Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Businessmodellen

Inzichten en tools die je helpen je groeistrategie te bepalen.

Recente artikelen

Kathleen De Stobbeleir Vlerick Business School

Waarom alle neuzen dezelfde kant op niet werkt

In een omgeving die snel verandert, is een nieuwe vorm van leiderschap nodig. En één stip op de horizon is...

clock 6,5 min

adaptief leiderschap adaptieve leider

Wil de next generation leider nú opstaan?

Wie de uitdagingen van morgen wil kunnen aangaan, mag niet van gisteren zijn. Wat moet de next-gen-leider in huis hebben...

clock 8 min

Carine Peeters Vlerick Business School

Hoe blijf je succesvol in een snel veranderende wereld?

Wil je de uitdagingen van morgen kunnen aangaan, dan mag je natuurlijk niet van gisteren zijn. Maar wat moet de...

clock 3,5 min

In 7 stappen naar een disruptief businessmodel (infographic)

Kijk om je heen, stel de klant radicaal centraal en benader je businessmodel als een schilder. Met de volgende zeven...

clock 0,5 min

Meer dan de helft van de tijd op het werk, besteden we aan gesprekken, vergaderingen of presentaties. Maar vraag je je voldoende af of je ermee bereikt wat je wilt bereiken en of je boodschap blijft hangen bij de toehoorders? Niet iedereen is een geboren spreker, maar er zijn heel wat technieken en trucs die ervoor zorgen dat je je publiek boeit. 80% techniek 20% inhoud Goed spreken is vooral overtuigend spreken. Zorgen dat de mensen je geloven én dat je boodschap hen bijblijft. ‘Dat is absoluut aan te leren’, weet Remco Claassen, spreker, trainer en auteur die zich richt op de ontwikkeling van leiderschap en effectiviteit. Het uiteindelijke doel van spreken is impact hebben: ervoor zorgen dat je toehoorders iets doen of iets nooit meer gaan vergeten. ‘En dat is veeleer een kwestie van techieken dan van retoriek of didactiek. Wanneer ik voor een groep spreek, ga ik voor 80 procent techniek en 20 procent inhoud. Maar die 20 procent inhoud blijft wel hangen. De meeste sprekers gaan voor 80 procent inhoud en 20 procent beamer. En er blijft niets hangen.’   ‘C-levels zijn doorgaans verschrikkelijk slechte sprekers’ Niet sproeien maar boeien ‘Ik informeerde onlangs in mijn publiek van hoeveel van alle leraren die ze in hun schooltijd en studies gehad hebben, ze een betalende lezing zouden willen bijwonen. Het antwoord was gemiddeld drie. In het bedrijfsleven is de situatie zo mogelijk nog erger. C-levels zijn doorgaans verschrikkelijk slechte sprekers’, aldus Claassen. ‘Een dag na een seminar kunnen de toehoorders gemiddeld twee paragrafen slecht citeren. Na twee weken weten ze nog waar het seminar plaatsvond en wat ze ’s middags gegeten hebben.’ ‘Experten hebben veel kennis en ze zijn enorm gepassioneerd. Daardoor gaan ze té veel spreken en wordt het té ingewikkeld. Het publiek gaat zich stom voelen en haakt af. Mensen die van nature vlot praten hebben zelfs een achterstand, die lullen maar door omdat ze zichzelf graag horen praten.’ In tegenstelling tot wat ze zelf denken, zijn ze dus slechte sprekers. Connecteren met het publiek ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat een spreker begint met zichzelf uitgebreid voor te stellen. Het publiek is al in een coma verzonken voor het eigenlijke seminar begint. Het staat niet meer open voor wat nog volgt’, zegt Claassen. Het is veel beter je seminar of lezing te beginnen met enkele uitdagende vragen of stellingen, hen onmiddellijk aan te spreken… Goede sprekers onderscheiden zich vooral door de manier waarop ze connecteren met hun publiek. ‘Ik begin mijn seminars vaak met preframing. Ik vertel mijn publiek bij aanvang wat ze die dag gaan leren en welke doelen we gaan bereiken. Beloftes doen die op het einde van de dag ingelost zullen worden, vragen stellen, haakjes slaan… werkt.’ ‘Deel nooit het podium met iets wat meer licht geeft dan jezelf’ Kill the beamer ‘Deel nooit het podium met iets wat meer licht geeft dan jezelf’, adviseert Claassen. ‘Ook al dwingen de organisatoren van congressen het bijna af: gebruik geen Powerpoint, vergeet die slides vol tekst. Ze leiden de aandacht van het publiek af van jou en wat je te zeggen hebt. Zorg ervoor dat de mensen naar jou kijken. Meestal dienen presentaties vooral als handige kapstok voor de spreker. Als je een backup nodig hebt, gebruik dan cue cards. Niemand in het publiek zal het je kwalijk nemen, als je af en toe een blik werpt op je cue cards.’ Van het emotionele naar het cognitieve Claassen maakt graag gebruik van subliminale technieken om de aandacht van zijn publiek te bewaren. ‘Door middel van priming, een techniek die in reclame veelvuldig gebruikt wordt, kan je bij mensen bepaalde associaties oproepen, waardoor ze sneller verbanden leggen en denken dat ze die zelf gevonden hebben. Ze gaan daardoor informatie gemakkelijker aanvaarden en onthouden.’ ‘Op de bühne ga ik mijn toehoorders echt mindf*cken’, lacht Claassen. ‘Zo speel ik voor mijn trainingen en tijdens pauzes muziek. Ik heb die zorgvuldig gekozen zodat ze de hersenen van mijn publiek perfect voorbereiden op wat komt. Tijdens de laatste koffiepauze is het vaak strijdmuziek, Rage Against the Machine of zo. Als mensen dan terug in de zaal komen is er van bij het begin confrontatie. Je voelt ze denken: ‘ik ga iemand slaan of iemand f*cken’. De dynamiek die dan ontstaat is heerlijk.’ ‘Mensen hebben bijvoorbeeld een onbewust ruimtelijk tijdsgevoel. Wanneer we naar de toekomst wijzen, wijzen we naar rechts. Een spreker die op een podium zijn publiek toekijkt, moet dat spiegelen en dus naar links wijzen. Zulke kleine dingen zorgen voor belevingswaarheid. Via een emotionele ingang, krijg je als spreker toegang tot een cognitieve ingang.’ Ook voor schriftelijke communicatie ‘In Nederland geef ik vaak sessie van twaalf uur. Van negen tot negen met vier pauzes en toch blijft mijn publiek geboeid. De technieken werken zo goed, dat het publiek als het ware geen andere keuze heeft dan geconcentreerd te blijven luisteren’, zegt Claassen. ‘De technieken zijn overigens één op één over te zetten naar andere vormen van communicatie. Ook in schriftelijke communicatie kan je connecttechnieken hanteren. Mijn boek leest als een trein en dat is het beste bewijs dat de technieken werken.’

