Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Diversiteit & Inclusie

Ideeën, strategieën en best practices voor diversiteit en een inclusieve bedrijfsvoering.

Recente artikelen

Het is voor managers belangrijk om professionaliteit uit te stralen. Uiteraard geldt dit ook voor vrouwelijke managers. Ieder bedrijf hanteert zijn eigen kledingvoorschriften. Over het algemeen hebben vrouwen hierbij meer vrijheid en mogelijkheden dan mannen. Voor een professionele look kunnen vrouwen kiezen voor broeken, jurken en rokken. Daarnaast zijn er voor vrouwen meerdere manieren om de zakelijke look compleet te maken. De juiste outfit Een professionele outfit samenstellen is erg eenvoudig. Voor een basic outfit kun je kiezen voor een nette zwarte broek en een mooie blouse. Wil je een meer vrouwelijke look? Kies dan voor een net jurkje, bij voorkeur een model met korte mouwen. Hiermee creëer je een moderne look. Zorg er wel voor dat de jurk minimaal tot op je knieën valt. Een zakelijke outfit mag namelijk niet te uitdagend zijn. Een andere populaire combinatie is een rok met een nette blouse. Let op de pasvorm Bij zakelijke kleding is het belangrijk om te letten op de pasvorm. Je professionele imago gaat al snel verloren wanneer je bijvoorbeeld een te strakke jurk, of een te grote pantalon draagt. Let er bij een jurk dus vooral op dat deze niet te strak zit. Je wil je rondingen niet te veel accentueren op werk. En let daarnaast op een bescheiden decolleté. Bij het passen van een blouse kun je kijken naar de lengte van de mouwen en naar de borstomvang. Zorg bij een formele blouse voor een mouwlengte tot aan je polsen. Daarnaast moet er bij een blouse overal ongeveer één centimeter ruimte over zijn. Veel vrouwen kiezen voor een blouse die (te) strak zit bij de borsten. Ga je liever voor strakkere kleding? Compenseer dan een strak kledingstuk dan met een item dat wat wijder valt. Denk bijvoorbeeld aan een strakke rok en een blouse met een wijdere pasvorm. Hierdoor krijg je een zakelijke look met een speelse touch. Let op de kleur Kleuren zijn een belangrijk onderdeel van je outfit en je imago. Iedereen maakt onbewust associaties bij bepaalde kleuren. Kies bij een zakelijke look voor kleuren zoals wit, blauw en grijs. Deze kleuren worden geassocieerd met betrouwbaarheid, loyaliteit en rust. Daarnaast zijn dit de kleuren die in zakelijke omgevingen het meest worden gebruikt. Naast wit, blauw en grijs zijn pasteltinten vaak een goede kleurkeuze. Deze kleuren zorgen op een subtiele manier voor vrolijkheid, zonder dat je outfit druk wordt. Ga je liever voor een feller kleurtje? Combineer dat dan met rustige en egale kleuren. Je kunt er ook voor kiezen om felle(re) kleuren terug te laten komen in accessoires. Schoenen Schoenen zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je outfit. Schoenen zeggen namelijk veel over je persoonlijkheid. De populairste damesschoen is de pump. Deze schoen is elegant en past bij veel verschillende outfits. Als je een minder vrouwelijke uitstraling wilt, kun je kiezen voor veterschoenen. Hiermee creëer je een meer klassieke look. Combineer de veterschoenen met een pantalon en een nette blouse voor een klassiek zakelijke look. Accessoires: de finishing touch Geen outfit is compleet zonder accessoires. Als je je outfit eenmaal hebt samengesteld kun je je sieraden tevoorschijn halen. Zorg er bij zakelijke outfits echter voor dat je niet teveel sieraden draagt. Gebruik ze om je outfit te accentueren en te verfijnen, zonder dat ze te veel afleiden. Kies een handtas die bij je schoenen past, en je bent perfect gestyled voor de werkvloer.

