Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatiestrategie

Van idee naar succesvol product – modellen, best practices en ervaringen.

Recente artikelen

Hoe het komt dat je nog niet alles uit R&D haalt

Een kleine 40 jaar geleden, in 1979, presenteerde elektronicagigant Philips de compact disc. Al in 1970 was het Eindhovense bedrijf...

clock 4 min

Zijn grote bedrijven in staat om te opereren als startups? In de Business Books Podcast die ik maak samen met mijn collega Remy Gieling van Sprout legden we exact die vraag voor aan Eric Ries. Voor wat achtergrond: Eric Ries is de schrijver van het boek The Lean Startup, een boek waarin hij uitvoerig uit de doeken doet hoe de nieuwe ondernemingen werken. In het kort komt Ries' lezing erop neer dat echt succescolle startups zo snel mogelijk een product moeten lanceren. Dat lijkt levensgevaarlijk - het product is immers nog niet af - maar dat is precies het idee. Door zo het zo snel mogelijk in de markt te gooien, kun je het live onder je klanten testen. Binnnen no-time weet je dan of je idee kans van slagen maakt.

Bureaucratie bij grote bedrijven maakt veelbelovende startups kapot

Steeds meer grote bedrijven willen meer ondernemerschap in hun organisatie. Mooi streven, maar voordat je als CEO aan zo'n corporate...

clock 3 min

Verbeeldingskracht, Arend Ardon, vernieuwing, verandering, innovatie, team

Arend Ardon: Verbeeldingskracht zet aan tot vernieuwing

Volgens Arend Ardon bestaat er één toverwoord binnen storytelling: imagine. Wil je mensen meekrijgen in verandering, doe dan een beroep...

clock 0,5 min

medewerkers motiveren

Bob helpt het Hoofdkantoor aan nieuw talent

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer helpt hij Hoofdkantoor nieuw talent te spotten.

clock 2 min

Hoe Fri-Jado inspeelt op de steeds grotere vraag naar beleving en service

De grote supermarktketens van deze wereld zijn kind aan huis bij Fri-Jado uit Etten-Leur. Onder het motto Making Food Irresistible...

clock 2,5 min

Door het voorbije decennium sterk te groeien, zijn we steeds verder afgeweken van ons DNA’, bekent Bart Ongenaet, regiodirecteur van Decathlon. ‘De omwenteling, de terugkeer naar onze kernwaarden, begon vier jaar geleden: we moesten terug naar de start-upmentaliteit van onze begindagen: transparantie, samenwerken in netwerken, en in alles de mens centraal stellen.’ Sportiviteit en vitaliteit vormen het DNA van Decathlon. De missie van Decathlon: sport toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen met innovatieve producten en de beste prijs-kwaliteitverhouding. En dat begint voor Decathlon bij haar eigen mensen. ‘In de middag gaan we sporten. Collega’s worden vrienden, omdat we samen trainen voor bepaalde wedstrijden of events. Sommige winkels hebben bijvoorbeeld een eigen minivoetbalploeg en organiseren toernooien tegen andere winkels’, zegt Ongenaet. Transparantie Informatie zit niet enkel meer bij het hogere management. Iedereen bij Decathlon heeft bijvoorbeeld volledige toegang tot alle cijfers van de organisatie. Informatie stroomt ook veel directer naar de betrokken personen. ‘Als een winkeldirecteur belangrijke info heeft voor de financieel verantwoordelijke van België, geeft hij die rechtstreeks. Ik zit daar tegenwoordig niet meer tussen en dan weet ik niet waarover het gaat, maar dat hoeft ook niet per se.’ Samenwerken in netwerken De snelle groei bracht met zich mee dat de voorbije jaren nieuwe hiërarchische lagen ontstonden, die eigenlijk overbodig zijn. Er is nu bijvoorbeeld geen Belgisch directieteam meer, maar één manager. Het directieteam, waar Ongenaet als regiodirecteur deel van uitmaakte, was een van de tussenlagen die kon verdwijnen. ‘Bij Decathlon hebben we sowieso geen functies, maar rollen. Die rollen laten mensen toe hun talenten beter te ontwikkelen en bieden heel wat flexibiliteit bij de invulling van hun carrièrepad.’ Netwerken vervangen bij Decathlon een hiërarchische structuur. ‘We bouwen communities van gepassioneerde mensen. Zo hebben we de IT-afdeling deels vervangen door een community van mensen met een passie voor IT in verschillende rollen. Sommigen vervullen die rol 80 procent van hun tijd, anderen 20 procent of 2 procent, dat kan allemaal. We geloven ook heel sterk in het principe dat mensen met impact de strategie uitwerken.’ Minder regels, minder administratie Door die rollen en communities krijgen alle mensen de kans hun talenten optimaal te benutten en te ontwikkelen. ‘We stellen de mens centraal en geven hem of haar veel verantwoordelijkheden. Als ik vroeger een nieuwe winkeldirecteur nodig had, ging ik door de lijst van potentials en benoemde de meest geschikte kandidaat. Nu kiezen de mensen van de winkel zelf wie hun nieuwe baas wordt.’ ‘Je kan een bedrijf niet te lang laten hangen in een schemerzone van experimenteren en innoveren.’ Een ander voorbeeld is het smartphonebeleid. Vroeger kreeg je bij Decathlon een bepaald bedrag voor een mobiele telefoon, afhankelijk van je beroepsniveau. Nu mag iedereen die denkt dat hij een smartphone nodig heeft voor zijn werk er een kopen en zelf bepalen hoeveel Decathlon terugbetaalt. Er is maar één voorwaarde: op een drive die voor iedereen van Decathlon toegankelijk is, moeten ze hun motivatie voor de aankoop en het terug te betalen bedrag delen. ‘Sociale controle heeft op die manier een hele administratie en heel wat papierwerk vervangen, bovendien is het bedrag dat we aan telefoons spenderen onveranderd gebleven. Mensen maken er geen misbruik van. We laten de mensen ook volledig vrij om social media te gebruiken: als het kader goed zit, heb je daar geen regels voor nodig.’ The best for now ‘We blijven verder decentraliseren en verantwoordelijkheden geven aan mensen op het terrein. En we blijven zoeken naar manieren om procedures af te bouwen en moedigen prototypes zoals co-leadership aan’, blikt Ongenaet vooruit. ‘Maar je kan een bedrijf niet te lang laten hangen in een schemerzone van experimenteren en innoveren. Nu moeten we bestendigen’, zegt Ongenaet. ‘Dat is belangrijk voor onze nieuwe mensen. Je kan in je kleerkast af en toe je sokken en onderbroeken verplaatsen op zoek naar de ideale indeling. Maar niemand heeft zin om elke ochtend voor zijn kast te staan en te moeten zoeken naar zijn onderbroeken. The best for now moet een standaard worden.’

