Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatiestrategie

Van idee naar succesvol product – modellen, best practices en ervaringen.

Recente artikelen

Zijn grote bedrijven in staat om te opereren als startups? In de Business Books Podcast die ik maak samen met mijn collega Remy Gieling van Sprout legden we exact die vraag voor aan Eric Ries. Voor wat achtergrond: Eric Ries is de schrijver van het boek The Lean Startup, een boek waarin hij uitvoerig uit de doeken doet hoe de nieuwe ondernemingen werken. In het kort komt Ries' lezing erop neer dat echt succescolle startups zo snel mogelijk een product moeten lanceren. Dat lijkt levensgevaarlijk - het product is immers nog niet af - maar dat is precies het idee. Door zo het zo snel mogelijk in de markt te gooien, kun je het live onder je klanten testen. Binnnen no-time weet je dan of je idee kans van slagen maakt.

Bureaucratie bij grote bedrijven maakt veelbelovende startups kapot

Steeds meer grote bedrijven willen meer ondernemerschap in hun organisatie. Mooi streven, maar voordat je als CEO aan zo'n corporate...

clock 3 min

Verbeeldingskracht, Arend Ardon, vernieuwing, verandering, innovatie, team

Arend Ardon: Verbeeldingskracht zet aan tot vernieuwing

Volgens Arend Ardon bestaat er één toverwoord binnen storytelling: imagine. Wil je mensen meekrijgen in verandering, doe dan een beroep...

clock 0,5 min

medewerkers motiveren

Bob helpt het Hoofdkantoor aan nieuw talent

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer helpt hij Hoofdkantoor nieuw talent te spotten.

clock 2 min

Hoe Fri-Jado inspeelt op de steeds grotere vraag naar beleving en service

De grote supermarktketens van deze wereld zijn kind aan huis bij Fri-Jado uit Etten-Leur. Onder het motto Making Food Irresistible...

clock 2,5 min

Door het voorbije decennium sterk te groeien, zijn we steeds verder afgeweken van ons DNA’, bekent Bart Ongenaet, regiodirecteur van Decathlon. ‘De omwenteling, de terugkeer naar onze kernwaarden, begon vier jaar geleden: we moesten terug naar de start-upmentaliteit van onze begindagen: transparantie, samenwerken in netwerken, en in alles de mens centraal stellen.’ Sportiviteit en vitaliteit vormen het DNA van Decathlon. De missie van Decathlon: sport toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen met innovatieve producten en de beste prijs-kwaliteitverhouding. En dat begint voor Decathlon bij haar eigen mensen. ‘In de middag gaan we sporten. Collega’s worden vrienden, omdat we samen trainen voor bepaalde wedstrijden of events. Sommige winkels hebben bijvoorbeeld een eigen minivoetbalploeg en organiseren toernooien tegen andere winkels’, zegt Ongenaet. Transparantie Informatie zit niet enkel meer bij het hogere management. Iedereen bij Decathlon heeft bijvoorbeeld volledige toegang tot alle cijfers van de organisatie. Informatie stroomt ook veel directer naar de betrokken personen. ‘Als een winkeldirecteur belangrijke info heeft voor de financieel verantwoordelijke van België, geeft hij die rechtstreeks. Ik zit daar tegenwoordig niet meer tussen en dan weet ik niet waarover het gaat, maar dat hoeft ook niet per se.’ Samenwerken in netwerken De snelle groei bracht met zich mee dat de voorbije jaren nieuwe hiërarchische lagen ontstonden, die eigenlijk overbodig zijn. Er is nu bijvoorbeeld geen Belgisch directieteam meer, maar één manager. Het directieteam, waar Ongenaet als regiodirecteur deel van uitmaakte, was een van de tussenlagen die kon verdwijnen. ‘Bij Decathlon hebben we sowieso geen functies, maar rollen. Die rollen laten mensen toe hun talenten beter te ontwikkelen en bieden heel wat flexibiliteit bij de invulling van hun carrièrepad.’ Netwerken vervangen bij Decathlon een hiërarchische structuur. ‘We bouwen communities van gepassioneerde mensen. Zo hebben we de IT-afdeling deels vervangen door een community van mensen met een passie voor IT in verschillende rollen. Sommigen vervullen die rol 80 procent van hun tijd, anderen 20 procent of 2 procent, dat kan allemaal. We geloven ook heel sterk in het principe dat mensen met impact de strategie uitwerken.’ Minder regels, minder administratie Door die rollen en communities krijgen alle mensen de kans hun talenten optimaal te benutten en te ontwikkelen. ‘We stellen de mens centraal en geven hem of haar veel verantwoordelijkheden. Als ik vroeger een nieuwe winkeldirecteur nodig had, ging ik door de lijst van potentials en benoemde de meest geschikte kandidaat. Nu kiezen de mensen van de winkel zelf wie hun nieuwe baas wordt.’ ‘Je kan een bedrijf niet te lang laten hangen in een schemerzone van experimenteren en innoveren.’ Een ander voorbeeld is het smartphonebeleid. Vroeger kreeg je bij Decathlon een bepaald bedrag voor een mobiele telefoon, afhankelijk van je beroepsniveau. Nu mag iedereen die denkt dat hij een smartphone nodig heeft voor zijn werk er een kopen en zelf bepalen hoeveel Decathlon terugbetaalt. Er is maar één voorwaarde: op een drive die voor iedereen van Decathlon toegankelijk is, moeten ze hun motivatie voor de aankoop en het terug te betalen bedrag delen. ‘Sociale controle heeft op die manier een hele administratie en heel wat papierwerk vervangen, bovendien is het bedrag dat we aan telefoons spenderen onveranderd gebleven. Mensen maken er geen misbruik van. We laten de mensen ook volledig vrij om social media te gebruiken: als het kader goed zit, heb je daar geen regels voor nodig.’ The best for now ‘We blijven verder decentraliseren en verantwoordelijkheden geven aan mensen op het terrein. En we blijven zoeken naar manieren om procedures af te bouwen en moedigen prototypes zoals co-leadership aan’, blikt Ongenaet vooruit. ‘Maar je kan een bedrijf niet te lang laten hangen in een schemerzone van experimenteren en innoveren. Nu moeten we bestendigen’, zegt Ongenaet. ‘Dat is belangrijk voor onze nieuwe mensen. Je kan in je kleerkast af en toe je sokken en onderbroeken verplaatsen op zoek naar de ideale indeling. Maar niemand heeft zin om elke ochtend voor zijn kast te staan en te moeten zoeken naar zijn onderbroeken. The best for now moet een standaard worden.’