Vrouwelijke managers: de perfecte zakelijke look

Kledingexpert en MT-columnist Robin Hendriks geeft managers kledingadvies voor op de werkvloer. In deze column bespreekt hij de opties voor...

clock 2,5 min

vrouwelijke leiders

Het onoplosbare dilemma voor vrouwelijke leiders: of een bitch, of niet authentiek

Ons beeld van een leider is onbewust nog altijd dat van een (blanke) man. En daarom verwarren we mannelijk gedrag...

clock 2 min

Vrouwen moeten meer meewerken aan emancipatie op kantoor

We roepen allemaal om meer gelijkheid op de werkvloer, want dat is belangrijk. Toch? Volgens columnist Gijs Veenhuijsen zijn het...

clock 2,5 min

Streven naar meer diversiteit cultureel diverse teams op de werkvloer is meer dan een lege slogan - het is een goed besluit. In 2015 bracht McKinsey een rapport naar buiten waarin 366 bedrijven onderzocht werden op hun diversiteit. Binnen bedrijven die in het bovenste kwartiel stonden op het gebied van etnische en rassen diversiteit was de kans 35 procent groter dat je als manager meer verdiende dan gemiddeld in de markt. Stond het bedrijf qua seksegelijkheid in dat kwartiel, dan was de kans 15 procent groter dat je als manager meer verdiende dan gemiddeld. In een wereldwijde analyse van 2400 bedrijven van Credit Suisse bleek dat bedrijven met tenminste een vrouw in de top meer inkomensgroei en rentabiliteit op het eigen vermogen leverden dan bedrijven waar geen vrouw in de top opereerde. In de laatste jaren zijn er verschillende onderzoeken gedaan die een ander groot voordeel blootlegden van diverse teams op de werkvloer: ze zijn simpelweg slimmer. Samenwerken met mensen die anders zijn dan jij dagen je brein uit om op een andere manier te denken. In een artikel van HBR worden daar deze 4 redenen voor genoemd. Er wordt meer op feiten gefocust Mensen met verschillende achtergronden kunnen het beeld van wat geldt als normaal binnen de sociale meerderheid veranderen en een nieuwe manier van denken binnen een groep tot stand brengen. In een onderzoek dat gepubliceerd werd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology werden 200 mensen ingedeeld in een nep-jury van zes personen, die of allemaal blank waren of bestonden uit vier blanken en twee donkere mensen. Samen bekeken ze een video van een rechtszaak met een zwarte verdachte en blanke slachtoffers. Daarna moest men besluiten of de verdachte schuldig was. Het bleek dat de gemengde jury’s meer feiten over de zaak wisten boven te halen en minder feitelijke fouten maakten tijdens het bespreken van de zaak. Als er fouten ontstonden, werden deze in diezelfde bespreking nog gecorrigeerd. Een mogelijke verklaring hiervoor was dat de blanke juryleden in de gemengde panels nauwkeuriger naar het bewijsmateriaal keken. Een andere studie laat soortgelijke resultaten zien. In een serie experimenten uit Texas en Singapore lieten wetenschappers mensen met een economische studie door een gesimuleerde supermarkt lopen en raden naar de prijs van een voorraad. De deelnemers werden opgedeeld in etnisch gedifferentieerde of homogene teams. Individuen die deel uitmaakten van het diverse team raadden de prijzen in 58 procent vaker correct dan de deelnemers uit het andere team. Teams met diversiteit blijven objectiever in verschillende situaties. Ook houden ze meer controle op individuele acties van leden, zodat ze gezamenlijk meer naar een doel kunnen werken. Door meer diversiteit te creëren, maak je werknemers meer bewust van hun eigen vooroordelen - iets wat hen blind kan maken voor essentiële informatie. Feiten worden zorgvuldiger verwerkt Een grotere diversiteit binnen teams kan er ook voor zorgen dat informatie die nodig is om keuzes te maken anders verwerkt wordt. Onderzoekster Katherine Philips van de Northwestern University verdeelden voor haar onderzoek leden van studentenverenigingen in groepen van vier mensen, die allemaal hetzelfde interview moesten lezen dat afgenomen was door een rechercheur in een moordzaak. Drie mensen uit alle groepen kwamen uit dezelfde studentenvereniging, de vierde persoon kwam óf uit een andere óf dezelfde vereniging. De drie uit dezelfde studentenvereniging kwamen samen om te beslissen wie volgens hen de moordenaar was. Toen zij 5 minuten in overleg waren kwam de vierde persoon erbij om zijn mening over de kwestie te delen. De groepen met een ‘vreemdeling’ in hun groep voelden zich weliswaar minder zeker over hun keuze voor de moordenaar, maar hadden het wel vaker bij het goede eind. De diversiteit binnen de groep zorgde ervoor dat informatie nauwkeuriger behandeld werd. Diverse teams zijn innovatiever Om te blijven concurreren moeten bedrijven altijd op zoek naar innovatie. Een van de beste manieren om hun zichzelf en hun product te transformeren is het binnenhalen van vrouwen en andere diversiteit binnen het bedrijf, zo blijkt uit onderzoek. Van 4277 Spaanse bedrijf werd de genderdiversiteit binnen R&D teams onderzocht. Teams met meer vrouwen aan boord wisten in twee jaar tijd meer radicale vernieuwing teweeg te brengen dan teams waar mannen de meerderheid vormden. Een andere studie toonde aan dat culturele diversiteit een zegen is voor innovatie. Zij onderzochten data van 7615 bedrijven die meededen aan de London Annual Business Survey, een onderzoek naar de prestaties van bedrijven. Bedrijven die culturele diversiteit binnen hun top kennen ontwikkelden meer nieuwe producten dan degene met een homogene top. Het binnenhalen van mensen van verschillende geslachten, rassen, etniciteiten en nationaliteiten kan een opsteker betekenen voor het intellect van het bedrijf. Het laat mensen over hun vooroordelen stappen en nagaan waar deze op gebaseerd zijn. Dit zal de organisatie succesvoller maken, wat de doelen ook zijn.