Hoe Decathlon terugging naar een startupmentaliteit

Hoe groter een bedrijf groeit, hoe meer managementlagen gebruikelijk ontstaan. Dat gebeurde ook bij sportartikelenconcern Decathlon. De organisatie werd vervolgens...

clock 3 min

‘Doorbreek vastgeroeste patronen en doe het radicaal anders’

Waarom doen we dingen zoals we doen? En is er ook een manier om het compleet anders te doen? Karim...

clock 0,5 min

Design thinking

Design thinking oude wijn in nieuwe zakken? ‘Het is niet nieuw’

Hoe blijf je als bedrijf bij in een snel veranderende wereld, met de ene na de andere disruptie? Denk als...

clock 9 min

In het bezit van veel kennis? Dan heb je creatievere inzichten

De enorme hoeveelheid informatie die we per dag moeten verwerken is slecht voor onze concentratie. In deze column legt Mark...

clock 2,5 min

Deze elektrische hypercar komt uit de design-koker van twee Nederlandse broers

Marco en Andries van Overbeeke ontwierpen vanuit hun woonplaats Utrecht in opdracht van een automaker uit Singapore een exclusieve elektrische...

clock 0,5 min

Is dit de coolste kantoorlobby ooit? (video)

Denk je bij een kantoorlobby aan graniet, glas en liften? Think again. Met deze 32 meter lange LED-videomuur verwelkomt Salesforce zijn...

clock 0,5 min

De rookmelder: wanneer slecht design een nachtmerrie wordt

Cabaretier en docent Industrieel Ontwerpen Jasper van Kuijk fileert designdenkfouten. In aanloop naar de Sprout Challengerday op 23 november, waar Kuijk...

clock 2 min

Zo ziet het nieuwe kantoor van Instagram eruit

Voor zijn zesde verjaardag trakteerde Instagram zichzelf op een nieuw kantoor. Een kijkje in deze 3D-versie van de bekende foto-app.

clock 1 min

10 Google-projecten die flopten

Lang niet alles wat Google aanraakt verandert in goud. Tien projecten die oprichters Larry Page en Sergey Brin grijs haar...

clock 3 min

Sprout zoekt inspirerende kantoorruimtes

Heb jij een gave werkplek of kantooromgeving? Deel deze dan met Sprout, want voor de online rubriek 'The Office' gaan...

clock 0,5 min

Geoffrey Moore: ‘Innoveren is net een openhartoperatie’

Voorop blijven lopen? Voorzichtige innovatie is geboden, stelt Geoffrey Moore. Ook al kan de patiënt ieder moment overlijden, te snel...

clock 2,5 min

5 redenen waarom jouw innovatieve product niet verkoopt

Nederlandse ondernemers blinken uit in innovaties, maar het lukt lang niet altijd om die succesvol naar de (zakelijke) markt te brengen. Eric...

clock 3,5 min

kodak

Word geen nieuwe Kodak

Liefde en gezondheid zijn tijdloos en behoeven geen innovatie. Met een focus op tijdloosheid blijf je relevant, stelt Remco Claassen.

clock 2 min

Columnisten

Simone van Neerven

Innovatie-expert, voormalig head of innovation bij Vueling en adviseur van modehuis Chanel.

