Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Businessmodellen

Inzichten en tools die je helpen je groeistrategie te bepalen.

Recente artikelen

go sharing deelauto deelscooter

5 startups die ervoor zorgen dat je je auto laat staan

Wie heeft er nog een eigen auto nodig met zoveel deelopties en technische innovaties? Deze week in De Vijf: startups...

clock 5 min

Nederlandse muziek-startups

Deze 5 Nederlandse muziek-startups spelen de klanken van de toekomst

Nu de coronacrisis - hopelijk - op zijn retour is, kunnen we hopelijk snel weer eens genieten van livemuziek. Daarom...

clock 5,5 min

skoon energy rotterdam

Deze 5 Nederlandse cleantech-startups jagen op groene winst

Zonder inventieve ondernemers blijft het qua duurzame doelen bij dagdromen. Deze week in De Vijf: deze vijf cleantech-startups stropen de...

clock 5 min

Dit kan weleens de doorbraak blijken waar de deeleconomie op wacht

Creatief strateeg, ondernemer en impactinvesteerder Jenny Elissen zag in Israël een platform dat een doorbraak in de deeleconomie kan blijken:...

clock 4 min

Overijsselse ondernemer haalt 1 miljoen op bij Dragons’ Den: ‘Ik wilde gewoon mezelf zijn’

Een ingenieus systeem om snel bidons te vullen tijdens sportwedstrijden. Met dat concept sleepte donderdag de Overijsselse ondernemer Max Schuppert...

clock 4 min

Sara Liesker

Ondernemers zijn net labradors

Hoe houd je als ondernemer na een jaar Covid-19 je mentale veerkracht in stand? Goed voor jezelf zorgen en successen...

clock 3 min

Challenger50: ondernemer Walter Vendel bouwde imperium van ruim 163 sportscholen

Challenger50-bedrijf Fit20 van ondernemer Walter Vendel heeft fitnessstudio’s in maar liefst negen landen. Zijn succesformule: klanten hoeven maar 20 minuten...

clock 1,5 min

Young Business Award begint weer, welke startups zouden unicorn kunnen worden?

Om 12 uur vanmiddag begint een nieuwe coronaproof editie van de Young Business Award. CodeSandbox, Red je Pakketje, SpaceTime Layers...

clock 7 min

Digitaal excelleren met de Digital Platform Map

Wat zijn digitale platforms, welke types zijn er en kunnen die in jouw bedrijfstak opduiken?

clock 2,5 min

Zombie

Zo herken je een zombiebedrijf op tijd (4 tips om schade te voorkomen)

Het heeft weinig zin om te ontkennen dat overheidssteun ook zorgt voor zombiebedrijven, stelt Sara Liesker. Tips om zo'n wankelend...

clock 3 min

Ting Li RSM

Digitale transformatie leiden? Zo ben je goed voorbereid

Steeds meer bedrijven en organisaties maken werk van digitale transformatie. Wat betekent dat precies? En waar moet je als leider...

clock 4,5 min

online marktplaatsen online marktplaats webshop

Waarom ook jij een online marktplaats moet beginnen

Online marktplaatsen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Hoe komt dat? En wanneer is het interessant om ook een...

clock 4,5 min

Column Irine Gaasbeek Accenture diversiteit

Zo maak je het zakelijke persoonlijk en het persoonlijke zakelijk

In crisistijd laat je geen enkel talent onbenut, schrijft Irine Gaasbeek, country managing director van Accenture Nederland, in haar eerste...

clock 4 min

disruptie, disruptieproof

Zo word je disruptieproof

Ook in 2020 heerst disruptiegevaar. Het lastige van concurrentie die met een nieuw verdienmodel uit onverwachte hoek opduikt, is juist...

clock 4,5 min

langdurig concurrerend blijven

3 dingen die je moet doen als je langdurig concurrerend wilt blijven

Wil je dat je organisatie langere tijd in de top meedraait? En dat je niet Nokia, Blackberry, Kodak, Blokker of...

clock 5 min

Hoe je meer te weten komt over de bezoekers van jouw event

Er zijn steeds meer festivals en evenementen in Nederland. Wil je je als organisator nog onderscheiden, dan moet je weten...

clock 5 min

MT1000: Beste verzekeraars

Dit zijn de beste dienstverleners in verzekeringen, volgens zakelijke beslissers.

clock 1 min

Hoe Fish Tales zijn net uitsloeg en meerdere financiers aan boord haalde

Met zijn missie om duurzame vis beschikbaar te maken voor iedereen, koos Fish Tales voor creatieve oplossingen op het gebied...

clock 3,5 min

Partnerartikelen

Kathleen De Stobbeleir Vlerick Business School

Waarom alle neuzen dezelfde kant op niet werkt

In een omgeving die snel verandert, is een nieuwe vorm van leiderschap nodig. En één stip op de horizon is...

clock 6,5 min

adaptief leiderschap adaptieve leider

Wil de next generation leider nú opstaan?

