch vorm krijgen in de organisatie? ‘Het is een kwestie van eigenaarschap over de cultuur. Wij zien onze cultuur niet als zomaar een HR-projectje. Het gaat om de omgeving die je creëert, van het leiderschapsteam tot op de werkvloer. Dat betekent dat als we als managers beslissingen nemen over investeringen in onze mensen, we dat altijd doen op basis van onze vier kernwaarden.’ Kunt u een voorbeeld geven? ‘Neem onze secundaire arbeidsvoorwaarden. Als je door de bril van onze kernwaarde gelijkheid naar iets als zwangerschapsverlof kijkt, dan ziet dat er ineens heel anders uit. Gelijkheid betekent voor iedereen – onafhankelijk van seksuele oriëntatie of situatie. Daarom hebben we faciliteiten voor verlof voor adoptieouders. We hebben het zelfs over het ondersteunen van de bevriezing van eicellen, zodat vrouwen die later moeder willen worden, die kans kunnen grijpen. We hebben ook wat we second caregiver leave noemen, een verlof van drie maanden voor de tweede ouder of verzorger. Dat stelt alle partners in staat om als ouder of verzorger op te treden, maar ook om weer terug te keren op het werk. Dat soort faciliteiten oogsten veel lof van onze medewerkers.’ Salesforce is een softwarebedrijf, dat onder meer gespecialiseerd is in data-analytics. Welke rol speelt technologie in de cultuur op het werk? ‘Met datatechnologie versterken wij onze cultuur – zie het als een hefboomeffect. Wij geloven in gebruiksvriendelijke software die je leven gemakkelijker maakt, dus vinden wij dat technologie je leven op het werk ook zo eenvoudig mogelijk moet maken. We zetten daarom onze eigen software in om ons bedrijf vooruit te helpen. Dat past bij onze kernwaarde vertrouwen – als wij vertrouwen hebben in onze software, dan moeten wij die zelf ook gebruiken. Nog zo’n kernwaarde is transparantie. Wij willen al onze 30.000 medewerkers wereldwijd betrekken bij wat er in onze directievergaderingen wordt besproken. Dat doen we met feedback-tools zoals Chatter, onze interne communicatieapplicatie. En met het persoonlijke plan dat al onze medewerkers hebben. Dat plan heet V2MOM – een afkorting van Vision, Values, Methods, Obstacles en Measures. Alle werknemers kunnen hun eigen V2MOM en die van alle collega’s inzien via Chatter. De sessie waarin onze CEO zijn eigen V2MOM invult, is voor elke medewerker te becommentariëren. Dat is niet alleen transparant, het inspireert bovendien.' U bent verantwoordelijk voor Employee Success voor alle activiteiten van Salesforce buiten de Verenigde Staten. Waarom werkt u graag in het Amsterdamse kantoor? ‘Ik heb veel kantoren van onze organisatie van binnen gezien. Maar ons kantoor in Amsterdam vind ik het mooiste op de wereld. Dat heeft te maken met de natuurlijke lichtinval. Je ziet hier mensen samenkomen en werken in een prachtige omgeving – alsof je in een woonkamer zit, heel ontspannen. We gebruiken overigens kennis uit onze data om onze kantoren optimaal in te richten. Wist je dat er een correlatie is tussen de hoeveelheid natuurlijk licht op kantoor en de prestatie van onze medewerkers? Net als de afstand tot koffie van goede kwaliteit, en de nabijheid van lunchmogelijkheden. Dat alles maakt dit kantoor optimaal.’

Goed werkgeverschap

‘In onze organisatie laten we niemand alleen achter’

Nergens ter wereld kun je beter werken dan bij softwarebedrijf Salesforce. Althans, het bedrijf is deze week uitgeroepen tot World’s...

clock 4 min

Management

Bedrijfspand huren? Zo voorkom je gedonder met de huurbaas

Huur je een kantoor of bedrijfshal en wil je de boel daar een beetje verbouwen? Ga dan eerst het gesprek...

clock 3,5 min

klant uit oog verliezen

Performance verbeteren

Hoe zorg je dat je werknemers de (morele) regels opvolgen?