Lees de columns van Simone van Neerven

Partnerartikelen

patrick lastennet digital realty ai goudkoorts

AI-goudkoorts: 4 tips voor bedrijven om AI-ready te zijn

Terwijl bedrijven volop experimenteren met AI om de productiviteit te verhogen, maken serviceproviders haast om GPU's en dataopslagruimte veilig te...

clock 4,5 min

iot bedrijven mkb internet of things

‘IoT is een groot datafeestje’

Wat kan het Internet of Things (IoT) betekenen voor jouw bedrijf? Veel! Maak gebruik van dit grote datafeestje. Er zijn...

clock 4 min

Vrouwen op de apenrots: dit kunnen mannelijke en vrouwelijke leiders van elkaar leren

Vrouwen op de apenrots: dit kunnen mannelijke en vrouwelijke leiders van elkaar leren

Wat onderscheidt de vrouwelijke leider van de mannelijke? Wat zijn de voordelen van vrouwelijk leiderschap en: wat kunnen we van...

clock 4,5 min

tycho van de meent mobilee

Agile portfoliomanagement: pak die kansen en blijf wendbaar in je strategie

Traditioneel portfoliomanagement is niet flexibel genoeg om jouw organisatie te laten inspelen op mooie kansen of een crisis. In de...

clock 4 min

lucien linders landal robot lotte

Zelfrijdende robot Lotte van Dutch Automated Mobility is de eerste in Nederland, en er volgen er snel meer

De eerste Nederlandse zelfrijdende robot genaamd Lotte rijdt nu op een vakantiepark. Als het aan de ondernemers achter Dutch Automated...

clock 4 min

the green innovation hub vodafone rené visser

Huizentekort oplossen? Flevoland zoekt jonge bedrijven die innoveren op woongebied

Met Almere en Flevoland als gebied waar ruimte is voor innovatie, werkt de Green Innovation Hub aan de basis voor...

clock 4 min

erik budding brel smart building

Hoe Brel Smart Building met een draadloze zonwering én IoT werkt aan de gevel van de toekomst

Een kantoorgevel als toppunt van innovatie en voorbeeld van hoe je IoT slim kan inzetten? Ondernemer Erik Budding ziet kansen...

clock 3,5 min

i.s.m. Kia
kia ev9 elektrische laden

De elektrische auto als oplossing voor het overvolle stroomnet: zo werkt het

Het elektrische wagenpark kan veel nuttiger gebruikt worden. Slim laden gaat drukte op het stroomnet tegen, is goedkoper en zorgt...

clock 5 min

i.s.m. Headroom Assistance
kristel kuit headroom assistance

Kristel Kuit (Headroom Assistance): ‘Bedrijf opschalen? Laat je inboxverslaving los’

Wil je jouw bedrijf opschalen? Dan moet je strenger zijn over de manier waarop je jouw tijd indeelt, zegt Kristel...

clock 3,5 min

i.s.m. Saleslift Studio
terry van den bemt saleslift

De kunst van outbound sales: een combinatie van demand generation & demand capture

Als ondernemer of directeur komt er een moment dat je je groei wil versnellen. Dan moet je wel outbound sales...

clock 2,5 min

elisa de groot vrouwelijk leiderschap

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een...

clock 3 min

i.s.m. Kia
kia bidirectioneel laden

Netcongestie en de elektrische auto: is bidirectioneel laden de oplossing?

Hoe kan de elektrische auto een rol spelen bij het oplossen van netcongestie? Bidirectioneel laden, waarbij auto’s ook stroom terugleveren...

clock 6 min

i.s.m. Business Metropole Ruhr
frank speer metropole ruhr

Scaleups opgelet: hier moet je zijn voor internationale groei

Scaleups met internationale groeiambitie opgelet: de kansen liggen voor het oprapen bij onze oosterburen. Als je tenminste in de juiste...

clock 4 min

i.s.m. Invest International
henk schouten tempeh today

Zo wil Henk Schouten heel India aan de tempeh krijgen

India zit met een eiwittekort, Nederland met een overschot aan kennis. Reden voor Henk Schouten (Tempeh Today) om, met behulp...

clock 5 min

i.s.m. Kia
kia ev9 bidirectioneel laden

Zo wordt de elektrische auto onderdeel van het stroomnet: ‘De toekomst is er al’

Steeds meer elektrische auto's kunnen stroom terugleveren aan het huis en het net. Dit kan bijdragen aan het oplossen van...

clock 4,5 min

i.s.m. TNO
leercultuur ontwikkelen

Ontwikkel een sterke leercultuur in vijf stappen

Organisaties waar leren gevierd en gestimuleerd wordt, presteren aantoonbaar beter dan organisaties waar dat niet gebeurt. Hoe staat het met...

clock 3 min

strategisch sturen BVO

Strategisch sturen in turbulente tijden: 6 knoppen waar je aan kunt draaien als leider om echt impact te maken

Om in de huidige dynamische tijd relevant en succesvol te blijven, moet je als organisatie voortdurend vernieuwen. Hiervoor heb je...

clock 3,5 min

i.s.m. SAP
Succes met AI

7 tips voor succes met AI

Er was in 2023 niet aan te ontkomen: generative AI. De techniek wordt steeds meer verweven in ons leven. Ook...

clock 3,5 min