Het keuzepalet om onszelf van plek A naar B te bewegen, is de laatste jaren behoorlijk verbreed.
Eerst hadden we de Uber-revolutie, toen kregen we de e-stephausse en nu werkt in Delft Hardt Hyperloop aan het elimineren van het begrip ‘afstand’. Met de luchtdrukbuis Hyperloop kunnen we in de toekomst in een half uur van Amsterdam naar Brussel reizen. Vrijwel CO2-neutraal, want de Hyperloop werkt op elektriciteit.
Maar goed, dat is nog verre toekomstmuziek. Welke startups bespelen de klanken die ook de komende jaren al steeds luider zullen klinken?
Minder auto’s kopen
Zeker is dat de meeste van deze bedrijven – naast winst maken – één groot doel hebben: ervoor zorgen dat minder mensen een auto aanschaffen. In 2018, dus pre-corona, was de uitstoot van wegverkeer goed voor wel 17 procent van de CO2-uitstoot in ons land. Genoeg meters te maken, dus.
Bedrijven als Car2Go (deelauto’s) en Swapfiets (leasefietsen) lieten de afgelopen jaren zien dat het anders kan. Wat wordt de volgende generatie startups die autobezit overbodig maken?
1. Tracefy
De markt voor e-bikes zit in de lift: afgelopen jaar werden er in ons land 547.000 stuks verkocht, een stijging van 30 procent ten opzichte van 2019. Analisten schatten dat er in 2030 liefst 30 miljoen e-bikes in Europa zullen rondrijden. Voor ouderen die zichzelf niet meer vertrouwen op een reguliere fiets kan de e-bike een aardig alternatief zijn voor een auto. Maar goed, e-bikes zijn duur en je wil niet dat zo’n fiets gestolen wordt. Topsegment-merken zoals VanMoof hebben een ingebouwd gps-systeem, maar dat geldt lang niet voor alle elektrische fietsen.
Het bedrijf Tracefy belooft met de oplossing te komen. Het concern van ondernemers Jeroen van Kester en Niels Penning levert gps-trackers voor e-bikes. Het bouwen van een gps-tracker is extra complex bij kleine voertuigen. Daarom ontwikkelde Tracefy een uiterst compact model, dat op elk elektrisch voertuig past. Het bedrijf levert zowel de hard- als de software. Er is een app en een online dashboard. Klanten zijn onder meer PostNL, Swapfiets, GreenMo en iBike; allen partijen die een grote vloot aan e-bikes bezitten, die ze veilig willen houden. Ook in de consumentenmarkt is Tracefy actief.
2. Felyx
Elektrische scooters die je met een app kunt ontgrendelen. De in 2017 opgerichte aanbieder Felyx wist er de afgelopen jaren razendsnel mee op te schalen. Het bedrijf van ondernemers Quinten Selhorst en Maarten Poot begon in Amsterdam, breidde uit naar talloze andere steden in Nederland en heeft tegenwoordig ook al e-scooters in Brussel rondrijden. Het bedrijf had begin dit jaar 3.000 scooters in bezit, die gebruikt werden door 300.000 klanten. De afgelopen jaren haalde Felyx 8,4 miljoen euro op bij investeerders, begin dit jaar gevolgd door een klapper van 24 miljoen euro.
Dat kapitaal is bedoeld om de Europese markt te veroveren, vertelde ceo Selhorst indertijd aan MT/Sprout. Felyx stelt vergunningen klaar te hebben liggen om de weg op te gaan in grote Franse en Duitse steden, zoals Berlijn en Parijs. Het bedrijf wacht coronawise nog even op een goed moment om er te lanceren. Dit jaar moet het gebeuren, in 2022 wil Felyx al weer in andere landen de markt op. Zijn e-steps meer een toeristendingetje, elektrische scooters worden volgens felyx vooral door de lokale bevolking gebruikt. Vandaar ook dat de startup zijn omzet in coronajaar 2020 doodleuk zag verdriedubbelen.