Elk bedrijf krijgt vroeg of laat te maken met dilemma’s. Of het nou gaat om ‘handige’ belastingtrucjes, wel of niet...

clock 3,5 min

Eugene Kaspersky, CEO of Kaspersky Lab

Management

‘Alleen met open deuren kunnen we de cyberwereld redden’

Net als de fysieke wereld wordt ook de cyberwereld steeds kwetsbaarder. Hoe de digitale verworvenheden te verdedigen? Door meer deuren...

clock 6 min

ontevreden klant klagen

Management

Wat te doen als je klant klaagt?

Ontevreden klanten komen in elk bedrijf voor. Dat betekent echter niet dat je ze dan maar moet negeren. Zeker als...

clock 3 min

Management

Je klant ontevreden? Zo pak je dat aan

Vroeg of laat krijg je er een keer mee te maken: een klant die niet tevreden is met het werk...

clock 3 min

Het pcm model is een manier om beter te communiceren met je mensen

Management

Mijn manager begrijpt mij niet

Miscommunicatie tussen managers en medewerkers komt vaak voor. Hoe voorkom je dat teamleden zich onbegrepen voelen? MT-columnist Manon Bongers over...

clock 2 min

Gom Onderwijs

Management

‘We willen écht waarde toevoegen aan het primaire proces van de school’

Van betere hygiëne voor het basisonderwijs tot aan meer beleving op het voortgezet en hoger onderwijs. Schoonmaken op scholen is...

clock 3,5 min

Week 40 - AVG hoe gaat het nu

Management

De AVG is bijna een half jaar geleden ingevoerd: en nu?

Begin dit jaar ging het nergens anders meer over. Maar sinds 25 mei hoor je niemand meer over de AVG....

clock 3,5 min

Management

Wat er voor bedrijven is veranderd sinds de invoering van de AVG

En toen werd het 25 mei. De wereld verging niet, de Autoriteit Persoonsgegevens deelde geen boetes uit en ondernemers konden...

clock 3,5 min

Bilderberg

Customer experience? Dit kan je leren van de hotelbranche

Wat zou er gebeuren als je klanten gaat zien als gast in plaats van klant? Met deze vijf inzichten uit...

clock 4,5 min

re-integratie belemmeren

Management

Wat als je medewerker de re-integratie belemmert? En 5 andere vragen over ziek personeel

Ziek zijn is voor niemand leuk. De medewerker voelt zich lamlendig en de werkgever heeft een probleem. Maar wat als...

clock 4 min

MT500 Business Story

Eneco in cijfers

clock 0 min

Shell

Shell in cijfers

clock 0 min

Management

6 belangrijke dingen die je moet weten over de re-integratie van een zieke medewerker

Re-integreren gaat niet altijd van een leien dakje. Welke rechten heb je als ondernemer en wat doe je bijvoorbeeld wanneer...

clock 4 min

i.s.m. Holland Casino
Holland Casino

MT500 Business Story

Spanning in een veilige omgeving

Ook de kansspelsector heeft te maken met sterk veranderend consumentengedrag. Beleving is nog steeds het centrale thema. Maar graag ‘customized’...

clock 3 min

ICT Group

ICT Group

Industriële automatiseerder wordt internationale speler

ICT Group bestaat veertig jaar en is springlevend. Sterker nog, de industrieel automatiseerder draait als nooit tevoren. Omzet, winst en...

clock 2,5 min

ilionx | QNH Consulting

ilionx | QNH Consulting

Veel potentie in fusie QNH en ilionx

Marktleider in BI, een sterke positie in diverse branches, een groot innovatief vermogen en hoog kwaliteitsbewustzijn. Dat zijn de belangrijkste...

