Een effectieve marketingcampagne vergt voorbereiding. Sterker nog, hoe beter de voorbereiding, hoe groter de kans op rendement is. Want op wie wil je je richtten, op welke manier en met welke boodschap? Met deze vier manieren kun je jouw klanten nog beter bereiken.
1. Banner/online advertentie
Een aanbieding promoten, je naamsbekendheid vergroten of een nieuw product/dienst onder de aandacht brengen; met een banner kan het allemaal. Het grote voordeel is dat je de online advertentie op een specifieke locatie en doelgroep kan richten. Ook met kleine budgetten is het daarom mogelijk om veel rendement uit je banner te halen.
Bepaal vooraf goed de locatie en doelgroep die je wilt bereiken met je advertentie op internet. Heb je bijvoorbeeld een fitnessschool in Zwolle? Dan weet je dat mensen tot een afstand van zo’n vijf kilometer bereid zijn naar je te komen. Vervolgens wil je de campagne alleen afvuren op mensen die in shape willen komen of hun conditie willen onderhouden. Met deze twee filters kun je heel gericht de juiste mensen bereiken.
Wil je de kosten helemaal laag houden? Dat kun je zelf een banner maken met hulp van websites als Bannerwise.nl of Bannermaken.nl. Bij beide aanbieders kun je plaatjes, foto’s, tekst en bewegend beeld toevoegen en HTML5-banners maken.
2. Social media-campagne
De keuze uit het aanbod van social media-kanalen wordt steeds groter. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, YouTube, Pinterest… Hoeveel berichten je dagelijks op social media plaatst is belangrijk, al weet niemand precies wat het perfecte aantal berichten is dat zou moeten delen. CoSchedule bestudeerde een aantal onderzoeken en kwam tot deze gemiddelden per kanaal:
Facebook: 1 post per dag
Twitter: 15 Tweets per dag
LinkedIn: 1 post per dag
Instagram: 1-2 posts per dag
Pinterest: 11 Pins per dag
Ook bij een social media-campagne is het van belang om concrete doelen voor een concrete doelgroep te omschrijven. Geen social media-doelen, zoals het bereiken van tienduizend volgers in een halfjaar. Maar juist business-doelen, zoals je naamsbekendheid met twintig procent te vergroten voor mensen van 18-24 jaar binnen zes maanden.
Het grote voordeel van social media is dat je als bedrijf niet altijd de zender hoeft te zijn. Klanten hebben gemakkelijk ‘toegang’ tot jou als ondernemer of als bedrijf, waardoor zij eenvoudig het gesprek met jou aan kunnen gaan. Op deze manier heb je de grootste drempel al genomen, want de klant komt juist naar jou toe.
3. Gerichte mailing-actie
Een gerichte e-mail is een krachtig middel om een relatie op te bouwen en te versterken met je doelgroep. Weet je iemands naam, interesses of geboortedatum? Zet het in de tekst, het maakt het meteen persoonlijk. En hoe persoonlijker je boodschap, hoe vertrouwder het voelt en hoe groter de kans dat een klant in actie komt. Gebruik een persoonlijke aanhef, mail klanten op hun verjaardag een aanbieding en vergeet nooit ook jezelf duidelijk te communiceren: zorg dat de naam van je bedrijf en waar je te bereiken bent altijd duidelijk vermeld zijn.
Elke dag een mailing versturen? Het lijkt een goed idee, maar niet doen. Zo wek je vrijwel zeker eerder irritatie dan interesse op. Zorg ervoor dat je écht iets te melden hebt als je iemand benadert. Wel is het een goed plan om een vast ritme aan te houden om je nieuwsbrieven te verzenden, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks. Maar bedenk van tevoren het beste moment daarvoor.
Daarnaast is een mailing meetbaar, wat dit een ideaal middel maakt om snel te testen en te optimaliseren en zo je succes te vergroten. Kijk wat er met je e-mails gebeurt. Worden je e-mails goed geopend? Goed geklikt? Leveren ze je leads of geld op?
4. Direct mail-campagne
Wellicht de meest effectieve manier van je doelgroep bereiken: een direct mail. Geen eenvoudige brief of folder, klanten willen getriggerd worden. Opvallen is dus essentieel: mooi papier, goed drukwerk, schitterende fotografie. Overweeg ook een afwijkend formaat, een verrassende kleur of stop er iets bij in de envelop. Onderzoek wijst uit dat mensen een envelop ‘met een bobbel’ altijd openmaken.
‘Geef’ de geadresseerde altijd iets: een tijdelijke korting, het tweede product gratis of een aanbieding op een gelimiteerd product/dienst dat voor de doelgroep interessant is. Of ‘bied’ je klant iets aan: een testproduct, een consult of een boekje met meer informatie. Zo’n gratis aanbod – hoe bescheiden ook – zal mensen veel eerder bewegen om actie te ondernemen.
Want uiteindelijk wil je dat de klant ingaat op jouw aantrekkelijk aanbod. Om de kans daarop te vergroten, moet niet alleen de aanbieding aantrekkelijk zijn. Zorg ook dat het gebruik maken ervan zo gemakkelijk mogelijk gaat. Geef bijvoorbeeld een link naar een speciaal voor deze actie gemaakte website, stuur een voorbedrukte antwoordkaart mee die ontvangers kosteloos ingevuld retour kunnen zenden of vermeld een gratis telefoonnummer waar de klant meer informatie kan achterhalen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkel artikel van Sprout over direct mail.