Zo gelooft en onthoudt iedereen jouw boodschap

Hoe zorg je ervoor dat de boodschap die jij wil verkondigen ook aankomt bij de luisteraar? En belangrijker nog, dat...

clock 3,5 min

4 manieren waarop je het vertrouwen van franchisenemers verdient

Doe als franchisegever geen beloftes die je niet waar kunt maken, schrijft Esther Brons-Stikkelbroeck. Zij geeft vier tips waarmee je het vertrouwen...

clock 3 min

ontwikkelingsfase teamontwikkeling leiderschap

Zo kom je erachter in welke ontwikkelingsfase jouw team zit

Als manager wil je groeien met jouw team en altijd betere resultaten boeken, met gemotiveerde werknemers. Daarom is het goed...

clock 3 min

Challenger50 van 2018: The Hyve maakt de medische wereld verslaafd aan open source

Kees van Bochove en Harry van Haaften bouwen met een team van 36 medewerkers aan een wereldwijde open source-kampioen voor de medische...

clock 1,5 min

Disruptieve startups krijgen sneller, maar ook minder groeigeld

Disruptieve startups krijgen dan wel sneller groeigeld dan startende ondernemingen die zich niet als marktontwrichters presenteren, ze krijgen ook minder...

clock 2,5 min

Hoe blockchain deze 10 sectoren zal disrupten

We hoorden het Willem Vermeend al zeggen en dan is het dus waar: blockchain wordt het helemaal. Hoe zal deze...

clock 0,5 min

disruptie leiderschap

Waarom disruptie een kans is

De snelheid van de veranderingen waarmee talloze organisaties worden geconfronteerd, neemt toe. In veel sectoren waart het disruptie-spook rond dat...

clock 0 min

In dit restaurant maakt een robot een hamburger voor je klaar

Combineer de efficiëntie van robots met de techniek van Michellin-sterrenkoks en je krijgt betere hamburgers. Dat is het idee achter...

clock 2 min

Rik Vera The Day After Tomorrow

Bang voor disruptie? In potentie heb je 4 miljard klanten én 4 miljard medewerkers

Technologie kan het voortbestaan van jouw bedrijf in gevaar brengen. Wie zich niet aanpast, legt het loodje. Maar wie bereid...

clock 2,5 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: Maak je verhaal krachtig met hypnosetechnieken

Wil je een verhaal kracht bijzetten? Maak dan gebruik van hypnosetechnieken. In deze video uit vertelt Remco Claassen hoe je...

clock 0 min

Vervoersbedrijven verkopen het verkeerde product, stelt MT-columnist Rik Vera. We betalen in tijd, niet in geld.