clock 3 min

Jaarbeurs

Jaarbeurs

Live event zet handel echt in beweging

In dit digitale tijdperk doen échte ontmoetingen er meer toe dan ooit. Want zakendoen is people’s business. Het is de...

clock 3 min

i.s.m. Kadaster
Kadaster

MT500 Business Story

Diversiteit, impuls voor de organisatie

Constant kwalitatief hoogstaande dienstverlening leveren is essentieel voor het Kadaster. De Nederlandse economie is ervan afhankelijk. Goed werkgeverschap is een...

clock 3 min

i.s.m. Technische Unie
Technische Unie

MT500 Business Story

Digitaal én persoonlijk

“Digitale ontwikkelingen veranderen het gedrag en de verwachtingen van onze klanten en dus veranderen wij ook”, aldus Jan Ferwerda, CEO...

clock 3 min

DAS

DAS

Juridische hulp voor iedereen

DAS is marktleider op het gebied van rechtsbijstand en volop in transitie van verzekeraar naar juridisch dienstverlener. Met een focus...

clock 1,5 min

DEEN supermarkten

DEEN supermarkten

Familiegevoel als succesfactor

In 1933 begon Cornelis Deen een kruidenierswinkel op de Koepoortsweg in Hoorn. Nu, 85 jaar later, prijkt de naam DEEN...

clock 1,5 min

Deutsche Bank

Deutsche Bank

Innovatief bankieren in Nederland

“Wij zijn de grootste internationale bank in Nederland en sterk in het faciliteren van Nederlandse bedrijven bij complexe en grensoverschrijdende...

clock 1,5 min

i.s.m. Eneco
Eneco

MT500 Business Story

Ook groene energie moet simpel zijn

De energietransitie is een grote, complexe operatie. Eneco ziet het als een uitdaging om ervoor te zorgen dat het voor...

clock 1,5 min

EY

Bijlagen

Innovatieve cultuur voor experts

In de enorme dynamiek op de arbeidsmarkt weet EY wél jonge experts aan zich te binden. Veel professionals zetten de...

clock 1,5 min

Maastricht UMC+

Maastricht UMC+

Investeren in ontwikkeling

Het Maastricht UMC+ is trots op zijn betrokken en bevlogen medewerkers. Het personeelsbeleid is gericht op het ‘fit’ hebben en...

clock 1,5 min

ORMIT

Management

Verandering vraagt ander leiderschap

“We maken traineeships op maat, waarbij de kern van ontwikkeling altijd persoonlijk leiderschap is. Door focus op kernkwaliteiten van trainees...

clock 1,5 min

Shell

Shell

Energietransitie biedt kansen

Het Akkoord van Parijs maakt dat de mondiale energiehuishouding radicaal zal moeten veranderen. Want CO2-arme uitstoot is veelomvattend en raakt...

clock 1,5 min

Sweco Nederland

Sweco Nederland

Mensen maken de steden van de toekomst

De uitdagingen van de eenentwintigste eeuw liegen er niet om. Volgens ingenieursadviesbureau Sweco zijn ze alleen op te lossen door...

clock 1,5 min

T-Systems

T-Systems Nederland

Regierol in digitaal ecosysteem

T-Systems maakte het afgelopen jaar een flinke groei door in Nederland. De ICT-serviceprovider dankt dit succes onder andere aan de...

clock 1,5 min

3W real estate

3W real estate

3W real estate: volledig ontzorgen

3W real estate is een creatieve ontwikkelaar die aangename ontmoetingsplekken creëert in stedelijke gebieden. Van oudsher richtte het bedrijf zich...

clock 1 min

i.s.m. Alfa Accountants en Adviseurs
Alfa Accountants en Adviseurs

MT500 Business Story

Alfa Accountants en Adviseurs: unieke cultuur

Alfa is een brede zakelijke dienstverlener die duurzaam waarde creëert voor klanten, medewerkers en de samenleving. Zo onderscheidt Alfa zich...

clock 1 min