Wie de uitdagingen van morgen wil kunnen aangaan, mag niet van gisteren zijn. Wat moet de next-gen-leider in huis hebben...

clock 8 min

Carine Peeters Vlerick Business School

Hoe blijf je succesvol in een snel veranderende wereld?

Wil je de uitdagingen van morgen kunnen aangaan, dan mag je natuurlijk niet van gisteren zijn. Maar wat moet de...

clock 3,5 min

In 7 stappen naar een disruptief businessmodel (infographic)

Kijk om je heen, stel de klant radicaal centraal en benader je businessmodel als een schilder. Met de volgende zeven...

clock 0,5 min

Meer dan de helft van de tijd op het werk, besteden we aan gesprekken, vergaderingen of presentaties. Maar vraag je je voldoende af of je ermee bereikt wat je wilt bereiken en of je boodschap blijft hangen bij de toehoorders? Niet iedereen is een geboren spreker, maar er zijn heel wat technieken en trucs die ervoor zorgen dat je je publiek boeit. 80% techniek 20% inhoud Goed spreken is vooral overtuigend spreken. Zorgen dat de mensen je geloven én dat je boodschap hen bijblijft. ‘Dat is absoluut aan te leren’, weet Remco Claassen, spreker, trainer en auteur die zich richt op de ontwikkeling van leiderschap en effectiviteit. Het uiteindelijke doel van spreken is impact hebben: ervoor zorgen dat je toehoorders iets doen of iets nooit meer gaan vergeten. ‘En dat is veeleer een kwestie van techieken dan van retoriek of didactiek. Wanneer ik voor een groep spreek, ga ik voor 80 procent techniek en 20 procent inhoud. Maar die 20 procent inhoud blijft wel hangen. De meeste sprekers gaan voor 80 procent inhoud en 20 procent beamer. En er blijft niets hangen.’   ‘C-levels zijn doorgaans verschrikkelijk slechte sprekers’ Niet sproeien maar boeien ‘Ik informeerde onlangs in mijn publiek van hoeveel van alle leraren die ze in hun schooltijd en studies gehad hebben, ze een betalende lezing zouden willen bijwonen. Het antwoord was gemiddeld drie. In het bedrijfsleven is de situatie zo mogelijk nog erger. C-levels zijn doorgaans verschrikkelijk slechte sprekers’, aldus Claassen. ‘Een dag na een seminar kunnen de toehoorders gemiddeld twee paragrafen slecht citeren. Na twee weken weten ze nog waar het seminar plaatsvond en wat ze ’s middags gegeten hebben.’ ‘Experten hebben veel kennis en ze zijn enorm gepassioneerd. Daardoor gaan ze té veel spreken en wordt het té ingewikkeld. Het publiek gaat zich stom voelen en haakt af. Mensen die van nature vlot praten hebben zelfs een achterstand, die lullen maar door omdat ze zichzelf graag horen praten.’ In tegenstelling tot wat ze zelf denken, zijn ze dus slechte sprekers. Connecteren met het publiek ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat een spreker begint met zichzelf uitgebreid voor te stellen. Het publiek is al in een coma verzonken voor het eigenlijke seminar begint. Het staat niet meer open voor wat nog volgt’, zegt Claassen. Het is veel beter je seminar of lezing te beginnen met enkele uitdagende vragen of stellingen, hen onmiddellijk aan te spreken… Goede sprekers onderscheiden zich vooral door de manier waarop ze connecteren met hun publiek. ‘Ik begin mijn seminars vaak met preframing. Ik vertel mijn publiek bij aanvang wat ze die dag gaan leren en welke doelen we gaan bereiken. Beloftes doen die op het einde van de dag ingelost zullen worden, vragen stellen, haakjes slaan… werkt.’ ‘Deel nooit het podium met iets wat meer licht geeft dan jezelf’ Kill the beamer ‘Deel nooit het podium met iets wat meer licht geeft dan jezelf’, adviseert Claassen. ‘Ook al dwingen de organisatoren van congressen het bijna af: gebruik geen Powerpoint, vergeet die slides vol tekst. Ze leiden de aandacht van het publiek af van jou en wat je te zeggen hebt. Zorg ervoor dat de mensen naar jou kijken. Meestal dienen presentaties vooral als handige kapstok voor de spreker. Als je een backup nodig hebt, gebruik dan cue cards. Niemand in het publiek zal het je kwalijk nemen, als je af en toe een blik werpt op je cue cards.’ Van het emotionele naar het cognitieve Claassen maakt graag gebruik van subliminale technieken om de aandacht van zijn publiek te bewaren. ‘Door middel van priming, een techniek die in reclame veelvuldig gebruikt wordt, kan je bij mensen bepaalde associaties oproepen, waardoor ze sneller verbanden leggen en denken dat ze die zelf gevonden hebben. Ze gaan daardoor informatie gemakkelijker aanvaarden en onthouden.’ ‘Op de bühne ga ik mijn toehoorders echt mindf*cken’, lacht Claassen. ‘Zo speel ik voor mijn trainingen en tijdens pauzes muziek. Ik heb die zorgvuldig gekozen zodat ze de hersenen van mijn publiek perfect voorbereiden op wat komt. Tijdens de laatste koffiepauze is het vaak strijdmuziek, Rage Against the Machine of zo. Als mensen dan terug in de zaal komen is er van bij het begin confrontatie. Je voelt ze denken: ‘ik ga iemand slaan of iemand f*cken’. De dynamiek die dan ontstaat is heerlijk.’ ‘Mensen hebben bijvoorbeeld een onbewust ruimtelijk tijdsgevoel. Wanneer we naar de toekomst wijzen, wijzen we naar rechts. Een spreker die op een podium zijn publiek toekijkt, moet dat spiegelen en dus naar links wijzen. Zulke kleine dingen zorgen voor belevingswaarheid. Via een emotionele ingang, krijg je als spreker toegang tot een cognitieve ingang.’ Ook voor schriftelijke communicatie ‘In Nederland geef ik vaak sessie van twaalf uur. Van negen tot negen met vier pauzes en toch blijft mijn publiek geboeid. De technieken werken zo goed, dat het publiek als het ware geen andere keuze heeft dan geconcentreerd te blijven luisteren’, zegt Claassen. ‘De technieken zijn overigens één op één over te zetten naar andere vormen van communicatie. Ook in schriftelijke communicatie kan je connecttechnieken hanteren. Mijn boek leest als een trein en dat is het beste bewijs dat de technieken werken.’