3 redenen waarom diversiteit binnen bedrijven nodig is

Streven naar meer diversiteit op de werkvloer is meer dan een holle slogan - het is een slim besluit.

clock 3 min

Glazen plafond blijft; Nederland daalt op ranglijst sekse-gelijkheid

De positie van vrouwen op de Nederlandse werkvloer is ongeveer gelijk gebleven met vorig jaar. Toch viel ons land terug...

clock 1 min

Hulp bij het vinden van de juiste dresscode op kantoor

Toen de ‘casual’ trend werd geïntroduceerd, was werkend Nederland massaal om. De mogelijkheid om van de ‘formele’ pakken af te...

clock 3 min

Bob en bidden op het werk

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern en doet zijn best. Dit keer wil hij een aangepaste tekst op de...

clock 4 min

Ronald Meijers: ‘Waarom willen we eigenlijk maar één kapitein op een schip?’

Twee ceo’s op één schip; dat is vragen om moeilijkheden, hoor je vaak. Maar klopt dat wel, vraagt Ronald Meijers...

clock 2,5 min

Over de meerwaarde van Lelystad Zuid en zwartkijkers in je team…

Met een pre-mortem doe je net alsof een project al mislukt is. Het geeft zwartkijkers de kans zich te profileren,...

clock 3,5 min

Waarom de cabernet franc een grote comeback maakt

De cabernet franc is net Chanel No. 5, ideaal in welke wijn dan ook. Maar waarom staat hij ineens zo...

clock 3,5 min

6 tips voor je beste presentatie ooit

In 2016 wil je eens écht gehoord worden. 6 tips om de aandacht te trekken van je publiek. Het is...

clock 4 min

Vrouw in het metaal, en ook nog de baas: wat maak je dan mee?

Kristel Groenenboom leidt een groot familiebedrijf. In deze serie vertelt ze wat ze zoal meemaakt. Dit keer rekent ze af...

clock 3,5 min

3 ideale wijnen voor Sinterklaasavond

Welke wijnen lenen zich goed bij zoetigheid tijdens Sinterklaasavond? Drie tips van onze wijnkenner. Zestig procent van de Nederlanders viert...

clock 3,5 min

Wat als je machinebedrijf een speelbal wordt van (overheids)regelgeving?