Hoe Decathlon terugging naar een startupmentaliteit

Hoe groter een bedrijf groeit, hoe meer managementlagen gebruikelijk ontstaan. Dat gebeurde ook bij sportartikelenconcern Decathlon. De organisatie werd vervolgens...

clock 3 min

‘Doorbreek vastgeroeste patronen en doe het radicaal anders’

Waarom doen we dingen zoals we doen? En is er ook een manier om het compleet anders te doen? Karim...

clock 0,5 min

Design thinking

Design thinking oude wijn in nieuwe zakken? ‘Het is niet nieuw’

Hoe blijf je als bedrijf bij in een snel veranderende wereld, met de ene na de andere disruptie? Denk als...

clock 9 min

In het bezit van veel kennis? Dan heb je creatievere inzichten

De enorme hoeveelheid informatie die we per dag moeten verwerken is slecht voor onze concentratie. In deze column legt Mark...

clock 2,5 min

Deze elektrische hypercar komt uit de design-koker van twee Nederlandse broers

Marco en Andries van Overbeeke ontwierpen vanuit hun woonplaats Utrecht in opdracht van een automaker uit Singapore een exclusieve elektrische...

clock 0,5 min

Is dit de coolste kantoorlobby ooit? (video)

Denk je bij een kantoorlobby aan graniet, glas en liften? Think again. Met deze 32 meter lange LED-videomuur verwelkomt Salesforce zijn...

clock 0,5 min

De rookmelder: wanneer slecht design een nachtmerrie wordt

Cabaretier en docent Industrieel Ontwerpen Jasper van Kuijk fileert designdenkfouten. In aanloop naar de Sprout Challengerday op 23 november, waar Kuijk...

clock 2 min

Zo ziet het nieuwe kantoor van Instagram eruit

Voor zijn zesde verjaardag trakteerde Instagram zichzelf op een nieuw kantoor. Een kijkje in deze 3D-versie van de bekende foto-app.

clock 1 min

10 Google-projecten die flopten

Lang niet alles wat Google aanraakt verandert in goud. Tien projecten die oprichters Larry Page en Sergey Brin grijs haar...

clock 3 min

Sprout zoekt inspirerende kantoorruimtes

Heb jij een gave werkplek of kantooromgeving? Deel deze dan met Sprout, want voor de online rubriek 'The Office' gaan...

clock 0,5 min

Geoffrey Moore: ‘Innoveren is net een openhartoperatie’

Voorop blijven lopen? Voorzichtige innovatie is geboden, stelt Geoffrey Moore. Ook al kan de patiënt ieder moment overlijden, te snel...

clock 2,5 min

5 redenen waarom jouw innovatieve product niet verkoopt

Nederlandse ondernemers blinken uit in innovaties, maar het lukt lang niet altijd om die succesvol naar de (zakelijke) markt te brengen. Eric...

clock 3,5 min

kodak

Word geen nieuwe Kodak

Liefde en gezondheid zijn tijdloos en behoeven geen innovatie. Met een focus op tijdloosheid blijf je relevant, stelt Remco Claassen.

clock 2 min

Gerald Schotman (Shell/NAM) is Innovator of the Year 2014

Gerald Schotman (Shell/NAM) is door een jury onder leiding van Rob van Leen (DSM) uitgeroepen tot Innovator of the Year...

clock 2 min

Columnisten

Simone van Neerven

Innovatie-expert, voormalig head of innovation bij Vueling en adviseur van modehuis Chanel.

