Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom ook jij een online marktplaats moet beginnen

In samenwerking met Buckaroo - Online marktplaatsen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Hoe komt dat? En wanneer is het interessant om ook een online marktplaats te starten? ‘Eigenlijk is elke gefragmenteerde markt waarin vraag en aanbod elkaar lastig kunnen vinden, interessant.’

online marktplaatsen online marktplaats webshop
Je leest nu: Waarom ook jij een online marktplaats moet beginnen

Steeds meer partijen besluiten hun webshop open te stellen voor derden. Denk maar aan websites als Plein.nl, Jurkjes.nl en Winkelstraat.nl. Aan dienstenplatforms als Thuisbezorgd (voor het bestellen van maaltijden), Werkspot (voor de inhuur van vaklui) en Treatwell (voor het online maken van onder andere een kappersafspraak). Of, in de B2B-markt, aan Orderchamp.com, dat zelfstandige retailers en merken aan elkaar verbindt.

Dat steeds meer partijen een online marktplaats beginnen is niet verwonderlijk, schetst Lars Smit van Buckaroo. ‘Het kan behoorlijk lucratief zijn om zo’n marktplaats te beginnen. De wereldwijde omzet van online marktplaatsen – ter grootte van 1,8 biljoen euro – groeit met 20 procent per jaar. En steeds meer online shoppers beginnen hun zoektocht naar een nieuw product niet op Google, maar op online marktplaatsen als Amazon en Bol.com.’

Online marktplaatsen is booming business

Inmiddels vindt zo’n 52 procent van alle wereldwijde e-commerce-transacties plaats via online marktplaatsen, met een dominante rol voor giganten als Alibaba, Amazon en JD.com. Opvallend daarbij is de consolidatie die binnen de Nederlandse e-commerce plaatsvindt, constateert Smit.

‘Tussen 2014 en 2018 nam het aantal webshops met 11 procent af, terwijl de e-commercemarkt sterk groeide. Belangrijke verklaring daarvoor is het feit dat steeds meer standalone webshops uitgroeien tot online marktplaats of uit de markt worden geconcurreerd.’

Distributeurs kennen het principe

Ook marketplace-expert Nikki Eijpen van Wunderman Thompson Commerce is niet verbaasd over het groeiende aantal online marktplaatsen. ‘Eigenlijk is elke gefragmenteerde markt waarin vraag en aanbod elkaar lastig kunnen vinden, interessant voor partijen die een online marktplaats willen opzetten.’

‘Neem de B2B-markt,’ zegt Eijpen, ‘daarbinnen zijn veel distributeurs actief die feitelijk al fungeren als marktplaats, alleen dan niet digitaal. Denk maar aan distributeurs van auto-onderdelen, bouwmaterialen, ruwe materialen voor de chemische of farmaceutische industrie of zaden voor de foodindustrie. Voor dit soort partijen ligt er een enorme kans om, via een online marktplaats, veel meer partijen aan elkaar te verbinden.’

Kansen in consumentenmarkt

Ook voor consumenten liggen er volop kansen, vervolgt Eijpen. ‘Denk maar aan die gitaarfabrikant die een eigen marktplaats opzette voor de handel in tweedehands gitaren. Via die marktplaats kunnen particuliere kopers en verkopers elkaar makkelijk vinden, terwijl jij als fabrikant zorgt voor extra beleving rondom je merk.’

En dan is er ook nog de kansrijke consumentenmarkt, schetst Eijpen. ‘Ik denk dan bijvoorbeeld aan een verzekeraar die klanten met schade via zijn marktplaats koppelt aan een klusbedrijf. Of aan een vliegmaatschappij die reizigers de mogelijkheid biedt om alvast een restaurant of excursie te boeken op de plek van bestemming.’