Het kantelpunt in mobili-tijd

Vervoersbedrijven verkopen het verkeerde product, stelt MT-columnist Rik Vera. We betalen in tijd, niet in geld.

clock 2,5 min

Ben Tiggelaar stressreactie veranderen

‘Ontstaan disruptieve bedrijven ligt vaak bij gevestigde orde’

Bedrijven als Airbnb en Uber staan erom bekend gevestigde branches flink wakker geschud te hebben. Maar hoe zijn zij ontstaan?...

clock 1 min

Remco Claassen: ‘Goede leiders hebben een gezonde dosis egocentrisme’

Succesvolle leiders zijn degenen die goed leiding kunnen geven aan zichzelf. ‘Het basisfundament voor persoonlijk leiderschap is gezond egocentrisme’, zegt...

clock 1 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: ‘In presentatie focussen we te veel op de inhoud’

Wil je de aandacht van mensen vasthouden, dan moet je volgens Remco Claassen gebruik maken van drie ingrediënten: educatie, entertainment...

clock 0,5 min

Partnerartikelen

Podcast: hoe WeWork van startups een businessmodel maakte

WeWork krijgt een flinke investering van 4,4 miljard dollar. Mede-oprichter Miguel McKelvey legt uit hoe zijn miljardenbedrijf de weg naar de...

clock 0,5 min

non-verbale communicatie, impact, lichaamstaal. verhaal, krachtig, Remco Claassen, Verbaal Meesterschap

Remco Claassen: Hoe gebruik je non-verbale communicatie?

De impact van een verhaal hangt voor een groot deel af van de non-verbale communicatie. Hoe bereik je een optimaal...

clock 0,5 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: Gebruik de ruimte voor een krachtig verhaal

Wil je jouw verhaal krachtiger maken? Gebruik de ruimte op het podium en zet deze in voor het verhaal.

clock 0,5 min

Remco Claassen: Deel het podium nooit met een beamer

Gebruik een beamer om je presentatie kracht bij te zetten, maar ga er nooit naast staan. Remco Claassen over de...

clock 0,5 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: De impact van anekdotes

Mensen hebben een zwak voor goede verhalen. Wil je de aandacht van het publiek vasthouden? Maak dan gebruik van anekdotes,...

clock 0 min

Remco Claassen: ‘Goede leiders weten waar ze van gaan kwispelen’

Wie goed leiding wil geven aan anderen, moet eerst goed leiding kunnen geven aan zichzelf. Het basisfundament van persoonlijk leiderschap:...

clock 2,5 min

Nalden: ‘WeTransfer zou al zijn pageviews kunnen verkopen, maar dat doen we bewust niet’

Ondanks een miljoenenbereik zal WeTransfer nooit al zijn pageviews verkopen aan adverteerders. 'We willen mensen blijven verrassen met onverwachte kunst', zei...

clock 2,5 min

Jouw boekhouding voor een maatpak: voorkom huilen door ruilen

In mindere tijden vallen veel ondernemers erop terug: ruilhandel. Dat klinkt heel middeleeuws, maar het is een prima oplossing als...

clock 2 min

‘Succesvolle bedrijven koppelen groei aan het oplossen van een wereldprobleem’

Succesvolle bedrijven koppelen hun DNA aan een trend of lossen een relevant maatschappelijk probleem op. Om organisaties te helpen innoveren...