Wat kun je als bedrijf doen als de overheid je dwarszit met regelgeving? Op bezoek bij Ensa, maker van machines...

clock 3,5 min

Verbonden breinen zijn de sleutel tot succes

Groei zou niet moeten betekenen groter, maar vooral beter. Méér betrokkenheid is de sleutel om je bedrijf beter te maken,...

clock 2,5 min

Waarom betrokkenheid begint met eigenzinnigheid

Medewerkers meer betrokken maken? Begin bij hun eigenzinnigheid. Lastig misschien, maar eigenzinnigheid draagt wel bij aan resultaten. Howard Roark is...

clock 3 min

Hema, de Bohemian Rhapsody onder de Nederlandse merken

Als je heel Europa verovert door typisch Hollands te blijven,  verdien je een pluim. Waarom Hema bewonderenswaardig is. Vanaf dinsdag...

clock 4 min

GRATIS WEBINAR – Generaties in organisaties – 24 oktober

Donderdag 14 november start de collegereeks Generaties in organisaties. Als voorproefje organiseren we op 24 oktober (12:15-12:45 uur) een gratis...

clock 1 min

Columnisten

Werner Schouten

Directeur van de Impact Economy Foundation en presentator van het radioprogramma BNR Koplopers.

Lees de columns van Werner Schouten

Partnerartikelen

4 x maatschappelijk betrokken en toch commercieel

Hoe geef je invulling aan maatschappelijke betrokkenheid zonder commerciële belangen uit het oog te verliezen? 4 voorbeelden. #1. Telecomprovider Voys...

clock 5 min

Generatie Y is de verkeerde discussie

Waarin Hypewatcher tot de ontdekking komt dat hij regelmatig over precies dezelfde dingen aan het schrijven is. Tijdens een paneldiscussie...

clock 3,5 min

Besluit nooit iets met zijn allen

Als groep kunnen we dingen besluiten die niemand wil. De Abilene-paradox toont aan dat we onszelf moeten dwingen bedenkingen te...

clock 3 min

Hoera, DNB eist dwarsliggers bij banken

De Nederlandsche Bank eist dwarsliggers bij de banken. Dat zouden meer toezichthouders moeten doen. Onlangs noteerde NRC Handelsblad uit de mond van...

clock 3 min

De vrouwen dreigen Bobs stoel in te pikken

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering dreigen de vrouwen zijn stoel in...

clock 3,5 min

Koffie, stress en de man-vrouw verhouding

Mannen en vrouwen gaan anders om met stress. Is het nog wel verstandig dat mannen koffie als levenselixer zien? Wie...

clock 1,5 min

Laat die Polen maar komen!

Iedere Pool die naar Nederland komt, draagt 1.800 euro meer bij aan de schatkist dan hij of zij kost. Dat...

clock 2 min

Leidinggeven aan professionals – 27 november 2012

Veel leidinggevenden ervaren dagelijks hoe inspirerend het is, maar ook hoe lastig, om leiding te geven aan professionals. Hoe zorgt...

clock 0,5 min

hebbedingen – WHAT’S NEW?

Bamboe bellen Wie groen wil zijn en al dat plastic op de werkvloer toch al beu was, kon zich al...

clock 1 min

Bij de moord op Jolande Sap

Leidinggeven aan een klein groepje verzuurde rode traditionalisten, dat bleek te hoog gegrepen voor Jolande Sap. Jolande, zoals je weet...

clock 2 min

Is God goed voor de economie?

Gezagsgetrouwe werkpaarden nodig? Huur iemand in die protestants-christelijk is, maar die niet naar de kerk gaat. Voor de economie is...

clock 2,5 min

Met deze namen maak je carrière

Qua naam heeft Mark Rutte alles mee voor een succesvolle tweede ronde als premier. Met welke namen kan je carrière...

clock 1,5 min

Steun de economie, stem op een vrouw!

Uit onderzoek blijkt dat landen met relatief veel vrouwelijke Kamerleden economisch sneller groeien. Hoe dat zit. Bij verkiezingen stemt mijn...

clock 2,5 min

Bob stelt een nieuw rvb-lid voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 181 stelt hij een nieuw rvb-lid voor:...

clock 4 min

Bob en de koffiedame

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 156 verwelkomt hij een authentieke koffiedame.  ...

clock 4 min

De vrouwen dreigen Bobs stoel in te pikken

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 135 dreigen de vrouwen zijn stoel in...

clock 3,5 min

Rabobank scoort bij werknemers

De Rabobank zorgt het beste voor zijn medewerkers blijkt uit onderzoek van MT. De bank eindigt op de eerste plaats...

clock 0,5 min

Pakketsoftware

Leveranciers, opgelet! Leveranciers van software moeten af van ­individuele licentievoorwaarden. Nu de klant de keuze heeft uit oplossingen als ­virtualisatie,...

clock 3 min