3. Go Sharing/ GreenMo
Een geduchte concurrent van Felyx is Go Green, het concern waar zowel Go Sharing als GreenMo onder vallen. Go Sharing van ceo Raymon Pouwels is net als Felyx een aanbieder van elektrische deelscooters en stelt al 5.000 stuks in bezit te hebben. Het bedrijf is actief in wel dertig Nederlandse steden en heeft zijn zinnen gezet op rappe internationalisering. Het concern breidde dit jaar uit naar Oostenrijk, Duitsland en België. Het Verenigd Koninkrijk en Turkije staan nog op de planning, net als een trits aan potentiële overnames. Geld genoeg: Go Sharing haalde afgelopen jaar al 10 miljoen euro op bij Rabo Corporate Investments en moederholding Go Green wist dit jaar zelfs 50 miljoen euro los te peuteren bij Opportunity Partners, de investeringsmaatschappij van BrandLoyalty-miljardair Robert van der Wallen.
Richt Go Sharing zich op de consumentenmarkt, zusteronderneming GreenMo moet het vooral hebben van de verhuur van bezorgscooters. Het concern heeft een vloot van 30.000 voertuigen verdeeld over 1.200 klanten, waaronder Deliveroo, Domino’s en Sandd. Het bedrijf van ceo Doeke Boersma is bovendien bezig met een felle overnamestrijd. Begin dit jaar vielen startups E-bike to go en het Belgische zZoomer ten prooi aan GreenMo en vandaag maakte het bedrijf bekend het 127 jaar oude Helmstadt in te lijven.
4. Dott
Een e-stepjesbedrijf in deze lijst? Jazeker, want het in Amsterdam gevestigde Dott is niet zomaar een e-stepaanbieder. Terwijl veel concurrenten last hebben van strengere regelgeving, weet de startup van Fransmannen Maxim Romain en Henri Moissinac nog altijd miljoenen op te halen, die deels ook nog eens uit publieke handen komen. In april maakte het bedrijf bekend 70 miljoen euro als Serie B-ronde aan de bedrijfskas toe te voegen. ‘Enkele miljoenen‘ daarvan waren afkomstig van Invest-NL, het overheidsfonds voor duurzame technologie van Wouter Bos. Dott wist tot dusver 120 miljoen euro binnen te harken. Het bedrijf, dat al in Frankrijk, België, Duitsland, Italië en Polen actief is, mag vanaf volgende maand zelfs als één van de drie e-stepaanbieders de Londense wegen op.
Overheden lijken een voorkeur voor Dott te hebben, omdat Dott – in tegenstelling tot menig concurrent – zijn 280 medewerkers gewoon in vaste dienst neemt. Dat is goed voor de arbeidsmarkt en daarmee voor overheden. Ook gaan de e-stepjes van Dott relatief lang mee. Dott ontwerpt ze zelf en zamelt ze op het eind van iedere dag in, om ze in eigen werkplaatsen van eventueel onderhoud te voorzien. Door deze geïntegreerde aanpak kan het bedrijf efficiënter werken. Hierdoor stelt Dott minder groeikapitaal nodig te hebben dan concurrenten. Dott zou zelfs operationeel winstgevend zijn.
5. Figo Mobility
Toen Joost Pompe voor een Londens energiebedrijf werkte, mocht hij zijn elektrische leaseauto niet delen. Het kon verzekeringstechnisch niet, was het argument. Zonde, vond Pompe, want zo’n auto staat lange tijd onnodig stil. Met Figo Mobility hebben hij en zijn compagnon Basri Hoogstrate hier nu een antwoord op geformuleerd. De twee vonden een verzekeraar die hier wél in wilde stappen en ze leveren nu leaseauto’s die je ook privé kunt verhuren. De auto’s zijn uitgerust met een ingebouwd kastje dat alle ritten bijhoudt. Gebruikers openen en starten de auto’s met een app, waardoor meteen duidelijk is wie erin heeft gereden. Gebruik je de auto buiten de zakelijke uren om, dan reken je die kilometers af met je privé-account.
Figo Mobility startte in 2019 en wist razendsnel een indrukwekkend klantportfolio op te bouwen. Uitzendbureau YoungCapital, softwareontwikkelaar Bynder en reissite Booking zijn inmiddels klant. Figo werkt samen met leasebedrijven zoals Terberg Leasing en DirectLease. Het bedrijf was in 2020 Startup van de Week bij – toen nog – Sprout. Het bedrijf schopte het zelfs tot één van de elf finalisten van onze daaropvolgende Startup van het Jaar-verkiezing.