clock 1 min

1. Crisis in bedrijfstop Uber Het is alle hens aan dek in de boardroom bij taxi-app Uber. The Wall Street Journal meldde zondag dat Emil Michael, de belangrijkste adviseur van Uber-CEO Travis Kalanick, volgende week opstapt. Ook zou Kalanick zelf een tijdelijke terugtreding overwegen. Hij kreeg onlangs een forse klap te verwerken, toen zijn moeder omkwam bij een bootongeluk. De afgelopen maanden wordt Uber tevens geplaagd door een aantal forse schandalen, waaronder seksuele intimidatie en bedrijfsspionage. Een rapport over de afhandeling hiervan wordt door de bedrijfstop volledig overgenomen - in voorgaande rapporten werd al over het aftreden van Emil Michael gesproken. 2. Macron stevent ook af op meerderheid in parlement De Franse president Emmanuel Macron lijkt met zijn beweging En Marche! ook een meerderheid in het Franse parlement te gaan behalen. In de eerste ronde kreeg LREM ruim 32 procent van de stemmen, waarmee het de gevestigde partijen wegvaagt. Vooral de Parti Socialiste moest het ontgelden: met iets meer dan 10 procent van de stemmen tekent zich een historisch verlies af. Volgens NRC-correspondent Peter Vermaas zou het de partij niet alleen zetels kosten, maar ook het dure partijkantoor in het centrum van Parijs. De tweede ronde is volgende week zondag. 3. Groot deel zzp'ers betaalt geen inkomstenbelasting Hoewel ze wel degelijk belastingplichtig zijn, betaalden bijna vier op de tien zelfstandigen zonder personeel in 2014 geen inkomstenbelasting. Dat komt doordat ze zoveel aftrekposten hebben, dat ze onder de streep niets hoeven af te dragen. Dat schrijft De Volkskrant na een analyse van het CBS. Het gaat in totaal om 314.000 zzp'ers. 4. 'Uitzendkrachten 10 procent duurder' Uitzendkrachten worden de komende jaren naar schatting tot 10 procent duurder. Dat meldt De Volkskrant maandag. De stijging is het gevolg van een fiscale ingreep, waardoor uitzendbureaus niet langer goedkopere premies kunnen uitkiezen. De bureaus konden tot een maand geleden goedkopere premies kiezen - en meer verdienen - als ze veel uitzendkrachten in één sector aan het werk hadden. Gevolg is dat veel uitzendkrachten werden neergezet in sectoren met een gunstige premie. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken spreekt in de krant van een "lek" dat is gedicht. 5. Manager van de dag: Rupert Stadler (Audi, binnenkort Opel?) Autobouwer Opel krijgt met Rupert Stadler mogelijk een nieuwe CEO. Stadler zwaait momenteel nog de scepter bij Audi, maar zou bij Opel in het vizier zijn als opvolger van Karl-Thomas Neumann. Volgens geruchten in de branche zou Neumann zijn laatste dagen op kantoor al tellen. De huidige Opel-CEO zou ontevreden zijn over de overname van de autobouwer door het Franse PSA - dat volgens Neumann te weinig doet aan elektrisch rijden. Een probleem waar Stadler nog wel mee worstelt is zijn betrokkenheid bij de dieselgate, waar naast Volkswagen ook Audi in verzeild raakte.

Ben Tiggelaar deel 13: Dit is hoe disruptieve bedrijven ontstaan

Bedrijven als Airbnb en Uber staan erom bekend gevestigde branches flink wakker geschud te hebben. Maar hoe zijn zij ontstaan?...

clock 1,5 min

Infographic: alle deelplatformen in Nederland

Of je het nu 'delen' over 'verhuren' noemt, het aantal platforms dat vraag en aanbod bundelt is de laatste jaren...

clock 0,5 min

Hoe muziekdienst Kollekt.fm in een winkel een nieuw (b2b)-businessmodel vond

De concurrentie van Spotify en Apple bleek te groot, maar de oprichters van muziekplatform Kollekt.fm ontdekten een nieuwe niche om...

clock 2,5 min

peter hinssen future decoded

Peter Hinssen: ‘Disruptie gaat níet over technologie, maar over anders kijken’

Disruptie heeft niet met technologie te maken, maar met netwerken en open staan voor vernieuwing. Dat stelt de Belgische serie-ondernemer...

clock 5 min

Waarom praten ook jouw beroep is en hoe je er beter in wordt

Iedereen verkoopt producten, niet alleen de sales-medewerkers. Of het nu gaat over je idee verkopen in een vergadering, je medewerkers...

clock 1,5 min

innovatie. manager. vernieuwing, oorzaak, mislukken, vernieuwing

Stelling: Innovatie komt van kleine uitdagers

Uber, Netflix, iZettle, Airbnb, Storefront: voorbeelden van bedrijven die als startup een innovatie naar de markt wisten te brengen met...

clock 1 min

Face off: HelloFresh vs. Marley Spoon

Het aantal aanbieders van maaltijdboxen in Nederland blijft groeien. Welke startup heeft het winnende businessmodel? Sprout vergelijkt in de rubriek...

clock 4 min

Het antwoord op uitdagers: creative self disruption

Wie kijkt er verder dan het eigen voortbestaan? Van organisaties is bekend dat ze ‘continuïteit’ als belangrijkste doelstelling nastreven, bepaald...

clock 2 min

daan weddepohl peerby

Hoe Daan Weddepohl een ster werd in de VS

Toen Daan Weddepohl vier jaar geleden 100.000 euro won bij de Postcode Lottery Green Challenge was zijn deelplatform Peerby amper...

clock 4 min