Zo gelooft en onthoudt iedereen jouw boodschap

Hoe zorg je ervoor dat de boodschap die jij wil verkondigen ook aankomt bij de luisteraar? En belangrijker nog, dat...

clock 3,5 min

4 manieren waarop je het vertrouwen van franchisenemers verdient

Doe als franchisegever geen beloftes die je niet waar kunt maken, schrijft Esther Brons-Stikkelbroeck. Zij geeft vier tips waarmee je het vertrouwen...

clock 3 min

ontwikkelingsfase teamontwikkeling leiderschap

Zo kom je erachter in welke ontwikkelingsfase jouw team zit

Als manager wil je groeien met jouw team en altijd betere resultaten boeken, met gemotiveerde werknemers. Daarom is het goed...

clock 3 min

Challenger50 van 2018: The Hyve maakt de medische wereld verslaafd aan open source

Kees van Bochove en Harry van Haaften bouwen met een team van 36 medewerkers aan een wereldwijde open source-kampioen voor de medische...

clock 1,5 min

Disruptieve startups krijgen sneller, maar ook minder groeigeld

Disruptieve startups krijgen dan wel sneller groeigeld dan startende ondernemingen die zich niet als marktontwrichters presenteren, ze krijgen ook minder...

clock 2,5 min

Hoe blockchain deze 10 sectoren zal disrupten

We hoorden het Willem Vermeend al zeggen en dan is het dus waar: blockchain wordt het helemaal. Hoe zal deze...

clock 0,5 min

disruptie leiderschap

Waarom disruptie een kans is

De snelheid van de veranderingen waarmee talloze organisaties worden geconfronteerd, neemt toe. In veel sectoren waart het disruptie-spook rond dat...

clock 0 min

In dit restaurant maakt een robot een hamburger voor je klaar

Combineer de efficiëntie van robots met de techniek van Michellin-sterrenkoks en je krijgt betere hamburgers. Dat is het idee achter...

clock 2 min

Rik Vera The Day After Tomorrow

Bang voor disruptie? In potentie heb je 4 miljard klanten én 4 miljard medewerkers

Technologie kan het voortbestaan van jouw bedrijf in gevaar brengen. Wie zich niet aanpast, legt het loodje. Maar wie bereid...

clock 2,5 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: Maak je verhaal krachtig met hypnosetechnieken

Wil je een verhaal kracht bijzetten? Maak dan gebruik van hypnosetechnieken. In deze video uit vertelt Remco Claassen hoe je...

clock 0 min

Vervoersbedrijven verkopen het verkeerde product, stelt MT-columnist Rik Vera. We betalen in tijd, niet in geld.

Het kantelpunt in mobili-tijd

Vervoersbedrijven verkopen het verkeerde product, stelt MT-columnist Rik Vera. We betalen in tijd, niet in geld.

clock 2,5 min

Ben Tiggelaar stressreactie veranderen

‘Ontstaan disruptieve bedrijven ligt vaak bij gevestigde orde’

Bedrijven als Airbnb en Uber staan erom bekend gevestigde branches flink wakker geschud te hebben. Maar hoe zijn zij ontstaan?...

clock 1 min

Remco Claassen: ‘Goede leiders hebben een gezonde dosis egocentrisme’

Succesvolle leiders zijn degenen die goed leiding kunnen geven aan zichzelf. ‘Het basisfundament voor persoonlijk leiderschap is gezond egocentrisme’, zegt...

clock 1 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: ‘In presentatie focussen we te veel op de inhoud’

Wil je de aandacht van mensen vasthouden, dan moet je volgens Remco Claassen gebruik maken van drie ingrediënten: educatie, entertainment...

clock 0,5 min