Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

48% van de mkb-ondernemers weet niet wat hun gemiddelde uurprijs is

In samenwerking met Teamleader - Specialist in bedrijfssoftware voor het mkb Teamleader onderzocht samen met onderzoeksbureau iVox wat de gemiddelde uurprijzen zijn per sector. Hierbij kwamen ze erachter dat bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun eigen uurtarieven en winstgevendheid. Wat ook opvalt: diezelfde ondernemers verwachten dat data hen gaat helpen hier in de toekomst verandering in te brengen.

Peter van Wijnaerde Teamleader

Peter Van Wijnaerde, Brand Strategy Director bij Teamleader, vertelt dat de uitkomsten van het onderzoek ondernemers kan helpen om de juiste prijs te bepalen. Het kan namelijk dienen als een benchmark. ‘Als je wilt bepalen of een munt over of ondergewaardeerd is, gebruik je de Big Mac Index. Als je wilt weten of je uurprijs redelijk is, kijk je naar het gemiddelde in je branche. Daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Het is het begin van onze zoektocht naar wat een uur eigenlijk waard is.’

Grote verschillen tussen én binnen sectoren

Uit het onderzoek blijkt dat de helft (48%) van de ondervraagde bedrijven zelfs geen idee heeft wat hun gemiddelde uurprijs is. In het verlengde daarvan weet 38% niet precies hoeveel winst er gemiddeld per uur wordt gemaakt. Van de bedrijven die wel weten wat ze verdienen, ligt de gemiddelde uurprijs rond de € 77. Wel zijn er grote verschillen tussen sectoren. In de publishing en printing sector wordt het meest verdiend, hier ligt de uurprijs gemiddeld op € 131. In de administratiesector ligt de uurprijs met € 62 het laagst.

Van Wijnaerde vertelt dat de uurprijzen ook binnen sectoren flink verschillen. ‘Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de verschillen tussen sectoren. In sommige branches liggen de hoogste en laagste uurprijzen ver uit elkaar.’ Neem bijvoorbeeld de sector training & coaching services. De uurprijzen liggen hier tussen de € 42 en € 250 per uur. Een mogelijke verklaring hiervoor de grote hoeveelheid coaches en het feit dat coaching geen beschermd beroep is.

Tip: lees het volledige onderzoek om te zien wat het gemiddelde tarief is binnen jouw sector.

Een gebrek aan inzicht

Het valt Van Wijnaerde op dat veel bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun uurprijzen en winstgevendheid. Dat is opvallend, aangezien slechts iets meer dan één op de vijf (22%) de hoge inflatie en personeelskosten volledig heeft kunnen compenseren met een hoger uurtarief. Ook hebben bedrijven weinig zicht op welke klanten wat opbrengen. Maar liefst 40% weet niet altijd hoe winstgevend afzonderlijke klanten zijn.

Ondanks dit gebrek aan inzicht verwacht maar liefst zeven op de tien (68%) van de respondenten dat hun bedrijf in de toekomst meer gebruik zal maken van data-analyse en business intelligence om te groeien. Nog eens zeven op de tien (70%) respondenten geven aan dat zij het analyseren van bedrijfsdata zien als een voorwaarde om te kunnen groeien als onderneming. ‘Dat verraste me eigenlijk wel in het onderzoek. Enerzijds wil men graag verder met digitalisering en data-gedrevenheid, maar anderzijds hebben ze weinig inzicht in hun prijs en winstgevendheid’, zegt Van Wijnaerde.

Dit werpt de vraag op waarom bedrijven zo weinig inzicht hebben in hun eigen uurprijzen. ‘Veel mensen vinden het helemaal niet leuk om zich bezig te houden met facturering en administratie. Ondernemers focussen liever op verkopen, bouwen en ontspannen met hun teams’ lacht Van Wijnaerde. ‘We hebben in eerder onderzoek gevraagd waar ondernemers zich het liefst mee bezig houden. Helemaal onderaan die lijst staan uurprijs en de administratie.’

Digitalisering als drijvende kracht

Wil je graag meer inzicht in je winstgevendheid? Van Wijnaerde legt uit dat het digitaliseren van offertetrajecten, kostenplaatjes en facturering een belangrijke en laagdrempelige stap is om meer datagedreven te worden. ‘Nu wordt dit nog te vaak in spreadsheets gedaan. Ondernemers hebben ten onterechte het gevoel dat het digitalisering op dit gebied duur is en dat je hier een fulltime medewerker voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet!’, stelt Van Wijnaerde. ‘Als je dit digitaliseert ben je hier minder tijd aan kwijt en krijg je waardevolle inzichten. Zo kun je nog meer inzetten op de groei van je bedrijf.’