Lees de columns van Simone van Neerven

Partnerartikelen

beam tracking horizon flevoland

Innovatie van Beam Tracking schudt de agrosector op [video]

Met een 'ontzettend' gebruiksvriendelijk voorraadbeheersysteem wil de startup Beam Tracking het hele voorraadproces in de agrosector opschudden. 'Want nu doen...

clock 2 min

i.s.m. Carbon Equity

Deze 5 bedrijven werken aan onze CO2 neutrale toekomst, en jij kan hierbij helpen

Opslag van elektriciteit, voedselproductie, verwarming van gebouwen en huizen, de metaal- en betonbouw en duurzame grondstoffen. Er zijn grote issues...

clock 6 min

praktijkvoorbeelden computer vision internet of things ai

Hoe computer vision, IoT en AI innovatie aanwakkeren: 5 praktijkvoorbeelden

Computer vision, IoT en AI bieden steeds meer mogelijkheden voor datagedreven innovatie. Vijf praktijkvoorbeelden tonen aan hoe deze ontwikkelingen je...

clock 7 min

duurzame werkgever

5 manieren om je als werkgever van je duurzame kant te laten zien

Medewerkers zijn steeds meer op zoek naar een duurzame werkgever. Maar ook als je niet zelf in de duurzame hoek...

clock 4 min

i.s.m. Yuki
liquiditeitsprognose ondernemers

Hoe een liquiditeitsprognose ondernemers helpt bij het beheersen van hun cashflow

Een liquiditeitsprognose geeft ondernemers inzicht in de toekomstige cashflow en maakt het mogelijk om tijdig bij te sturen en pijnpunten...

clock 4,5 min

financiering horizon flevoland

Succesvol innoveren: hoe breng je jouw zelffinancierend vermogen op gang?

Je innovatieve idee doorontwikkelen tot een commercieel levensvatbaar product? Ga na of je wellicht alvast deeloplossingen in de markt kunt...

clock 5,5 min

monique pennings nn group

Monique Pennings (NN Group): ‘Diversiteit en inclusiviteit moet een 21st-century skill zijn’ [video]

In deze MT/Sprout HR Talks praten we met Monique Pennings. Ze is Diversity en Inclusion Specialist bij NN Group en...

clock 1,5 min

chats of change podcast ordina

Curiosity – fuel for technological innovations (podcast)

Curiosity fuels technological innovations, getting them off the ground and up and running. In episode two of Ordina’s Chats of...

clock 2 min

i.s.m. Greyt
rudolf cfo funding ophalen

Succesvol funding ophalen, zo doe je dat

Funding ophalen is voor een onderneming een intensief proces waar veel bij komt kijken. Gemiddeld neemt het 30 tot 50...

clock 5,5 min

i.s.m. Doenpensioen van a.s.r.
goed pensioen whello

‘Een goed pensioen betekent gewoon: aandacht voor je medewerker’

Aandacht voor hun medewerkers. Dat is waar startups en scaleups zich in de slag op de arbeidsmarkt mee kunnen onderscheiden,...

clock 4,5 min

kracht van microlearning bvo

De kracht van microlearning: ‘Een lekker snackje lesstof’

Hoe breng jij je medewerkers nieuwe dingen bij in deze tijd van swipen en scrollen? Microlearning is populair bij bedrijven...

clock 4 min

cinscious business impact centre erasmus

Businessscholen bundelen krachten voor bewust ondernemen: ‘No-brainer om deze kant op te gaan’

Zes Europese businessscholen én een vakorganisatie bundelen hun krachten om de leiders van vandaag en morgen warm te maken voor...

clock 5,5 min

ai leiderschap

Leiderschap en AI: met welke dilemma’s krijg je te maken?

Je knippert even met je ogen en artificial intelligence (AI) kent weer nieuwe spectaculaire toepassingen. Maar dat alles kan, betekent...

clock 4,5 min

stephanie hottenhuis kpmg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): ‘Jongeren zijn de motor voor verandering’

Duurzaamheid wordt net zo alomtegenwoordig als digitalisering, voorspelt Stephanie Hottenhuis. Als ceo van KPMG en jurylid van de Young Captain...

clock 4,5 min

Thijs Verhaar Knitwear Lab

Knitwear Lab maakt textielindustrie duurzamer [video]

Thijs Verhaar, eigenaar van Knitwear Lab, heeft een missie: het vernieuwen en onderzoeken van industriële breisels. Om daarmee met zijn...

clock 2 min

Duurzaam leiderschap

Duurzaam leiderschap: ben jij er klaar voor?

Leiders van nu hebben niet alleen oog voor het maken van winst, maar ook voor de maatschappelijke impact van het...

clock 4 min

i.s.m. Summiteers

Effectief schalen? Deze scaleup organisatiescan geeft snel praktisch inzicht

Wil je jouw scaleup naar de volgende fase brengen en inzicht krijgen in hoe de organisatie ervoor staat? Summiteers heeft een...

clock 4,5 min

Genomineerden Entrepreneur of the Year 2023 bekend

De genomineerden voor de titel ‘EY Entrepreneur Of The Year 2023’ zijn bekend. Ali Niknam (bunq), Eric van Schagen (Simac...

clock 1,5 min