Ketens openbreken

Nikkie Eijpen Wunderman
Nikkie Eijpen van Wunderman Thompson Commerce

Eijpen wil maar zeggen: het aantal mogelijkheden is eindeloos. ‘Er zijn enorm veel ketens die met behulp van een online marktplaats opengebroken kunnen worden. Als je rondom je eigen product aanvullende diensten of producten aan kunt bieden, vindt je klant altijd wat hij zoekt en kun je als platform enorm snel groeien.’

Van een Amazon zul je het niet snel winnen, erkent Eijpen. ‘Maar door je te richten op een bepaalde nichemarkt kun je tóch flink groeien. Zo’n niche hoeft trouwens niet per se betrekking te hebben op een product of dienst. Je kunt je ook geografisch op een niche richten, bijvoorbeeld door een platform op te richten voor retailers die alleen lokaal actief zijn.’

Beter inzicht in klantwensen

Een groot bijkomend voordeel van het marktplaatsmodel is dat je een veel dieper inzicht krijgt in wat de klant beweegt. Eijpen: ‘Via je platform kun je bijvoorbeeld enorm veel klantdata verzamelen. Waar zoeken ze op? Daardoor heb je ook veel sneller inzicht in welke producten of productcategorieën – die je nu misschien nog niet aanbiedt via je platform – interessant zijn.’

‘Als je het goed aanpakt, gaan ook je concurrenten via je platform verkopen. De combinatie van data over producten en hun beschikbaarheid, over klanten en wat ze kopen, en over de prijzen die concurrenten hanteren: die is goud waard. De inzichten die je opdoet kun je terugvertalen naar je eigen strategie. Vergeet niet: de meest succesvolle online marktplaatsen zijn in de eerste plaats databedrijven, en pas in tweede instantie retailer of dienstverlener.’

Onderscheidend vermogen zoeken

Lars Smit Buckaroo
Lars Smit van Buckaroo

Let wel op: een online marktplaats beginnen is niet iets dat je ‘even’ doet, benadrukt Lars Smit. ‘Wil je serieus kunnen concurreren met een partij als Bol.com, dan zul je jezelf moeten onderscheiden. Bijvoorbeeld door je vendors betere voorwaarden te bieden. Of door een nichemarkt te bedienen.’

Sowieso zul je goed moeten nadenken over welke leveranciers je allemaal toegang biedt tot je platform, zegt Smit. ‘Een verkeerde keuze kan leiden tot kannibalisatie, waarbij bedrijven die een soortgelijk product bieden als jijzelf omzet bij je wegkapen.’

Impact starten online marktplaats

Denk ook goed na over de manier waarop je je betaalstructuur inricht. Smit: ‘Betalingen via een marktplaats zijn vaak complex: de betaling die je ontvangt van een klant, moeten doorgaans verdeeld worden over meerdere verkopers. Bovendien bestaat een deel van de betaling uit de commissie die je als marktplaats ontvangt.’

Ook Eijpen benadrukt het belang van een goed doordachte aanpak. ‘In technisch opzicht hoeft het opzetten van een online platform niet enorm moeilijk te zijn. Er zijn tegenwoordig verschillende softwareplatforms, zoals Mirakl en Izberg, die het voor iedereen mogelijk maken om relatief snel een marktplaats op te zetten.’

‘Tegelijkertijd moet je vooral niet onderschatten hoeveel impact het beginnen van een online marktplaats heeft op je organisatie. Zo zul je werk moeten maken van een goede screening en onboarding. Je wil immers voorkomen dat een leverancier slechte producten of service levert richting klanten, waarna dat op jouw platform afstraalt. Op dat soort reputatieschade zit niemand te wachten.’

Groter bereik en omzet

Het opzetten van een online marktplaats vergt al met al een flinke investering. Maar daar staat – als je het goed aanpakt – flink wat tegenover, benadrukt Smit ten slotte. ‘Als je het goed aanpakt, kan het opzetten van een online marktplaats je bereik en daarmee je omzet flink vergroten. Zolang je maar doordachte keuzes maakt voor wat betreft de partners die je toelaat op je platform, de onderliggende techniek en de betaalstrategie.’

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download whitepaper

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download whitepaper
/